AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #1 Skrevet 28. januar 2024 Vi bor i Trondheim og nå har de fjernet nærskoleprinsippet. Hva betyr det for de som skal søke vidergående til høsten?. Min datter har strinda vgs som 1 valg. Det er vår nærskole. Men nå blir vel karaktersnittet høyere? Hun har vel ett snitt på 4.2 eller 4,3 som vi har tenkt var bra nok, men nå vet vi ikke. Hvorfor fjernet de nærskoleprinsippet ? Hva vil de få ut av det? De fleste vil vel gå på skole i nærområdet, så lenge de har den linjen der Anonymkode: 89d64...779
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #2 Skrevet 28. januar 2024 Med nærskole var det kun den nærmeste skolen de fikk ekstra poeng hvis de søkte dit. Nå går det på område og de får ekstra poeng ved flere skoler. Så at de fjernet nærskole prinsiffet er bra, det gir ungdomen flere valg. Anonymkode: d8bfc...a50 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #3 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Med nærskole var det kun den nærmeste skolen de fikk ekstra poeng hvis de søkte dit. Nå går det på område og de får ekstra poeng ved flere skoler. Så at de fjernet nærskole prinsiffet er bra, det gir ungdomen flere valg. Anonymkode: d8bfc...a50 Men gjør det sånn at det er vanskeligere å komme inn på din nærskole? Anonymkode: 89d64...779
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #4 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men gjør det sånn at det er vanskeligere å komme inn på din nærskole? Anonymkode: 89d64...779 Det kommer an på antall søkere i forhold til kapasitet Anonymkode: e0a7a...01d 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #5 Skrevet 28. januar 2024 Jeg er veldig glad de skrotet nærskoleprinsippet. Jeg klarer ikke å se en eneste positiv ting med det. Det er fortsatt sånn at man er inndelt i soner, sånn at reiseveien ikke skal bli for lang. Nærskoleprinsippet gjorde at elevene ikke trengte å jobbe for å komme inn, de var sikret plass på sin nærskole uansett. Ved noen skoler har det blitt nærmest "gettotendenser" da konflikter fra ungdomsskolen har fulgt med inn på videregående skole. gjenger har vært vanskeligere å bryte opp, det sosiale miljøet på enkelte skoler har vært tungt og belastende. Takk meg til konkurransebasert inntak hvor eleven må jobbe for å nå målene sine og lærerne må jobbe for å rekruttere elever for å beholde jobben sin og for å få et godt elevgrunnlag. Anonymkode: 36703...ff6 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #6 Skrevet 28. januar 2024 Det med nærskole er litt både og. Som en annen skriver er det dumt hvis man ikke får brutt opp uheldige miljøer, og det er også dumt for de som lengter etter å komme i ett annet miljø enn det de har vokst opp i. Samtidig er det synd om noen får urimelig lang reisevei. Den gang jeg gikk på vgs ble vi bare plassert, jeg bodde nært sentrum med flere vgs og kom ikke der jeg helst ville, men var lykkelig over å få bytte miljø. Hadde det vært fritt skolevalg den gangen kunne jeg valgt min egen vei med svært gode karakterer fra ungdomsskolen. Alle elever har mulighet for å jobbe for gode nok karakterer til å komme dit de vil, jeg syns det er bra det blir belønnet. Anonymkode: 595eb...544 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå