Gå til innhold

Kjøpe bolig nå eller fortsette å leie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har eid bolig tidligere, men har nå leid i over et år. Dessverre må jeg nå flytte fordi huseier skal ha tilbake boligen sin. Da er spørsmålet; kjøpe noe eget eller fortsette å leie? Jeg nærmer meg 30 år og er singel, men er jo på utkikk. Vet jo at livet fort kan forandre seg i 30-årene dersom man er så heldig å møte noen igjen. Min tidshorisont for kjøpet blir isåfall kort. 

Bor i en større by og størrelsen på leiligheter jeg har råd til å kjøpe er opptil 45 kvm. Har regnet på det og det vil koste meg dyrere i måneden å eie enn å leie noe tilsvarende. Dette er veldig vanskelig. Ulempen med å fortsette å leie er utryggheten med å kanskje bli sagt opp igjen. 

Noen som har noen gode råd?

Anonymkode: ef1e1...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er et dilemma. Kan egentlig ikke gi råd år i dag. Har lyst å si at du må kjøpe. Eier du kan du bestemme selv. 45 kvm er en begynnelse.Man må begynne i det små. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leie vs. eie er en klassisk problemstilling.

Dersom du ikke eier, bør du bygge formue på en alternativ måte. Beregn så din alternativkostnad.

Jeg anbefaler ikke å kjøpe en bolig med mindre tidshorisonten din er 8 år eller mer. Markedet svinger og plutselig salg kan fort koste mange hundretusener, spesielt når en har press på seg.

Lykke til.

Schmuhju

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe en leilighet du kan pusse opp over tid, da får du mest sannsynlig igjen mer for den om noen år? Eller så kan du leie ut den og kjøpe med samboer (hvis det er sånn at du møter en som du ønsker å flytte sammen med). Da bygger du opp verdier.

Jeg syns leie er bortkastet penger. Vi solgte etter 3 år og satt igjen med nesten en mill etter salget.. 

Anonymkode: a1074...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo om du vil ha et hjem eller bare et sted å bo. Jeg har aldri leid for friheten til å gjøre hva jeg vil med leilighet/huset mitt er viktig. Jeg vil ha et sted som er mitt hjem og ikke andres sitt. Så må jo du finne ut hva som passer deg, tenker du er hjem kommer senere, ja da hadde jeg leid videre og heller spart alt jeg kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med å kjøpe en leilighet du kan pusse opp over tid, da får du mest sannsynlig igjen mer for den om noen år? Eller så kan du leie ut den og kjøpe med samboer (hvis det er sånn at du møter en som du ønsker å flytte sammen med). Da bygger du opp verdier.

Jeg syns leie er bortkastet penger. Vi solgte etter 3 år og satt igjen med nesten en mill etter salget.. 

Anonymkode: a1074...2f7

Leie er jo ikke bortkastet. Hvis du ikke vil være uteligger. Med dagens renter og usikkerhet ville jeg leid fordi det er mer forutsigbart. Lett å flytte hvis du vil gifte deg senere.

Anonymkode: 6a76d...618

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde kjøpt, du kan gjøre et godt kjøp nå. Renta kommer mest sannaynlig til å gå ned etterhvert, og da vil boligprisene mest sannsynlig gå opp igjen, så du kan tjene litt på det. Ja jeg vet noen vil si man må betale megler osv, men hvis leiligheten går opp 100k og du må ut med 100k for megler så er du fortsatt i null, kontra hvis du skal betale 100k i leie til noen andre.

Anonymkode: cf194...be1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke latt være kjøpe, i håp om at drømmeprinsen/prinsessa skal dukke opp... 

Jeg kjøpte like før 30årsdagen min. Det kunne ikke falt meg inn å vurdere vente med kjøp på grunn av en mann jeg ikke enda hadde møtt. 

Anonymkode: fa638...7c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse tider er det garantert mye dyrere for deg å eie enn å leie som førstegangskjøper, så det spørs hvordan du ønsker at din hverdagsøkonomi skal være. Ja, du kan gjøre noen gode kjøp nå og ja, renten går nok ned etterhvert.

Sjekk en lånekalkulator hva boliglånet vil koste deg i måneden med fordeling av hvor mye som er renter og hvor mye som er avdrag, så får du litt mer feeling på om du tenker du vil legge pengene i det. I tillegg kommer det felleskostnader, kommunals avgifter osv.

Kan være det er mer behagelig å leie nå de neste årene og heller investere i f.eks globalt indeksfond. Sett f.eks differansen mellom å kjøpe og leie til boligsparing hver eneste måned, så får du kjent litt på om det føles for trangt. 

Anonymkode: f9282...b26

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte selv på 45 kvm, og synes det er mer enn stort nok for en person. Kunne ikke falle meg inn å leie med den begrunnelse at jeg kanskje skulle møte noen og ønske å flytte... Skulle det skje så selger jeg heller, i mitt område kommer jeg i alle fall ikke til å tape på det, selv om gevinsten heller ikke blir nevneverdig. For meg er det viktig med stabilitet, at jeg eier så jeg kan bli her så lenge det passer meg, ikke til huseier kaster meg ut. 

Hva som er viktig for deg kan jo bare du vite. 

Anonymkode: 66199...7a4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...