Gå til innhold

Skjerm og spilletid, hvordan er det hos dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos oss  har dette sklidd helt ut etter jul, de gjør ikke annet en skjerm. De er 12 og 16, og jeg har lyst til å sette noen regler om dette. Likevel synes jeg det er vanskelig da alt sosialt foregår på telefonen, når de er mange som gamer sammen. Og jeg føler jeg må finne oppgaver til de, som nå går vi tur, lese 20 min, ta oppvasken, spille bordspill altså jeg har brukt opp alt av ideer. Men nå er det så ille at vi må ta noen grep, livet passerer mens de sitter på egne rom i en skjerm. Så hvordan løser andre familier dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De går på en organisert idrett 2-3 dager i uka, går fort et par timer til fysisk aktivitet da. 

Anonymkode: 2ef90...fe3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har skjermtid på 13-åringen. Har hatt det siden hun fikk telefon, så dette er hun vant med. Den er utvidet etter at de fikk bruke mobilen på skolen. Den stenger mobilen kl. 19.30 på hverdager. Da har vi middag, også gjør vi noe sammen før hun legger seg i 22-tiden. 
Hun går ikke på aktivitet. Gjør lekser med en gang hun kommer hjem. 

I helgene er den åpen til kl 23. Lengre om hun gjør ble sosialt på skjermen. 

Anonymkode: 235db...a83

• Liker 1
Skrevet

For en snerpete gjeng. Dere har tydeligvis ikke forstått en dritt av dette. Barn er sosiale sammen, OGSÅ på nett. Innskrenkning av barns skjermtid har bare motsatt effekt.  De evt spiller bare mer når de er hos venner og dere strenge foreldre tar i fra dem et sosialt nettverk dere ikke aner omfanget av. Dette betyr mer for ungene enn dere forstår,  det er helt sikkert. Tipper de av dere som er de strengeste på dette, har barn med middels karakterer i engelsk også.. 

Anonymkode: 71e67...72e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen regler. Fritt fram. De spiller, treffer venner, leser bøker, tegner og ser serier. På lik linje med voksne som glor på mobilen hele dagen, bare langt mere variert og kreativt. Når de får lyst så stikker de ut og gjør andre ting. 

Anonymkode: 90f98...639

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen regler. Fritt fram. De spiller, treffer venner, leser bøker, tegner og ser serier. På lik linje med voksne som glor på mobilen hele dagen, bare langt mere variert og kreativt. Når de får lyst så stikker de ut og gjør andre ting. 

Hva skolen angår så har de stort sett toppkarakterer. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva skolen angår så har de stort sett toppkarakterer. 

Ok så hva er problemet?

Anonymkode: 8955b...3b2

Skrevet
Forvirret23 skrev (3 timer siden):

Hos oss  har dette sklidd helt ut etter jul, de gjør ikke annet en skjerm. De er 12 og 16, og jeg har lyst til å sette noen regler om dette. Likevel synes jeg det er vanskelig da alt sosialt foregår på telefonen, når de er mange som gamer sammen. Og jeg føler jeg må finne oppgaver til de, som nå går vi tur, lese 20 min, ta oppvasken, spille bordspill altså jeg har brukt opp alt av ideer. Men nå er det så ille at vi må ta noen grep, livet passerer mens de sitter på egne rom i en skjerm. Så hvordan løser andre familier dette?

Hva med å snakke med dem, og fortelle dem akkurat dette? At du forstår at de er sosiale på skjerm, men at du blir bekymret, fordi du ikke vil at de skal gå glipp av alt det andre ved livet. Så kan du jo spørre de hva de foretrekker, ønsker de begrensning på skjermtid, slik at du hjelprr dem å koble fra, eller vil de heller prøve å finne på ting å gjøre noen timer uten skjerm daglig uten at du må styre når eller hva?

La det beste valget (at de blir selvregulerte) også være det enkleste og minst påtrengende for dem. Og uansett hva det blir til, så tydeliggjør at det er din jobb å hjelpe de til å klare seg når de snart er voksne og får fri tilgang på skjerm, men at det kan koste de jobb, forhold, vennskap osv. Spør de om de er fornøyd med tiden de bruker foran mobil/pc, eller om det er noe annet de savner å gjøre. Og vær også tydelig på at du ikke vil hindre de å bruke skjerm, men at du ikke synes mengden de spiller virker sunn lengre.

Anonymkode: ff077...a3e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva med å snakke med dem, og fortelle dem akkurat dette? At du forstår at de er sosiale på skjerm, men at du blir bekymret, fordi du ikke vil at de skal gå glipp av alt det andre ved livet. Så kan du jo spørre de hva de foretrekker, ønsker de begrensning på skjermtid, slik at du hjelprr dem å koble fra, eller vil de heller prøve å finne på ting å gjøre noen timer uten skjerm daglig uten at du må styre når eller hva?

La det beste valget (at de blir selvregulerte) også være det enkleste og minst påtrengende for dem. Og uansett hva det blir til, så tydeliggjør at det er din jobb å hjelpe de til å klare seg når de snart er voksne og får fri tilgang på skjerm, men at det kan koste de jobb, forhold, vennskap osv. Spør de om de er fornøyd med tiden de bruker foran mobil/pc, eller om det er noe annet de savner å gjøre. Og vær også tydelig på at du ikke vil hindre de å bruke skjerm, men at du ikke synes mengden de spiller virker sunn lengre.

Anonymkode: ff077...a3e

Vi har snakket om dette mange ganger, og de er enige men klarer ikke å regulere selv. Sier ikke vi noe så kan de sitte fra morgen til kveld, ingen spising, si nei til de som prøver å finne på med de og bare bli hjemme på skjermen. 
Mye fint skjer også på skjerm, men å mene at det er innafor å bruke 10/12 timer på skjerm hver dag er det beste for de klarer jeg ikke helt å akseptere. Vi snakker mye om skjerm, vi snakker også om avhengighet for det er det som er problemet, også at jeg har mye skjermtid nettopp av samme grunn. 
Barnet mine har topp karakter i både engelsk og andre fag, den på 12 har ikke karakterer, men han er god på skolen. det er fordi de lærer lett. Lekser har de ikke tid til da det er skjerm som gjelder. De bruker skjerm på skolen i 6 timer, hjem å bruker 8/10 timer skjerm hjemme.

Vi må få på plass regler som gjelder for oss alle så veldig greit å vite hvordan andre gjør det.
Og om noen synes det er greit at barna bruker hele dagen/kveld på skjerm, så er det helt greit. Jeg er ikke enig i at det er bra for mine barn.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For en snerpete gjeng. Dere har tydeligvis ikke forstått en dritt av dette. Barn er sosiale sammen, OGSÅ på nett. Innskrenkning av barns skjermtid har bare motsatt effekt.  De evt spiller bare mer når de er hos venner og dere strenge foreldre tar i fra dem et sosialt nettverk dere ikke aner omfanget av. Dette betyr mer for ungene enn dere forstår,  det er helt sikkert. Tipper de av dere som er de strengeste på dette, har barn med middels karakterer i engelsk også.. 

Mine barn er ikke hos venner, de drar hjem til seg selv å sitter på skjerm der. Man er ikke snerpete for å veilede barna i riktig vei, de trenger ikke å være tilgjengelig 24 timer i døgnet. Sitte 10/12 timer på skjerm hver dag er ikke bra, merker det selv og jeg også har livet mitt på mobilen, er sosial der. Det er faktisk en avhengighet. Så det er ikke bara barna som har skjermtid. 
Og du tipper feil, mine barn er veldig gode i engelsk ;) 

• Liker 2
Skrevet

Mine barn (gutter 10 og 12 år gamle) spiller en time hver dag. De bruker mobil i liten grad, men sender selvsagt meldinger til venner av og til. I helgene har de en ekstra time til spilletid. Opplever ikke at de går glipp av noe sosialt selv om vi begrenser skjermbruken deres. Heller det motsatte, at de fremdeles omgås folk og ikke kommuniserer gjennom en skjerm. 

Anonymkode: 725f9...dfa

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine barn (gutter 10 og 12 år gamle) spiller en time hver dag. De bruker mobil i liten grad, men sender selvsagt meldinger til venner av og til. I helgene har de en ekstra time til spilletid. Opplever ikke at de går glipp av noe sosialt selv om vi begrenser skjermbruken deres. Heller det motsatte, at de fremdeles omgås folk og ikke kommuniserer gjennom en skjerm. 

Anonymkode: 725f9...dfa

Det er der jeg ser det sklir ut nå, venner som jeg ser er ute kommer ikke lenger på døra for mitt barn går ikke ut lenger. Vi må tilbake til skjermtid og må finne en god vei her. Slik at venner ansikt til ansikt også skjer :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De over her var da virkelig ikke så strenge. Det handler ikke om å ta fra de et nettverk. Men du ser virkelig ikke verdien av å få oppleve noe annet enn skjerm? Jeg mener at det er min plikt som forelder å sørge for at barnet/ungdommen får oppleve f.eks å være ute på tur, leke, lese bok, spille spill, kjede seg og dermed måtte være kreativ, osv.. Og så kan man heller diskutere hva som er den beste måten å gjøre dette på. Jeg er evig glad for at mine foreldre ikke lot meg sitte ubegrenset å spille dataspill. Da hadde jeg potensielt gått glipp av MYE. 

Jeg skjønner at telefonen er en viktig del av ungdommers liv og at de må få bruke den en del. Men jeg har også lyst til å oppdra mennesker som kan holde på oppmerksomheten i mer enn 20 sek, og som har flere alternativer å ty til når de blir voksne. Har de aldri lest ei bok, gått en fjelltur, eller tegna eller sydd for den del, så kommer de mest sannsynlig ikke til å gjøre det som voksne heller. 

Jeg er ikke imot skjerm, jeg bare ønsker å gi barna mine flere gleder i livet. Om det er å være snerpete, så ok. Jeg ser hvor sunt det er for barnet mitt :) (jeg tenker at det er de som ikke har et bevisst forhold til dette som ikke har skjønt det.. Selvfølgelig er selvregulering det beste, men jeg tror det er mange som ikke greier det. Jo yngre jo mer behov for regler. Jeg hadde for eksempel aldri latt barnet/den yngre ungdommen fått ta med tlf på senga om kvelden. Søvnen er for viktig.) 

Anonymkode: 560b3...3df

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Vi har én time om dagen, på Snapchat og tiktok, wifi av 20.30-08.30, diverse begrensninger på andre apper, noe er uten skjermtid (what’s app bl.a.). Vi åpner ofte opp i helgene eller når de spør/har et konkret behov. De omgår det ved å bruke skolepc, låne min telefon osv, men vi opplever at det begrenser totaltiden, og de ser på tv-serier sammen(fysisk) med venninnene istedetfor tiktok på hver sin skjerm på hvert sitt rom. Vi må skjerpe oss vi voksne også, lese bøker istedetfor å surfe på kg…. Vi ser filmer sammen i helgene. 

12 og 15 år, med verdens strengeste foreldre. 

Anonymkode: 858dc...5e2

Skrevet

Det er januar i Norge.

De aller fleste unge i den alderen sitter mye inne vinterstid. Helt vanlig.

Gi det et par måneder, når temperaturen blir bedre, sol og fint å være ute - ja, henger i hvert fall ungdommene her ute igjen :)

Men vi har også snakket sammen om dette med hvor mye tid på nett/spill, og hvordan vi også må kunne gjøre hyggelige ting sammen som familie, og kanskje invitere til vennekvelder i ny og ne.

Så vi har ikke strenge regler på antall timer, men vi har felles forståelse for at innimellom tas det pauser og vi finner på noe annet. 

Anonymkode: 86951...c77

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ok så hva er problemet?

Anonymkode: 8955b...3b2

Ingen problemer her

Skrevet

Jeg synes også det er vanskelig med store barn som ikke har noen (hjemme)interesser utenom skjerm. En av mine er aktiv med håndball og fotball, så det er trening nesten hver dag, kamper i helger og sånt, men det eneste hun gjør hjemme er å spille Playstation eller evt å se på at andre spiller på YouTube (hun kan også gjerne være ute, fiske, jakte, gå på ski og sånne ting, men av ting som foregår inne er det bare skjerm). Storebroren er også veldig glad i skjerm, men han liker også å lese, spille brettspill, tegne, og sånt. Ingen av mine er spesielt sosiale på skjerm, det går mest i spill på nintendo/ps.

De som er under 15 har helt andre regler. I utgangspunktet maks en halvtime/time om dagen. Litt mer i helgene, og "fellestv" kommer utenom. Men de synes det er blodig urettferdig. Førsteklassingen sine to bestevenner har enten fri flyt eller grense på tre timer spilling om dagen (da kommer vanlig tv utenom). Da er det ikke så lett å finne noen å dra på fotballbanen med, eller i akebakken eller hva det skulle være. Jeg synes det er viktig at barn får være fysisk aktive i fri lek store deler av dagen, og at de også bruker tid på kreative ting, på å bruke hendene sine og hjernen sin på saktere ting enn skjerm, selv om spill selvfølgelig også har positive ting med seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er januar i Norge.

De aller fleste unge i den alderen sitter mye inne vinterstid. Helt vanlig.

Gi det et par måneder, når temperaturen blir bedre, sol og fint å være ute - ja, henger i hvert fall ungdommene her ute igjen :)

Men vi har også snakket sammen om dette med hvor mye tid på nett/spill, og hvordan vi også må kunne gjøre hyggelige ting sammen som familie, og kanskje invitere til vennekvelder i ny og ne.

Så vi har ikke strenge regler på antall timer, men vi har felles forståelse for at innimellom tas det pauser og vi finner på noe annet. 

Anonymkode: 86951...c77

Og vi har hatt den beste vinteren på 12 år, det betyr at vår 12 åring aldri har opplevd lik vinter noen gang. Denne har 12 åringen gått glipp av, selv om jeg har bedt de gå ut! 
Jeg selv har vært mye ute, og jeg har tvunget de med på skiturer, ake, middag på bålpanna osv. for neste gang denne vinteren kommer tilbake så er de voksene. De liker jo egentlig vinteren, de elsker at vi er på hytta, men vi har vært litt løse på reglene og tatt lit av nå. 

• Liker 1
Skrevet

Har to ungdommer..

gutten på 15 har trening fire ganger i uken, har besøk/er på besøk, har kamper i helgene, ser på venner spille kamper. Sitter noen kvelder i stuen med oss andre, andre dager på rommet sitt. 

Og har ikke noen form for styring av skjermtid. 

Jenta på 12 er opptatt med to aktiviteter - tre dager i uken, i tillegg til kamp i helgen. Nå på vinteren er de ikke så mye ute på kveldene, men de henger mye ute oppe på skolen på kveldene når det ikke er snø og kaldt/vått. 
Har skjermtid fra kl 20:30 både på mobil og på PC, men begrenser ikke gaming eller slikt ut over dette, siden hun er så aktiv. 
Når hun gamer - så snakker hun samtidig med vennene sine. De tuller, ler og fjaser sammen.

Anonymkode: 86612...9e3

Skrevet

Ingen grenser.

Så lenge de gjør skolearbeid, deltar på fritidsaktiviteter og spiser måltider sammen med familien, kan de få spille og se så mye på skjerm de vil. Man må huske at spill og skjerm har blitt en sosialisering for mange av barna da de spiller online med venner. Når jeg leser om all ungdomskriminalitet, dop og annet tull ute nå ønsker jeg heler at barna blir hjemme foran skjerm.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...