AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Jeg kommer nok til å bli enslig og skal da flytte med to ungdommer/ unge voksne. En av dem kan betale noe for å bo. Vi bor i et dyrt område dessverre, men ikke av de verste heller. Likevel, jeg sliter med å finne ok bolig under 12-14000 kr i måneden (etter at ene barnets innbetaling er trukket fra beløpet). Noen alternativer er inkl strøm, noen ikke. Jeg får utbetalt 23000 kr. Vi kommer ikke til å få bostøtte. Det blir over halve inntekten min i boutgifter. Kan noe sånt gå? Jeg kommer til å ha en buffer, men vil jo ikke ta av den for månedlige kostnader. Jeg er ikke en "shopper", og har en nedbetalt bil. Forsikringer, tlf, streaming, ++ er ca 4000 kr i mnd. Da gjenstår mat og andre utgifter som ikke er faste (om jeg har husket alle faste). Hva betaler man i strøm i en leilighet eller et lite hus nå for tida (ikke moderne med nilan-anlegg)? Anonymkode: 5d8e9...685 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Og jeg mener mest deg som bor alene/ med barn. Det er ikke interessant med "jeg betaler 80% av lønnen for å bo. Men så tjener jo samboeren 1 mill, så det går greit". Siden jeg ser slike svar, på ekte, så kan jeg like gjerne si med det samme at det ikke er relevant 😅 Anonymkode: 5d8e9...685 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 Kona og jeg har utbetalt ca 27.000 til sammen. Jeg jobber fulltid, hun er hjemmeværende. Vi betaler 12.000 i husleie, 800 for internett, og strøm varierer fra 300 til 1000 kroner ut i fra strømprisen. Klarer oss helt fint. Har alt vi trenger, og sparer noen tusenlapper i måneden. Anonymkode: 0f1db...49f 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 En voksen og et barn her 7k boliglån (enebolig på landet) 2234 i forsikringer strøm varierer fra 200-3000kr kommunale avgifter i snitt 750kr/måned Internett (nylig lagt inn fiber) 1100kr Anonymkode: 38448...b7d
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #5 Skrevet 29. januar 2024 Uføretrygd, utbetalt 21.000 + 2.200 i bostøtte og 2.000 i barnetrygd eller noe sånt - husker ikke helt. Boliglån: 4.500 Felleskostnader: 3.600 Strøm: 3.000 nå i vinterhalvåret Jeg syns det er ganske lite når man har en tenåring i huset. Han trenger stadig nye ting, dessuten så skal han tydelig legge på seg om dagen så han spiser vanvittige mengder med fett og proteiner. Anonymkode: 20824...7da
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #6 Skrevet 29. januar 2024 31 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kommer nok til å bli enslig og skal da flytte med to ungdommer/ unge voksne. En av dem kan betale noe for å bo. Vi bor i et dyrt område dessverre, men ikke av de verste heller. Likevel, jeg sliter med å finne ok bolig under 12-14000 kr i måneden (etter at ene barnets innbetaling er trukket fra beløpet). Noen alternativer er inkl strøm, noen ikke. Jeg får utbetalt 23000 kr. Vi kommer ikke til å få bostøtte. Det blir over halve inntekten min i boutgifter. Kan noe sånt gå? Jeg kommer til å ha en buffer, men vil jo ikke ta av den for månedlige kostnader. Jeg er ikke en "shopper", og har en nedbetalt bil. Forsikringer, tlf, streaming, ++ er ca 4000 kr i mnd. Da gjenstår mat og andre utgifter som ikke er faste (om jeg har husket alle faste). Hva betaler man i strøm i en leilighet eller et lite hus nå for tida (ikke moderne med nilan-anlegg)? Anonymkode: 5d8e9...685 Jeg tror det beste for deg er å se hva du har hver måned av faste utgifter. Vi bor i en liten leilighet i Oslo, men har en kald kjeller rett under oss, i tillegg så ligger vi sånn til at vi knapt ser solen. Omstendighetene kommer an på strømmen. Når du skal leie, sånn i forhold til at strømstøtten skal fases ut, og at man selv må være ansvarlig for strømmen etter hvert, så ville jeg vurdert en leilighet med strøm inkludert da det kan føles tryggere, spesielt sånn som du som står i en sårbar økonomisk situasjon. Anonymkode: 20824...7da
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #7 Skrevet 29. januar 2024 Jeg er pensjonister og har 23.000 utbetalt. Alle faste utgifter er ca.9.000 ( husleie, strøm,forsikring, mobil, streaming og avisabonnementer). Det går fint i det daglige, men må ta av sparekonto til ferier og andre utskeielser. Anonymkode: 3f7ce...ba8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #8 Skrevet 29. januar 2024 Minstesats uføretrygd, får ikke bostøtte. Eier et rekkehus, så det er litt vanskelig å estimere en totalkostnad med tanke på nødvendig vedlikehold, men faste utgifter ligger på rundt 7000 i måneden, pluss strøm. Prøver å spare en tusenlapp eller to i måneden, da jeg på sikt må skifte en del panel og kanskje vinduene i stua. Anonymkode: e433d...101
Bombasi Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kommer nok til å bli enslig og skal da flytte med to ungdommer/ unge voksne. En av dem kan betale noe for å bo. Vi bor i et dyrt område dessverre, men ikke av de verste heller. Likevel, jeg sliter med å finne ok bolig under 12-14000 kr i måneden (etter at ene barnets innbetaling er trukket fra beløpet). Noen alternativer er inkl strøm, noen ikke. Jeg får utbetalt 23000 kr. Vi kommer ikke til å få bostøtte. Det blir over halve inntekten min i boutgifter. Kan noe sånt gå? Jeg kommer til å ha en buffer, men vil jo ikke ta av den for månedlige kostnader. Jeg er ikke en "shopper", og har en nedbetalt bil. Forsikringer, tlf, streaming, ++ er ca 4000 kr i mnd. Da gjenstår mat og andre utgifter som ikke er faste (om jeg har husket alle faste). Hva betaler man i strøm i en leilighet eller et lite hus nå for tida (ikke moderne med nilan-anlegg)? Anonymkode: 5d8e9...685 Å sitte igjen med 9 000 - 11 000,- i mnd til både faste utgifter (forsikring, tlf, strøm osv) og variable utgifter (mat, klær, bruk av bil, transport, gaver, interiør, fritid, ferier osv) med to ungdommer høres veldig lite ut. Mulig det går, men dere vil bo i "fattigdom". Og uten at du har mulighet til å gjøre noe med det. Sistnevnte er kanskje det verste. For denne levestandarden blir altså permanent, og er ikke bare i en overgangsfase. Du kommer til å ofre mye liv og livsglede for å bo greit. Jeg hadde ikke gjort det, og ville prøvd å finne andre løsninger. Men du må nesten kjenne på det selv, i en slags helhetsvurdering opp mot barna. 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #10 Skrevet 29. januar 2024 Just now, Bombasi said: Å sitte igjen med 9 000 - 11 000,- i mnd til både faste utgifter (forsikring, tlf, strøm osv) og variable utgifter (mat, klær, bruk av bil, transport, gaver, interiør, fritid, ferier osv) med to ungdommer høres veldig lite ut. Mulig det går, men dere vil bo i "fattigdom". Og uten at du har mulighet til å gjøre noe med det. Sistnevnte er kanskje det verste. For denne levestandarden blir altså permanent, og er ikke bare i en overgangsfase. Du kommer til å ofre mye liv og livsglede for å bo greit. Jeg hadde ikke gjort det, og ville prøvd å finne andre løsninger. Men du må nesten kjenne på det selv, i en slags helhetsvurdering opp mot barna. Hun har jo ikke noe valg da, om det ikke finnes rimeligere boliger. Alternativet er å bli værende i et forhold som hun egentlig vil ut av, for økonomiens skyld. Det er heller ikke nødvendigvis så greit å flytte timevis unna for å slippe høye boutgifter. Anonymkode: e433d...101
Bombasi Skrevet 29. januar 2024 #11 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hun har jo ikke noe valg da, om det ikke finnes rimeligere boliger. Alternativet er å bli værende i et forhold som hun egentlig vil ut av, for økonomiens skyld. Det er heller ikke nødvendigvis så greit å flytte timevis unna for å slippe høye boutgifter. Anonymkode: e433d...101 Man har alltid et valg, men da må man være villig til å ofre noe. I dette tilfellet flytte. Skjønner at det er vanskelig og upraktisk, men har TS egentlig noe annet valg? Jeg er ikke sikker på at det bolivet TS tenker på i HI er et alternativ, egentlig. Å ha 9 - 11 000,- igjen til ALT av utgifter med 2 voksne barn i husholdningen er veldig lite. Isåfall må man vri og vende på hver krone for å få det til. Mulig TS har det i seg og vil klare det, men det bør være inneforstått at det blir tøffe tider over mange år for å få det til. For øvrig støtter jeg ikke å bli værende i forholdet for økonomiens skyld. Det er giftige boforhold det også, og kanskje det verste valget.
tussi84 Skrevet 29. januar 2024 #12 Skrevet 29. januar 2024 Alt for lite å sitte igjen med. En voksen og 2 tenåringer bruker nok minst 7000-8000 kr i mat og hygiene artikler. Strøm, Internett, forsikringer,mobil, klær og sko, transport, fritidsaktiviteter uten om det igjen. Hadde kvitta meg med bilen om mulig, og heller hatt mndskort på alle 3. Jeg vil nok beregne en 16000 minimum å leve for etter bo utgifter, og da har du ingenting å gå på. Ingenting til uforutsette utgifter, eller hvis strømmen blir litt ekstra dyr en mnd. Reiser og utskeielser bare å glemme. Men hvis noen av barna er under 18 så skal du jo ha barnebidrag av far? Vil også tro at du kvalifiserer for bostøtte med så lav inntekt. Ellers må du bruke opp sparepenger, etter det så kvalifiserer du med den inntekten for supplerende sosialstønad. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #13 Skrevet 29. januar 2024 Jeg betaler 3900 kr i husleie for leilighet. Deler husleie med romkamerat (søsken.). Ingen barn/partner. Så kommer internett/tv/strøm utenom. Har ikke bil, ikkke lån/gjeld osv. Går til/fra jobb. Strøm er svært lav om sommeren, høyere ved vinter. Prisen svinger veldig, som hos alle den siste tiden. Har også vedfyring, heldigvis. Men ved er veldig dyrt i år også. Har lavlønnet inntekt. Tjener under 400.000 i året. Anonymkode: 46765...d89
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #14 Skrevet 29. januar 2024 Har utbetalt 28 0000 kr. Jeg eier leilighet, og akkurat nå ligger boutgifter på ca 12 000 kr i mnd. I tillegg strøm på snitt 1500 i mnd, bil koster meg fort 4000 kr i mnd med forsikringer, service, drivstoff, osv. Har internet og tv inkl i boutgifter. Har ikke barn. Jeg har greit med penger i forhold til behov, og setter til side til en buffer/vedlikehold. Fra sommeren kommer jeg til å nedbetale ekstra på lånet, for det får jeg igjen for senere. Kjøper sjeldent klær, for jeg trenger det strengt tatt ikke. Anonymkode: a059d...992
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #15 Skrevet 29. januar 2024 tussi84 skrev (3 timer siden): Alt for lite å sitte igjen med. En voksen og 2 tenåringer bruker nok minst 7000-8000 kr i mat og hygiene artikler. Strøm, Internett, forsikringer,mobil, klær og sko, transport, fritidsaktiviteter uten om det igjen. Hadde kvitta meg med bilen om mulig, og heller hatt mndskort på alle 3. Jeg vil nok beregne en 16000 minimum å leve for etter bo utgifter, og da har du ingenting å gå på. Ingenting til uforutsette utgifter, eller hvis strømmen blir litt ekstra dyr en mnd. Reiser og utskeielser bare å glemme. Men hvis noen av barna er under 18 så skal du jo ha barnebidrag av far? Vil også tro at du kvalifiserer for bostøtte med så lav inntekt. Ellers må du bruke opp sparepenger, etter det så kvalifiserer du med den inntekten for supplerende sosialstønad. 16 000 kr å leve for? Jeg får ikke engang en hybel til 6000 kr 🙈 Et av barna er såpass gammel at han har egen inntekt. Det er derfor bostøtte er utelukket. Og i verste fall får han bidra med mer enn jeg har håpet på. Uansett så kan han i alle fall kjøpe alt av klær og sånt selv. Ellers er vi faktisk ekstremt billige i drift alle sammen. Ingen store krav om noe og heldigvis støtter mine foreldre stadig med sko eller jakker til ungdommene. Av ulike grunner har jeg aldri fått barnebidrag og nå er yngste snart 18 år uansett. Bombasi skrev (3 timer siden): Man har alltid et valg, men da må man være villig til å ofre noe. I dette tilfellet flytte. Skjønner at det er vanskelig og upraktisk, men har TS egentlig noe annet valg? Jeg er ikke sikker på at det bolivet TS tenker på i HI er et alternativ, egentlig. Å ha 9 - 11 000,- igjen til ALT av utgifter med 2 voksne barn i husholdningen er veldig lite. Isåfall må man vri og vende på hver krone for å få det til. Mulig TS har det i seg og vil klare det, men det bør være inneforstått at det blir tøffe tider over mange år for å få det til. For øvrig støtter jeg ikke å bli værende i forholdet for økonomiens skyld. Det er giftige boforhold det også, og kanskje det verste valget. Jeg har egentlig vært veldig "bortskjemt" med å synes at jeg har råd til alt det jeg ønsker (igjen, ingen høye ønsker i utgangspunktet). Så jeg er ikke vant med å virkelig tenke gjennom hvordan pengene brukes. Alle områder her i nærheten er litt dyre og det er ikke aktuelt å flytte lenger unna feks vgs og besteforeldre enn vi bor nå. Det må også være et ok busstilbud, så mer landlig går heller ikke. Etter salg av nåværende bolig (eller at jeg blir kjøpt ut), så har jeg ganske mye penger. Så kanskje jeg ganske enkelt da bare må godta at i noen år så tar jeg derfra. Si 2000 kr i mnd. Det blir jo ikke SÅ mye på de årene hvor jeg trenger en såpass stor bolig som vi må ha 🤔 Anonymkode: 5d8e9...685
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #16 Skrevet 29. januar 2024 Og takk for svar. Jeg ser at flesteparten har mye lavere boutgifter enn jeg tror at jeg lander på. Så jeg forstår at jeg er for optimistisk. Anonymkode: 5d8e9...685
Mardina Skrevet 29. januar 2024 #17 Skrevet 29. januar 2024 2 voksne her. Ca 34 000,- utbetalt til sammen. Ca. 17 000,- utbetalt hver. Uføre begge to. Leier leilighet til 10 500,- (dvs. 5250,- på hver) i mnd. Alt inkludert i husleien, så betaler ikke noe annet i bo-utgifter. Vi har regninger selv og har separat økonomi. Større utgifter deler vi på. Enten vi spleiser eller han eller jeg betaler. Jeg har også ansvar for utgifter til hunden, men det utgjør ikke så mye hver mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå