AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Hvor mange av barna har mobiltelefon av 4.-5. klassinger? 10 åring her som ikke har foreløpig.. Ser ikke behovet. Har iPad og Nintendo switch som det spilles på og Xplora klokke. Er vi helt ute og for strenge? Anonymkode: c4df7...a80
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Min på 9 år har ikke enda. Men regner med vi kanskje kjøper mot sommeren, han begynner i femte til høsten. Har inntrykket av at en del i klassen har mobil nå ja. Vi har også exploraklokke som brukes foreløpig. Han har ikke mast så veldig om mobil enda. Anonymkode: 5e2f4...382
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 I barnet mitt sin klasse (4. trinn) er det per nå 3 stk som ikke har mobil. 2 av dem får til 10 årsdagen sin. Mitt barn får ikke til 10 års dagen sin og vil bli det eneste barnet uten mobil i løpet av våren. Jeg opplever at andre tenker vi er strenge. Men helt ærlig, synes jeg mange er for ettergivende når det kommer til mobil. Vi har en gammel mobil som fungerer som hustelefon her.(kun spotify på den, ingen andre apper) Den brukes av alle barna til å ringe oss voksne dersom behov. Samtidlig blir den også brukt til enkel korte meldinger til venner til 4. klassingen. (sjeldent behov. Jeg tenker at 4.klassinger kan gå/sykle til hverandre uten avtaler, gjøre avtaler med oss voksne og når de skal hjem. Eller så melder jeg foreldrene og sier når barnet skal sendes hjem. Har ikke sett behovet for at barnet har egen mobil ennå. Tenker også at et barn i 4. klasse og yngre selvfølgelig ikke har evnen til å passe godt nok på en mobil til 10 000kr. Det er galskap. Barnet får spille roblox med venner på ipad (som tilhører oss foreldre - vi styrer skjermtiden her). Så helt utenfor er ikke barnet, selv uten telefon😉 Anonymkode: 1670f...43e
Sofakona Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 Min fikk når han var 9 år, for han var mye ute å lekte og da var det fint å få tak i ham. Og han kunne ringe oss. Han fikk da min gamle mobil.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #5 Skrevet 29. januar 2024 Med ipad der barna kan ringe facetime hadde vi ikke stort behov for mobil heller. Men begge barna fikk da de var 9-10 år, våre gamle telefoner som vi ikke brukte selv lenger. Det var fremdeles ipaden som ble brukt mest, måtte stadig minne barna på å ta med telefonen ut, eller lade den, og fremdeles den dag i dag må jeg minne yngstemann på 11 på å ta med telefonen når han skal noe. Når man er vant med ipad er ikke telefonen så spesiell, virker det som. Anonymkode: eaaad...fa4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #6 Skrevet 29. januar 2024 Veldig rart å lure på om dere er for strenge samtidig som barnet har både Ipad, Nintendo og Xploraklokke. Og når barnet deres uansett har så mye, hvorfor holde igjen akkurat på mobil? Dere er temmelig inkonsekvente. Anonymkode: 77516...7c5 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #7 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig rart å lure på om dere er for strenge samtidig som barnet har både Ipad, Nintendo og Xploraklokke. Og når barnet deres uansett har så mye, hvorfor holde igjen akkurat på mobil? Dere er temmelig inkonsekvente. Anonymkode: 77516...7c5 Xplora kan man kun ringe til forhåndsdefinerte nummer, så ganske ulikt en telefon. Den kan settes i skolemodus av oss foreldre. IPaden fikk barnet til skolearbeid, men brukes noe til minecraft. Både iPad og nintendoen styrer vi foreldre, barnet spiller i stuen, så der har vi full kontroll både på innhold og skjermtid. Litt annerledes med en telefon barnet kan ta med seg ut i verden til fri bruk synes jeg. Anonymkode: c4df7...a80
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #8 Skrevet 29. januar 2024 Her har barna fått i 3.klasse. Dette fordi vi såg behovet for det da de ikke benyttet seg av sfo, var med venner hjem rett etter skolen og var hjemme alene etter skolen. Hadde først explora klokker, men her i kommunen er slike klokker ikke tillatt å ha på seg på skolen, så da kunne de like gjerne få telefoner. Jeg kan styre barnas mobil til en hver tid via familie app. Kan se hva de ser på, hva de søker etter, hvilke apper som er i bruk, de kan ikke laste ned apper uten foreldregodkjennelse, vi får varsel på våre tlf dersom barna forlater nabolaget eller andre godkjente områder de kan oppholde seg i - på akkurat samme måte som man kan med Explora klokke. Gir man barna explora klokke, kan de like gjerne få mobil. Du kan legge inn god foreldrekontroll på mobiler også i dag. Anonymkode: 08d85...072
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Litt annerledes med en telefon barnet kan ta med seg ut i verden til fri bruk synes jeg. Anonymkode: c4df7...a80 Da er du nok ikke så oppdatert på dagens telefoner. Min hadde iPhone, hvor vi styret både tidsbruk og hvilke apper han kunne bruke. Så langt fra fri bruk Anonymkode: ec5b9...bf5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #10 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da er du nok ikke så oppdatert på dagens telefoner. Min hadde iPhone, hvor vi styret både tidsbruk og hvilke apper han kunne bruke. Så langt fra fri bruk Anonymkode: ec5b9...bf5 Stemmer - derfor jeg spør her 😊 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Her har barna fått i 3.klasse. Dette fordi vi såg behovet for det da de ikke benyttet seg av sfo, var med venner hjem rett etter skolen og var hjemme alene etter skolen. Hadde først explora klokker, men her i kommunen er slike klokker ikke tillatt å ha på seg på skolen, så da kunne de like gjerne få telefoner. Jeg kan styre barnas mobil til en hver tid via familie app. Kan se hva de ser på, hva de søker etter, hvilke apper som er i bruk, de kan ikke laste ned apper uten foreldregodkjennelse, vi får varsel på våre tlf dersom barna forlater nabolaget eller andre godkjente områder de kan oppholde seg i - på akkurat samme måte som man kan med Explora klokke. Gir man barna explora klokke, kan de like gjerne få mobil. Du kan legge inn god foreldrekontroll på mobiler også i dag. Anonymkode: 08d85...072 Barnet har hatt Xplora klokke en stund, altså lenge før mobil var aktuelt og før iPad (skole pad). Vil jo likevel ikke likestille telefon og Xplora. På en telefon kan man jo ha apper osv. Hvis telefon kun skal bruke til å ringe med, så trenger man vel ikke telefon, i alle fall ikke smart telefon? uansett, takk for innspill og synspunkter! Man lærer stadig 🤩 Anonymkode: c4df7...a80
Rhodiola Skrevet 30. januar 2024 #11 Skrevet 30. januar 2024 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende meg en privat melding med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Rhodiola, adm.
Anbefalte innlegg