AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #1 Del Skrevet 28. januar 2024 Valpen min er en veldig energisk rase, hun er en border collie og golden retriever miks. Vi har hatt henne hjemme i litt over en uke, men hun sliter ekstremt med å finne roen. Hun får ofte raptus, jokker på puter, bjeffer en del osv. Vi noterer ned tidspunktene hun sover og prøver så hardt vi kan å nå minst 18 timer søvn om dagen. Men hun sliter veldig med å roe seg ned. Når hun sover sitter jeg helt i ro for at hun ikke skal våkne men da sover hun maks 1 time av gangen også er hun gjerne våken 1 og en halv time av gangen. Hvor jeg prøver å unngå å gire henne opp. Vi prøvde tidligere å «slite henne ut» og fant fort ut at hun er overstimulert ikke understimulert. Nå prøver jeg å ignorere henne når hun er hyper, men kose med henne når hun roer seg. Men hun sliter fremdeles med å finne ro. Jeg har prøvd å Google og finner bare at søvn er viktig men ikke hvordan jeg roer henne. Hun HATER å bli holdt nede (mange som foreslo å «tvinge» hunden til å sove) og hun blir kjempestresset av å sove inne i lukket bur(vi jobber med bur-trening men det tar tid). Så akkurat nå er jeg litt lost og føler meg litt fortapt. Om noen har forslag gjerne kom med. På forhånd takk! Anonymkode: 6679d...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 28. januar 2024 #2 Del Skrevet 28. januar 2024 Om dere bare har hat henne 1 uke synes jeg ikke du kan forvente så mye. Det tar tid. Husk hun har blitt tatt vekk fra sin mamma og da kanskje søsken. Nytt sted, nye mennesker,lukter etc. Gi henne tid. Gå turer, mat og la henne finne hvile stund selv eller det. Det vil komme etter vært. Hilsen en med valp på 6 mnd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #3 Del Skrevet 28. januar 2024 Oi, dette er ikke bra. 18 timer søvn i døgnet for en bc valp? Hvor gammel er den? Valper er utrolig nyskjerrig, og trenger fortsatt masse stimuli, selvom de ikke er klare for lange turer og trening enda. Lek med hunden din, utforsk sammen. Lær enkle triks, lek snuselek ved å gjemme godbit, øv på sosialisering. Det er helt tullete å sitte å se på klokka å prøve å tvinge en valp til å sove. Det er klart det er overveldende i starten, men disse hundene krever sitt fra start. Lykke til ☺️ Anonymkode: b6a02...e59 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #4 Del Skrevet 28. januar 2024 Slutt å telle timer. Søvnbehov varierer. Fokuser på å lage en god rutine. Gå ut med langline og la valpen utforske i eget tempo. La den observere. Dryss noen godbiter i gresset den kan snuse seg frem til før dere går inn. Ha en slikkematte/tyggebein/Kong klar når dere kommer inn. Herje mindre, og gjør mer av rolig, mental aktivitet. Dette er en veldig ung valp, så ikke ha så skyhøye forventninger. Valper er slitsomme nettopp fordi de stort sett gjør det motsatte av hva vi håper og forventer 😅 Anonymkode: 0b4fd...bca 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 28. januar 2024 #5 Del Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Slutt å telle timer. Søvnbehov varierer. Fokuser på å lage en god rutine. Gå ut med langline og la valpen utforske i eget tempo. La den observere. Dryss noen godbiter i gresset den kan snuse seg frem til før dere går inn. Ha en slikkematte/tyggebein/Kong klar når dere kommer inn. Herje mindre, og gjør mer av rolig, mental aktivitet. Dette er en veldig ung valp, så ikke ha så skyhøye forventninger. Valper er slitsomme nettopp fordi de stort sett gjør det motsatte av hva vi håper og forventer 😅 Anonymkode: 0b4fd...bca Dette. Min er 6 mnd og det tok 4 mnd før han roet seg ned..nå kan jeg nesten gå til doen uten at han skal bli med. Går tur, sett deg ned å slappe av...eller gå rundt i huset slik du gjør. Stimulerer hode og nese. Ikke forvent for mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #6 Del Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Oi, dette er ikke bra. 18 timer søvn i døgnet for en bc valp? Hvor gammel er den? Valper er utrolig nyskjerrig, og trenger fortsatt masse stimuli, selvom de ikke er klare for lange turer og trening enda. Lek med hunden din, utforsk sammen. Lær enkle triks, lek snuselek ved å gjemme godbit, øv på sosialisering. Det er helt tullete å sitte å se på klokka å prøve å tvinge en valp til å sove. Det er klart det er overveldende i starten, men disse hundene krever sitt fra start. Lykke til ☺️ Anonymkode: b6a02...e59 Vi har gitt henne masse lek, snuselek, turer osv det er da hun blir helt hyper. Hun leker veldig godt selv og elsker å kaste leken til seg selv. Da sov hun mye mye mindre. Hun sover mye bedre når vi gir henne mindre stimuli. Hun er 10 uker gammel så forstår at hun ikke er så gammel og at ting tar tid, men er bekymret da hun får alt for lite søvn som er super viktig for valpen. Anonymkode: 6679d...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 28. januar 2024 #7 Del Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi har gitt henne masse lek, snuselek, turer osv det er da hun blir helt hyper. Hun leker veldig godt selv og elsker å kaste leken til seg selv. Da sov hun mye mye mindre. Hun sover mye bedre når vi gir henne mindre stimuli. Hun er 10 uker gammel så forstår at hun ikke er så gammel og at ting tar tid, men er bekymret da hun får alt for lite søvn som er super viktig for valpen. Anonymkode: 6679d...f32 Ikke stress..min sov greit uke 8-10. Etter det ble det bare soving på kvelden. Og den vil finne roen selv. Viktigeste er at du ikke stresser med dette. Vil ikke valpen sove...vil den ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #8 Del Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Valpen min er en veldig energisk rase, hun er en border collie og golden retriever miks. Vi har hatt henne hjemme i litt over en uke, men hun sliter ekstremt med å finne roen. Hun får ofte raptus, jokker på puter, bjeffer en del osv. Vi noterer ned tidspunktene hun sover og prøver så hardt vi kan å nå minst 18 timer søvn om dagen. Men hun sliter veldig med å roe seg ned. Når hun sover sitter jeg helt i ro for at hun ikke skal våkne men da sover hun maks 1 time av gangen også er hun gjerne våken 1 og en halv time av gangen. Hvor jeg prøver å unngå å gire henne opp. Vi prøvde tidligere å «slite henne ut» og fant fort ut at hun er overstimulert ikke understimulert. Nå prøver jeg å ignorere henne når hun er hyper, men kose med henne når hun roer seg. Men hun sliter fremdeles med å finne ro. Jeg har prøvd å Google og finner bare at søvn er viktig men ikke hvordan jeg roer henne. Hun HATER å bli holdt nede (mange som foreslo å «tvinge» hunden til å sove) og hun blir kjempestresset av å sove inne i lukket bur(vi jobber med bur-trening men det tar tid). Så akkurat nå er jeg litt lost og føler meg litt fortapt. Om noen har forslag gjerne kom med. På forhånd takk! Anonymkode: 6679d...f32 Må dere lukke buret? Har dere et teppe og en bamse eller leke som hunden kan tygge på inni buret? Hvor har dere plassert buret ? Anonymkode: 5b5dc...111 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #9 Del Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Må dere lukke buret? Har dere et teppe og en bamse eller leke som hunden kan tygge på inni buret? Hvor har dere plassert buret ? Anonymkode: 5b5dc...111 Vi har plassert buret rett ved siden av sofaen, slik at hun er nerme oss. Vi har dekket det med pledd og hun har to leker inni buret. Vi har det alltid åpent nå siden hun hater å ha det lukket (dette er noe vi jobber med). Anonymkode: 6679d...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #10 Del Skrevet 29. januar 2024 Sofakona skrev (13 timer siden): Ikke stress..min sov greit uke 8-10. Etter det ble det bare soving på kvelden. Og den vil finne roen selv. Viktigeste er at du ikke stresser med dette. Vil ikke valpen sove...vil den ikke. Og hos min løste det seg ikke i det hele tatt. Det er ikke alle valper som klarer å finne roen på egenhånd. Det var et sjokk for meg, for det har jeg aldri opplevd tidligere. Min første løsning var å ta på hunden bånd inne. Det ble etter hvert assosiert med ro, han ble fratatt alle valgmulighetene som bare stresset ham opp. Samtidig lærte jeg inn en "legge seg"-kommando. Begynte med å si det når han la seg, og så belønne helt rolig med en godbit for det. "Legge seg" betyr å legge seg hvor som helst og roe ned, det er ingenting å bry seg om, og brukes blant annet når han hører lyder utenfor og sånne ting. Neste steg var å begynne å reise seg når han lå i ro. Jeg vil ikke være bundet til sofaen hver gang hunden min slapper av. Jeg vil for eksempel kunne gå på do. Så når han hadde roet seg og slappet av. Reiste jeg meg opp, så satte jeg meg ned igjen. I begynnelsen spratt han på beina med en gang, så klarte han å slappe av. Da økte jeg hvor lenge jeg sto, eller om jeg tok et skritt eller to unna, før jeg satte meg igjen. Etter hvert begynte jeg å si "det skjer ingenting" når jeg reiste meg. Nå kan jeg gå unna, gjøre ting på kjøkkenet og slikt, uten at han må følge etter. Dette har også hjulpet på hjemme alene-treninga. Både jeg og hunden fikk et bedre liv etter hvert som han fikk mer søvn. Jeg merket at han ikke gikk like høyt i stress under trening, og han fremsto generelt som roligere, gladere og mer balansert i hverdagen. Anonymkode: 3854f...643 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #11 Del Skrevet 29. januar 2024 Takk! Dette hjalp veldig, hun er 10 uker gammel nå og vi har vurdert å kontakte valpetrener. Hun er veldig stresset og veldig redd alt som ikke er hjemme. Jeg føler bare dette er dårlig ovenfor henne også. Jeg forventet valpebiting og det at hun er litt urolig og ikke kan ting enda, men hun er så mye stresset og om jeg lar henne så sover hun 2 timer om dagen. Anonymkode: 6679d...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #12 Del Skrevet 29. januar 2024 Samtidig så er man jo så redd for å gjøre noe feil og føler at jeg «ødelegger valpen min» og at hun kommer til å være redd for alltid😅 Anonymkode: 6679d...f32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #13 Del Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Takk! Dette hjalp veldig, hun er 10 uker gammel nå og vi har vurdert å kontakte valpetrener. Hun er veldig stresset og veldig redd alt som ikke er hjemme. Jeg føler bare dette er dårlig ovenfor henne også. Jeg forventet valpebiting og det at hun er litt urolig og ikke kan ting enda, men hun er så mye stresset og om jeg lar henne så sover hun 2 timer om dagen. Anonymkode: 6679d...f32 Det med at hun er redd alt som ikke er hjemme, er helt naturlig. Hun har vel knapt vært hos dere i to uker, og har tross alt ikke opplevd så mye utenom hjemmet hos oppdretter og deres hjem. Når dere er ute, tenk på å la henne se på omgivelsene i fred og ro. Gi kos/godbit ved kontakt med dere, men la henne bruke god tid på å bare se seg rundt. Nå er det en litt kjip tid å ha valp på, på sommeren hadde det vært enklere å ta med seg et pledd og sette seg i en park, liksom. Jeg tenker også at dere, når hun har fått siste vaksiner rundt 12 uker, bør melde dere på valpekurs. Da får dere både sosialisering i tilrettelagte omgivelser og hjelp og støtte fra en instruktør Anonymkode: 3854f...643 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #14 Del Skrevet 29. januar 2024 Når mine valper er hyperaktive "tvang koser" jeg til de faller tilro. Holder de fast på fanget og stryker med lange rolige strøk til de roer seg. Er valpen din oppvokst i hus eller stall? Anonymkode: b707d...77e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #15 Del Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når mine valper er hyperaktive "tvang koser" jeg til de faller tilro. Holder de fast på fanget og stryker med lange rolige strøk til de roer seg. Er valpen din oppvokst i hus eller stall? Anonymkode: b707d...77e Den er vokst opp i hus, men hun responderer veldig dårlig på å bli holdt fast. Hun får helt panikk. Anonymkode: 6679d...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #16 Del Skrevet 29. januar 2024 Vår DSG på 10 mnd sliter fortsatt med å finne roen. Styrer på som bare det 😊 Men heldigvis har han lært seg å sove litt i et stort bur. Får masse godbiter der for å legge seg.. Anonymkode: 64ca3...929 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #17 Del Skrevet 29. januar 2024 Må bare si at å holde fast eller "tvangskose" kan ha motsatt effekt. Det passer absolutt ikke for alle. Anonymkode: 64ca3...929 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #18 Del Skrevet 29. januar 2024 Begynn allerede nå å leke med Kong. Få opp interessen for den og tren etterhvert søk. Begynn tidlig å gjem den bak ting slik at den må finne den. Hadde en Malinoise og søk etter kongen slet den skikkelig ut og roet den ned....men var også det eneste som slet den ut. Anonymkode: 10029...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #19 Del Skrevet 29. januar 2024 Dere har hatt valpen bare litt over en uke. Viktigste nå er at valpen skal bli kjent og trygg på dere, og det nye hjemmet sitt. Ville begrenset nye inntrykk ut over det nå i starten. Valpen er på et helt nytt sted, borte fra mammaen og søsknene sine. Huset og folkene den kjenner. Selvfølgelig er valpen veldig stresset ennå. Akkurat som med småbarn, så blir det veldig lett overstimulering om en setter i gang mye aktivitet når valpen alt i utgangspunktet er stresset og ikke helt har funnet tryggheten. Gi kos og positiv oppmerksomhet, følg det du ser og føler virker. Når valpen har falt til ro og ikke stresser sånn, vil det falle seg naturlig å begynne å utforske uteområder osv mer. Anonymkode: d2c7b...932 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 29. januar 2024 #20 Del Skrevet 29. januar 2024 Vi hadde samme problem og det løste seg med tiden, heldigvis. Her måtte vi gå for tvangsroing i buret til slutt og det hjalp også veldig da vi fant ut at valpen alltid gikk og gjemte seg for støvsugeren og da sovnet i en krok... Ble mye støvsuging ja.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå