AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Når begynner ungdommen å ordne legetime og slikt selv? Hvilken alder? Anonymkode: d97b8...fbf
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Kommer vel Ann på hvorfor de skal til lege? min datter på 15. ønsker hvertfall at jeg fortsatt er med. Hun har vært hos lege på grunn av noen skader på fotballbanen, ellers har vi ikke for vane å fly ned døren på legesenteret. Anonymkode: c3e1d...fd8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 Mener jeg dro alene til legen fra jeg startet på videregående. Men husker ikke om jeg bestilte timene selv. Tenker fra rundt 15-16 litt avhengig av hva det gjelder, tidligere for noen ting, senere for andre ting, og litt avhengig av ungdommen også. Hvor selvstendige/trygge de er, sykdomshistorie osv. Anonymkode: 10784...6d4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 Det er veldig forskjell på hvor trygge og selvstendige ungdommer er. Jeg tenker det er en del av foreldrerollen å hjelpe barna/ungdommene med å bli mer og mer selvstendige fortløpende, men alltid ut fra deres nivå og forutsetninger. Hvis en ungdom på videregående synes det er vanskelig å ordne legetime selv, ville jeg hatt en samtale om hva de synes var vanskelig og hvorfor. Videre ville jeg hjulpet dem ved behov, men da sørget for at de var til stede når timen ble bestilt, slik at de lærer hvordan man gjør det. Anonymkode: 2eda2...e9e
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #5 Skrevet 29. januar 2024 Min er 16 og på vgs. Han fikk beskjed om han skulle ha legeerkl for sykdom så måtte sende han melding selv på HelseNorge og ber om det (betalingen kommer til meg) Liker ikke helt å slippe taket for er ikke veldig imponert over legens evne til å svare raskt.. Noen typer legetimer skal han - om han vil - få ha oss med på, ikke all legesjargong og beskjeder alle 16 åringer er helt klare for. Selv var jeg både hos lege, fysio ++ alene fra tidlig på ungdomsskolen, men det hengte nok mest med at mine foreldre pendlet og lege/fysio lå like ved skolen så det var enkelt å gå selv. Fikk noen idrettsskader som trengte behandling. Anonymkode: f5ede...3a7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #6 Skrevet 29. januar 2024 Når de blir 16 får du ikke lenger tilgang til barnets del på Helsenorge, så da har mine tatt over det meste....meg meg i bakgrunnen som passer litt ekstra på i starten. Anonymkode: 9c7e5...3de
Lulu1983 Skrevet 29. januar 2024 #7 Skrevet 29. januar 2024 Men hvordan får dere til å følge 15-16-åring til legen? Man mister jo retten på fri fra jobb for sånne ting det året barnet fyller 13. Her var barnet 13 år første gangen hen gikk til legen alene. Det gikk helt fint, må bare vite hva de skal spørre etter:)
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #8 Skrevet 29. januar 2024 Mange av oss har fleksible jobber/mulighet for hjemmekontor og kan ta noen minutter fri for å følge til legen. Har man ikke det må nesten barna klare seg selv. Anonymkode: f5ede...3a7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Når de blir 16 får du ikke lenger tilgang til barnets del på Helsenorge, så da har mine tatt over det meste....meg meg i bakgrunnen som passer litt ekstra på i starten. Anonymkode: 9c7e5...3de Mister faktisk tilgangen til helsenorge når barnet er 12 år. Fra de er 12-16 har de ikke selv tilgang heller. Med kronisk sykt barn er dette ganske tungvint. Har man behov for journalene til barna når de er mellom 12 og 16, må man bestille utskrift. Ikke mulig med elektronisk resept-fornyelse heller. Anonymkode: b1589...f15
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #10 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mister faktisk tilgangen til helsenorge når barnet er 12 år. Fra de er 12-16 har de ikke selv tilgang heller. Med kronisk sykt barn er dette ganske tungvint. Har man behov for journalene til barna når de er mellom 12 og 16, må man bestille utskrift. Ikke mulig med elektronisk resept-fornyelse heller. Anonymkode: b1589...f15 Mener da virkelig at jeg har tilgang til det på yngste som er 15, men jeg kan huske feil. Anonymkode: 9c7e5...3de 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå