Gå til innhold

Enker og enkemann. Er det vanskelig med nye forhold.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en annen tråd ble det enn bitte litt diskusjon kring det med enkemann og nye romantiske relasjoner. 

Jeg hadde enn kvinnelig slektning som giftet seg med mannen som var bestevenn til hennes mann etter at begge mistet ektefellene sine. Dem levde sammen i nesten 40 år men er begge to gravlagt med det som var deres livs største kjærlighet, det vil si deres første ektefelle. 

Noen med erfaringer eller tanker. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har snakket om at man skal leve videre hvis en av oss dør, særlig om det skjer når man er unge. Det er ingen grunn til at man skal slutte å leve eller skamme seg over å finne en ny mann/kvinne.

På et eller annet vis tenker jeg at den avdøde mannen helt sikkert synes det er fint at kona og bestevennen hans finner hverandre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble enke i 40 årene, og jeg har ikke vurdert å gå inn i et nytt forhold - foreløpig i alle fall. Det er 5 år siden han døde. 

Jeg husker jeg leste for noen år siden at det ofte var de som hadde gode forhold/ekteskap som raskest gikk inn i nye. Vi hadde et utfordrende et, og selv om jeg var veldig glad i ham - så er livet enklere alene. Så for meg stemmer det. Allikevel tror jeg ikke det er en fasit, selv om kansje stemmer statistisk?

Anonymkode: df009...69f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg ble enke i 40 årene, og jeg har ikke vurdert å gå inn i et nytt forhold - foreløpig i alle fall. Det er 5 år siden han døde. 

Jeg husker jeg leste for noen år siden at det ofte var de som hadde gode forhold/ekteskap som raskest gikk inn i nye. Vi hadde et utfordrende et, og selv om jeg var veldig glad i ham - så er livet enklere alene. Så for meg stemmer det. Allikevel tror jeg ikke det er en fasit, selv om kansje stemmer statistisk?

Anonymkode: df009...69f

Kjæresten min hadde er flott forhold med sin avdøde kone. Klart de var ikke perfekt og hadde sine ting, men de elsket hverandre.

Jeg møtte han 2 år etter og vi falt pladask. Han har ikke følt noe lignende siden han møtte henne og er den mest dedikerte mannen jeg noensinne har møtt❤️🌹

Anonymkode: cf741...028

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

enkemenn*

Anonymkode: 74c4f...3ee

Skrevet

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ville vært skeptisk til å innlede et forhold til en enkemann...fordi jeg aldri har opplevd et slikt tap selv. Det må være en rar tanke at kjærestens forrige forhold ble avsluttet ved døden, og ikke ved at noen gjorde det slutt. Han ville ikke vært min om hun fremdeles levde. Elsker han den avdøde kona mer enn meg..?

De fleste av oss har opplevd brudd og kjærlighetssorg og vet at det går over (etterhvert sitter du og flirer ved tanken på at du trodde han der dusten var mannen i ditt liv, hehe), men enker/enkemenn har selvsagt en helt annen type sorg og savn.

jeg vet om flere som har mistet ektefelle, og funnet lykken på ny med andre som har vært igjennom det samme, og det virker logisk for meg. Partneren forstår dem, og kan ha aksept for at de elsker BÅDE den levende og den avdøde.

Anonymkode: c426b...2d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ville vært skeptisk til å innlede et forhold til en enkemann...fordi jeg aldri har opplevd et slikt tap selv. Det må være en rar tanke at kjærestens forrige forhold ble avsluttet ved døden, og ikke ved at noen gjorde det slutt. Han ville ikke vært min om hun fremdeles levde. Elsker han den avdøde kona mer enn meg..?

De fleste av oss har opplevd brudd og kjærlighetssorg og vet at det går over (etterhvert sitter du og flirer ved tanken på at du trodde han der dusten var mannen i ditt liv, hehe), men enker/enkemenn har selvsagt en helt annen type sorg og savn.

jeg vet om flere som har mistet ektefelle, og funnet lykken på ny med andre som har vært igjennom det samme, og det virker logisk for meg. Partneren forstår dem, og kan ha aksept for at de elsker BÅDE den levende og den avdøde.

Anonymkode: c426b...2d3

Han vil alltid elske henne. Men det er en annen type kjærlighet enn det han føler for meg. Han har bearbeidet og akseptert at hun er borte. Sorgen går mer nå på hva barna har mistet. Og at de ikke ble den familien de drømte om. Men livet går videre og han ønsket å finne kjærlighet igjen.

Jeg føler null «konkurranse» fra henne. Når han er med meg er han med meg og kjærligheten til meg er genuin og ekte. Han sier jeg har blåst nytt liv i han og han har begynt å prioritere seg selv igjen og leve. 

Vi prater om henne innimellom og vi prater om henne foran barna hans. Hun vil alltid være viktig for dem å huske. 

Men folk reagerer jo forskjellig på tap. Noen klarer ikke å gi slipp og da blir det selvfølgelig vanskeligere å gå videre. Sånn er det jo med det meste av all type sorg og smerte i livet.

Anonymkode: cf741...028

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...