Gå til innhold

Biologiske medisiner (immundempende) og covid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som går på biologiske legemidler for leddgikt eller lignende, hvor lenge stopper dere med behandlingen dersom dere blir syke? Jeg har covid nå på 5.dagen. Droppet ukesdosen for 5 dager siden. Bør jeg bli 100% frisk før jeg setter ny dose, eller bare frisk nok på en sånn måte at man ville gått tilbake på jobb f.eks, selv om noen av symptomene kan henge litt i en uke eller tre til? Kunne selvsagt spurt på Revmatologisk avd, men der er det kjempevanskelig å nå gjennom på tlf dessverre😕

Anonymkode: ef942...585

Skrevet

Ingen?

Skrevet

Har aldri droppet sprøyta pga sykdom.. 

Anonymkode: 9945c...2d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har aldri droppet sprøyta pga sykdom.. 

Anonymkode: 9945c...2d9

Ikke om du fikk covid og ble skikkelig influensasyk heller? Jeg fikk beskjed om utsette medisin hvis jeg skulle bli syk, vi trenger jo immunforsvaret vårt ved sykdom. Men er usikker på hvor lenge jeg skal utsette..

Skrevet

Jeg pleier å se an smertene. Hvis jeg er veldig plaget med smerter så tar jeg sprøyta selv om jeg er syk med influensa eller liknende. Er smertene milde til moderate så venter jeg gjerne til jeg er helt frisk fra en forkjølelsen og ser an hvordan smertene utvikler seg.

Anonymkode: 0b62a...23c

Skrevet

Du må prøve å komme gjennom på telefon til avdelingen. Jeg tror du bør ha god almenntilstand for å kunne få behandling.

Anonymkode: 53791...16b

Skrevet

Men skal droppe å ta når man er syk. Jeg stod over to doser. 

Anonymkode: 39906...905

Skrevet

Jeg fikk råd fra legen om å vente til jeg var blitt hentet frisk av covid en (som i null symptomer) og siden jeg hadde fem doser vaksine da jeg ble smittet ble jeg knapt nok syk. Så hadde vel rundt en ukes pause (jeg tar daglig dose biologisk immundempende i tablettform, mot en annen sykdom enn du etterspør). Uansett tenker jeg du bør høre med den legen som forskrev medisinen til det og følge dennes råd, så det blir best i akkurat din situasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må prøve å komme gjennom på telefon til avdelingen. Jeg tror du bør ha god almenntilstand for å kunne få behandling.

Jeg orker nok ikke sitte i to timer i kø, mest sannsynlig uten å få kontakt. Har gjort det noen ganger før, og det er helt håpløst å komme gjennom😅 Tar en sjans utfra hva andre svarer her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men skal droppe å ta når man er syk. Jeg stod over to doser. 

Anonymkode: 39906...905

Takk for at du deler😊

Skrevet
niniel skrev (1 time siden):

Jeg fikk råd fra legen om å vente til jeg var blitt hentet frisk av covid en (som i null symptomer) og siden jeg hadde fem doser vaksine da jeg ble smittet ble jeg knapt nok syk. Så hadde vel rundt en ukes pause (jeg tar daglig dose biologisk immundempende i tablettform, mot en annen sykdom enn du etterspør). Uansett tenker jeg du bør høre med den legen som forskrev medisinen til det og følge dennes råd, så det blir best i akkurat din situasjon.

Takk for at du deler din erfaring og dine råd fra legen😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg orker nok ikke sitte i to timer i kø, mest sannsynlig uten å få kontakt. Har gjort det noen ganger før, og det er helt håpløst å komme gjennom😅 Tar en sjans utfra hva andre svarer her.

Det går an å ringe sentralbord og legge igjen en beskjed, så ringer de deg tilbake.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det går an å ringe sentralbord og legge igjen en beskjed, så ringer de deg tilbake.

Det går ikke her, man får bare beskjed om å ringe revma-sykepleierne på deres tlf i deres tlf.tid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2024 den 0.22):

Dere som går på biologiske legemidler for leddgikt eller lignende, hvor lenge stopper dere med behandlingen dersom dere blir syke? Jeg har covid nå på 5.dagen. Droppet ukesdosen for 5 dager siden. Bør jeg bli 100% frisk før jeg setter ny dose, eller bare frisk nok på en sånn måte at man ville gått tilbake på jobb f.eks, selv om noen av symptomene kan henge litt i en uke eller tre til? Kunne selvsagt spurt på Revmatologisk avd, men der er det kjempevanskelig å nå gjennom på tlf dessverre😕

Mannen her bruker Humira mot psoriasis. Han fikk beskjed av hudlegen sin at han ikke skulle ta sprøyta igjen før han følte seg helt frisk, men så fikk han ørebetennelse og da skulle han heller ikke ta den. Han gikk 3 uker uten. 

Anonymkode: ef3b3...9be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...