AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #1 Skrevet 28. januar 2024 Pr i dag har jeg i all hovedsak sparingen min i KLP AksjeGlobal indeks, og litt i KLP AksjeNorden Indeks. Ønsker å supplere med et eget fond for fremvoksende markeder, og lurer på om jeg skal satse på KLP AskjeAsia Indeks. Noen formeninger? Anonymkode: e2d4c...d0c
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #2 Skrevet 28. januar 2024 Hadde akkurat samme fond som deg. Er kanskje pessimist, men jeg har solgt hele beholdningen og vil absolutt ikke anbefale noen nye fond. Se på verden i dag, fare for eskalering av kriger både her og der. Kjempe statsgjeld i USA, med fare for å få en president som vil gi f.... i både Nato og Ukraina. Ser dessverre for meg både kriser og krakk, da ville ikke jeg ha sittet med fond. Anonymkode: 5a931...6c9
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #3 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde akkurat samme fond som deg. Er kanskje pessimist, men jeg har solgt hele beholdningen og vil absolutt ikke anbefale noen nye fond. Se på verden i dag, fare for eskalering av kriger både her og der. Kjempe statsgjeld i USA, med fare for å få en president som vil gi f.... i både Nato og Ukraina. Ser dessverre for meg både kriser og krakk, da ville ikke jeg ha sittet med fond. Anonymkode: 5a931...6c9 Hva gjør du med pengene da? Tenker du at det er noe smartere å ha pengene på konto i en supersvak norsk krone? I kriser synker krona ytterligere i verdi. Time in the market beats timing the market. Anonymkode: 15e3d...dc9
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #4 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hva gjør du med pengene da? Tenker du at det er noe smartere å ha pengene på konto i en supersvak norsk krone? I kriser synker krona ytterligere i verdi. Time in the market beats timing the market. Anonymkode: 15e3d...dc9 Var jo det jeg prøvde å si. For det første hadde jeg ikke så mye oppspart på fond. Men for et par år siden solgte jeg alt jeg hadde i disse fondene, og kjøpte fysisk valuta i form av Canada Maple Leaf gull-mynter. Disse har jeg på trygt sted. I dag er verdien på hver enkelt mynt fire tusen mer en da jeg kjøpte de. Uten formueskatt. Selger jeg i morgen, ja så er fortjenesten skattefri. Anonymkode: 5a931...6c9
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #5 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Var jo det jeg prøvde å si. For det første hadde jeg ikke så mye oppspart på fond. Men for et par år siden solgte jeg alt jeg hadde i disse fondene, og kjøpte fysisk valuta i form av Canada Maple Leaf gull-mynter. Disse har jeg på trygt sted. I dag er verdien på hver enkelt mynt fire tusen mer en da jeg kjøpte de. Uten formueskatt. Selger jeg i morgen, ja så er fortjenesten skattefri. Anonymkode: 5a931...6c9 Her er utviklingen på gull 5-årig guldkarta i norska kronor (NOK) (bullion-rates.com) Anonymkode: 5a931...6c9
Schmuhu Skrevet 28. januar 2024 #6 Skrevet 28. januar 2024 (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: Her er utviklingen på gull 5-årig guldkarta i norska kronor (NOK) (bullion-rates.com) Anonymkode: 5a931...6c9 5 år er jo ingen ting. Kan du sammenligne gull vs. MSCI World de siste 50 årene ? Gull er like svingete men svakere i momentet. Jeg anbefaler ikke gull til vanlige småsparere. Og hva betyr trygg sted? Hvor mye koster transport og oppbevaring? Ble det tatt med i regnestykket ditt? 7 hours ago, AnonymBruker said: Pr i dag har jeg i all hovedsak sparingen min i KLP AksjeGlobal indeks, og litt i KLP AksjeNorden Indeks. Ønsker å supplere med et eget fond for fremvoksende markeder, og lurer på om jeg skal satse på KLP AskjeAsia Indeks. Noen formeninger? Anonymkode: e2d4c...d0c Først og fremst må jeg spørre hva strategien din er? Hvorfor ønsker du å blande fremvoksende markeder inn på porteføljen din? Hva er din motivasjon? Hvorfor kun asia spesifikt? Husk også at du er eksponert mot fremvoksende markeder fra før av, fordi de fleste bedrifter i KLP AksjeGlobal Indeks driver også butikk i fremvoksende land. Schmuhu Endret 28. januar 2024 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #7 Skrevet 28. januar 2024 Jeg sparer i eika spar eller noe. Bare 1000 i mnd . Vet ikke om det er lurt, men en økonom anbefalte det Anonymkode: b77eb...aa1
Schmuhu Skrevet 28. januar 2024 #8 Skrevet 28. januar 2024 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg sparer i eika spar eller noe. Bare 1000 i mnd . Vet ikke om det er lurt, men en økonom anbefalte det Anonymkode: b77eb...aa1 Selg det kjapp! Takk meg senere. Eika Spar investerer aktivt 50% global og 50% i Norge. Kostnaden er hele 1,5%. De er mye dårligere enn indeks. Se grafen: En global indeksfond og norsk indeksfond koster kanskje 0,3% og gir bedre avkastning. Jeg tviler på at en økonom har anbefalt dette. Det var nok mer en bankansatt med interessekonflikt. Schmuhu Endret 28. januar 2024 av Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Var jo det jeg prøvde å si. For det første hadde jeg ikke så mye oppspart på fond. Men for et par år siden solgte jeg alt jeg hadde i disse fondene, og kjøpte fysisk valuta i form av Canada Maple Leaf gull-mynter. Disse har jeg på trygt sted. I dag er verdien på hver enkelt mynt fire tusen mer en da jeg kjøpte de. Uten formueskatt. Selger jeg i morgen, ja så er fortjenesten skattefri. Anonymkode: 5a931...6c9 Jøss, jeg trodde først at dette ikke stemte, og så sjekket jeg skattereglene på gull. Uten tvil et skattehull som bør tettes snarest! Anonymkode: 15e3d...dc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå