AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Det er bare ham og jeg, vi sover i dobbeltseng. Han påstår at når han blir fem år skal han sove i egen seng😅. Han har sovet i sin seng i to mnd i strekk, for rundt ett år siden, men en natt ble han redd for noe, ville inn til meg og har nekta å flytte tilbake siden. Vi hadde nattlys på, både hans rom og mitt. Han sovner raskt, vi leser bok og han sover ila 10 min enten jeg ligger med ham i min seng eller sitter på sengekanten på hans seng-men jeg må være der, og det er helt greit. Jeg blir forstyrret av den minste ting, og sover dårlig. Problemet er at jeg våkner av at han styrer med dyna, da ser jeg at han feks ligger uten dyne halvveis, og jeg må legge den på. Han er så i ørska at han ikke får gjort dette selv. Pysj og dyne blir for varmt, og det blir fort for kaldt med bar hud uten dyne. Hvordan ordner dere feks en slik problemstilling når barnet sover på eget rom? På et tidspunkt la jeg meg i hans seng, det kan jeg jo forsøke på igjen, selv om jeg måtte inn om han våkna og hadde krøll til dyna, etc.. men han vil liksom ha meg i samme seng. Noen som har hatt det likt og klarte å til venne eget rom? Anonymkode: dada5...b0a
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: (...) jeg våkner av at han styrer med dyna, da ser jeg at han feks ligger uten dyne halvveis, og jeg må legge den på. Han er så i ørska at han ikke får gjort dette selv. Pysj og dyne blir for varmt, og det blir fort for kaldt med bar hud uten dyne. Anonymkode: dada5...b0a Dynen er for varm. Gi ham en mindre varm dyne. Dette er roten til problemet. Anonymkode: 1e644...994 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 Du trenger ikke styre med å ordne dyna på natta, som nevnt over kan du bruke en tynnere dyne om den er for varm. Ingen av mine våkner med dyna pent og ordentlig rundt seg, den havner alle veier i løpet av natta 😅 Anonymkode: 446d0...8d1 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dynen er for varm. Gi ham en mindre varm dyne. Dette er roten til problemet. Anonymkode: 1e644...994 Nei, det samme gjelder tynn dyne. Når han snur seg følger dyna med, og han får den under seg. Anonymkode: dada5...b0a
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #5 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): . Han er så i ørska at han ikke får gjort dette selv. Pysj og dyne blir for varmt, og det blir fort for kaldt med bar hud uten dyne. Hvordan ordner dere feks en slik problemstilling når barnet sover på eget rom? På et tidspunkt la jeg meg i hans seng, det kan jeg jo forsøke på igjen, selv om jeg måtte inn om han våkna og hadde krøll til dyna, etc.. men han vil liksom ha meg i samme seng. Noen som har hatt det likt og klarte å til venne eget rom? Anonymkode: dada5...b0a Han må jo bare få ordne på egenhånd.. lære ved å erfare selv. Også er det vel ikke så nøye om dyna er krøll.. Skjønner jo det er slitsomt for deg om du skal styre og ordne med dyna hand om natten. Tynnere dyne og pysj kanskje kan være løsningen? Du må jo bare si at DU ikke får sove når han ligger der, så derfor må han sove i sin egen seng. Anonymkode: 50df9...5a1 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #6 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nei, det samme gjelder tynn dyne. Når han snur seg følger dyna med, og han får den under seg. Anonymkode: dada5...b0a Men er det farlig? Anonymkode: 50df9...5a1
Surriball Skrevet 29. januar 2024 #7 Skrevet 29. januar 2024 Jeg hadde bare vært strengere. Myk og snill, men strengere. "Vennen min, nå har mamma bestemt at fra i kveld/på fredag/dagen du bestemmer skal du begynne å sove i din egen seng hele natta." Så må du følge opp. Alltid følge tilbake om han kommer inn til deg. Stryk og klapp og trøst, men vær konsekvent på å følge tilbake. All trøst foregår på hans rom, om du så må sitte der 15-30 min de første nettene. Ha et nattlys på rommet om han synes det er litt mørkt og skummelt. Hvis du må opp og fikse dyna hans, gjør det en gang og gi beskjed om at det er han så stor at han klarer det selv fra nå av. Hvis dyna ikke passer i trekket/er for stor/for varm, skaff en dyne som passer ham. Trikset er egentlig bare å bestemme seg og så gjennomføre det du har bestemt deg for uansett om det blir litt motstand. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #8 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men er det farlig? Anonymkode: 50df9...5a1 Neida hehe, er vel bare hønemor Anonymkode: dada5...b0a
solsolsol Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 Jeg har også varme unger som styrer med dyna. Har flere dyner i senga, som regel klarer de å få på seg et eller annet om de blir kalde nok. Men nesten alle mine har sovet med meg til de ble ganske store. På et eller annet tidspunkt synes de det er bedre å sove alene, har ingen tenåringer i senga mi liksom. Det går over 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #10 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Neida hehe, er vel bare hønemor Anonymkode: dada5...b0a Da får du jo nesten bare skylle deg selv 🥴 Anonymkode: 50df9...5a1 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #11 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da får du jo nesten bare skylle deg selv 🥴 Anonymkode: 50df9...5a1 Joda, takk for nyttig tilbakemelding Anonymkode: dada5...b0a
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #12 Skrevet 29. januar 2024 Min 4 åring sover i trusa. (7 og 9 åringen også for den saks skyld). 18 grader på rommet, har voksen helårsdyne som ikke er veldig tykk. Så har hun ett teppe i sengen. Hender hun vil ha pysj en sjelden gang. går innom før jeg legger meg, da legger jeg teppe eller dynen over henne igjen. har jobbet med rutiner fra de var små. Ikke sovet med meg siden de ble ammet. Vært alene med dem (eldste 50/50) siden yngste var 2 måneder gammel. Anonymkode: 95cbd...cb1 1
Gjest Anonyme-meg Skrevet 29. januar 2024 #13 Skrevet 29. januar 2024 Men hvordan skal det gå med den dyna hvis han sover på eget rom? Du må forbrede han, fra den dagen skal du sove på ditt eget rom. Også må du være konsekvent.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #14 Skrevet 29. januar 2024 Er vel litt vanskelig nå når barnet har blitt så stort. Det beste, erfaringsmessig, er å flytte på eget rom rundt ettårsalder. Hadde ikke bekymret meg for det med dyna. Nå trenger han jo ikke å fikse det, siden du gjør det for ham. Ville ha brukt neste ferie eller langhelg til å gjøre kort prosess med flytting til eget rom. Anonymkode: 5fc03...96c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #15 Skrevet 29. januar 2024 Ta på pysj, sjekk at det er tynn dyne, prøv tog 1. Mine kaster gjerne av seg dyna og sover bare i pysj, går helt fint det. Du må nesten bare sitte på rommet hans til han sovner. Vår kommer ofte inn til vår seng ila natta og sover resten av natta der, du kan jo vurdere det som en overgang. Eller bare følge tilbake i egen seng og sitte der til han sovner igjen. Anonymkode: b9d75...c14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå