AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #1 Skrevet 28. januar 2024 I mars i fjor dukket det opp en kul i høyre bryst. Det var under fullamming, så når jeg kom til fastlegen kjente hun litt på den og sa "det kjennes ikke ut som kreft, det er nok bare noe i forbindelse med ammingen". Jeg slo meg til ro med det og har levd med kulen (på størrelse med en ping-pong ball) i brystet siden da. Den har ikke plaget meg, utenom irritasjon når jeg kjenner på brystet og kan kjenne den. Nå er ammingen avsluttet og melka er borte, men kulen er fortsatt der! Tenkte den ville forsvinne med melka. Når jeg løfter armene er den synlig. Legen er i en by 45 min unna og det er lang ventetid. Er det noen andre som har opplevd det samme? Hva ER det egentlig? Og hva måtte dere gjøre for å bli kvitt den? Anonymkode: 99ffe...73e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #2 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I mars i fjor dukket det opp en kul i høyre bryst. Det var under fullamming, så når jeg kom til fastlegen kjente hun litt på den og sa "det kjennes ikke ut som kreft, det er nok bare noe i forbindelse med ammingen". Jeg slo meg til ro med det og har levd med kulen (på størrelse med en ping-pong ball) i brystet siden da. Den har ikke plaget meg, utenom irritasjon når jeg kjenner på brystet og kan kjenne den. Nå er ammingen avsluttet og melka er borte, men kulen er fortsatt der! Tenkte den ville forsvinne med melka. Når jeg løfter armene er den synlig. Legen er i en by 45 min unna og det er lang ventetid. Er det noen andre som har opplevd det samme? Hva ER det egentlig? Og hva måtte dere gjøre for å bli kvitt den? Anonymkode: 99ffe...73e Ja jeg har kulen enda, sånn 4år etterpå. Legen vil ikke henvise til mammografi siden min mor og mormors brystkreft ikke er samme variant og siden han mener jeg er sååååå ung (41) Anonymkode: d7f2c...af4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #3 Skrevet 28. januar 2024 den er sikkert 4-5cm stor Anonymkode: d7f2c...af4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #4 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I mars i fjor dukket det opp en kul i høyre bryst. Det var under fullamming, så når jeg kom til fastlegen kjente hun litt på den og sa "det kjennes ikke ut som kreft, det er nok bare noe i forbindelse med ammingen". Jeg slo meg til ro med det og har levd med kulen (på størrelse med en ping-pong ball) i brystet siden da. Den har ikke plaget meg, utenom irritasjon når jeg kjenner på brystet og kan kjenne den. Nå er ammingen avsluttet og melka er borte, men kulen er fortsatt der! Tenkte den ville forsvinne med melka. Når jeg løfter armene er den synlig. Legen er i en by 45 min unna og det er lang ventetid. Er det noen andre som har opplevd det samme? Hva ER det egentlig? Og hva måtte dere gjøre for å bli kvitt den? Anonymkode: 99ffe...73e Få den undersøkt og krev henvisning fra lege. Hvis ikke lege vil gi deg, så gå privat. Ikke gå rundt med en kul i brystet uten å få avklart hva det er. Anonymkode: 6a914...063 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #5 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja jeg har kulen enda, sånn 4år etterpå. Legen vil ikke henvise til mammografi siden min mor og mormors brystkreft ikke er samme variant og siden han mener jeg er sååååå ung (41) Anonymkode: d7f2c...af4 Og da slår du deg bare til ro med det..? Anonymkode: 6a914...063 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #6 Skrevet 28. januar 2024 Alle kuler i bryst må sjekkes, spesielt om de er der over lengre tid. Det kan være en cyste, eller det kan være kreft. Men få det sjekket! Ofte på unge kvinner blir det i tillegg til mammografi tatt ultralyd da man som ung har mye kjertelvev i brystet som kan skygge over på mammografi. Men kul i bryst er pakkeforløp og dette burde fastlegen vite. Anonymkode: f428a...38e 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #7 Skrevet 28. januar 2024 Et kjapt Google søk sier at man skal alltid utrede om man kjenner en kul i brystet. Legen har ikke røntgensyn . Mest sannsynlig er det jo ingenting, men better safe than sorry. Jeg var bare 35 når jeg kjente en kul i brystet, det var kreft . Anonymkode: b88ff...6b4 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #8 Skrevet 28. januar 2024 Men selvsagt får du det sjekket! Det er vel ikke noe å lure på? Hvis fastlegen din er en dust går du bare til en annen. Anonymkode: d3241...256 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 Jeg fant en kul i brystet for 2 år siden, ca. 2-3 cm stor. Ble henvist rett til ultralyd til tross for at jeg bare var 19 år på det tidspunktet. Legen sa at hun selv ikke syntes at kulen kjentes ut som kreft, men ville utelukke alt ettersom jeg har brystkreft i familien (hun brydde seg ikke om type). Det viste seg heldigvis bare å være et fibroadenom, men er viktig at legen henviser deg videre! Anonymkode: aaacc...dc8 1
Gjest Hoia Skrevet 30. januar 2024 #10 Skrevet 30. januar 2024 Ofte er det bare en fettkjertel som løser seg opp av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #11 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 28.1.2024 den 19.05): Få den undersøkt og krev henvisning fra lege. Hvis ikke lege vil gi deg, så gå privat. Ikke gå rundt med en kul i brystet uten å få avklart hva det er. Anonymkode: 6a914...063 Enig. Bør ta biopsi Anonymkode: 0f9cc...3f2
Gjest Hoia Skrevet 30. januar 2024 #12 Skrevet 30. januar 2024 Grafene sier vel sitt hvis du tar en test, men er du i vanlig bevegelse, er fettkjertel i brystet vanlig, og som løser seg opp av seg selv.
Rosa Dartle Skrevet 30. januar 2024 #13 Skrevet 30. januar 2024 Få den sjekket! Legen fant en kul i brystet mitt, og allerede uka etter fikk jeg time for mammografi og biopsi. Det var bare et såkalt fibroadenom, men uansett en grunn til at de prioriterer sånt så høyt. Antagelig er det ikke noe farlig siden du allerede har gått med den så lenge, men det er alltid viktig å sjekke kuler kjapt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå