Gå til innhold

Obos bostart - salg av leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte leilighet med Obos bostart i fjor høst. Fikk 500.000 i avslag mot at de har tilbakekjøpsrett. De følger indeksen til Eiendom Norge, nå er et veldig dårlig tidspunkt å selge på da det har gått ned over 5% i mitt område, altså taper jeg litt over 200.000 kr. Jeg kan ikke leie ut da man må ha bodd i boligen selv i et år før man kan leie ut ifølge vedtektene, men har funnet kjærligheten og jobb i en annen by på andre siden av landet. 
(Innskudd 1,2 mill, 2,8 mill i fellesgjeld. De vil kjøpe meg ut for 995.000).

Hadde du beholdt leiligheten en stund, evt leie ut på Airbnb(for det er lov når det er under 30 dager). Eller tatt tapet? Regner jo med prisene skal opp til sommeren. Leiligheten koster meg forøvrig over 20.000 i mnd, får leie for en symbolsk sum hos ny samboer i ny by.

Anonymkode: 8c072...b66

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde forsøkt å beholdt leiligheten en stund til.

Anonymkode: 3babb...7cd

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye hjelper det deg leie ut for 30 dager, hvis du uansett må vente helt til høsten før du kan leie ut ordinært? 
Og har du god nok økonomi til å ta sjansen på det, med tanke på slitasje og andre ødeleggelser som kommer med air bnb? 
Og hvordan er din plan angående overlevering av nøkler, kontroll av leiligheten og vask? Skal du fly frem og tilbake for hver leietaker? Eller skal du betale for at noen andre tar seg av det? 
Du sier bare "fjor høst", men om man regner på at du kan begynne leie ut om 6 måneder, så er det alene over 120 000,- i kostnader. Leiligheten din skal nok være særdeles attraktiv før du får dekket det inn via 30 dager air bnb... Spesielt om du må leie inn noen for å ta seg av det praktiske. 

Jeg hadde nok tatt det tapet. 

Anonymkode: 88ac9...afd

Skrevet

Kan du ikke snakke med styret og spørre pent om du kan få unntak fra ettårsregelen? Intensjonen din var å bo der, men uforutsette hendelser gjør det vanskelig, og prisnedgang gjør det økonomiske tapet hardt for økonomien. Utleiekarantene første året står ikke i grunnloven, så det burde være mulig å i det minste sende forespørsel om fritak. 

Hva får du leid ut boligen for da? Du må betale skatt på leieinntekter, så har du råd til å beholde boligen som utleieobjekt? 

Skrevet

Jeg fikk leid ut obos leiligheten min rett etter overtakelse, begrunnet det med at jeg skulle flytte til utlandet i ett år, var ikke noe problem det.

Anonymkode: 1c949...d2b

Skrevet
newman01 skrev (6 timer siden):

Kan du ikke snakke med styret og spørre pent om du kan få unntak fra ettårsregelen? Intensjonen din var å bo der, men uforutsette hendelser gjør det vanskelig, og prisnedgang gjør det økonomiske tapet hardt for økonomien. Utleiekarantene første året står ikke i grunnloven, så det burde være mulig å i det minste sende forespørsel om fritak. 

Hva får du leid ut boligen for da? Du må betale skatt på leieinntekter, så har du råd til å beholde boligen som utleieobjekt? 

Det kan jeg gjøre, så det er en mulighet. Får leid den ut for 18.000, kostnad på 22.000 med alt av forsikring/strøm/tv/internett. Så blir et tap på 4000 i mnd + at jeg må betale skatt på leieinntekten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk leid ut obos leiligheten min rett etter overtakelse, begrunnet det med at jeg skulle flytte til utlandet i ett år, var ikke noe problem det.

Anonymkode: 1c949...d2b

Så bra, da er det kanskje mulig her å. Skal sjekke det ut :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor mye hjelper det deg leie ut for 30 dager, hvis du uansett må vente helt til høsten før du kan leie ut ordinært? 
Og har du god nok økonomi til å ta sjansen på det, med tanke på slitasje og andre ødeleggelser som kommer med air bnb? 
Og hvordan er din plan angående overlevering av nøkler, kontroll av leiligheten og vask? Skal du fly frem og tilbake for hver leietaker? Eller skal du betale for at noen andre tar seg av det? 
Du sier bare "fjor høst", men om man regner på at du kan begynne leie ut om 6 måneder, så er det alene over 120 000,- i kostnader. Leiligheten din skal nok være særdeles attraktiv før du får dekket det inn via 30 dager air bnb... Spesielt om du må leie inn noen for å ta seg av det praktiske. 

Jeg hadde nok tatt det tapet. 

Anonymkode: 88ac9...afd

Tok over 1 oktober. Jeg har søsken som kan ta seg av det, men selvsagt usikker inntekt og mer slitasje enn vanlig utleie vil jeg tro. Aldri leid ut bolig før, så generelt skeptisk til det.

Skrevet

Ville ikke solgt. Vent heller med å flytte sammen. Hva med jobb? Et forhold kan ryke, kommer du deg inn igjen på boligmarkedet da?

Anonymkode: a4d74...3d6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ville ikke solgt. Vent heller med å flytte sammen. Hva med jobb? Et forhold kan ryke, kommer du deg inn igjen på boligmarkedet da?

Anonymkode: a4d74...3d6

Det kan bli vanskelig om prisene øker mye ja. Har vel landet på utleie i et års tid, så får jeg se hva som er ståa da

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan jeg gjøre, så det er en mulighet. Får leid den ut for 18.000, kostnad på 22.000 med alt av forsikring/strøm/tv/internett. Så blir et tap på 4000 i mnd + at jeg må betale skatt på leieinntekten. 

Det blir jo ikke noen leieinntekter å skatte av hvis de ikke dekker utgiftene. Eller, du får rentefradrag for betalte renter, og skatter av overskudd av leieinntekter (inntekt minus utgifter). Ikke sikkert det innebærer totalt månedlig tap.

Anonymkode: bba91...30f

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det blir jo ikke noen leieinntekter å skatte av hvis de ikke dekker utgiftene. Eller, du får rentefradrag for betalte renter, og skatter av overskudd av leieinntekter (inntekt minus utgifter). Ikke sikkert det innebærer totalt månedlig tap.

Fellesutgifter/fellesgjeld utgjør nesten 18.000 i mnd. Dette er kun renter på fellesgjeld(2,8 mill). Ingen avdrag da det er avdragsfritt i 10 år. Dette er det jeg får leid ut for, har et lite lån i banken i tillegg. Kan veldig lite om utleie/fradrag, så må lese meg opp på det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fellesutgifter/fellesgjeld utgjør nesten 18.000 i mnd. Dette er kun renter på fellesgjeld(2,8 mill). Ingen avdrag da det er avdragsfritt i 10 år. Dette er det jeg får leid ut for, har et lite lån i banken i tillegg. Kan veldig lite om utleie/fradrag, så må lese meg opp på det. 

Overskudd av utleie er leieinntekter minus utgifter (unntatt renteutgifter og avdrag på lån). Dette legges på inntekten din og skattes av. Men renteutgiftene dine, som ut fra hva du sier er høyere, trekkes fra. Så totalt ingen ekstra skatt. Når det er sagt, skal utgiftene selvsagt betales.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tror du har misforstått skatteregler for utleie... TS har 2,8mill i rentebærende fellesgjeld, det er rundt 14'000 i rentekostnader i måneden. Ingen avdrag pr. nå. Man får skattefradrag for 22% av rentekostnadene, men man må fullt ut betale skatt på leieinntektene. Kan trekke fra de faktiske kostnadene ved boligen, som driftsrelaterte fellesutgifter. Det er kanskje 6000 i måneden, basert på de tallene som er oppgitt i tråden. 

Så skattekostnaden blir kanskje rundt 32'000 i året?

Skrevet
newman01 skrev (10 minutter siden):

Tror du har misforstått skatteregler for utleie... TS har 2,8mill i rentebærende fellesgjeld, det er rundt 14'000 i rentekostnader i måneden. Ingen avdrag pr. nå. Man får skattefradrag for 22% av rentekostnadene, men man må fullt ut betale skatt på leieinntektene. Kan trekke fra de faktiske kostnadene ved boligen, som driftsrelaterte fellesutgifter. Det er kanskje 6000 i måneden, basert på de tallene som er oppgitt i tråden. 

Ikke sant, regnet ikke med at det var skattefritt når jeg ikke bor der selv nei.

Skrevet
newman01 skrev (3 minutter siden):

Ikke misforstått, hun må skatte av overskudd på leieinntekter, som betyr leieinntekt minus utgifter unntatt finanskostnader (renter og avdrag). Ut fra hva ts skriver vil overskuddet være mindre enn renteutgiftene, så disse vil oppveies.

Ts skriver selv at inntektene vil være 18000, og at renter på fellesgjeld er det samme. Det betyr at overskudd på utleie vil være mindre enn renteutgiftene. Beløpet som blir lagt på inntekten er mindre enn hva som blir trukket fra (begge deler er finansinntekter/utgifter), så hun vil betale mindre skatt enn om hun ikke eide leiligheten/hadde lånet/leide ut. 

Det at hun betaler mindre skatt er fordi det er et finansielt tap.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke misforstått, hun må skatte av overskudd på leieinntekter, som betyr leieinntekt minus utgifter unntatt finanskostnader (renter og avdrag). Ut fra hva ts skriver vil overskuddet være mindre enn renteutgiftene, så disse vil oppveies.

Ts skriver selv at inntektene vil være 18000, og at renter på fellesgjeld er det samme. Det betyr at overskudd på utleie vil være mindre enn renteutgiftene. Beløpet som blir lagt på inntekten er mindre enn hva som blir trukket fra (begge deler er finansinntekter/utgifter), så hun vil betale mindre skatt enn om hun ikke eide leiligheten/hadde lånet/leide ut. 

Det at hun betaler mindre skatt er fordi det er et finansielt tap.

Leieinntektene vil være 216'000 i året (18'000x12). Utgiftene på leieforholdet er felleskostnader minus rentekostnader (20'000-14'000). Altså er inntektene 18'000 i måneden, utgiftene 6000. Ergo skal det skattes 22% av 12'000 kroner, som blir omtrentlig 144'000 i året i skattbart overskudd på utleiedriften. Som gir en skatteregning på 31'680 kroner. 

Tror ikke jeg har bommet så mye på tallene. Det er selvfølgelig noen flere fradrag man kan finne på, som slitasje, reisekostnader ifm. sjekk av eiendom osv. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...