AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Min må trolig begynne i en barnehage som har avdeling fra 2-6 år, min vil være 2 år og 4 mnd ved oppstarten. Dere som har erfaring med dette, går det bra når de små er sammen med de største? Eller blir barnet mer utrygt og er det episoder hvor de store barna ikke er greie med de mindre osv? Anonymkode: 6af13...a16
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Du vet at det skal være voksne der også? 6 åringene er som regel ikke med de yngre hele tiden men i noe ala skolestarter gruppe. De fleste sunne friske fem- seksåringer er snille med yngre barn. Anonymkode: f270e...4df 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 I hos mine barn har 2-6-åringene tilgang på de samme rommene på starten og slutten av dagen, det går veldig fint. Noen av rommene innbyr til mer rolig lek, og ofte er de minste som trenger å bli litt skjerma samlet der. Hvis de største skal være der så må de tilpasse seg. Det er alltid voksne tilstede som passer på(de har ikke flere rom åpne enn de har ansatte til å passe på. Andre ansatte har ansvar for bleieskift/følge på do/ følge til nytt rom osv) Min eldste var litt utrygg, men søkte seg til rom med en voksen han var trygg på så gikk det bra. Anonymkode: 4a57e...2a0 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 40 minutter siden, AnonymBruker said: Min må trolig begynne i en barnehage som har avdeling fra 2-6 år, min vil være 2 år og 4 mnd ved oppstarten. Dere som har erfaring med dette, går det bra når de små er sammen med de største? Eller blir barnet mer utrygt og er det episoder hvor de store barna ikke er greie med de mindre osv? Anonymkode: 6af13...a16 I vår barnehage har vi kun avdelinger hvor alle fra 1-5/6 år går sammen. De gjør alt sammen, men hver dag er hver gjeng innenfor en alder og leker med egne aldersgrupper på tvers av avdelinger og en gang i uka er de kun på sin avdeling. Det er så utrolig fint å se dem sammen! De små barna lærer mye av de store, og de får hjelp, og de store lærer omsorg og tålmodighet. Dette gjør også at de går sammen hele gjengen, hele tiden og bytter ikke fra småbarnsavdeling til storebarnavdeling; og de beholder samme gjeng og ansatte. Jeg syns det er mye bedre slik. Har selv niese og nevø på samme aldersspenn med barna, og jeg ser hvor mye de får ut av hverandre. Hvorfor skulle de eldre barna være slemme med de mindre? Anonymkode: 47c27...4a9 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #5 Skrevet 29. januar 2024 Jeg har ikke egen erfaring men vurderte et par barnhager der de hadde barn fra 1-6 år på samme avdeling, altså ikke aldersinndelte avdelinger. De som jobbet der som viste oss rundt var veldig positive til dette. Min søster som har jobbet mange år som pedagog sa også at hun syntes det var bedre med den type avdelinger i barnehage enn aldersinndelt. Hun sa at det ble roligere og at barna var greie med hverandre og lærte av hverandre. Forstår bekymringen om utrygghet da. Min er nesten 2 og jeg synes jo de store barna i barnehagen hennes er veldig store og voldsomme.. Ser også at hun kan bli litt redd når de kommer løpende, men at hun også er fascinert og nysgjerrig. Anonymkode: 15731...b1c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #6 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Min må trolig begynne i en barnehage som har avdeling fra 2-6 år, min vil være 2 år og 4 mnd ved oppstarten. Dere som har erfaring med dette, går det bra når de små er sammen med de største? Eller blir barnet mer utrygt og er det episoder hvor de store barna ikke er greie med de mindre osv? Anonymkode: 6af13...a16 Det er kun positive sider ved søskenbarnehager. Dette er jo sånn barn vokste opp før. Sammen med barn i alle aldre. Alle lærer av alle Anonymkode: db6cc...43c 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #7 Skrevet 29. januar 2024 Mye bedre med blandet aldersgruppe. Har ikke noe negativt å si om det. De minste barna får noen å strekke seg etter og lære av, de største barna lærer seg å ta hensyn, vise omsorg for de mindre (de fleste store syns det er veldig stas med de mindre barna og vil gjerne passe ekstra på de). Barna blir også delt opp i grupper (de største på en og de minste på en, så de får tilpasset aktiviteter litt og tid «alene» « Anonymkode: 77821...b6d 1
Eneri Skrevet 29. januar 2024 #8 Skrevet 29. januar 2024 Mine to barn gikk i en liten barnehage med bare 1 avdeling. Tror det var 24 plasser. Det var barn fra 0-6. Det gikk helt fint. Barnehagen var i et bygg som har vært helsestasjon, noe som betød mange små rom. Under lunsjen satt de minste barna på kjøkkenet og de største i et annet rom. Ellers bød de mange rommene på mer ro og skjermet lek: dukkekroken, "kjøkkenlekerommet", legorommet osv. Jeg husker jeg var litt engstelig for at ungene mine ikke skulle ha lært seg å gå før barnehagestart: så for meg små som krøp rundt mens større barn sprang rundt. Men begge mine rakk fylle ett år og gikk før barnehagestart, og ingen ble trampet ned Sønnen min elsket å henge med de eldre guttene etterhvert; han likte å utforske motorisk og herjet og hoppet/klatret sammen med dem. De eldste lærer seg å hjelpe de minste litt, feks smøre på brødskive eller bygge noe. Nå var jeg heldig at mine hadde flere jevngamle barn slik at det ble en førskolegruppe på 5-6 barn. Kullet under min datters, hadde bare en gutt, så han fikk være litt med førskolegruppa selv om han var 4-5. Et heeeelt stabilt personale i alle årene jeg hadde barn der var GULL!!! To av damene "byttet på" å få barn noen år, da var det fast vikar inne for snart denne ene og deretter den andre av dem, så hun ble jo godt kjent med ungene. Det ene året hadde personalet NULL egenmeldingsdager/sykemeldinger. Vet det fordi jeg satt i styret. Det må være rekord, og de må jo ha opparbeidet et immunforsvar uten sidestykke. 1
Glød Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 Jeg var veldig fornøyd med 1-6-årsbarnehagen min eldste startet i. De store barna var flinke til å hjelpe de små, og de små hadde større barn å strekke seg etter. Litt flere voksne på antall barn og. De hadde aldersinndelte grupper på tvers av avdelingene flere ganger i uken. Slapp overgangen fra småbarn til storbarn, og hadde de samme voksne med seg hele veien. Jeg har egentlig bedre erfaring med dette, enn små-/storbarn-bhg, som jeg har barn i nå. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #10 Skrevet 29. januar 2024 Vi har erfaring med småbarnsavdeling (1-2-åringer, ny avdeling for 3-6 år) og blandet (fra 1,5 år). Vår yngste begynte i blandet avdeling i en liten barnehage med to avdelinger á 10 barn, og det er vi kjempefornøyde med. Avdelingen er liten og oversiktlig, de mellomstore og større barna får følelsen av å kunne hjelpe de minste, og de små får alltid noen å strekke.seg etter. Det er veldig lite gråt. På småbarnsavdeling er det mye gråt. Selv om hen var 1,5 år, hadde hen ikke begynt å gå, men det gikk veldig fint. Jeg skulle ønske begge barna hadde begynt der. Anonymkode: 49400...e19 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #11 Skrevet 30. januar 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Vi har erfaring med småbarnsavdeling (1-2-åringer, ny avdeling for 3-6 år) og blandet (fra 1,5 år). Vår yngste begynte i blandet avdeling i en liten barnehage med to avdelinger á 10 barn, og det er vi kjempefornøyde med. Avdelingen er liten og oversiktlig, de mellomstore og større barna får følelsen av å kunne hjelpe de minste, og de små får alltid noen å strekke.seg etter. Det er veldig lite gråt. På småbarnsavdeling er det mye gråt. Selv om hen var 1,5 år, hadde hen ikke begynt å gå, men det gikk veldig fint. Jeg skulle ønske begge barna hadde begynt der. Anonymkode: 49400...e19 En ting jeg kom på, er at de eldre barna pleide å komme og hjelpe til ved henting og levering. De fant tingene til barnet, underholdt barnet mens vi kledde på det osv. Syns det er rart flere ikke har slike grupper! Anonymkode: 47c27...4a9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå