AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Jeg kjøpte min første bolig for noen dager siden og har fryktelig kalde føtter. Kjøpte til prisantydning i Oslo. Jeg har sett på en drøss med leiligheter i området siste par måneder og tenkte det var et godt kjøp tross alt. Har spart i alle år og har ingen hjelp fra foreldre. Er godt voksen og har nå endelig kjøpt min første bolig etter å ha leid i mange år. Men ble revet med i budprosessen, som jeg på forhånd lovet meg selv at jeg ikke skulle bli. Og jeg ga dermed over den prisen som jeg selv på forhånd hadde satt som min absolutte makspris for boligkjøp. De månedlige utgiftene blir fryktelig høye og jeg må tidvis leie ut et rom i leiligheten eller hele leiligheten for å kunne klare dette. Og ja, jeg lagde budsjetter i forkant, så orker ikke kommentarer som "regnet du ikke på dette i forkant?“ ect. Nå er jeg i tillegg livredd for - og egentlig overbevist om - at jeg kjøpte på verst tenkelige tidspunkt. Rett før boligbobla sprekker og prisene går ytterligere ned. Jeg synes jeg allerede ser boliger legges ut til en lavere pris enn for bare en uke siden. Har begynt å få litt panikk. Kan jeg for eksempel prøve å selge leilligheten igjen allerede nå? Må jeg vente til overtagelse i mai? Andre gode råd? Jeg har et barn og kan ikke gjøre hva som helst heller... Hilsen nervøs Anonymkode: 9f57e...9eb 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Du kan ikke selge leiligheten før du har overtatt, for du eier den jo ikke før da. Det er mye byråkrati og tinglysing som ikke er gjort enda. Du kan selvsagt selge med en gang du har overtatt leiligheten, men da bærer du jo et økonomisk tap. Megler er fort 100-120 000 kr, så er spørsmålet om du får igjen det du ga for den. Du får skattefradrag på 22 % av tap innen 1 år dog, så du må vel bare veie opp om du har råd til et slikt tap. Prisene går neppe særlig mer ned nå. Høres uansett rart ut hvis banken har gitt deg lån som tilsier at du ikke vil klare deg økonomisk. Så du får nok heller få deg økonomisk oversikt, sette opp budsjett, og bruke deretter. Anonymkode: 0073b...1fb 10 2
drohatha Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 Hvis du har fått lån av banken nå, så har økonomien din blitt vurdert til å tåle 3 % økning på rentene, så sånn sett burde du ha en relativt ok marin. Sannsynligvis skal ikke rentene opp så mye mer (en renteøkning til er vel ikke helt utenkelig), så jeg ville egentlig gått over tallene, alle utgiftene og inntekter og forsikret meg om at det vil gå rundt. Selge vil jeg nok ikke anbefale, men hvis du er i tvil så ville jeg forhørt meg med banken hva de tenker. 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du kan ikke selge leiligheten før du har overtatt, for du eier den jo ikke før da. Det er mye byråkrati og tinglysing som ikke er gjort enda. Du kan selvsagt selge med en gang du har overtatt leiligheten, men da bærer du jo et økonomisk tap. Megler er fort 100-120 000 kr, så er spørsmålet om du får igjen det du ga for den. Du får skattefradrag på 22 % av tap innen 1 år dog, så du må vel bare veie opp om du har råd til et slikt tap. Prisene går neppe særlig mer ned nå. Høres uansett rart ut hvis banken har gitt deg lån som tilsier at du ikke vil klare deg økonomisk. Så du får nok heller få deg økonomisk oversikt, sette opp budsjett, og bruke deretter. Anonymkode: 0073b...1fb Takk for svar. Dette med rentefradrag på tap visste jeg ikke. Gjelder det også om jeg skulle selge om f. eks. tre-fire år? Anonymkode: 9f57e...9eb
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #5 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar. Dette med rentefradrag på tap visste jeg ikke. Gjelder det også om jeg skulle selge om f. eks. tre-fire år? Anonymkode: 9f57e...9eb Nei. Det du kjenner på nå kan være «buyers remorse», det er ganske vanlig når man kjøper bolig. Anbefaler deg å puste med magen, snakke med en god venn og se det an hva du tenker når du flytter inn. Anonymkode: c0045...27a 17 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #6 Skrevet 29. januar 2024 drohatha skrev (11 minutter siden): Hvis du har fått lån av banken nå, så har økonomien din blitt vurdert til å tåle 3 % økning på rentene, så sånn sett burde du ha en relativt ok marin. Sannsynligvis skal ikke rentene opp så mye mer (en renteøkning til er vel ikke helt utenkelig), så jeg ville egentlig gått over tallene, alle utgiftene og inntekter og forsikret meg om at det vil gå rundt. Selge vil jeg nok ikke anbefale, men hvis du er i tvil så ville jeg forhørt meg med banken hva de tenker. Greia er at fellesutgiftene er et par tusenlapper mer enn hva jeg hadde regnet inn i budsjettet mitt før jeg kjøpte bolig. Hvordan banken har tenkt at jeg skal tåle 3 % renteøkning aner jeg ikke. For det forstår jeg ikke hvordan jeg skal gå. Og jeg er ikke en person som sløser penger. Jeg har et ganske nøkternt budsjett. Anonymkode: 9f57e...9eb
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #7 Skrevet 29. januar 2024 Er det en ting som er sikkert, prisene skal ikke ned. Vi har ett massivt boligunderskudd så interessen faller ikke de første 10 åra. Vi har også en flyktningstrøm fra Ukraina, skal bo de også. Nå står dessuten mye nye boliger på vent så jeg spår faktisk økte priser. Anonymkode: d8a9d...f16 7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #8 Skrevet 29. januar 2024 Jeg vet ikke om det lar seg gjøre rent juridisk eller økonomisk. n det var budrunde var det mange interesserte. Er det mulig å tilby andre budgivere å kjøpe leiligheten? Mot at du dekker summen mellom deres bud og ditt "vinnerbud". Du får nok utgifter her uansett. Bud er jo bindende Anonymkode: 38591...ad7 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. Det du kjenner på nå kan være «buyers remorse», det er ganske vanlig når man kjøper bolig. Anbefaler deg å puste med magen, snakke med en god venn og se det an hva du tenker når du flytter inn. Anonymkode: c0045...27a OK. Så rentefradraget på tap får jeg altså kun om jeg selger igjen før jul i år? Anonymkode: 9f57e...9eb
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #10 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke om det lar seg gjøre rent juridisk eller økonomisk. n det var budrunde var det mange interesserte. Er det mulig å tilby andre budgivere å kjøpe leiligheten? Mot at du dekker summen mellom deres bud og ditt "vinnerbud". Du får nok utgifter her uansett. Bud er jo bindende Anonymkode: 38591...ad7 Takk for tips. Det var en annen budgiver. Men er litt rar budgivningsprosess med noen henmelige bud fra en annen budgiver og motbud fra selger. Jeg har jo navnet på den andre som bød, i budloggen. Men om de vil kjøpe for den prisen jeg ga (jeg ga litt under prisantydning), vet jeg ikke. Kanskje de allerede har kjøpt en ny bolig. Aner ikke. Og vil det ikke være veldig merkelig å få en slik henvendelse fra en privatperson? Altså, "Hei, jeg kjøpte leiligheten dere bød på. Er dere interessert i å kjøpe den av meg til prisantydning?“. Tviler på de ønsker det. Jeg har allerede underskrevet kontrakten, hvis det har noe å si. Anonymkode: 9f57e...9eb
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #11 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det en ting som er sikkert, prisene skal ikke ned. Vi har ett massivt boligunderskudd så interessen faller ikke de første 10 åra. Vi har også en flyktningstrøm fra Ukraina, skal bo de også. Nå står dessuten mye nye boliger på vent så jeg spår faktisk økte priser. Anonymkode: d8a9d...f16 Huff, ja, kanskje du får rett. Tiden vil vise... Jeg har alltid håpet at boligprisene skal gå skikkelig ned. Nå som jeg akkurat har kjøpt er det selvsagt vondt å tenke på at hele egenkapitalen min, som jeg har brukt årevis på å spare opp, kan gå i dass bare fordi jeg kjøpte på topp. Anonymkode: 9f57e...9eb
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #12 Skrevet 29. januar 2024 48 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for tips. Det var en annen budgiver. Men er litt rar budgivningsprosess med noen henmelige bud fra en annen budgiver og motbud fra selger. Jeg har jo navnet på den andre som bød, i budloggen. Men om de vil kjøpe for den prisen jeg ga (jeg ga litt under prisantydning), vet jeg ikke. Kanskje de allerede har kjøpt en ny bolig. Aner ikke. Og vil det ikke være veldig merkelig å få en slik henvendelse fra en privatperson? Altså, "Hei, jeg kjøpte leiligheten dere bød på. Er dere interessert i å kjøpe den av meg til prisantydning?“. Tviler på de ønsker det. Jeg har allerede underskrevet kontrakten, hvis det har noe å si. Anonymkode: 9f57e...9eb Du kan evt diskutere dette med en eiendomsmegler? Tipper du ikke er den første personen som har stått i en lignende situasjon. Trenger ikke være akkurat den megleren som sto for salget Anonymkode: 38591...ad7 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #13 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Takk for tips. Det var en annen budgiver. Men er litt rar budgivningsprosess med noen henmelige bud fra en annen budgiver og motbud fra selger. Jeg har jo navnet på den andre som bød, i budloggen. Men om de vil kjøpe for den prisen jeg ga (jeg ga litt under prisantydning), vet jeg ikke. Kanskje de allerede har kjøpt en ny bolig. Aner ikke. Og vil det ikke være veldig merkelig å få en slik henvendelse fra en privatperson? Altså, "Hei, jeg kjøpte leiligheten dere bød på. Er dere interessert i å kjøpe den av meg til prisantydning?“. Tviler på de ønsker det. Jeg har allerede underskrevet kontrakten, hvis det har noe å si. Anonymkode: 9f57e...9eb Jeg synes ikke det er rart å få en slik henvendelse. For alt du vet kan dette være drømmeboligen deres, og de blir kjempeglade for å få muligheten til å kjøpe. Dersom du virkelig angrer deg, kan det være en grei måte å få trukket deg på. Anonymkode: 50cc9...b57 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #14 Skrevet 29. januar 2024 Men jeg synes ikke du skal bekymre deg for å ha kjøpt på topp. Det har du nok ikke. Og så lenge leiligheten er slik at du kan bli boende, spiller det egentlig ingen rolle for deg hvordan det går med boligprisene: du har jo kjøpt og kan bli boende der Anonymkode: 50cc9...b57 7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #15 Skrevet 29. januar 2024 Leiligheter går fort her i byen (middels stor by), så vær glad du kjøpte leilighet og ikke enebolig. De er vanskeligere å få solgt her i byen i hvert fall. Må stadig settes ned i pris, og mange eneboliger ligger ute evig lenge før de blir solgt. Anonymkode: e5e13...d9c
newman01 Skrevet 29. januar 2024 #16 Skrevet 29. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: OK. Så rentefradraget på tap får jeg altså kun om jeg selger igjen før jul i år? Anonymkode: 9f57e...9eb Du får bare refundert 22% av det du eventuelt taper, så det er ikke sååå mye å rope hurra for... Du kan forresten leie ut boligen i 13 måneder om 3-4 år og på den måten havne i en skatteposisjon igjen. Da kan du føre opp fradrag for tap på skattemeldingen.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #17 Skrevet 29. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Dette med rentefradrag på tap visste jeg ikke. Gjelder det også om jeg skulle selge om f. eks. tre-fire år? Anonymkode: 9f57e...9eb Nei, det gjelder for innen 1 år. Anonymkode: 0073b...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #18 Skrevet 29. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Huff, ja, kanskje du får rett. Tiden vil vise... Jeg har alltid håpet at boligprisene skal gå skikkelig ned. Nå som jeg akkurat har kjøpt er det selvsagt vondt å tenke på at hele egenkapitalen min, som jeg har brukt årevis på å spare opp, kan gå i dass bare fordi jeg kjøpte på topp. Anonymkode: 9f57e...9eb Med mindre du har gitt langt over prisantydning, så har du ikke kjøpt på topp. Det har vært et betydelig boligprisfall siste året, og særlig siste halvåret. Prisene vil neppe gå mer ned nå, tvert i mot har boligmarkedet løsnet litt, og prisene vil nok i verste fall stagnere. Husk finanskrisa i 2008/2009, folk solgte jo i panikk. Det var kortvarig. Jeg ser ikke hvorfor du tror du ikke skal klare boutgiftene dine, for bankene gir ikke lån med mindre du klarer 3-5% renteøkning. Og i verste verste fall, så får du ta en periode med avdragsfrihet, hvis det skulle bli nødvendig. Snakk med banken din om økonomisk rådgivning, og hør hva de sier i forhold til boligen du har kjøpt. Jeg har forøvrig kjøpt bolig for langt mer enn den er verdt, og jeg skal heller ikke bo her i mange år. Måten jeg løser det på, er å nedbetale ekstra på lånet hver mnd (bruker da ikke penger på unødvendige ting), slik at egenkapitalen økes til neste gang jeg flytter. Jeg har 5000 kr til mat, husholdning, fritid (kino osv), klær, og setter i tillegg til side litt penger til buffer. Jeg gjør det sånn et par - tre år, det går helt fint. Anonymkode: 0073b...1fb 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #19 Skrevet 29. januar 2024 Men bankene regner vel med felleskostnader når de angir hvor mye lån man kan ha? Hvor mange ganger inntekten har du lånt? Anonymkode: b506b...586 1
Schmuhu Skrevet 29. januar 2024 #20 Skrevet 29. januar 2024 Hei Ts! Jeg skjønner godt at det kan være mange emosjoner rundt salg og kjøp av en bolig hos alle parter. Ikke la deg skremme av det. Det er helt vanlig å være usikker når livet endrer seg. En ny bolig kan være en slik endring. Det er ikke farlig. Men hvorfor kjøpte du en bolig egentlig? Bare for gøy? For å tjene penger? Eller gjorde du det kanskje for å bo en fin plass som du ønsker å kalle ditt eget? Hva liksom var motivasjonen din? Jeg fraråder umiddelbar salg. Prøv å lande litt først og så ser du hvordan det går. Lykke til og grattis med nytt sted! Schmuvju 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå