AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Hei. Det siste halvåret har jeg fått en sterk trang til å svelge ofte, og jeg er ganske sikker på at det er psykisk. Det skjer særlig i sosiale sammenhenger (men også ellers), og trangen til å gjøre det er spesielt stor når jeg tenker på at jeg ikke må gjøre det fordi jeg vet at folk legger merke til det. Når man svelger veldig synlig, tenker jeg at det blir tolket som at "jeg er nervøs", "jeg har noe å skjule" eller "jeg lyver. Det gjør jeg jo ikke, men jeg blir så bevisst på at andre tror det når jeg gjør det. Og når jeg tenker på det, blir det bare enda verre. Det skal sies at jeg sliter med angst, særlig sosialt. Er det noen andre som har det sånn? Hvordan takler dere det? Anonymkode: 01bc7...e34
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Det er sosial angst som gjør det, ja. Det er ingen som legger merke til det, folk har fokus på helt andre ting enn om du svelger ofte eller ikke. Det ligger et selvhjelpskurs av psykolog Magnus Nordmo på NHI.no for sosial angst, ta en kikk på det. Anonymkode: b11de...37c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 Når jeg har det sånn, flytter jeg fokuset over på når jeg blunker. Videre om jeg puster fort/ langsomt. Jeg kjenner etter om jeg klør et sted. Til slutt blir det for mye for hjernen min å holde styr på, så da «blir jeg normal» igjen. Anonymkode: 6c028...1b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå