Vimsevips Skrevet 30. januar 2006 #2 Skrevet 30. januar 2006 Uvanlig er det ikke. Har hatt flere, jenter og gutter, som har brukt nattbleie fram til omtrent skolestart i barnehagen. Og de fleste av dem var det bare fordi de ikke var klare før..
Gjest Gjesta Skrevet 30. januar 2006 #3 Skrevet 30. januar 2006 Min sønn brukte nattbleier helt opp til skolestart, vi fikk de på blå resept
Væren Skrevet 30. januar 2006 #4 Skrevet 30. januar 2006 Vår yngste gutt var sengevæter til han var over 11 år, og brukte bleie om natten helt til han var 10. Dette var noe han fikk velge selv, og han valgte bleie fordi det gjorde at han sov roligere. Det er ikke behagelig å våkne i en våt seng hver natt. Til slutt var det alarm-matten som ble redningen. Vår mellomste ble tørr "av seg selv" uten hjelp rett før han fylte 8 år. Eldstemann hadde aldri slike problemer. Sengevæting er ikke noe sjeldent fenomen, særlig ikke blant gutter. Det er flere gutter enn jenter som er sengevætere. Hvis jeg ikke husker feil, har 1 av 10 gutter i 6 års alder dette problemet. Hos oss var det snakk om stor arvelighetsfaktor, da både jeg og faren var sengevætere selv. Dersom en av foreldrene var sengevæter, er det 40% sjanse for at barnet/barna blir sengevætere. Dersom begge foreldre var sengevætere som små, øker sannsynligheten til rundt 75%. Sønnen din er ennå ikke så stor, så jeg tror du bare skal ta tiden til hjelp og ikke problematisere dette foreløpig. Hvis han fortsatt er sengevæter når han begynner på skolen, kan du ta det opp med helsesøster. Det ordner seg nok etterhvert! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #5 Skrevet 1. februar 2006 Jenta mi brukte nattbleie til hun var 6 år.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #6 Skrevet 1. februar 2006 men det er vel heller uvanlig, ærlig talt? noen er jo sengevætere, men det er jo mindretallet. de allerfleste har jo sluttet med bleie lenge før de er 4,5 år?!?
:-) anna Skrevet 1. februar 2006 #7 Skrevet 1. februar 2006 Til siste gjest: Det er ikke uvanlig. Det blir ikke engang sett på som sengveting før barnet er seks år gammel. Så om man tar med en 4,5 åring til legen fordi han fremdeles tisser om natta så blir man mest sannsynlig sendt hjem med beskjed om å komme igjen om et år eller to. Sønnen min har fremdeles perioder der han blir våt om natta. I disse periodene kan han en sjelden gang ha uhell om dagen også. Han bruker bleie om natta. Men vi kaller det nattruser. Vi kjøper trusebleier som er beregnet på sengevetere. Det gjør vi rett og slett fordi vi sluttet med nattbleie alt for tidlig, og da var v i dumme nok til å gjøre et nummer ut av "hvor stor han var nå. " Disse trusebleiene er beregna for større barn, og det er bilde av store gutter på pakken.
Kittykat Skrevet 1. februar 2006 #8 Skrevet 1. februar 2006 Vår sønn på 4 år bruker fremdeles nattbleie. Han våkner ikke av at han må på do og tisser dermed i sengen og det skjer ofte. Vekker vi han for at han skal tisse, så går ikke det heller fordi han blir umulig hver gang og nekter å gå på do. Jeg kommer ikke til å bekymre meg før det har gått 1-2 år til.
Kittykat Skrevet 1. februar 2006 #9 Skrevet 1. februar 2006 Vi kjøper trusebleier som er beregnet på sengevetere. Det gjør vi rett og slett fordi vi sluttet med nattbleie alt for tidlig, og da var v i dumme nok til å gjøre et nummer ut av "hvor stor han var nå. " Disse trusebleiene er beregna for større barn, og det er bilde av store gutter på pakken. ← Hvor får man tak i disse bleiene?
Gjest Gjesteline Skrevet 1. februar 2006 #10 Skrevet 1. februar 2006 Min blir snart 5 og tisser på seg 2-4 ganger i uken. Han har hatt perioder opp til en måned hvor han har vært helt tørr, legen sier dette er helt normalt, men også at hvis vi begynner med bleier igjen, blir dette en selvoppfyllende profeti (han vil tisse på seg mer). Dere andre som har "store" unger som tisser på seg om natten, hva tror dere om å begynne med bleie igjen? Sorry, ikke meningen å kuppe tråden, syns liksom det var litt relatert... Trusebleiene får man forøvrig kjøpt på Obs!, de er mye dyrere enn vanlige bleier, dessverre!
Gjest EvaL Skrevet 1. februar 2006 #11 Skrevet 1. februar 2006 Sønnen din er helt normal og jeg ville ha fortsatt med bleier på han så lenge han syns det er ok så selv. Syns Væren hadde et veldig godt råd ved å si at dere bør vente å se det ann til skolestart. Mange barn blir tørre før de begynner på skolen. Hvor får man tak i disse bleiene? ← Obs og Mega har i hvertfall slike bleier. De heter DryNites og ligger i bleiehyllene sammen med andre barnebleier. Det er grønn og oransje pakker på disse bleieposene som er noe mindre i størrelse. men det er vel heller uvanlig, ærlig talt? noen er jo sengevætere, men det er jo mindretallet. de allerfleste har jo sluttet med bleie lenge før de er 4,5 år?!?Hvordan kan du si at det uvanlig? Når et barn ikke karakteriseres som sengevæter før i 6 års alder, så skyldes dette at det er helt normalt at barn tisser på seg opp til denne alderen og dermed fortsatt har behov for å bruke bleier om natten.
:-) anna Skrevet 1. februar 2006 #12 Skrevet 1. februar 2006 Obs og Mega har i hvertfall slike bleier. De heter DryNites og ligger i bleiehyllene sammen med andre barnebleier. Det er grønn og oransje pakker på disse bleieposene som er noe mindre i størrelse. Man kan også få tak i de gjennom apotek. Om de ikke har de inne kan de bestille. Og i Oslo selges de på Ultra.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #13 Skrevet 1. februar 2006 Min blir snart 5 og tisser på seg 2-4 ganger i uken. Han har hatt perioder opp til en måned hvor han har vært helt tørr, legen sier dette er helt normalt, men også at hvis vi begynner med bleier igjen, blir dette en selvoppfyllende profeti (han vil tisse på seg mer). Dere andre som har "store" unger som tisser på seg om natten, hva tror dere om å begynne med bleie igjen? ← Jeg ville ha begynt med bleier på han igjen, uten tvil. Jeg har ingen tro på at et barn som er så stort og som kan holde seg tørr, tisser på seg med vilje. I gamle dager var det en slik holdning blandt legene, de hevdet at barnet aldri ville bli tørt dersom man brukte bleier på det. Barnet måtte lære på den harde måten, og oppleve å bli våte og kjenne hvor ekkelt det var. Undersøkelser har imidlertid vist at barn som man tvinger til å ligge i våt pysj og våt seng, ikke slutter å tisse på seg noe fortere enn andre barn i undersøkelsen som fikk sove med bleier på seg. Som regel er det jo en grunn til at barna tisser på seg, og når det gjelder nattevæting såskyldes dette skjeldent lathet fra barnas side. Som regel er en av 3 grunner årsaken til tissingen: 1. Ikke ferdig uvtiklet blære eller nervesystem 2. Kroppen produserer ikke nok av et hormon som redusere urin produksjonen om natten 3. Barnet sover så tungt at hun/han ikke vokner opp når barnet må tisse, og hjernene registerer dermed ikke signalene fra blæren om at den må tømmes.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #14 Skrevet 1. februar 2006 Min sønn brukte nattbleier helt opp til skolestart, vi fikk de på blå resept ← Er det bare å henvende seg til legen å få blå resept på dette??? Hvor mye måtte du betale for bleiene da???
Gjest Ultra Skrevet 1. februar 2006 #15 Skrevet 1. februar 2006 Det er bare å bruke bleier som det hjelpemiddelet det er når barna deres tisser i sengen. Det er ingenting å lure på. Det lager bleier i alle fasonger og størrelser, så det er bare tull at noen hevder at barna er for store til å bruke bleier, det er nemlig ikke aldersgrense på dette hjelpemiddelet.
miss Skrevet 1. februar 2006 #16 Skrevet 1. februar 2006 Jeg har gutt på snart 5 år som må ha natt bleie, vi sliter med å slutte. prøver å vekke han og ta han opp på do da vi legger oss, han er jo helt sovende,sover veldig hardt!!! Jobber med saken,men stresser ikke, vi får ta den tiden det tar,ellers er det vle hjelp og få.?
Gjest EvaL Skrevet 2. februar 2006 #17 Skrevet 2. februar 2006 Jeg har gutt på snart 5 år som må ha natt bleie, vi sliter med å slutte. prøver å vekke han og ta han opp på do da vi legger oss, han er jo helt sovende,sover veldig hardt!!! Jobber med saken,men stresser ikke, vi får ta den tiden det tar,ellers er det vle hjelp og få.? ← Ikke ta han opp om kvelden for å gå på do, det virker mot sin hensikt. På den måten lærer dere kroppen hans til at den skal tømmes, mens målet jo er at den skal kunne holde på urinen hele natten. Om det er hjelp å få? Kanskje, kanskje ikke. Problemet med sengevæting er jo ofte at man ikke vet hva årsaken til tissingen er, eller man vet ikke helt hvordan man skal få slutt på problemet. Det er desverre slik at legene ikke kan gi noen som helst garanti for at behandling vil virke. Ofte må man rett og slett vente til barnet vokser av seg problemet. For de aller fleste skjer dette nokså tidlig, men en del barn sliter faktisk med problemet langt opp i tenårene. Man må også huske på at det kan være en ekstra påkjenning for barnet om man forsøker for mange behandlingsmetoder, da det ofte oppfattes som et nederlag hver gang man skrur opp forventingene før en behandling, også viser det seg at man ikke ble tørr denne gangen heller.
miss Skrevet 2. februar 2006 #18 Skrevet 2. februar 2006 Hei EvaL Skal han ikke taes opp om kvelden?neivel.... Har hørt at de har fått beskjed om å ikke drikke etter kl 17 om ettermiddagen, men det er ingen enkel sak "barn" er jo alltids "tørste"
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2006 #19 Skrevet 2. februar 2006 Er det bare å henvende seg til legen å få blå resept på dette??? Hvor mye måtte du betale for bleiene da??? ← Vi bare fikk time hos legen, og resept på både kladde og bleier, samt Minirin. Minirin har jeg valgt å la han bruke bare hvis det er "krise" at han blir våt, som fex hvis han sover borte hos noen, vi er på ferie e.l. Vi får fremdeles Minirin på resept. Du betaler det det vanligvis koster frem til du har fyllt opp et slikt egenandelskort, som gjelder hos leger og for all medisin på blå resept. Nå er grensen 1635 kroner, så når det er fullt er alt gratis
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2006 #20 Skrevet 2. februar 2006 Hei EvaL Skal han ikke taes opp om kvelden?neivel.... Har hørt at de har fått beskjed om å ikke drikke etter kl 17 om ettermiddagen, men det er ingen enkel sak "barn" er jo alltids "tørste" ← Det nytter ikke å stoppe væskeinntaket klokken 17, stakkars barn...... Vi har ikke merket noe forskjell på om han drikker vanlig eller ikke noe frem til leggetid. Men om han bælmer enorme mengder går det så klart galt. Men lillemann er stort sett tørr nå *krysser fingre* Min fetter var sengevæter til han var nesten tredve år......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå