Gå til innhold

Barn med Adhd og sommerferie, tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har eldre barn med adhd og overlevd noen sommerferier. Hva har fungert og hva gjør dere aldri igjen? 

Jeg er alene med to barn med adhd. Den ene sensitiv og forsiktig, den andre aktiv og testende som sammen blir masse energi, påfunn, moro og krangling. Barneskolealder. Jeg har nok adhd inaktiv selv og trenger pauser fra stimuli. Er utslitt på kvelden av aktivitetsnivået deres, konfliktløsning, skravling, spørsmål og hele tiden være kobla på for og hindre katastrofer. Ferie med andre passer ingen av oss, overganger er vanskelig og yngste sliter mer uten rutiner. Alle trives ute heldigvis. Noe har vi jo lært oss opp gjennom åra ser jeg, men ble noen katastrofer likevel i sommer, som ender i utagering og det er ikke lett når man er alene. 

Anonymkode: 0bd28...3fa

• Hjerte 3
Skrevet

Samme situasjon, barn med diagnoser, men jeg har en pappa i bildet(enn sålenge)

Første uka av ferien går til å få flatet ut litt. Nedetid, rett og slett. Det er mye regulering av kropp og sinn den uka som både er positivt og negativt.

Etter det så er vi mye ute, bader mye(har svømmebasseng hjemme), er mye med venner og barna har en del besøk + overnatting. Det er dager jeg bestemmer at ingen ting skjer for jeg vet de trenger hvile. De har ingen grense på nettbrett ect. Det er dems time out og jeg trenger det å. 

Har du vurdert støttekontakt eller avlastingshjem? Du vil brenne lyset i begge ender hvis du er alene med 2 barn som har diagnoser. Er pappaen i bildet? 

Hvis du er helt alene og du vet barna trives ute, hva med telttur? 

Anonymkode: 5e9b3...a46

Skrevet

TS her. Ja glemte og nevne at pappaen i er bildet. De har sommerferie med han også. Jeg får hentet meg inn igjen da. De bruker dessverre tid på og bli seg selv igjen etter ferie med han. Han er veldig autoritær og de har liten tillit til han. Har dessverre erfaring med at alle venner reiser bort. Vi har telt. Skulle gjerne hatt en uke ved svømmebasseng ja. Evnt kanskje trampoline kan være noe?

Skrevet

Har bonussønn med ADHD. Både far og jeg blir slitne, men far er jo "vant til" ham som sitt eget barn, så jeg blir nok mer sliten. Forsøker å planlegge godt, ettersom jeg gruer meg til hver ferie.

Han er ganske avhengig av skjerm, så vi planlegger alltid å ha noen mulige aktiviteter i nærheten som er lavterskel. Skal vi til utlandet er vi nær sjøen eller med basseng, så han bare kan stikke ut og bade. Må vi kjøre et sted tar det en evighet å komme ut av huset, mulighet for at han slår seg vrang hvis han er midt i et spill osv.

Jeg er opptatt av å holde noen rutiner, og at han blir informert i god tid (og flere ganger), dersom vi skal et sted. 

Han går forøvrig på medisiner, men far vil gjerne at han skal ha en "pause" fra disse når han er hos oss. Hos mor får han alltid medisiner. Jeg tror han også avreagerer ekstra etter medisinbruk hos oss, og det gjør dagene ekstra utfordrende...

Anonymkode: 73e32...603

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dere som har eldre barn med adhd og overlevd noen sommerferier. Hva har fungert og hva gjør dere aldri igjen? 

Jeg er alene med to barn med adhd. Den ene sensitiv og forsiktig, den andre aktiv og testende som sammen blir masse energi, påfunn, moro og krangling. Barneskolealder. Jeg har nok adhd inaktiv selv og trenger pauser fra stimuli. Er utslitt på kvelden av aktivitetsnivået deres, konfliktløsning, skravling, spørsmål og hele tiden være kobla på for og hindre katastrofer. Ferie med andre passer ingen av oss, overganger er vanskelig og yngste sliter mer uten rutiner. Alle trives ute heldigvis. Noe har vi jo lært oss opp gjennom åra ser jeg, men ble noen katastrofer likevel i sommer, som ender i utagering og det er ikke lett når man er alene. 

Når jeg var alene med mine pleide jeg å melde de på en uke med organisert aktivitet. De har diverse sommerskoler der jeg bor. Bla. på en gård. 

Bortsett fra det reiste vi på ferie sammen når jeg hadde fri, i norge eller sverige på lavbudsjett. 

Vi hadde også dager på stranda, i marka eller i byen. Pakket med oss mat og utstyr og brukte hele dagen der. Da ble de slitne og lite krevende når vi kom hjem. Alt dette var selvfølgelig planlagt og barna var godt forberedt. For å unngå krøll i overganger ol.

Anonymkode: a195d...56f

Skrevet

Jeg har en gutt med barneautisme og pu. 
For et par år siden reiste vi til Jesperhus blomsterpark i Danmark og det var stor suksess. 

Man kan bo i liten hytte på stedet (evt telt/camping) og når man bor der har man fri tilgang til alle aktivitetene så man slipper å stresse rundt til forskjellige parker for aktiviteter. 
De har badeland (inne og ute), lekeland, stort fint uteområde med leker og diverse aktiviteter. I selve blomsterparken er det innendørs jungel, karuseller, hoppeputer, lekeplasser osv. 

Min sønn er veldig veldig glad i sommerfugler og de har et ganske stort rom med tropiske sommerfugler og larver. 

Det koster litt da, men fy fader for et flott sted. 

Anonymkode: 2c9f9...649

Skrevet

Alene med tre med diagnoser, to med adhd en under utredning. 
jeg tilrettelegger hjemme med tilgang på trampoline, sykkel, rulleskøyter, mm. Vi prøver være mye ute, basseng med sklie og stranda er topp. Griller mye eller serverer mye mat ute.
reiser på utflukter i relativ nærområde, lange til korte turer, vitensenter ol en sjelden gang.  
ferietur er lavbudsjett innenlands hvor vi besøker familie eller venner rundtom. 

legger lista lavt og prøver gi alle litt av hva de trenger og ønsker. Skjerm brukes også for avkobling enten på bil eller for å senke freden på ettermiddag. Brenner overhode ikke lyset i begge ender selv om jeg har de alene.

Anonymkode: 5b76a...a6e

Skrevet

Vurderer og bruke hele feriebudsjettet på en trampoline ja. Vi har tilgang på en hytte vi kan ha trampolina utenfor… 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vurderer og bruke hele feriebudsjettet på en trampoline ja. Vi har tilgang på en hytte vi kan ha trampolina utenfor… 

Ts

Legg lista lavt, og tilrettelegg for fysisk utfoldelse..

snakk med barna og hør om de har ønsker selv, mine har overrasket flere ganger med gode rimelige ønsker 🤗

Anonymkode: 5b76a...a6e

Skrevet

De vil selvfølgelig i fornøyelsesparker og sånt. Det ender med overstimulering og ikke en god ettermiddag.

Klatrepark, lekeplasser, bondegård og lekeland går bra da. Ikke på samme uken selvfølgelig.

Skrevet

Jeg er den mammaen som bor på stranda hele sommeren så langt det er vær til det. Ungene elsker å bade og det er veldig budsjettvennlig 😉 

Anonymkode: 1bcd0...649

Skrevet

Lei hytte som ligger i nærheten av f.eks sjøen, basseng, turområder, klatrepark, riding eller andre aktiviteter. Gjerne eget uteområde ved hytten så de kan herje på ute. Og litt uten for allfarvei hvis de bråker mye ute. Da slipper de hvertfall stresse over det. Dere kan evt kjøre fra hytte til hytte eller ta tog for å se flere steder. 

Om du ikke orker lang flytur kan dere sjekke ut Polen, Sverige, Danmark, Nederland. 4-5 dager i stedet fir 1-2 uker om det blir mye. Legg inn pauser i en park eller på hotell/airbnb underveis mellom aktiviteter og mat. La de bruke litt skjerm da hvis nødvendig. Så får du slappet av. De opplever tross alt mye på ferien som ikke er skjerm. 

Ellers er det å finne på ting hjemme. Fisketur, lage bål i skogen, telte, hengekøyetur, museum, bowling, bade, spillkveld (invitere venner), kanotur. 

Anonymkode: 7c874...8ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er den mammaen som bor på stranda hele sommeren så langt det er vær til det. Ungene elsker å bade og det er veldig budsjettvennlig 😉 

Anonymkode: 1bcd0...649

Det er budsjettvennlig om en bor et sted med Strand og fint vær 

Anonymkode: 2b2be...80e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...