AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #1 Skrevet 28. januar 2024 Vi har ei lita jente på fire uker. Hun har slitt litt med ammingen, så jeg må pumpe for at hun skal få i seg nok. Mannen min er flink til å hjelpe til kveldstid når han kommer hjem fra jobb, men mener at han må få sove om nettene for å fungere på jobb og kvelden. Jeg får sovet en del på kvelden når han er hjemme, men må opp ofte for å pumpe. Det er litt styrete og jeg synes det er urettferdig at han får sove mye mer sammenhengende enn meg. Vi er jo to om å ha barn. Lot dere mannen deres sove om nettene, eller hadde dere enn mer rettferdig fordeling? Anonymkode: 7e7dc...869 2 1
Sofakona Skrevet 28. januar 2024 #2 Skrevet 28. januar 2024 Vi byttet rett og slett. Han tok en kveld..jeg neste..eller bytter litt på kvelden 4 1
Forvirret23 Skrevet 28. januar 2024 #3 Skrevet 28. januar 2024 Han sov like lite som meg, jeg trengt også å være uthvilt til min dagtid jobb med babyen 8 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #4 Skrevet 28. januar 2024 For oss fungerte det best at jeg tok nettene, da jeg ikke fikk sove om baby var våken uansett. Far stod opp med baby tidlig morgen, så jeg kunne sove litt før han dro på jobb. Her sov baby så korte økter på dagtid at sove mens babyen sov utgikk, så far tok også baby en del på ettermiddag/kveld så jeg fikk søvn da. Anonymkode: ddd52...591 8 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #5 Skrevet 28. januar 2024 Jeg taklet nattammingen greit og baby trengte kun amming på natt. Jeg tok alle nettene frem til barnet var 1,5 år. Han er 2 år nå og jeg tar fremdeles nettene når han våkner. Vi bytter på å stå opp med ham. Dro tilbake på jobb da barnet var 7 måneder. Anonymkode: becd1...e95 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #6 Skrevet 28. januar 2024 Her sov mannen om natta. Men så hadde jeg et barn som ikke tok flaske i det hele tatt, uavhengig av om det var flaske med morsmelk eller mme. Så mannen kunne strengt tatt ikke hjelpe til om natta. Så var bedre for oss begge at han heller sov og var opplagt. Så lenge barnet våknet for amming om natta forble det jeg som tok natt. Men nå som det ikke ammes lengre tar mannen mest av nattoppvåkninger, han har alltid våknet lettere enn meg om natta unntatt mens jeg ammet. Da var det noen hormoner som styrte tydeligvis. Jeg var i utgangspunktet egentlig ganske innstilt på at vi skulle tilrettelegge for at han fikk sove i ukedagene, men vi hadde tenkt at han tok netter i helger så jeg fikk sove, det lot deg jo ikke løse.. Nå hadde ikke ungen min kolikk eller annet enn vanlig oppvåkninger for amming. Hadde vell lagt opp annerledes om det var mye nattarbeid som ikke gikk på amming. Anonymkode: c5171...351 4
Tanuki Skrevet 28. januar 2024 #7 Skrevet 28. januar 2024 Jeg tar nettene, mannen har en fysisk krevende jobb så trenger søvnen. Han er flink til å avlaste ellers og babyen er ganske blid og rolig. Våkner max 2 ganger om natten for mme, som regel bare 2 gang. Er 3 mnd. 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #8 Skrevet 28. januar 2024 13 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har ei lita jente på fire uker. Hun har slitt litt med ammingen, så jeg må pumpe for at hun skal få i seg nok. Mannen min er flink til å hjelpe til kveldstid når han kommer hjem fra jobb, men mener at han må få sove om nettene for å fungere på jobb og kvelden. Jeg får sovet en del på kvelden når han er hjemme, men må opp ofte for å pumpe. Det er litt styrete og jeg synes det er urettferdig at han får sove mye mer sammenhengende enn meg. Vi er jo to om å ha barn. Lot dere mannen deres sove om nettene, eller hadde dere enn mer rettferdig fordeling? Anonymkode: 7e7dc...869 Mannen min tok netter selv om han jobbet. Han syns det var umenneskelig å mene at én person skal gå i lang tid uten søvn. Han hadde blitt pappa, men han brydde seg om meg. Han ville vi skulle ha det bra alle sammen. Han tok onsdager og lørdager fast; og innimellom dukket han opp til bleieskift på natta hvis jeg hadde hatt det veldig tøft. Når barnet blir eldre, er det heller ingen garanti for at barnet sover gjennom natten, og man skal uansett på jobb. Da tok vi annenhver natt. Anonymkode: e7f85...e55 10 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #9 Skrevet 28. januar 2024 Han hjalp til hvis det var helt krise, men kun da. Han er lege, og å kjøre ham i grøfta pga søvnmangel kunne ført til at han tok livet av noen. Bedre å avlaste deg på ettermiddag/kveld slik at du får sovet litt da. Anonymkode: 6be08...f4a 6 1
Fremmed fugl Skrevet 28. januar 2024 #10 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vi har ei lita jente på fire uker. Hun har slitt litt med ammingen, så jeg må pumpe for at hun skal få i seg nok. Mannen min er flink til å hjelpe til kveldstid når han kommer hjem fra jobb, men mener at han må få sove om nettene for å fungere på jobb og kvelden. Jeg får sovet en del på kvelden når han er hjemme, men må opp ofte for å pumpe. Det er litt styrete og jeg synes det er urettferdig at han får sove mye mer sammenhengende enn meg. Vi er jo to om å ha barn. Lot dere mannen deres sove om nettene, eller hadde dere enn mer rettferdig fordeling? Anonymkode: 7e7dc...869 Er mann. Har jobbet 50+ timer i uken i mitt voksne liv. Selvfølgelig har jeg tatt ting på natten eller tidlig på morgenen med mine tre barn. 4 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #11 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi har ei lita jente på fire uker. Hun har slitt litt med ammingen, så jeg må pumpe for at hun skal få i seg nok. Mannen min er flink til å hjelpe til kveldstid når han kommer hjem fra jobb, men mener at han må få sove om nettene for å fungere på jobb og kvelden. Jeg får sovet en del på kvelden når han er hjemme, men må opp ofte for å pumpe. Det er litt styrete og jeg synes det er urettferdig at han får sove mye mer sammenhengende enn meg. Vi er jo to om å ha barn. Lot dere mannen deres sove om nettene, eller hadde dere enn mer rettferdig fordeling? Anonymkode: 7e7dc...869 Jeg stoppet pumping og amming da det gjorde dagene verre, slik som du sliter. Så lenge samboer skal på jobb dagen etter, så sover han hele natten. I helgene får vi sove ut annen hver natt. Jeg sov ekstra på kvelder og dagtid så lenge far var hjemme. Anonymkode: 03580...403 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #12 Skrevet 28. januar 2024 Vår fordeling var slik de 6 første månedene (med unntak av de første fire ukene som vi tilbrakte sammen): - Partner opp kl. 04 og ansvar for baby frem til jobb kl. 07/08ish - Partner hjemme kl 1630, lager middag og har ansvar for baby frem til 21. Var heldige med at baby ville ta flaske med MM eller MME og i helgene fikk mamma sove helt ut. Funket veldig fint, og gjorde at jeg fikk masse tid med baby🥰 Anonymkode: 26459...cb0
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #13 Skrevet 28. januar 2024 Vi har to barn, og begge ble født litt tidlig. De var sugesvake, så vi gikk i en runddans med amming, pumping, flaske med morsmelk og mme hver gang i starten😅 Jeg våknet som regel først og ammet litt, men ikke for lenge fordi de ble slitne uten å få i seg nok. Så sto samboeren min opp og ga de flaske med morsmelk/mme ut i fra hva jeg hadde pumpet samtidig som jeg pumpet videre. Vi våknet med andre ord begge to, men da var seansen fortere over. Etterhvert gikk ammingen seg til, og siden de var godt vant med flaske så byttet vi som regel på med annenhver oppvåkning. Da pumpet jeg ikke om natten mer. Jeg synes søvn er like viktig for begge to. Den som er hjemme med en baby har også et behov for søvn. Det er hormoner og en ny verden, og søvnmangel er ikke noe som bedrer mors psykiske helse etter fødsel. Anonymkode: b9358...bb6 4 2
Forumkonto Skrevet 28. januar 2024 #14 Skrevet 28. januar 2024 Med første var vi begge våkne, jeg ammet, han skiftet bleie og sørget for at ungen kom seg trygt i seng hvis jeg sovnet under amminga. Nr to sov gjennom natta. Siste unge tok jeg alle netter, men da var han stille, stod opp, lagde frokost og matpakker og fikk de eldste avgårde på skole og i barnehage. Så da kunne vi ha rolige morgener i senga. Samsov og ammet mange ganger i løpet av natta. Som oftest hadde jeg voksensenga alene med babyen, for jeg våkner så lett. Han sov stort sett på madrass på gulvet hos mellomste. Bedre med en uthvilt fungerende mann enn at vi begge skulle være utslitt. Ungen foretrakk også å være med meg, så mye lettere for meg. Hvis han skulle legge endte det med hyling uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #15 Skrevet 28. januar 2024 Jeg tok alle nettene. Far tok kveldsskiftet fra 19-23/24 (da sov jeg). Han vasket og steriliserte nattens flasker og pumpeutstyr før han dro på jobb. Anonymkode: 6d31d...4b3 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #16 Skrevet 28. januar 2024 Jeg har akkurat det samme: baby er 6 uker og jeg tar både dag-og nattskift, mens typen unnskylder seg med «jeg må jo går på jobb, du er jo bare hjemme..» han skjønner dessverre ikke at dette her er en 24/7 timers jobb og hans jobb derimot er nesten som ferie. Mannfolk vil være likestilt når det gjelder permisjon og medbestemmelse, men når det gjelder plikter og å stille opp finner de stadig unnskyldninger. Vi skal være så modern osv., men egentlig lever vi fortsatt i 50-tallet. Anonymkode: 9998f...08e 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #17 Skrevet 28. januar 2024 Jeg tok meg av både jobb, baby, husarbeid og bonusbarnets fritidsaktiviteter uansett tid på døgnet, mens mor lå å sov til middagen var klar hver dag. Klem fra far Anonymkode: cee35...1e4 3
Gjest jegerrinne Skrevet 28. januar 2024 #18 Skrevet 28. januar 2024 Med første gjorde jeg det meste. Gubben jobbet borte og kun hjemme i helg. Hadde da hus, barn og fjøs med melkeku. Så i helg tok han alt med ungen Med yngste så tok mannen all perm, han tok da natt. Var mye våke natt. Yngste slett mye med søvn
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #19 Skrevet 28. januar 2024 Mannen min (eks nå) tok ingenting, verken kveld, natt, morgen eller ettermiddag. Anonymkode: 2e6b2...e68 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #20 Skrevet 28. januar 2024 Jeg tok nettene. Var ikke så mye mannen kunne gjøre uansett da, og etter at vi fikk til liggende amming ble nettene greit overkommelige. Han hadde babyen om ettermiddagen så jeg fikk sove da, samt noen morgener hvis hun våknet veldig tidlig (så fikk jeg sove litt før han dro på jobb). Nå vet jeg at folk har veldig forskjellige jobber, men for min del (og mannen sin) er der mye verre å være trøtt på jobb enn hjemme med baby. Hadde jeg sovet lite sov vi duppene i dobbeltsenga så fikk jeg også sove da. Han gjorde mer husarbeid, da. Anonymkode: 0a8a6...19d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå