Gå til innhold

Hvilke diagnoser har du som er i full jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er ikke diagnosen i seg selv som gjør noen uføre, det er funksjonsnivået man har på grunn av / på tross av diagnosen.

Som er nettopp grunnen til at mange er i jobb med akkurat de samme diagnosene som mange er uføre med. De har ulikt funksjonsnivå, til tross for samme diagnose.

Anonymkode: 71fee...923

Og hvordan måles funksjonsnivå? Er ikke egen opplevelse av funksjon sentralt her? Spiller da grad av moral inn? 

Enkelte i tråden hevder jo at man har et valg. Et valg om å slite seg ut i jobb og ha lite overskudd til annet vs. det å ikke jobbe (være uføretrygdet) og ha masse overskudd til husarbeid, familie, venner m.m. 

Anonymkode: 30e9c...5e0

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tatt et valg... Man kan faktisk velge å ikke jobbe, altså?

Livskvalitet er for øvrig en subjektiv følelse, og for mange vil penger være en viktig faktor. 

Selvsagt kan man det. Det er ikke slik at en blir tvunget på jobb om en av en eller annen grunn ikke møter opp.

Anonymkode: 4e46f...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnoser sier jo en del av funksjonsnivået. Jeg har angstlidelse og ptsd, men er i full jobb. Jeg har ikke plager kronisk, og kan ha lange gode perioder. Enklere ganger blir jeg sykmldt en periode 

Anonymkode: 15163...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ptsd og adenomyose. 

Har vært lite vekke fra jobb, men måtte jo, når jeg gikk i behandling. Da var jeg bestandig vekke hele dagen, til og med hvis jeg egentlig hadde kveldsvakt. Nå jobber jeg fullt. 

Anonymkode: e2dc0...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har MS - jobber 50% ( skole) .har tilrettelagte oppgaver men har ikke tenkt å legge  meg " ned" i en alder av 40 .

Dette til tross for gangvansker ,smerter  osv .osv 

Idiotisk  at noen uføre driver hets mot syke med restarbeidsevneher på KG.

Der er viktig å vise at det faktisk  går an å jobbe / kan bli bedre tross alvorlig  sykdom. 

Kanskje  opprette ny tråd ala  " uføre hetser syke " ?( det er jævla usjarmerende iallfall)

Anonymkode: 3c558...0df

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er klinkende klart:mange her kommer til å møte seg selv i døra! 

Jeg var frisk i kropp og hode jeg til jeg passerte 53,men da skjedde det ting som gjorde at helsa gikk rett til bunns. I et fysisk yrke vet jeg ikke hvor lenge jeg kommer til å holde jobb. Men poenget er: plutselig kan det smelle for de som snakker om de "late, umoralske snylterne" og. 

Og du har en diagnose så kan den forverres så du ikke greier å jobbe selv om du vil. 

Livet og helsa har ingen garantier. 

Anonymkode: c8d55...980

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Idiotisk  at noen uføre driver hets mot syke med restarbeidsevneher på KG.

Der er viktig å vise at det faktisk  går an å jobbe / kan bli bedre tross alvorlig  sykdom. 

Kanskje  opprette ny tråd ala  " uføre hetser syke " ?( det er jævla usjarmerende iallfall)

Anonymkode: 3c558...0df

Har aldri sett uføre hetse andre syke som er i jobb! Og jeg har lest mange uføretråder her inne. Hvor har du det fra?

Men at både syke og friske som er i jobb hetser de som er uføre og ikke greier å stå i jobb, DET ser jeg hele tiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Njaaa. Man kunne hatt engasjement for borgerlønn, et nytt politisk system el lign. Men klart når man sliter seg ut på å være en lydig arbeidsmaur orker ikke folk å tenke på sånt,  vøtt.

Anonymkode: 633b8...657

Tja. Det er definitivt begrenset hvor lenge Norge kommer til å beholde den rikdommen og levestandarden vi har nå. Den borgerlønnen kommer til å bli lav i tilfelle. Vi trenger folk i jobb som skaper noe. 

Anonymkode: b6d08...b10

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for nedsettende innhold, latterliggjøring, tull, brukerdebatt, avsporinger og samtlige svar til dette. 

Matas, mod. 

Endret av Matas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronisk migrene

Menieres

Brokk

Lett astma 

Artrose

Jobber 100%, men stillesittende arbeid og fleksitid. Jobbet i en mer fysisk krevende stilling før. Hadde ikke klart å stå i den jobben nå. 

Anonymkode: 999c6...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2024 den 16.16):

Det er ikke noe jeg beundrer når noen gjør seg til en helgen og er "flinke" og jobber tross sykdom. Du skader bare deg selv og jeg fatter ikke at du gidder. Når hver dag er bare vond, hvilken livskvalitet har du da? 

Jeg jobbet sikkert 10 år over det jeg «burde» fordi jeg skulle være så flink. Endte opp med flere tilleggsdiagnoser som jeg kunne ha unngått ved at jeg tok signalene fra kroppen på alvor. En litt vel ærlig psykolog sa at jeg måtte ha hatt masse forvarsler på at jeg ble dårligere og når jeg ikke tok kroppen på alvor så kunne jeg skylde meg selv. Hun tar jo ikke feil 🤷‍♀️

En venn av meg sa «det er ingen som takker deg for at du har stått i jobb til du ble ødelagt». Og det er jo helt sant. Eneste jeg sitter igjen med er en anger på at jeg ikke tok det med ro lenge før og kanskje kunne hatt en mye bedre livskvalitet enn jeg har nå.

Anonymkode: 57531...5d4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og hvordan måles funksjonsnivå? Er ikke egen opplevelse av funksjon sentralt her? Spiller da grad av moral inn? 

Enkelte i tråden hevder jo at man har et valg. Et valg om å slite seg ut i jobb og ha lite overskudd til annet vs. det å ikke jobbe (være uføretrygdet) og ha masse overskudd til husarbeid, familie, venner m.m. 

Finnes det i det hele tatt noen som har 8-15 timers arbeidsdag,kanskje må kjøre 2-3 timer til og fra jobb som har tid til fritid??  Har man fri i helgen så går dagene med til hus og hjem. Nei gleder meg  til jeg blir 67!!! Bare 17 år til....

Anonymkode: e6e81...4c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Finnes det i det hele tatt noen som har 8-15 timers arbeidsdag,kanskje må kjøre 2-3 timer til og fra jobb som har tid til fritid??  Har man fri i helgen så går dagene med til hus og hjem. Nei gleder meg  til jeg blir 67!!! Bare 17 år til....

Nå har ikke jeg 2-3 timers arbeidsveg men for meg er det viktig å ha et liv utenom jobb. For hva er man om livet bare er jobb? Det man får gjort i helgene blir bare stress om det er kun da man får gjort andre ting. Jeg sier ikke at man må gjøre noe hver ettermiddag men samvær med venner noen ganger i mnd er viktig for meg, likeens å komme ut i naturen. Og helga er reservert til familien. Jeg går ikke og venter til jeg blir pensjonist med å leve livet, for jeg kan dø før jeg kommer så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har aldri sett uføre hetse andre syke som er i jobb! Og jeg har lest mange uføretråder her inne. Hvor har du det fra?

Men at både syke og friske som er i jobb hetser de som er uføre og ikke greier å stå i jobb, DET ser jeg hele tiden.

Det er ikke meg du siterer.

Nå er vi flere som har forklart om erfaringene våre som syke/funksjonshemmede med arbeidsevne, og fortalt om måter de levde erfaringene våre blir mottatt, eller vridd på, av en del andre syke og funksjonshemmede som (dessverre) er uføre. Og hvordan man blir møtt med skepsis og mistenksomhet, fremfor nysgjerrighet eller at noen bare blar videre. Oftest så svarer jeg ikke, for jeg tenker at det ofte ligger en tapssituasjon bak, det sitter mange rundt omkring som har mistet veldig mye, den dagen de gikk ut av arbeidslivet. Jeg har meldt meg ut som aktivt medlem av en interesseorganisasjon på grunn av hånlige stikk om at jeg er i jobb, men tenker det også der, ligger en del sårhet bak. Og jeg LOVER at jeg ikke er stygg mot uføre, eller at jeg snakker mye om jobb og arbeidsliv i slike fora. 

Uansett: Vil jeg kalle det hets? Nei, men jeg bruker sjelden det ordet. Ei heller syns jeg KG er den verste arenaen, selv om det også her er tendenser til å bli avskilta for arbeidsmarkedet hvis man har helseproblemer av en viss art. 

Men det som er sikkert, er at det er ikke mye oppmuntring å hente. Man er for syk/funksjonshemmet til å telles inn i den ordinære arbeidsstyrken (satt på spissen, da den er mangfoldig), men for frisk til å ha reelle helseproblemer og tilretteleggingsbehov og legitime grunner til å ta opp ulike problemstillinger. 

Hvordan i himmelens navn skal man noensinne forandre narrativet og retorikken rundt funksjonshemming og syke, når det ikke er plass til et mangfold av erfaringer, eller rom for å diskutere det gigantiske antall problemstillinger som syke/funksjonshemmede møter i arbeidslivet når man møtes med at man sikkert ikke er syk, at man kommer til å angre, antydninger om å ikke ha et liv utenom jobb etc.? Dette blir ikke mindre reelt av at noen dessverre har blitt uføre.

Drømmer om den dagen det er greit for alle å fortelle om sine til dels store funksjonshemminger og inngripende helseproblemer, og samtidig dele positive arbeidslivshistorier eller utveksle tips og triks. 

Jeg meldte meg inn i ulike fellesskap rundt diagnose, diagnosegrupper, hjelpemidler etc. for å se om det der er plass til diskusjoner rundt dette, men der er det enda verre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nå har ikke jeg 2-3 timers arbeidsveg men for meg er det viktig å ha et liv utenom jobb. For hva er man om livet bare er jobb? Det man får gjort i helgene blir bare stress om det er kun da man får gjort andre ting. Jeg sier ikke at man må gjøre noe hver ettermiddag men samvær med venner noen ganger i mnd er viktig for meg, likeens å komme ut i naturen. Og helga er reservert til familien. Jeg går ikke og venter til jeg blir pensjonist med å leve livet, for jeg kan dø før jeg kommer så langt. 

Da er du heldig som har den muligheten.  Har fått pålegg om å utbedre kloakken her for 300.000,-  Så jeg får klemme på i helger og ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artrose i begge knær og ene skulderen, leddgikt,vond i hodet og nakken etter nakkesleng. Vondt i ryggen etter 2 brudd,blind på ene øyet og svaksynt på det andre samt dårlig språk etter en hjerneblødning. Angst og depresjon. Pukkelrygg. 

Kortison og Tramadol holder meg yrkesaktiv som hobbynarkoman.

Men har drevet eget firma i 17 år. Et lite verksted som omsetter for 2Mill.  Gjør både reparasjon og regnskap selv.

Tar ut mellom 18-22.000 Kr. etter skatt i Mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Da er du heldig som har den muligheten.  Har fått pålegg om å utbedre kloakken her for 300.000,-  Så jeg får klemme på i helger og ferier.

Heldig? Jeg har tatt et valg, det valget som er best for meg. Det verste jeg vet er når missunnlige folk sier jeg er heldig. Alle kan lage sin egen lykke og ta egne valg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IBS

Angst

Tinnitus

Atopisk eksem

Migrene

Skjevt bekken

Jobber 100 % som sykepleier

Anonymkode: 68adc...9d3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astma (ekstra dårlig på høst og vinter), allergi (som slår ut hardt på vår og sommer), migrene, lavt stoffskifte, IBS (tør nesten ikke å spise lunsj på jobb), GERD og depresjon som medisineres for å ikke slå meg helt ut.

Anonymkode: 05419...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...