mockinbird Skrevet 30. januar 2006 #1 Skrevet 30. januar 2006 Nå har jeg lest utallige innlegg om hvordan takle stebarn. Stebarns oppførsel (De er jo liksom ikke oppdratt av MEG, da) Stebarns rett til gaver (Skal barnet ha gave fra stebesteforeldre og steonkler og?? Enn hvis det fører til at det barnet får flere gaver enn MITT?) Stebarns ferier (Tenk at vi faktisk må ha med stebarnet på ferie... JEG skulle jo ha FERIE), osv, osv, osv. Jeg skulle ønske mange ting her i verden, men et par ting spesielt: At dere, når dere innleder et forhold til en med barn fra før, innser at dette er et unikt individ, med følelser, tanker og drømmer. Et lite menneske, sårbart da det har opplevd å føle seg litt annerledes siden det vokser opp med bare en av foreldrene (av gangen) i det daglige. At dere tenker grundig over om dere er klar for å dele mannen dere nå er stormende forelsket i, ikke bare litt avogtil, men kanskje annenhver uke, eller annenhver helg, annevhver sommer, annenhver jul, påske, osv. Barnet vil heller aldri forsvinne, det vil få barn selv, osv. (Og, nei. Argumentasjonen om at det barnet trenger av støtte, gaver, ferier og i det hele tatt, det får det jo allerede fra mor, holder ikke. Barnet fortjener å få akkurat like mye oppmerksomhet fra faren som det du unner deres felles barn å få fra faren.) Godta at barnet ser på faren som en like viktig del av livet som moren, og at dette er nødt til å involvere deg. Det siste ønsket mitt er foreløpig det største: Jeg håper at faren til barnet mitt aldr, ALDRI! får seg ny dame, hvis det flesteparten her står for er det flesteparten IRL føler om stebarn. Puh, der var dagens frustrasjon ute, gitt.
mockinbird Skrevet 30. januar 2006 Forfatter #3 Skrevet 30. januar 2006 Så enig. ← Så bra at noen er enig, da. Satt egentlig med dukket hode, og ventet på råtne tomater og eder og galle.
Gjest Oppsaltrylletrollet Skrevet 30. januar 2006 #4 Skrevet 30. januar 2006 Så tenk over hvem du får barn med da, så du ikke ender opp med å skille deg fra ham
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #5 Skrevet 30. januar 2006 og ikke stikk så fort du har blitt gravid, for faren til ditt barn ønsker også et liv og en familie.
mockinbird Skrevet 30. januar 2006 Forfatter #6 Skrevet 30. januar 2006 Så tenk over hvem du får barn med da, så du ikke ender opp med å skille deg fra ham ← Så hvis faren til barnet mitt får seg ny dame som ikke tålerer at han har barn fra før, og dermed behandler barnet dårlig, så er det opprinnelig MIN feil??? Nå er ikke jeg for ansvarsfraskrivelse, men dette er vel litt utenfor hva man kan pålegge folk.
mockinbird Skrevet 30. januar 2006 Forfatter #7 Skrevet 30. januar 2006 og ikke stikk så fort du har blitt gravid, ← Jeg har hørt at i enkelte tilfeller er det faktisk faren som skiller seg, eller faren som stikker av... Men, i bunn og grunn er sikkert det også moren til barnet sin feil. for faren til ditt barn ønsker også et liv og en familie. ← Og som den ansvarsfulle faren han er, vil vel det si at da er tidligere barn og med i den familien.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #8 Skrevet 30. januar 2006 Ja, de som setter de stakkars unga til verden kan jo godt ta litt ansvar for dem også Det var ment som en oppfordring. Hvis folk klarte å holde sammen, så slapp unga å få slike onde stemødre som meg. Så tenk på det, du!
LilleBille Skrevet 30. januar 2006 #9 Skrevet 30. januar 2006 Så tenk over hvem du får barn med da, så du ikke ender opp med å skille deg fra ham ← og ikke stikk så fort du har blitt gravid, for faren til ditt barn ønsker også et liv og en familie. ← imponerende Ting blir faktisk ikke alltid som man ønsker - tror eller håper. Så du mener virkelig at en kvinne som blir gravid - kanskje etter å ha vært gift med en mann lenge - skal måtte klore seg fast til mannen - uansett om han vil ha noe med henne å gjøre - resten av livet. Hun skal motsette seg skilsmisse? Desverre vil han likevel kunne få det - selv om det tar lenger tid. Selv om ikke mor og far ønsker å være gift - vil ikke det si at far (eller mor) slutter å være glad i barna sine .. Konklusjonen er at den kvinne som får barn er for evig og alltid ansvarlig for hva mannen gjør og føler etc.
LilleBille Skrevet 30. januar 2006 #10 Skrevet 30. januar 2006 Ja, de som setter de stakkars unga til verden kan jo godt ta litt ansvar for dem også Det var ment som en oppfordring. Hvis folk klarte å holde sammen, så slapp unga å få slike onde stemødre som meg. Så tenk på det, du! ← Hva med farens ansvar ... har ikke han ansvar for ikke å falle for "onde stemødre" men holde seg til sine barns mor.. Eller
Gjest Oppsaltrylletrollet Skrevet 30. januar 2006 #11 Skrevet 30. januar 2006 Det var visst meg som kom med den oppfordringen...
Gjest gjesta Skrevet 30. januar 2006 #12 Skrevet 30. januar 2006 (endret) ''' Endret 1. februar 2006 av Epica
C Skrevet 30. januar 2006 #13 Skrevet 30. januar 2006 Jeg er enig med trådstarter i det meste som her ble sagt.. Men det er alikevel viktig å ta hensyn til en stemor/-fars følelser også oppi det hele. Det kan være svært vanskelig å ivareta rollen som steforelder,- det forventes veldig mye av deg og til tider føles det som om man får svinnende lite tilbake... Vi steforeldre skal stille opp og ta oss av stebarna som om det hadde vært vårt eget, alle de daglige gjøremålene inkluderer dem også. Vi vasker etter dem, hjelper med lekser, lager mat, lager istand bursdager osv. Men blir alikevel ikke likestilt med mamma.. Skjønner at det er sånn, men det er til tider sårt ... Så joda, klart man skal ta hensyn til barna,- men ikke bare dem! Samboeren min har to barn fra før som vi har hos oss 50%. Han har forstått at vi må reise på noen ferier alene hvert år også! Jeg er trenger ferie fra barna hans og alt det ekstra det fører med seg å ha dem med. Det er en selvfølge for oss begge.
Gjest gjesta Skrevet 30. januar 2006 #14 Skrevet 30. januar 2006 Ja, de som setter de stakkars unga til verden kan jo godt ta litt ansvar for dem også Det var ment som en oppfordring. Hvis folk klarte å holde sammen, så slapp unga å få slike onde stemødre som meg. Så tenk på det, du! ←
Gjest Gamle Alex Skrevet 30. januar 2006 #15 Skrevet 30. januar 2006 Tenk om folk kunne bli voksne nok til å tenke på BARNEST beste.
mockinbird Skrevet 30. januar 2006 Forfatter #16 Skrevet 30. januar 2006 Ja, de som setter de stakkars unga til verden kan jo godt ta litt ansvar for dem også Det var ment som en oppfordring. Hvis folk klarte å holde sammen, så slapp unga å få slike onde stemødre som meg. Så tenk på det, du! ← Problemet er jo at man må som regel være to for å holde sammen. Og jeg tror ikke at det vil hjelpe "de stakkars unga" som du kaller dem, at mora tviholder på en som vil ut av forholdet, nekter han skilsmisse for at han ikke skal dra (og finne seg ei som deg) Hvis to ikke klarer å fungere sammen, har de et felles ansvar for at barnet skal få det så bra som mulig. Hvis man går inn i et forhold der partneren har ansvar for et barn fra tidligere forhold, må man regne med barnet og. Så man kan jo heller snu det og si at : Vil du ikke ha med andres unger å gjøre, får du ta ansvar for det og finne deg en uten barn.
mockinbird Skrevet 30. januar 2006 Forfatter #17 Skrevet 30. januar 2006 Tenk om folk kunne bli voksne nok til å tenke på BARNEST beste. ← Ja, det ville vært deilig, du.... En utopisk, men deilig tanke.
Gjest Oppsaltrylletrollet Skrevet 30. januar 2006 #18 Skrevet 30. januar 2006 Jo, gjett om han har. Jeg har dog ikke stjålet noens mann, men plukka opp en stakkar som lå og kava i rennesteinen etter at eks.kona var ferdig med ham. Men han skulle skamme seg for ikke å ha fulgt bedre med i naturfagstimene, for han har uttalt at forholdet egentlig ikke ville vart. Men så ble hun gravid da... Så synd!
Gjest gjesta Skrevet 30. januar 2006 #19 Skrevet 30. januar 2006 (endret) ''' Endret 1. februar 2006 av Epica
Gjest gjesta Skrevet 30. januar 2006 #20 Skrevet 30. januar 2006 (endret) ''''' Endret 1. februar 2006 av Epica
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå