Gå til innhold

Hvordan støtte andre når man selv har det vondt og er deprimert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far er dement, vært det i noen år. Det går veldig opp ned med han. Han bor hjemme, med hjemmesykepleie. Det går greit enn så lenge. 

Han har en søster, og hun takler alt som er vanskelig utrolig dårlig. Vet hun er sånn, alltid vært det. Men i det siste ringer hun meg og kjefter.. og er sint på meg. Egentlig bare for bagateller. At jeg f eks har glemt fortelle henne Han har legetime. Hun vil aldri følge han, så det er alltid meg, men hun skal liksom vite likevel.. hun var så sint på meg, og bare la på.. jeg ble veldig lei meg, dette er vanskelig for alle, ikke bare henne. 

Jeg prøver forstå henne, men samtidig syns jeg dette er så urettferdig! Han er faren min, broren hennes.. men det er ikke noe lettere for meg, må bare gjøre det beste ut av situasjonen..

Jeg er deprimert, går i behandling for det nå. Men hvordan klare støtte andre? Og "godta" de blir irritert på deg? 

Anonymkode: 063bc...dad

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt, styrkeklem til deg. Høres ut som en tøff situasjon å stå i. 

Men så lurer jeg på om du "mener" spørsmålet ditt? Vil du ha svar på hvordan du skal godta tantes irritasjon, eller vil du heller ha støtte på at det skal/trenger du ikke?

For hvis det er det første; bare si ja og ha, la det hun sier gå inn det ene øret og ut det andre, og gjør som hun ønsker for at hun ikke skal bli irritert. Gjør det til en vane å informere om alt om din far/hennes bror fortløpende, selv om du er nærmeste pårørende og hun ikke har noe formelt eller praktisk ansvar for ham eller velger å følge opp. Godta det ved å distansere deg, evt gå en lang tur, prat med en venn, mediter eller be, eller ta det opp i terapi. 

Men hvis det er det andre; dette trenger du ikke godta, og jeg er ikke enig i premisset ditt at å støtte henne er lik å godta oppførselen hennes. Vær vennlig, rolig og bestemt i slike situasjoner (du nevner bare ett eksempel, så jeg forholder meg til det samme eksempelet) - spør hvorfor hun skal ha oversikt over hans legetimer, eller bli glad og si "å, så flott at du kan tenke deg å hjelpe til! Jeg skal si fra om neste time sånn at du kan følge. Tusen takk!". Hvis hun da nekter og blir sint, så svar (fortsatt rolig) at da skjønner du ikke hva hun trenger informasjonen til. Blir hun heller klagende over at hun ikke orker/kan, så si at "ja det skjønner jeg, du har jo (hva det enn er som feiler henne), men da trenger du jo ikke vite at pappa skal til legen heller da, tante". 

Fokuser på deg og ditt. Man kan ikke forandre folk som dette, men av og til kan de bli lettere å forholde seg til når de får klare grenser rundt seg. Evt utagerer de, gjør livet ditt til et helvete og setter andre familiemedlemmer opp mot deg som er "så grusom og vanskelig". De om det. Du må vurdere hva som koster mest på sikt. Lykke til! ❤️ 

• Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler forresten Alzheimer/demens pårørendegruppe og Demensrådgiveren på facebook. Masse spørsmål og luftinger som dette der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min far er dement, vært det i noen år. Det går veldig opp ned med han. Han bor hjemme, med hjemmesykepleie. Det går greit enn så lenge. 

Han har en søster, og hun takler alt som er vanskelig utrolig dårlig. Vet hun er sånn, alltid vært det. Men i det siste ringer hun meg og kjefter.. og er sint på meg. Egentlig bare for bagateller. At jeg f eks har glemt fortelle henne Han har legetime. Hun vil aldri følge han, så det er alltid meg, men hun skal liksom vite likevel.. hun var så sint på meg, og bare la på.. jeg ble veldig lei meg, dette er vanskelig for alle, ikke bare henne. 

Jeg prøver forstå henne, men samtidig syns jeg dette er så urettferdig! Han er faren min, broren hennes.. men det er ikke noe lettere for meg, må bare gjøre det beste ut av situasjonen..

Jeg er deprimert, går i behandling for det nå. Men hvordan klare støtte andre? Og "godta" de blir irritert på deg? 

Kan ikke noen i kommunen følge han til lege. Når man er deprimert trenger man mye hvile. Bor søsteren i nærheten og kan kjøre han. Har også en litt nysgjerrig tante som blander seg i privatliv, men bidrar lite. Har fu flere søsken?

Anonymkode: b0484...b73

Skrevet

All kred til deg som står på . Hun er nok litt kontrollfreak, og ha oversikt er vel det eneste hun kan bidra med. Kan ikke hun heller ha kontroll på legetimer og div da? Så gir hun deg beskjed som skal følge? Men må er jo du nærmeste pårørende og får info. 
Kan du si til henne at du er deprimert og nede for tiden at du trenger støtte du også. At du ikke orker å håndtere alt?

Anonymkode: 72845...ba5

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

All kred til deg som står på . Hun er nok litt kontrollfreak, og ha oversikt er vel det eneste hun kan bidra med. Kan ikke hun heller ha kontroll på legetimer og div da? Så gir hun deg beskjed som skal følge? Men må er jo du nærmeste pårørende og får info. 
Kan du si til henne at du er deprimert og nede for tiden at du trenger støtte du også. At du ikke orker å håndtere alt?

Anonymkode: 72845...ba5

Hun har sagt hun ikke vil følge til lege/sykehus. Så da får hun jo heller ikke beskjed om timer. Han måtte på sykehuset 1 gang i uka 1 hel måned i fjor, jeg bor 2 timer unna, men likevel måtte jeg følge. For hun orket ikke sykehus lukt.. 

Tror ikke det vil hjelpe, hun er fryktelig dårlig på alt som blir for personlig. Holder alt overfladisk egentlig..

Skrevet

Kan ikke noen i kommunen følge han til lege. Når man er deprimert trenger man mye hvile. Bor søsteren i nærheten og kan kjøre han. Har også en litt nysgjerrig tante som blander seg i privatliv, men bidrar lite. Har fu flere søsken?

Anonymkode: b0484...b73

Har en søster, men hun bor i utlandet. Gjør det hun kan, men er jo begrenset hva hun får gjort. Altså jeg hjelper han gjerne, men forventer da at de rundt som ikke gidder hvertfall ikke blir sinte på meg.. han blir veldig urolig av slike timer, så absolutt best for han å ha med noen han kjenner og er trygg på.

Skrevet

Du må ikke ta telefonen alltid.

Kanskje tante er redd for å bli dement?

Anonymkode: 616a3...10c

• Liker 1
Skrevet

Du må ikke ta telefonen alltid.

Kanskje tante er redd for å bli dement?

Anonymkode: 616a3...10c

Neida, men jeg var redd noe hadde skjedd. Jobber som nattevakt, og så når jeg våknet hun hadde ringt meg. Men neste gang skal jeg vurdere hva jeg gjør.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...