Gå til innhold

Valpen min sliter med å finne ro

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bruk bur på dagtid. 
Gi godbiter, kong, bein osv i buret på dagtid. Slik at de forbinder det med noe positivt. Gi ros hver gang valpen går frivillig inn i buret. Er den våken, så kan du gi godbit og ros når den er rolig i buret før du slipper den ut eller når du bare går forbi buret og valpen blir liggende. Når valpen har vært våken lenge nok, så kan du legge valpen i buret til den sovner.

Gi mye ros for alt positivt den gjør, ignorer det negative. Veldig viktig. 

Aldri bruk bur som straff. Bur skal bare være noe positivt. Som babyer og småbarn, så kan tvangs-soving føles ut som straff, men det er det ikke. Så lenge valpen er trygg på buret, så er riktig bruk av bur positivt i valpestadiet. Her går min 2 år gamle hund i buret frivillig på dagtid. Det står åpen 24/7. Var så klart lukket da han var valp. 

Anonymkode: 5e542...4a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den er vokst opp i hus, men hun responderer veldig dårlig på å bli holdt fast. Hun får helt panikk. 

Anonymkode: 6679d...f32

De gjør gjerne det i starten, men jeg forholder meg rolig men bestemt ( snakker med rolig stemme også) . Slipper de ikke før de er rolige. Holder rolig men bestemt fast...  

Akkurat som overtrøtte barn , trenger hun hjelp til å finne roen.

Anonymkode: b707d...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei! Nå har det jo gått litt tid, hvordan går det nå? Fant du ut av det?

Vi har valp på 10 uker hjemme, sliter med liknende problem som deg. Vi har valgt å legge ham i bur med lukket dør når vi vet at han trenger å sove, men ville aldri gjort det hvis vi fikk inntrykk av at han fikk panikk av det. Det er av og til litt piping, men som oftest legger han seg bare til å sove og sover gjerne et par timer der. Slipper ham ut med én gang han er våken og setter seg opp, før han begynner å pipe. I dag gikk jeg og åpner buret når han hadde sovna, han så at jeg gjorde det og fortsatte bare å sove.

Har veldig lyst til å få til at han finner roen selv utenfor buret, men når vi begge har hjemmekontor og egentlig skal få jobbet en del på dagtid, er det ikke masse tid til å sitte med ham etter han har vært aktiv med tur og lek halvannen times tid! Han blir fullstendig piraya på hender og klær når han er trøtt, så for oss har det føltes mest "humant" og stressfritt for alle å bare hjelpe ham til å få sove ved å legge ham i buret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det har gått veldig fint. Vi brukte bur en stund og det fungerte veldig godt for oss. Hun ble mye roligere etterhvert, tok kanskje 6 mnd før vi sluttet fullstendig med bur og hun klarte å sove på egen hånd. Kunne sikkert egentlig startet tidligere.. Vi lærte henne «på plass» og kunne i overgangsfasen sende hende dit om det trengtes. 

Dere må gjøre det som føles rett for dere og deres hund. Vet det er mange sterke meninger angående bur, men i mitt hode er det helt håpløst. Bur fungerte kjempefint for oss en god periode og var en trygghet for både oss og valp. Ikke alle valper er like og de må behandles deretter. De blir også myyyyye roligere med tiden, det er kjempetungt i starten også går det seg til. Det var mye gråt og fortvilelse en god stund før vi fikk bur og valpen var tydelig stresset. 

Vi dekket til buret og ga mye godbiter i starten slik at det ble en trygg plass. Det høres ut som dere gjør en god jobb og ønsker deres hund best og det er det viktigste. Det er en vanskelig periode i starten og vi så ikke helt hvordan det skulle løse seg, men så bare skjedde det. Jeg vet selv at jeg bare trengte trygging på at vi ikke gjorde noe galt så da hjalp det å få inn hundetrener, men hun lærte oss ikke noe vi ikke kunne fra før. 
jeg vil også bare kommentere på ting som ble sakt over. Vi holder IKKE hunden vår ned, det fungerte ikke i det hele tatt. Nå når jeg har hatt valp mener jeg at det beste er å spille på lag med valpen og bli gode venner. Det er også noe av grunnen til at det er vanskelig i starten, fordi dere ikke kjenner hverandre. Jeg er veldig imot å holde hunder nede og vise hvem som er sjef, det er gammel oppdragelse og har vist at fungerer dårlig i forhold til andre metoder. 
Det ble en lang melding, men håper det hjalp:) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...