Gå til innhold

Kan jeg kreve båndtvang på privat vei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor landlig med privat vei forbi som leder til turstier. Naturlig nok mange med hund som passerer, sjeldent i bånd. Ofte er de innom hagen min, noe jeg ikke setter pris på. Jeg har små barn og i tillegg skal vi nå få oss høns i hagen. 

Har jeg som grunneier rett til å kreve båndtvang på privat vei forbi min eiendom?

Anonymkode: 72e01...457

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorvidt veien er privat eller ikke har ikke så mye å si. Men i utgangspunktet nei. Det høres for meg ut til at veien er åpen for allmenn ferdsel og du kan da ikke videre innskrenke allemannsretten eller regulere båndtvang etter eget forgodtbefinnende.

Men vær obs på at om dere har tenkt å ha høner så bør dere tenke på inngjerding av disse uansett. Spesielt med små barn i hagen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Bor landlig med privat vei forbi som leder til turstier. Naturlig nok mange med hund som passerer, sjeldent i bånd. Ofte er de innom hagen min, noe jeg ikke setter pris på. Jeg har små barn og i tillegg skal vi nå få oss høns i hagen. 

Har jeg som grunneier rett til å kreve båndtvang på privat vei forbi min eiendom?

Ja du kan ringe politiet og anmelde. Andre sine hunder har ikke lov å ferdes på andres eiendom.

Anonymkode: 41ae2...b98

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg anmeldte nabo for å la hunden deres springe på min eiendom for ofte. Dem fikk advarsel at hvis dem ikke kan lære hunden til å holde seg på sin egen eiendom må den være ute i bånd. Regelen er at det ikke er lov når hunden er på andres private eiendom grunnet fare for angrep og andre skader. Dem vil få bot hver gang det skjer fremmover.

• Liker 2
Skrevet

Trodde det var en selvfølge at hunder ikke springer rundt på andres eiendom !

Anonymkode: 2f963...446

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trodde det var en selvfølge at hunder ikke springer rundt på andres eiendom !

Anonymkode: 2f963...446

Eiendom er her et litt vagt begrep.

Selv området en tursti ligger på eies av noen og er dermed noens eiendom. Men eier kan ikke uten videre lage egne bestemmelser av den grunn.

Og slik jeg tolker TS så er det her snakk om en vei som er åpen for allmenn ferdsel som går forbi hus og hage, og at hunder som går løst har en tendens til å løpe tett på huset.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja du kan ringe politiet og anmelde. Andre sine hunder har ikke lov å ferdes på andres eiendom.

Kan du vise til hvor det står? 

Å anmelde hundeeiere for å ikke ha kontroll på løs hund, er en ting. Men å anmelde hundeeiere for å ha hunden på andres eiendom, blir noe vagt. 

• Liker 1
Skrevet

Sett opp et skilt om at det går høns i området, det hjalp her. Har en tursti som går rett ved tunet, og mange som går forbi. Vi får ikke gjort noe med løse hunder (og har heller ikke noe imot det, i utgangspunktet). Men har høner i hagen som tidvis går løse, og vil naturlig nok ikke ha hund inn her da. Vi satte opp et tydelig skilt om at det går høner løs på eiendommen, og har ikke hatt noe problem med løse hunder her, folk ser ut til å respektere det. Men er selvsagt også hjemme og overvåker hønene når de går ute, sånn i tilfelle. Vil være veldig rask til å anmelde om det skulle komme en løs hund inn blant dem... 

Anonymkode: 52a7b...250

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...