Gå til innhold

Overgangsalder -syklus

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Mistet dere mensen brått fra en syklus til en annen, uten de store forvarselene? Jeg blir straks 47, har hatt regelmessig mens frem til må, dvs forrige gang var den 3 dager for sen -nå er jeg 14 dager over tiden og ingen tegn til at den kommer. Nylig vært hos gynekolog og alt så bra ut. 100% ikke gravid

Endret av GulleGull
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er et tabu tema. Elsker å bryte tabuer. Overgangsalder begynte med variabel mens. Fikk mens hver andre eller tredje uke.  Hàr nå hatt overgangsplager i flere år. Overgangsalder går ikke over på et år. Har mistet mens nå. Glad for dette. Begynner å bli vant med temperatur også. 

Skrevet
Helene skrev (3 minutter siden):

Dette er et tabu tema. Elsker å bryte tabuer. Overgangsalder begynte med variabel mens. Fikk mens hver andre eller tredje uke.  Hàr nå hatt overgangsplager i flere år. Overgangsalder går ikke over på et år. Har mistet mens nå. Glad for dette. Begynner å bli vant med temperatur også. 

Takk for svar -mensen har vært regelmessig frem til nå, men den har siste året vært variabel i hvor stor blødningen har vært. Så jeg har antatt at noe er på gang. Ikke merket så mye nye plager, men har en kronisk sykdom som gjør at jeg sliter med div symtomer som også kan oppstå i overgangsalder😅 Frustrerende å gå å vente på mensen.. man må jo være litt i beredskap i tilfelle den kommer🙈 Ja tenker jeg skal være glad den blir helt bort her også😅 Hvordan overgangsplager har du?

Anonymkode: 5e1b1...ec0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar -mensen har vært regelmessig frem til nå, men den har siste året vært variabel i hvor stor blødningen har vært. Så jeg har antatt at noe er på gang. Ikke merket så mye nye plager, men har en kronisk sykdom som gjør at jeg sliter med div symtomer som også kan oppstå i overgangsalder😅 Frustrerende å gå å vente på mensen.. man må jo være litt i beredskap i tilfelle den kommer🙈 Ja tenker jeg skal være glad den blir helt bort her også😅 Hvordan overgangsplager har du?

Mente ikke trykke på anonymknappen altså. 
TS 

Skrevet

Jeg fikk kraftige overgangsalderplager da jeg passerte 40. Alltid hatt 28 dagers sykluser men så begynte det å bli 2-3 uker imellom. Først var de så kraftige at jeg måtte bruke to tamponger og bind og så ble de veldig lite og så langvarig men lite, og så altmulig om hverandre og det har jeg fortsatt. Holdt på med dette i fire år. Halve måneden er et helvete med masse symptomer. Til forandring er mensen en kjærkommen overraskelse da symptomene roer seg litt et par uker. 

Anonymkode: fc8ac...542

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg fikk kraftige overgangsalderplager da jeg passerte 40. Alltid hatt 28 dagers sykluser men så begynte det å bli 2-3 uker imellom. Først var de så kraftige at jeg måtte bruke to tamponger og bind og så ble de veldig lite og så langvarig men lite, og så altmulig om hverandre og det har jeg fortsatt. Holdt på med dette i fire år. Halve måneden er et helvete med masse symptomer. Til forandring er mensen en kjærkommen overraskelse da symptomene roer seg litt et par uker. 

Ånei -så kjedelig at du er så plaget🙈 Når jeg var hos gynekologen sist, så så hun at jeg hadde en del egg mer på den ene siden en det andre. Det var litt typisk når man nærmet seg overgangsalderen, akkurat som om kroppen bare ville kvitte seg med overskuddet eller resten av eggene fortest mulig. Kanskje derfor noen blør så mye mer en vanlig også😅?!  

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ånei -så kjedelig at du er så plaget🙈 Når jeg var hos gynekologen sist, så så hun at jeg hadde en del egg mer på den ene siden en det andre. Det var litt typisk når man nærmet seg overgangsalderen, akkurat som om kroppen bare ville kvitte seg med overskuddet eller resten av eggene fortest mulig. Kanskje derfor noen blør så mye mer en vanlig også😅?!  

Har to venninner som mistet den brått. Får håpe det er sånn hos deg så kanskje du slipper unna det verste. 

Fy søren for et helvette. Hvis bare noen hadde fortalt meg dette før! Jeg som trodde jeg fortsatt var ung og hadde minst  ti år igjen før jeg skulle inn i dette 🥵

Skrevet

Hormonbehandlig folkens, for alle som tåler det ;)

Det beskytter mot langt mer alvorlige sykdommer enn det gamle undersøkelser sier det kan gi, og de har også gått bort fra mye av de argumentene de hadde mot før.

For de som ikke har sett dem, anbefales på det sterkeste "sex,skam og overgangsalder" og "hjernen i overgangsalder" på nrk. 

Anonymkode: d4c79...876

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hormonbehandlig folkens, for alle som tåler det ;)

Det beskytter mot langt mer alvorlige sykdommer enn det gamle undersøkelser sier det kan gi, og de har også gått bort fra mye av de argumentene de hadde mot før.

For de som ikke har sett dem, anbefales på det sterkeste "sex,skam og overgangsalder" og "hjernen i overgangsalder" på nrk. 

Anonymkode: d4c79...876

Alle kvinner over 30 bør se disse dokumentarene! Veldig informativt, nå forstår jeg hva som feiler meg 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Lurer på det med mens jeg også. Har vært litt til og fra med begynnende tegn på overgangs alder siste to år. Ikke store greiene ennå. Er nå syk med influensa, fikk mensen og to uker etter forrige gang. Jeg har normalt ikke pms.men jeg er veldig sinna. Prøver å holde meg. Er vanskelig så blir litt usaklig innimellom.   Aner ikke hva som er hva. Akkurat nå ser jeg pus koser seg på fanget mitt, og det koker av irritasjon på innsiden.  Jeg har prøvd i 3 dager å få katten vekk. Den tråkker på magen min så jeg blir kvalm. Legger seg mellom beina,  så jeg ikke har bevegelse frihet og får mer influensa smerter i beina. Vanligvis er dette kos. Nå er hele katten et stort irritasjon moment.  Jeg vet hvordan jeg skal irritere den vekk, men nå ignorerer pus dette, og har lagt seg tungt på låret. 

Ja der hører dere hvor kokko jeg er..

.

Anonymkode: 46765...86c

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Lurer på det med mens jeg også. Har vært litt til og fra med begynnende tegn på overgangs alder siste to år. Ikke store greiene ennå. Er nå syk med influensa, fikk mensen og to uker etter forrige gang. Jeg har normalt ikke pms.men jeg er veldig sinna. Prøver å holde meg. Er vanskelig så blir litt usaklig innimellom.   Aner ikke hva som er hva. Akkurat nå ser jeg pus koser seg på fanget mitt, og det koker av irritasjon på innsiden.  Jeg har prøvd i 3 dager å få katten vekk. Den tråkker på magen min så jeg blir kvalm. Legger seg mellom beina,  så jeg ikke har bevegelse frihet og får mer influensa smerter i beina. Vanligvis er dette kos. Nå er hele katten et stort irritasjon moment.  Jeg vet hvordan jeg skal irritere den vekk, men nå ignorerer pus dette, og har lagt seg tungt på låret. 

Ja der hører dere hvor kokko jeg er..

.

Anonymkode: 46765...86c

Om ikke annet så er det veldig nyttig å vite hva som foregår og se seg selv litt utenfra. Ikke godt å ha det sånn, bli en annen enn man var. Det er vanskelig å ta seg selv på alvor når man vet at man er så urimelig. Samtidig er følelsene helt ekte vonde! 

Skrevet
On 1/29/2024 at 10:27 AM, GulleGull said:

Mistet dere mensen brått fra en syklus til en annen, uten de store forvarselene? 

Nei, det var mange forvarsler. Først flere år med kortere syklus. Deretter stadig mer langvarig blødning, på det verste flere uker av gangen. Så lengre opphold mellom hver. Såpass lange at jeg fortsatt ikke vet om det er over, 10 mnd er "rekorden" så langt. Kan ikke forutse tidspunkt lenger, så må ha med tamponger over alt fortsatt. Tidligere kunne jeg, selv med uregelmessig syklus, vite ca på dagen når den kom, ut fra glatt slim ca to uker før osv. Slik er det ikke lenger, den kan komme som julekvelden på kjerringa.

Anonymkode: 7bf01...096

Skrevet

Har regelmessig mens, men den er ekstremt kraftig og med masse menssmerter. I tillegg ble humøret helt på bånn, skikkelig deppa, lyst til å gråte for ingentig. Var trøtt og slapp hele tiden. Nå har jeg brukt trisekvens i en måned, og er allerede bedre😊

Anonymkode: 8b6fc...6b5

Skrevet

Jeg har fått uregelmessig mens. Er 47. Jeg trener mye, og føler at det hjelper med å holde humøret på topp. Nå som ungene klarer seg selv, har jeg innført treningsrutiner, noe jeg ikke hadde tid til som ung. Jeg gleder meg til de flytter ut. Jeg skal trene masse. Det hjelper!

Anonymkode: a405e...524

Skrevet

Kvinne på 47 år, og syklusene er nå på mellom 20 og 30 dager, blødningene er kraftigere og mer smertefulle, men kortere. 

Var veldig regelmessig da jeg var yngre og da var det 23-24 dager mellom. 

Skal til gynekolog i slutten av måneden og frykter at jeg får mensen akkurat da. 😑

Anonymkode: a9de1...900

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...