Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Håper jeg har valgt rett emne.

Min arbeidsplass har lønnsjusteringer hver høst. Da var jeg i mammaperm og jeg er det fremdeles. Begynner på jobb i starten av mars. 

Jeg har aldri før gått så lite opp i lønn, det er snakk om rett over 2%. Normalt har jeg gått opp 4-6 %. Vi er privat firma og det er ikke pålagt å gå opp i lønn, den kommer an på innsats og hva du bidrar med. 

Jeg var endel sykemeldt før jeg gikk ut i perm, mye av grunnen var atjobb ikke kunne tilrettelegge for meg . Jeg prøvde - og kom med flere oppgaver jeg kunne ta. Disse oppgavene er ikke populære på jobben heller - så det var jo vinn-vinn. 

Plutselig ville "alle" ha disse oppgavene og sjefen min ga ikke beskjed at disse var forbeholdt meg. Derfor valgte lege å sykemelde meg 100%. 

Når jeg var hjemme sykemeldt, tilbydde jeg meg å jobbe et par timer til dagen - dersom formen tilsa det. Å det gjorde det også. Var sykemeldt pga rygg og bekkenproblemer, så jeg klarte å være påkoblet pc av og til. 

Spørsmålet mitt er - er det lov å bruke sykemelding som årsak til den svært lave lønnsøkelsen?

Jeg føler jo selv jeg har stått på og til og med jobbet når jeg var sykemeldt, og at jeg kom med egne forslag til arb.oppgaver. 

Anonymkode: 7b97e...c01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på om det var sånn at lønnsveksten for de andre som var på kontoret var like høy som vanlig, eller om alle fikk mindre i fjor enn dere har pleid å få. 
Hvis du har fått like mye som de andre, så kan du jo ikke påstå at det er sykmeldingen som gjør at du har fått lav lønnsøkning. 

Det var tøffe tider for mange bedrifter i fjor, og mange som fikk lite lønnsøkning. (Store variasjoner fra bedrift til bedrift.) 

Hva du har fått før i % er ingen målestokk på hva du kan få nå.  Du må måle deg mot hva andre har i lønn, og hva de får.

Anonymkode: a1bf3...203

Skrevet

Har de brukt sykefravær og graviditet som en grunn, eller har du fått økning basert på prestasjon de andre årene? Mange private selskap lå på 2-3%, jeg syns ikke det hørtes så feil ut. Dessverre er det igjen som takker deg for å være «på» i ny og ne, og presse deg selv, og mest sannsynlig var det en følelse av at du bidro, enn at arbeidsgiver føler at du bidro så mye som årene før når du har fått høyere økning. Kanskje du gjorde akkurat det du skulle for rollen i den prosenten du jobbet? Hvis det plager deg, kan du alltid ta en prat med sjefen og spørre hva som ligger til grunn. 

Anonymkode: 239a5...fe5

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har de brukt sykefravær og graviditet som en grunn, eller har du fått økning basert på prestasjon de andre årene? Mange private selskap lå på 2-3%, jeg syns ikke det hørtes så feil ut. Dessverre er det igjen som takker deg for å være «på» i ny og ne, og presse deg selv, og mest sannsynlig var det en følelse av at du bidro, enn at arbeidsgiver føler at du bidro så mye som årene før når du har fått høyere økning. Kanskje du gjorde akkurat det du skulle for rollen i den prosenten du jobbet? Hvis det plager deg, kan du alltid ta en prat med sjefen og spørre hva som ligger til grunn. 

* ingen

Skrevet

Lønnsøkning er skal også være et tillegg for økt kunnskap som du har fått i tillegg til feks økt ansvar. Når du ikke er på jobb så har du heller ikke vist økt kunnskap eller mer ansvar. 
Mener su at du skal tjene mer uten av bedriften har tjent på deg?

Anonymkode: eea1d...c1f

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer jo an på om det var sånn at lønnsveksten for de andre som var på kontoret var like høy som vanlig, eller om alle fikk mindre i fjor enn dere har pleid å få. 
Hvis du har fått like mye som de andre, så kan du jo ikke påstå at det er sykmeldingen som gjør at du har fått lav lønnsøkning. 

Det var tøffe tider for mange bedrifter i fjor, og mange som fikk lite lønnsøkning. (Store variasjoner fra bedrift til bedrift.) 

Hva du har fått før i % er ingen målestokk på hva du kan få nå.  Du må måle deg mot hva andre har i lønn, og hva de får.

Anonymkode: a1bf3...203

Men man må ta høyde for hva de bidrar med, og det kan man ikke gjøre. Så man kan bare se på hva har man gjort i året som er gått og hvordan har man vist sin verdi. Det kan man bruke som forhandling. Problemet er ofte, etter min erfaring, at man tror man gjør mer enn man gjorde, fordi «man ofret seg» for arbeidsgiver. Jeg sier ikke det for å være kjip, men man er ansatt i en 100% stilling, hvor kravene er X og Y. Når man er sykemeldt, skal man bedømmes ut fra hva man får gjort i % man jobber. Men ofte gir arbeidsgiver slack til sykemeldte, spesielt gravide, for å tilrettelegge, og prøve å ha dem i arbeid, men ofte er det under hva man ville forventet av en ansatt i en fx 20% stilling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...