AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #1 Skrevet 28. januar 2024 Har utbrudd som går over etter 7-10 dager og bruker salve, plaster og sinksalve, og da er kvisene og det røde i huden rundt munnen nesten borte. Så er det nok at jeg har en eller to dager med stress eller at jeg får vite noe som gjør meg stresset, så blusser det opp igjen med sprekker i munnviken og flassete hud. Smører på et tykt lag med sinksalve før jeg legger meg og er fin morgenen etter da jeg står opp, men etter frokost er jeg rød og sår igjen. Har fått det for første gang den siste måneden, og jeg er 45 år og har aldri hatt munnsår i hele mitt liv uansett hvor mange jeg har kysset eller drukket av andres glass/flasker/delt røyker. Hva har skjedd med immunforsvaret mitt? Har også fått litt kløe og svie i underlivet, men kan ikke se noe der nede så vet ikke hvordan det skal se ut hvis man har utbrudd. Anonymkode: 45189...a65
svartkatt Skrevet 28. januar 2024 #2 Skrevet 28. januar 2024 Perimenopause kanskje. De siste fem årene har jeg opplevd mye verre utslag av eksem, kløe osv, og jeg er ganske sikker på at det er av den grunnen. Har måttet øke antidepressiva også. Merker alderen på forskjellige måter. Er 46. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #3 Skrevet 28. januar 2024 Hvis det er hyppige utbrudd, så tyder det på at du ikke får tatt knekken på infeksjonen med behandlingen du gjør. Kontakt lege, og spør om å få tabletter. Jeg får valocikolvir/valtrex, for gjentagende herpes zooster. Det kan også brukes for andre herpes virus. Uten medisin så varer utbruddene mine 1-2 uker, med medisin så er det verste over etter 1-2 dager. Men se også på hva du spiser til frokost, hvis det er ganske bra før du spiser, og det blir ille like etterpå! Anonymkode: 6c493...5b4 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #4 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis det er hyppige utbrudd, så tyder det på at du ikke får tatt knekken på infeksjonen med behandlingen du gjør. Kontakt lege, og spør om å få tabletter. Jeg får valocikolvir/valtrex, for gjentagende herpes zooster. Det kan også brukes for andre herpes virus. Uten medisin så varer utbruddene mine 1-2 uker, med medisin så er det verste over etter 1-2 dager. Men se også på hva du spiser til frokost, hvis det er ganske bra før du spiser, og det blir ille like etterpå! Anonymkode: 6c493...5b4 Jeg spise det jeg alltid spiser; havregrøt med frø/kjerner/peanøttsmør/honning/kanel og bær på, eller skiver med surdeigsbrød av spelt med røkt ørret/egg/avokado/skinke/hvitost/agurk osv Tror ikke det er maten, men det at leppene blir våte av mat og drikke. Ts Anonymkode: 45189...a65
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #5 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg spise det jeg alltid spiser; havregrøt med frø/kjerner/peanøttsmør/honning/kanel og bær på, eller skiver med surdeigsbrød av spelt med røkt ørret/egg/avokado/skinke/hvitost/agurk osv Tror ikke det er maten, men det at leppene blir våte av mat og drikke. Ts Anonymkode: 45189...a65 Selv om det er noe du alltid har spist, så kan det være noe som trigger oppblomstring av utbrudd. Anonymkode: 6c493...5b4 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #6 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg spise det jeg alltid spiser; havregrøt med frø/kjerner/peanøttsmør/honning/kanel og bær på, eller skiver med surdeigsbrød av spelt med røkt ørret/egg/avokado/skinke/hvitost/agurk osv Tror ikke det er maten, men det at leppene blir våte av mat og drikke. Ts Anonymkode: 45189...a65 Peanøtter spesielt trigger faktisk herpes ganske mye. Det kan hjelpe deg å lese om mat som inneholder arginin amino syre, nøtter er fulle av det og trigger herpes spesielt. Du bør spise lite mat som inneholder arginin amino syre, og heller ta lysin tilskudd som feks dette. https://www.tights.no/butikk/bodyfuel-l-lysin/ Jeg tar dette og det hjelper veldig, men tror du vil merke stor bedring bare du dropper peanøttsmøret. Det er som steroider på munnsår. Anonymkode: d1d5f...fc5 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #7 Skrevet 28. januar 2024 Du kan få zovirax tabletter på resept. Du starter på de når du merker utbruddet kommer. Det forkorter varigheten og det blir mindre plagsomt. Anonymkode: b3c34...71f 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #8 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Peanøtter spesielt trigger faktisk herpes ganske mye. Det kan hjelpe deg å lese om mat som inneholder arginin amino syre, nøtter er fulle av det og trigger herpes spesielt. Du bør spise lite mat som inneholder arginin amino syre, og heller ta lysin tilskudd som feks dette. https://www.tights.no/butikk/bodyfuel-l-lysin/ Jeg tar dette og det hjelper veldig, men tror du vil merke stor bedring bare du dropper peanøttsmøret. Det er som steroider på munnsår. Anonymkode: d1d5f...fc5 Jeg har spist peanøttsmør og peanøtter daglig i åresvis og aldri hatt herpes utbrudd før nå, men takk for info. Håper jeg slipper å kutte ut peanøttsmør for jeg elsker det. ts Anonymkode: 45189...a65
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #9 Skrevet 28. januar 2024 Brukt Zovrax salve og hjalp meg veldig. Det forsvant og smerten ble borte når jeg brukte den. Anonymkode: 93d63...f85
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #10 Skrevet 28. januar 2024 Er du sikker på at det er herpes? Har du blemmer først? Høres ut som det kan være bare tørr hud hos deg, som kan oppstå med alderen når du nærmer deg overgangsalderen. Tørre slimhinner er også vanlig, derav sikkert sårt nedentil også. Anonymkode: 07bb1...6f2 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #11 Skrevet 28. januar 2024 Dette høres ikke ut som herpes i det hele tatt. Det høres ut som dette: https://nhi.no/sykdommer/hud/rode-hudutslett/munnvikene-betennelse Jeg er ingen lege, men jeg har god erfaring med herpes. Og også med helvetesild og brennkopper. Men slik du beskriver det, syns jeg ikke det høres ut som det er noe beslektet med herpes i det hele tatt. Når det gjelder å få ting til å gro fort, spesielt på et slik sted som stadig er i bevegelse som munnvikene, så anbefaler jeg lip balmen fra La roche-posay som heter Cicaplast. Makan til redusert grotid altså. Bruk den på natta når du sover, så får det gro i fred. Men om det er en slik betennelse så burde du nok komme deg til lege for å få noe for den uansett. Ikke minst for å få en diagnose og avkreftet herpes. Ikke driv og selvdiagnostiser i hvert fall. Anonymkode: 09adf...76e 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #12 Skrevet 28. januar 2024 Jeg hadde veldig mye munnsår da jeg gikk med udiagnostisert cøliaki. Ble bedre kort tid etter jeg fant ut og gikk over til glutenfri diett. Be fastlegen ta blodprøve for å sjekke det. Ev kjøp selvtest på apoteket. Ikke slutt med gluten før du er ordentlig utredet, da det vil gjøre det vanskelig å avgjøre om du har det. Mange tror at man må være dårlig i magen når man har cøliaki, men det må man ikke. Mange rare symptomer kan komme av cøliaki, spesielt utmattelse. Anbefaler alle med diffuse plaget om å sjekke seg for det. Forskning tyder på at 75% av de som har det ikke er klar over det. Håper du finner ut av hva som er årsaken til munnsårene dine, ts! Anonymkode: 36ee7...59b 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #13 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg hadde veldig mye munnsår da jeg gikk med udiagnostisert cøliaki. Ble bedre kort tid etter jeg fant ut og gikk over til glutenfri diett. Be fastlegen ta blodprøve for å sjekke det. Ev kjøp selvtest på apoteket. Ikke slutt med gluten før du er ordentlig utredet, da det vil gjøre det vanskelig å avgjøre om du har det. Mange tror at man må være dårlig i magen når man har cøliaki, men det må man ikke. Mange rare symptomer kan komme av cøliaki, spesielt utmattelse. Anbefaler alle med diffuse plaget om å sjekke seg for det. Forskning tyder på at 75% av de som har det ikke er klar over det. Håper du finner ut av hva som er årsaken til munnsårene dine, ts! Anonymkode: 36ee7...59b Men "munnsår" er ikke det samme som herpes. Du spesifiserer jo ikke hva du snakker om. Anonymkode: 09adf...76e
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #14 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men "munnsår" er ikke det samme som herpes. Du spesifiserer jo ikke hva du snakker om. Anonymkode: 09adf...76e Jeg skrev det fordi det var flere som stilte spørsmål ved om det kunne være herpes ts har. Jeg har ikke hørt at det er noen sammenheng mellom cøliaki og herpes. Men det er vanlig med veldig mye forskjellige symptomer, og fastlegene er dessverre ikke så flinke på å tenke på cøliaki hvis ikke man har magetrøbbel (og helst diare). Selv har jeg aldri hatt mye diare, men gikk trolig udiagnostisert i mange år. Det jeg hadde mye da jeg hadde udiagnostisert cøliaki var sprekker i munnviken som ble til sår og gjorde veldig vondt. Jeg hadde også mye after (sår inne i munnhulen), men det er vel ikke så relevant i denne sammenhengen. Anonymkode: 36ee7...59b
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #15 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er du sikker på at det er herpes? Har du blemmer først? Høres ut som det kan være bare tørr hud hos deg, som kan oppstå med alderen når du nærmer deg overgangsalderen. Tørre slimhinner er også vanlig, derav sikkert sårt nedentil også. Anonymkode: 07bb1...6f2 Har både kviser/blemmer og rød hud som sprekker. Ts Anonymkode: 45189...a65
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #16 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har både kviser/blemmer og rød hud som sprekker. Ts Anonymkode: 45189...a65 Har du vært hos lege? Anonymkode: 6c493...5b4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #17 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette høres ikke ut som herpes i det hele tatt. Det høres ut som dette: https://nhi.no/sykdommer/hud/rode-hudutslett/munnvikene-betennelse Jeg er ingen lege, men jeg har god erfaring med herpes. Og også med helvetesild og brennkopper. Men slik du beskriver det, syns jeg ikke det høres ut som det er noe beslektet med herpes i det hele tatt. Når det gjelder å få ting til å gro fort, spesielt på et slik sted som stadig er i bevegelse som munnvikene, så anbefaler jeg lip balmen fra La roche-posay som heter Cicaplast. Makan til redusert grotid altså. Bruk den på natta når du sover, så får det gro i fred. Men om det er en slik betennelse så burde du nok komme deg til lege for å få noe for den uansett. Ikke minst for å få en diagnose og avkreftet herpes. Ikke driv og selvdiagnostiser i hvert fall. Anonymkode: 09adf...76e Lypsylen du skriver om har jeg og jeg merket ikke noe spesielt bedring med den, men sinksalve fungerer mye bedre. Jeg har kviser/blemmer i tillegg til rødheten i munnvikene. Ts Anonymkode: 45189...a65
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #18 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du vært hos lege? Anonymkode: 6c493...5b4 Bestilte time for over én uke siden, men det var ikke ledig før om 3 uker. Ts Anonymkode: 45189...a65
Majer Skrevet 29. januar 2024 #19 Skrevet 29. januar 2024 Valtrex. Skal du spise nøtter bør du kombinere det med noe ala l-lysin. Har du alzheimer i nær slekt? 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #20 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg hadde veldig mye munnsår da jeg gikk med udiagnostisert cøliaki. Ble bedre kort tid etter jeg fant ut og gikk over til glutenfri diett. Be fastlegen ta blodprøve for å sjekke det. Ev kjøp selvtest på apoteket. Ikke slutt med gluten før du er ordentlig utredet, da det vil gjøre det vanskelig å avgjøre om du har det. Mange tror at man må være dårlig i magen når man har cøliaki, men det må man ikke. Mange rare symptomer kan komme av cøliaki, spesielt utmattelse. Anbefaler alle med diffuse plaget om å sjekke seg for det. Forskning tyder på at 75% av de som har det ikke er klar over det. Håper du finner ut av hva som er årsaken til munnsårene dine, ts! Anonymkode: 36ee7...59b Har tatt cøliaki test for mange år siden, da jeg fikk vondt i magen når jeg spiste brød. Fikk vite at den var negativ og at det var fruktaner i melet jeg reagerte på, og at jeg hadde irritabel tarm/Ibs. Har tatt gastroskopi også uten å få vite at jeg har cøliaki. Er utmattet men det kom for fullt etter covid for to år siden Ts Anonymkode: 45189...a65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå