Gå til innhold

Folk som snakker feil 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

En annen ting som irriterer meg er når folk faktisk snakker feil i forhold til sin dialekt. f.eks. kjenner jeg en fra oslo som skarrer på r'en. hun er født og oppvokst i oslo, og ingen i familien hennes skarrer på r'en så hvorfor gjør hun det? hun klarer ikke å forklare det. Så har jeg en bekjent fra kristiansand som sier helt feil r-lyd i forhold til han skal. la oss si han heter morten. i steden for å si mårrten (som alle andre sørlendinger) så sier han måårten (med en veldig rar nesten ikke eksistende r) om seg selv. jeg har også vært borti at en som er født og oppvokst på toten ikke klarer å snakke totendialekt i det hele tatt, og at en person som har bodd i 3 forskjellige landsdeler i sitt liv har slått om til den dialekten de snakker der han bodde det tidspunktet og da ikke klarte å snakke den dialekten de snakket på det forrige bostedet enda han snakket det flytende og naturlig da han bodde der. hva er det som gjør sånne ting? er det sånt som skyldes dårlig språkøre eller noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller personer som har bodd hele livet sitt på ett sted, så bor tre måneder i enten Oslo eller England/USA og deretter flytter tilbake til hjemstedet og all dialekt er vasket bort og vedkommende prater oslomål/norsk-engelsk :roll:

Skrevet

tenker på håndball-mia nå, og den dansk-bergensken hennes... grøss...

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du irriterer deg over dette. Språket er sprudlende og levende. Og slik burde det være. Det er uansett umulig å kontrollere språket.

For øvrig snakker jeg 'tilnærmet' bokmål, selv om jeg er født og oppvokst i TRD. ;)

Skrevet

Jeg vet om ei som etter å ha bodd i Oslo i noen måneder, plutselig snakket østlending. Kjenner også folk som har bodd 15-20 år i en annen landsdel i voksen alder, og fremdeles snakker sin opprinnelig dialekt.

Skrevet
For øvrig snakker jeg 'tilnærmet' bokmål, selv om jeg er født og oppvokst i TRD.  ;)

Ja, men har du bodd hele livet ditt untatt tre måneder i trøndelag? ;)

Skrevet (endret)
En annen ting som irriterer meg er når folk faktisk snakker feil i forhold til sin dialekt. f.eks. kjenner jeg en fra oslo som skarrer på r'en. hun er født og oppvokst i oslo, og ingen i familien hennes skarrer på r'en så hvorfor gjør hun det? hun klarer ikke å forklare det.

I 'gamle dager' (hva nå det er), hadde mange velstående familier på vestkanten i Oslo guvernanter fra Sørlandet. Dermed plukket barna opp denne dialekten, og begynte å skarre på r'en. Dette begynner kanskje å forsvinne igjen nå, men det var visst vanlig for velstående vestkant-folk å skarre på r'en tidligere! Det er vel kanskje ikke tilfelle med din venninne, men jeg nevner det for moro skyld ... :)

(og for ordens skyld: Jeg påberoper meg absolutt ingen ekspertise mht dialekter eller den sosiale rangordningen i Oslo i 'gamle dager' - jeg bare gjenforteller noe jeg en gang ble fortalt ...)

Endret av Lilith
Skrevet
Ja, men har du bodd hele livet ditt untatt tre måneder i trøndelag?  ;)

Stemmer. ;)

Skrevet

Gg min sønn som er født og oppvokst her på vestlandet er helt østlendig og de 2 andre skarrer på erren som bare det.

Synes bare det er morro jeg.

Skrevet

Det mest komiske er de som som har en "skarring" som medfører at de sier "j/i" istedet skarre-r.

Hvojdan ståj det til med deg? Dattejen min hetej Kjistin. :ler:

Skrevet

godt du har noe å irritere deg over :forvirret:

Selv snakker jeg en pussig blanding av sør- og nordlansk, selv om jeg har bodd på sørlandet i atten år, før jeg flyttet til Oslo. Skulle jo hatt masser av tid til å lære meg skarre-r, men neida.

Faren min er nordlending, så det kan jo forklares der, men mine to brødre prater kav sørlending, så sååå sterk innvirkning kan han jo ikke ha hatt.

Synes dialekten "min" er fin, det får så være at folk tror jeg mangler språkøre.

Jeg hører lett hvor folk kommer fra i landet, klarer bare ikke uttale det likt.

Skrevet

Mange av de som ikke ruller på r'en i Oslo/Østlandsområdet har en talefeil og har gått til logoped for å lære seg å skarre i stedet for. Rulle-r er faktisk en svært vanskelig lyd å lage, og det er en vanlig talefeil.

Men skarre-r uttalt som j syns jeg bare er morsomt (skarrer selv)!

Skrevet
Det mest komiske er de som som har en "skarring" som medfører at de sier "j/i" istedet skarre-r.

Huff ja det er utrolig irriterende synes jeg, snakker som ett barn liksom.

Skrevet

Enig!!! Og av en eller annen grunn er det MANGE i radio/TV med denne talefeilen (og andre talefeil). Hvis jeg på død og liv ville bli reporter med talefeil, ville jeg IKKE valgt en del av verden å jobbe i der -r- var en VELDIG vanlig bokstav i stedsnavn. Eller der det forekommer mye 'tejjoj'! ;)

Gjest GreenSky
Skrevet

Ei venninne av meg bodde i Norge helt fram til hun var 20. Hun snakket nynorskdialekt. Så dro hun til USA for å studere, fant seg type, og giftet seg der. Nå snakker hun bokmål med amerikansk aksent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...