Gå til innhold

Vannvekt og oppblåsthet rundt mensen, opplever du det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i utgangspunktet et sunt forhold til mat. Gått ned fra 120 kg til 60 kg. Jeg må lære å kjenne kroppen min på nytt. Det er en ting jeg sliter veldig med å godta, og det er vannvekt og oppblåsthet. 
Kroppen reagerer så ekstremt på mat, spesielt karbohydrater, nøtter, salt og melkeprodukter i store mengder. Listen over mat jeg ikke tørr å spise blir bare lengre og lengre. Fordi jeg mestrer ikke forandringene i kroppen som oppstår så brått, og som kommer og går. Jeg får fullstendig panikk og får et ekstremt tankekjør. Det føles ut som at kroppen jobber imot meg og jeg blir straffet for å spise. 

Rundt 1 uke før mensen, så skjer det. Magen blir større og hard, uavhengig av hva jeg spiser. Ansiktet blir oppblåst og fult av vann. Fingrene kan bli bollete og ekle, bein jeg normalt jeg kjenner drukner i vann og fett. Vekten står også bomstille 1-2 uker før mensen, samme hva jeg gjør. Det fucker med hode mitt!
En ukes tid før mensen så er det en evig kamp mot hode, for alt jeg vil er å sult streike til jeg får kroppen min tilbake igjen. Når jeg spiser for eksempel pasta, så forstår jeg at kroppen straffer meg med vann og oppblåsthet. Men rundt mensen så har jeg null kontroll, ingenting jeg gjør verken fikser eller forhindrer det. Jeg har aldri i mitt liv lagt merke til slike forandringer, ikke før jeg gikk ned i vekt. Og jeg hater det! Så mye at jeg vil ha min gamle kropp tilbake, for den var forutsigbar og stabil! Den jeg har nå bare straffer meg når jeg gjør alt riktig. 

Hvor vanlig er dette? Merker du noe til oppblåsthet og vannvekt? Spesielt rundt menstruasjon? 

Anonymkode: 74932...0cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det samme. Går ikke på noe p-piller eller lignende, og har et avslappet forhold til mat. 

En uke før mens har jeg helt crazy ballongmage + gjerne "pløsete" vannvekt. Jeg ser tre ganger så stor ut, noen av buksene mine passer ikke, fjeset svulmer, osv. Hovedsaklig fjes og mage for meg. Går rundt sånn i en uke før mensen kommer og det roer seg.

Jeg har forsøkt å passe hva jeg spiser/drikker, og å spise/drikke ting som skal hjelpe mot vannsamling, oppblåsthet og slikt men ingenting hjelper. Det er vel mer hormoner enn mat og drikke som er problemet.

Anonymkode: a47d0...5d2

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke fiksa det, det er hormoner som gjør det. Jeg ligger unna sukker, salt, karbohydrater og alt faen og hans oldemor, men kroppen min holder inne alt jeg drikker i en 7-10 dager. Den første gangen jeg tisser når dette slipper, så tror jeg at jeg tisser ut en 5 liter bare der og da den dagen. 

Anonymkode: 85622...528

• Liker 2
Skrevet

Lege. Nå.

Vekta går opp og ned, gjerne ganske mye, spesielt for kvinner i fruktbar alder. Men tankene dine er ikke "normale". Du skal ikke hate kroppen din. Vær så snill, snakk med noen som kan se deg og snakke med deg face to face.

Anonymkode: bfb51...298

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har det samme. Går ikke på noe p-piller eller lignende, og har et avslappet forhold til mat. 

En uke før mens har jeg helt crazy ballongmage + gjerne "pløsete" vannvekt. Jeg ser tre ganger så stor ut, noen av buksene mine passer ikke, fjeset svulmer, osv. Hovedsaklig fjes og mage for meg. Går rundt sånn i en uke før mensen kommer og det roer seg.

Jeg har forsøkt å passe hva jeg spiser/drikker, og å spise/drikke ting som skal hjelpe mot vannsamling, oppblåsthet og slikt men ingenting hjelper. Det er vel mer hormoner enn mat og drikke som er problemet.

Er som å høre meg. Det går rett i mage og ansikt. Går heller ikke på p-piller eller noe slikt, aldri gjort. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får ikke fiksa det, det er hormoner som gjør det. Jeg ligger unna sukker, salt, karbohydrater og alt faen og hans oldemor, men kroppen min holder inne alt jeg drikker i en 7-10 dager. Den første gangen jeg tisser når dette slipper, så tror jeg at jeg tisser ut en 5 liter bare der og da den dagen. 

Anonymkode: 85622...528

Det er beste følelsen, når alt vannvekten bare renner utav kroppen og jeg vet at marerittet er over for denne gang. 😅

Glad jeg ikke er alene. Det er så frustrerende og urettferdig. Mannfolk slipper at kroppen tuller sånn på grunn av hormoner. 

ts

• Hjerte 1
Skrevet

Ja, jeg blir oppblåst og "legger på meg" under menstruasjon. Skjønner følelsen fordi jeg selv er i en prosess med vektnedgang, men prøver å tenke at dette bare er midlertidig. 

Anonymkode: 56716...594

• Hjerte 1
Skrevet

Lege. Nå.

Vekta går opp og ned, gjerne ganske mye, spesielt for kvinner i fruktbar alder. Men tankene dine er ikke "normale". Du skal ikke hate kroppen din. Vær så snill, snakk med noen som kan se deg og snakke med deg face to face.

Jeg jobber med det, er klar over at karbohydrater gjør at man holder på vann. Forsøker å akseptere det. Jeg føler jeg har et sunt forhold til mat fortsatt. Det er mest rundt mensen at jeg føler jeg mister kontrollen og rullgardinen går ned. For da mister jeg all kontroll, og ingenting jeg gjør fikser problemet. Det er også som om all logikk, lover og regler rundt kropp og mat går rett ut vinduet. Jeg holder meg unna alt som fører til oppblåsthet og vannvekt, men allikevel så skjer det på grunn av hormoner. 

ts

• Hjerte 1
Skrevet

Er som å høre meg. Det går rett i mage og ansikt. Går heller ikke på p-piller eller noe slikt, aldri gjort. 

Det er beste følelsen, når alt vannvekten bare renner utav kroppen og jeg vet at marerittet er over for denne gang. 😅

Glad jeg ikke er alene. Det er så frustrerende og urettferdig. Mannfolk slipper at kroppen tuller sånn på grunn av hormoner. 

ts

Hvis du har halvert vekta kan det hende du er litt blind på eget utseende. Men hormoner og salt kan øke vekten naturlig i syklus( 2-3 kg). Enig meg hun som sier du bør kontakte lege eller psykolog.

Anonymkode: 480c7...310

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber med det, er klar over at karbohydrater gjør at man holder på vann. Forsøker å akseptere det. Jeg føler jeg har et sunt forhold til mat fortsatt. Det er mest rundt mensen at jeg føler jeg mister kontrollen og rullgardinen går ned. For da mister jeg all kontroll, og ingenting jeg gjør fikser problemet. Det er også som om all logikk, lover og regler rundt kropp og mat går rett ut vinduet. Jeg holder meg unna alt som fører til oppblåsthet og vannvekt, men allikevel så skjer det på grunn av hormoner. 

ts

Men hvis det uansett skjer, hvorfor må du ha så strenge regler?

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

ts

Haha ja glemte å nevne, jeg tisser også så voldsomt når det endelig skal ut! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...