Gå til innhold

Å feire bursdagen til et dødt barn i begravelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kan det hende at jeg blir halshugget i denne tråden. Men.. jeg skal ikke si hva folk velger å gjøre for folk som ikke er i denne verden lenger. Synes bare det er litt interessant og litt merkelig samtidig?

Jeg har sånn langs avstand familie som bor i annet land. Der har de dratt i begravelsen til 12 åringen som døde for 9 år siden ikke noe rart i det. De drar nærmeste venner og familie i begravelsen og pynter opp og disker med mat men synes merkelig å synge bursdagssang og kake med lys av 13-14-15-16-17-18-19-20-21 år i begravelsen ja de legger det ut på Facebook også. Barnet ble jo aldri 13-21 år. Sikkert koselig å samles da. 

Anonymkode: 39c0d...7ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske morbid opplegg

Anonymkode: d73f4...71a

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du mener. Gjør de dette årlig? Eller feirer de bursdager for de neste 40 årene i begravelsen? 

Anonymkode: 8f87b...a44

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du mener. Gjør de dette årlig? Eller feirer de bursdager for de neste 40 årene i begravelsen? 

Anonymkode: 8f87b...a44

Årlig

Skrevet

De har en samling på gravstedet og markerer bursdagen til det døde barnet? Synes ikke det høres så rart ut. Fint å kunne samles og minnes barnet💔

Anonymkode: f8f61...4ff

• Liker 16
Skrevet

De har vel ikke begravelse hvert år? En begravelse er en gang. Mener du at de drar til gravstedet hvert år? 

Anonymkode: 0d567...431

• Liker 9
Skrevet

Så de har en årlig minnesmarkering? Enten på avdødes bursdag eller årsdagen for begravelsen? Er det egentlig noe verre enn å dra på kirkegården, tenne lys, osv. som vi gjør i Norge? 

Anonymkode: 2cd07...596

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville syntes det var fryktelig rart å bli invitert på noe sånt, men forskjellige kulturer forholder seg til død og sorg på mange forskjellige måter, vi sitter ikke på noen endelig fasit. Hvis de som er tilstede synes dette er en god måte å minnes avdøde på, er det vel strengt tatt opp til dem. Forsåvidt tror jeg det er mange her også som markerer bursdagen til avdøde barn på ulike måter, men hos oss er sorg i større grad en privatsak.

• Liker 2
Skrevet

Om det er dette familien til barnet syns er fint å gjøre for minnes barnet, så hvorfor ikke? Kanskje barnet syns bursdager var veldig gøy mens det var i live, og dette er familiens måte å hedre barnet?

Anonymkode: 4ebf8...6ee

• Liker 4
Skrevet

Ikke noe verre enn hun i min familie som markerer morens bursdag på face hvert år. Mamma døde så alt for tidlig, i dag ville du vert 110 år...altså

Anonymkode: 40aff...77e

• Liker 4
Skrevet

Forskjellige land = forskjellige kulturer. 

Andre kulturer har et mye mer åpent og naturlig forhold til døden.

Er dette i Sør eller Mellom Amerika?

Anonymkode: 0550c...e00

• Liker 2
Skrevet

Litt forvirrende innlegg pga språkproblemer, men det du mener er vel at de markerer fødselsdagen til dette barnet hvert år selv om det er dødt? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

I et land graver de opp de døde fot å pynte de, og danser med de. 

Men du må lære deg hva begravelse betyr.

Anonymkode: 95c71...8c0

• Liker 4
Skrevet

Vi markerer bursdagen til mitt søskenbarn som døde alt for tidlig hvert år. Vi holder selvsagt ikke en ny begravelse, men vi besøker gravstedet, gjerne sammen, tenner lys, setter ned blomster og besøker tante og onkel og deler fine minner fra tiden da vi var komplette. Jeg synes det er fint. Det er ni år siden dødsfallet til sommeren, og jeg savner henne fremdeles hver dag. (Og for å unngå kulturspekulasjoner; vi er så norske at jeg er frå i huden vinterstid. Ingen gøyale, sydlandske gener å spille på dessverre)

Anonymkode: b50dc...e79

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Syns det er rarere at folk henger seg opp i hvordan andre markerer døde eller levende. Skal skal vi kun følge normale skikker og tradisjoner og grine ved hver markering. Og dødsfall og begravelser og u name it. De ønsker datteren skal hedres og fortsatt være med og det er en fin ting de gjør for seg og henne selv om hun ikke lever lenger.

Jeg feiret " 1 års " dagen til min datter, ved p kjøpe ballonger og blåse opp på bussen og kaste i lufta ute. 

Du vet ikke noe som helst om å miste eget barn så anbefaler deg å kutte ut å bry deg med hva andre gjør. 

Anonymkode: 71cef...607

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi markerer bursdagen til mitt søskenbarn som døde alt for tidlig hvert år. Vi holder selvsagt ikke en ny begravelse, men vi besøker gravstedet, gjerne sammen, tenner lys, setter ned blomster og besøker tante og onkel og deler fine minner fra tiden da vi var komplette. Jeg synes det er fint. Det er ni år siden dødsfallet til sommeren, og jeg savner henne fremdeles hver dag. (Og for å unngå kulturspekulasjoner; vi er så norske at jeg er frå i huden vinterstid. Ingen gøyale, sydlandske gener å spille på dessverre)

Anonymkode: b50dc...e79

Mente besøke gravstedet hvert år og feirer bursdagen der med kake med lys osv

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Syns det er rarere at folk henger seg opp i hvordan andre markerer døde eller levende. Skal skal vi kun følge normale skikker og tradisjoner og grine ved hver markering. Og dødsfall og begravelser og u name it. De ønsker datteren skal hedres og fortsatt være med og det er en fin ting de gjør for seg og henne selv om hun ikke lever lenger.

Jeg feiret " 1 års " dagen til min datter, ved p kjøpe ballonger og blåse opp på bussen og kaste i lufta ute. 

Du vet ikke noe som helst om å miste eget barn så anbefaler deg å kutte ut å bry deg med hva andre gjør. 

Anonymkode: 71cef...607

Hvorfor det?

er det ikke lov å være litt nysgjerrig på verden? 

• Nyttig 1
Skrevet

Skader det noen? Nei. Da er det heller ingenting å henge seg opp i. Kanskje er det for dem en god måte å takle sorgen på. Hvert år markerer jeg bursdagen til et nært familiemedlem. Jeg kan ikke være med personen mer, men jeg kan spise et kakestykke, se på bilder og være takknemlig for det vi fikk sammen, og jeg kan være kjempelei meg for alt jeg har blitt frarøvet. Det betyr ikke at jeg har unormal sorg eller er morbid. Resten av året preger det meg svært lite. Men hadde vedkommende levd hadde den blitt gjort stas på. Må være lov å gjøre stas på de døde og. 

Anonymkode: 56325...1a8

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Årlig

😮 Oi! Så merkelig og trist.

Skrevet

Hvilket land?

Anonymkode: fe2f9...f84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...