AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #1 Skrevet 28. januar 2024 Hei, jeg har slitt med kviser over mange år, men i det siste har jeg fått dypere og smertefulle kviser (byller) i ansiktet. Legen min har henvist meg til hudlege og mener at det kanskje kan være aktuelt med isotretonin. Jeg har hørt at det er veldig mange bivirkninger forbundet med dette legemiddelet. Er det noen som har vært på en isotretoninkur som kan fortelle om hvordan de opplevde kuren, både bivirkninger, resultater ol.? På forhånd tusen takk ❤️ Anonymkode: 85ccc...e82
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #2 Skrevet 28. januar 2024 Det aller viktigste er sakte opp trapping og tett oppfølging. Bekjente har hatt effekt og ulike bivirkninger Noen har måtte slutte og noen har måtte ta pause. Og noen igjen har fått fantastisk resultater. Ganske vanskelig å si,men utifra min erfaring. Tett oppfølging og sakte opptrapping er alfa og omega. Anonymkode: aae16...f91
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #3 Skrevet 28. januar 2024 Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det før. Fikk helt kvisefri hud og det er nå 7 år siden. Det plagsomme etterpå er at huden min (over hele kroppen) har blitt svært tørr. Men ja, kuren var ganske heftig. Du skal helst ikke drikke noe særlig alkohol, og du bør holde deg helt unna sol. Jeg fikk så tørr hud at jeg ikke kunne bruke foundation og det var ganske vanskelig når huden var veldig uren og veldig rød. Måte også ha Carmex med meg overalt, leppene ble helt krisetørre. Eneste fordelen er at håret ikke ble noe fett, så vasket det kanskje 3 ganger i måneden. 😛 Jeg gikk på kuren i 9 måneder pga lav kroppsvekt (måtte ha lav dose), og det var ganske lenge å ta alle disse hensynene. Men det ble heldigvis en varig løsning for meg. Anonymkode: a4364...f7a
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #4 Skrevet 28. januar 2024 Jeg fikk veldig tørr hud, tørre øyne, munntørr, som om kroppen tørket litt ut. Derfor brukte jeg øyedråper, fuktighetskrem og sørget for å få i meg nok veske. Disse symptomene forsvant noen mnd etter endt kur. Hadde noe såret i muskler, men det var også forbigående. Jeg gikk på høy dose mye lengre enn man skulle, det resulterte i at jeg utviklet diabetes. I pakningsvedlegget står det at dette er svært sjeldent og kan forekomme hos 1 av 10 000. Derfor vil jeg ikke tenke at det i seg selv er grunn for å droppe isotretinoin, men jeg nevner det siden du spør For meg var Isotretinoin det eneste som hjalp, eneste jeg angrer på var at jeg ikke begynt på det tidligere, da jeg har fått noen arr som ville vært unngått om jeg ikke hadde utsatt iso. Jeg vil si det er verdt det, selv med bivirkningene jeg fikk Anonymkode: 70476...21a
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #5 Skrevet 28. januar 2024 Veldig, veldig fornøyd! Ble tørr på leppene, ellers ingen bivirkninger. 👏🏼👏🏼 Anonymkode: c5ee3...803
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #6 Skrevet 28. januar 2024 Ekstremt tørr, og spesielt på leppene. Ble avhengig av lypsyl under kuren på 9mnd. 3 måneder siden jeg ble ferdig med kuren, og kommet noe kviser igjen, men 100% verdt det! Anonymkode: 71d92...21d
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #7 Skrevet 28. januar 2024 Har blitt kvisefri og fått fin hud. Måtte ta noen ukers pause under kuren og trappe ned på dosen og måtte også avslutte kuren 1 mnd før planlagt grunnet bivirkninger. Hadde det vanlige som tørr hud, muskelsmerter, tørte slimhinner. Men fikk et grusomt utslett på begge underarmene, og så fikk heg en alvorlig som var kraftig synsforstyrrelse. Ble heldigvis normal etter seponering. Anonymkode: 6974d...e03
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #8 Skrevet 28. januar 2024 Tørr hud, tørre øyne, neseblod, utslett på armene osv. Det verste var betennelse i bekken og hofter, samt nedstemthet. Huden ble fin da. Anonymkode: dfd77...993
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #9 Skrevet 28. januar 2024 Begge mine ungdommer har gått på kuren. Tørre hender og lepper var den største bivirkningen. Hudlegen sa det er helt ok å gå på lavdose. Sønnen min måtte på slutten bare ta en tablett annenhver dag pga bivirkningene og er blitt helt fin i huden. Siden vi tok tak i det såpass tidlig har de heller ingen arr. Når antibiotika ikke hjelper er neste steg isotretinoin. Å blakke seg på hudpleieprodukter hjelper ikke. Anonymkode: 38fa6...15b
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #10 Skrevet 30. januar 2024 Gang 1 så ble jeg sykt tørr overalt. Slimhinnene mine i kroppen er " ødelagt " Gang 2: ekstreme muskelsmerter og en hodepine der jeg trodde jeg skulle dø,da måtte jeg slutte. Anonymkode: 3bc8c...34e
Sinsiew Skrevet 30. januar 2024 #11 Skrevet 30. januar 2024 Veldig lite bivirkninger. Tørr på letta og litt tørrere i huden enn ellers. Annet enn det hadde jeg ingen bivirkninger. Dessverre har jeg fått tilbake akne nå, og må i gang med ny kur, men har vært så godt som kvisefri i 2 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå