AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Hvordan har dere gjort det med store barn som flytter ut for å studere? Kjøpt leilighet til de, medlåntaker, økonomisk bistand hver måned eller må de ordne seg helt selv? Anonymkode: 5c299...3fe
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Det kommer vel litt an på din egen situasjon? Jeg tenker at det er fullt mulig å studere med studielån og litt ettermiddagsjobbing, og det er ingen menneskerett å komme seg inn på boligmarkedet som 19-åring. Hvis mamma og pappa har råd så kan det å kjøpe en leilighet nå før renta faller (?) og når mange proffe utleiere dumper leiligheter tenkes å være en kurant investering. Man vet aldri. Anonymkode: 7adbd...0a0 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 I studietiden, bidratt med å betale mobil/lege/tannlege/klær de trenger/transport hjem i ferier og noe vipps innimellom når behov til mat er der og de trenger det. Har vi besøkt de på studiestedet så har vi fyllt opp litt i fryser og kjøleskap for å sikre at de har næringsrike måltider. Når de har fått jobb osv har vi bidratt med noe forskudd på arv så de kom seg inn i boligmarkedet. Men i studietiden har ungene hatt jobber ved siden av og stort sett klart seg selv med minimal hjelp. Ingen fasit svar her, man må bidra etter evne og behov tenker jeg. Stor forskjell på hva studentene må betale i boligkostnad bl.a. Anonymkode: 80ae1...d70 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I studietiden, bidratt med å betale mobil/lege/tannlege/klær de trenger/transport hjem i ferier og noe vipps innimellom når behov til mat er der og de trenger det. Har vi besøkt de på studiestedet så har vi fyllt opp litt i fryser og kjøleskap for å sikre at de har næringsrike måltider. Når de har fått jobb osv har vi bidratt med noe forskudd på arv så de kom seg inn i boligmarkedet. Men i studietiden har ungene hatt jobber ved siden av og stort sett klart seg selv med minimal hjelp. Ingen fasit svar her, man må bidra etter evne og behov tenker jeg. Stor forskjell på hva studentene må betale i boligkostnad bl.a. Anonymkode: 80ae1...d70 Takk for svar😊Har de leid leilighet mens de har studert? Ts Anonymkode: 5c299...3fe
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #5 Skrevet 29. januar 2024 Da jeg studerte leide jeg hybel gjennom studentsamskipnaden, jobbet ved siden av studiene litt for å spe på skil at jeg hadde det romslig økonomisk. Da jeg fikk fast jobb kjøpte jeg min første leilighet. Da lånte jeg 300 000 kr til egenkapital av mamma og pappa, pluss at de stilte som kausjonister. Betalte tilbake de 300 000 i løpet av noen få år. Jeg tenker å gjøre noe tilsvarende for mine barn når de kommer i den fasen av livet. Men ser ikke noe poeng i å kjøpe en leilighet til dem når de studerer. Hvis de ligner på meg vil de prøve å bo mange steder, studere litt i andre byer i Norge og i utlandet, bli sammen med en sjarmerende bergenser og flytte dit, gjøre det slutt og flytte hjem igjen osv, før livet finner et fast spor og en fast jobb der man har en fast bolig. Anonymkode: da1cb...614 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #6 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar😊Har de leid leilighet mens de har studert? Ts Anonymkode: 5c299...3fe ja, alle mine har leid leilighet under studiene. I tillegg har alle 3 tatt utveksling og da er det enklere å flytte på seg. Slipper runden med kjøp/salg. Anonymkode: 80ae1...d70 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #7 Skrevet 29. januar 2024 vi dekket husleien fordi de studentboligene var så dårlig at det var skremmende å tenke på at det skulle være hjemmet til avkommet de neste årene rett og slett.. Fulle av fukt, råte, dårlig isolert for å nevne noe.. Vi sponset også det de manglet av EK ved kjøp av sin første bolig til den eldste og kommer til å gjøre det samme med den yngste når den tiden kommer. Anonymkode: e22b5...6df
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #8 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar😊Har de leid leilighet mens de har studert? Ts Anonymkode: 5c299...3fe Men ser jo at de som har kjøpt leilighet på studiestedet og som har kunnet ta inn en ekstra leietaker ofte har kommet veldig gunstig ut økonomisk. Men det krever jo mye innsats, egenkapital, organisering osv. Anonymkode: 80ae1...d70
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 Jeg har ikke hatt samvittighet til å hindre andre fra å kjøpe egen leilighet. Derfor har jeg ikke hjulpet egne barn Anonymkode: a4fbc...0f8 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #10 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har ikke hatt samvittighet til å hindre andre fra å kjøpe egen leilighet. Derfor har jeg ikke hjulpet egne barn Anonymkode: a4fbc...0f8 Hva mener du med det? Anonymkode: 5c299...3fe 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #11 Skrevet 29. januar 2024 Jeg fikk hjelp i studietiden til lege/tannlege, veterinærutgifter, og foreldrene mine dekket også gaver til søsken og tantebarn. Og fikk dekket flyreise hjem til jul. Ellers dekket jeg alt selv. Fikk forskudd på arv da jeg fikk fast jobb etter studietiden, slik at jeg hadde mer egenkapital for å kjøpe bolig. Uansett hvor god styring jeg og søsken har hatt på økonomien vår, så har foreldre vært veldig tydelig på at de ikke kommer til å risikere sin egen bolig og økonomi ved å være medlånetaker eller kausjonist for oss. Da har de heller gitt oss forskudd på arv. Anonymkode: 2dafe...9c6 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #12 Skrevet 29. januar 2024 Min bodde i et kråkeslott av et kollektiv i hele studietiden (på andre siden av landet). Klart seg selv fra han var 19. Kjøpte enebolig med utleiedel ett år etter at han begynte å jobbe. Har aldri ønsket økonomisk hjelp, og veldig stolt av å klare seg selv. Anonymkode: 72cd7...bbf 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #13 Skrevet 29. januar 2024 Hjelper virkelig foreldre barna sine så mye? Nylig ferdig etter 5 år som student og har aldri fått eller bedt om ei krone. Man er jo voksen og kan klare selg selv med studielån + deltidsjobb. Kjøpte nettopp bolig med oppspart ek fra deltidsjobbing, ikke noe hjelp fra foreldre der heller. Anonymkode: f2d98...8ba 4
enkefru Skrevet 29. januar 2024 #14 Skrevet 29. januar 2024 En tidligere klassevenninne av sønnen, kom inn på studier i Bergen... tror det er 6 år (?), så foreldrene kjøpte en leilighet som hun og en annen venninne kan leie "billig" (til selvkost) av dem i denne tiden. Trygt for både foreldre og "barn" det, forutsigbart og kanskje også lønnsomt på sikt, neppe stort tap i det minste. God løsning dersom man har mulighet for det.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #15 Skrevet 29. januar 2024 Alle våre flyttet på hybel/kollektiv, og har dekket utgiftene med studielån, sommerjobb, og noe deltidsjobber. Vi har invitert ut på middag når vi har vært i samme by, og da fylt kjøleskapet med varer de ikke unte seg. Ellers har de klart seg selv. Det å kjøpe leilighet har ikke vært aktuelt. Mest fordi det alltid har vært kort tidsperspektiv, årsstudier, bachelor med utveksling, master et annet sted. Eldstemann har nå fast jobb og kjøpt leilighet. Jeg er kausjonist. Vurderte medlånstaker, med siden han skal nedbetale lånet selv, er det best at han også får rentefradraget. Anonymkode: 14dcf...497
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #16 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjelper virkelig foreldre barna sine så mye? Nylig ferdig etter 5 år som student og har aldri fått eller bedt om ei krone. Man er jo voksen og kan klare selg selv med studielån + deltidsjobb. Kjøpte nettopp bolig med oppspart ek fra deltidsjobbing, ikke noe hjelp fra foreldre der heller. Anonymkode: f2d98...8ba Vet ikke hvor landlig det er jeg, kanskje mest vanlig at de ikke får hjelp og må leie og jobbe ved siden av studiene 🤔 Anonymkode: 5c299...3fe
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #17 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet ikke hvor landlig det er jeg, kanskje mest vanlig at de ikke får hjelp og må leie og jobbe ved siden av studiene 🤔 Anonymkode: 5c299...3fe Vanlig skulle det stå..🙈 Anonymkode: 5c299...3fe
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #18 Skrevet 29. januar 2024 Jeg har kjøpt en leilighet til hver av barna. Leier dem foreløpig ut. Planen er at de når de bikker 20 får hver sin og kun betaler felleskostnadene. Blir forskudd på arv. Anonymkode: 73f73...b22
solsolsol Skrevet 29. januar 2024 #19 Skrevet 29. januar 2024 Har bare en student, hen leier hybel i kollektiv. Betaler med studielån + lønn fra sommerjobb. Går krevende studie og liker fritid, så hen jobber ikke annet enn i ferier. Vi hjelper til med spesielle ting, som tannlege eller om det trengs et eller annet nødvendig og dyrt. Både jeg og mannen hadde det på samme måten da vi var studenter, og er fornøyde med at vi måtte klare oss selv. 1
solsolsol Skrevet 29. januar 2024 #20 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har invitert ut på middag når vi har vært i samme by, og da fylt kjøleskapet med varer de ikke unte seg. Ellers har de klart seg selv. Anonymkode: 14dcf...497 Samme her. Når vi først er på besøk passer vi på å dra innom butikker som hen kanskje ikke prioriterer selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå