AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #101 Del Skrevet 29. januar 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Vi har ikke tid til sånt engasjement siden vi må jobbe enda mer for å forsørge dere andre. Snart blir vel pensjonsalderen økt til 85 år for å sikre at dere har tak over hode. Anonymkode: 59737...446 Ja, det er nok bedre om man senker skatt og lar alle som genuint ikke kan jobbe bo på gata, ty til kriminalitet, prostitusjon, ran og tigging. Anonymkode: 633b8...657 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #102 Del Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er nok bedre om man senker skatt og lar alle som genuint ikke kan jobbe bo på gata, ty til kriminalitet, prostitusjon, ran og tigging. Anonymkode: 633b8...657 Kan ikke dere med allverdens tid til overs engasjere dere i borgerlønn og alt det du ramset opp da? I stedet for å pålegge også det til syke som fortsatt er i full jobb og forsørger dere. Anonymkode: 59737...446 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #103 Del Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva er hensikten med slike tråder, håne de som har diagnoser som ikke klarer å være i jobb? Mange har vært i i jobb i mange år før det ikke gikk mer, og det vil alltid være forskjellig grader av sykdom, uavhengig av diagnoser. Anonymkode: ec3b6...e6a eller man kan se det som noe helt annet? Jeg har scoliose, to ekstra ryggvirvler, fem prolapser, kronisk migrene, reumatisme, stoffskiftesykdom, astma, allergi og sjøgrens - bedrifthelsetjenesten har flere ganger ment jeg i teorien burde vært ufør men jeg er i full jobb - og vet du vha, jeg er stolt av det jeg klarer, jeg driter i om det gjør at du som ikke klarer føler deg mindre verdt fordi det er viktig for meg og min velferd at jeg får det til for min egen del. Anonymkode: 91a25...f34 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #104 Del Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er døv på et øre, har diabetes, fibromyalgi, hypertensjon, kronisk migrene, søvnproblemer og tidvis angst. Har også rastløse ben, d-vit mangel, kronisk jernmangel pga enorme blødninger ved menstruasjon, prolaps i hofte og nakke pluss slitasjesmerter i armene/skulder. Nei, det er ikke noe lett å stå i jobb, men å være hjemme er døden for meg. Jeg blir ikke noe bedre av det - tvert imot. Angsten tar meg hvis jeg går hjemme og suller uten mål og mening. Dessuten er det mye lettere nå enn da jeg gikk i full jobb og hadde 4 barn og 1 hund. Nå har vi ett «barn» boende hjemme. Ser dette høres voldsomt ut, men er egentlig ikke så gale når jeg vet at det ikke blir bedre. Tror nok også jeg klarer å stå i jobb fordi jeg har en jobb jeg styrer alt selv, har eget kontor og finner roen mens jeg jobber. Har full forståelse at ikke alle orker det jeg gjør, og vet ikke hvor mange flere år kroppen mi. tåler dette. Problemet mitt er meg, og at jeg ikke «klarer å være syk». Møter nok den berømte veggen på et eller annet tidspunkt. Er 51 år. Føler meg ikke bedre enn andre fordi om jeg jobber, bare så det er sagt! Her er det et ekstragir som tikker inn pga angst for å være alene hjemme på dagtid pga sykdomsangst. Pga denne angsten holder jeg meg i aktivitet «24/7». ☹️ Anonymkode: 8a468...679 Jeg har også reflukssykdom og trøbbelmage (som også gjør sitt til at vitaminer ikke blir tatt opp skikkelig). Anonymkode: 8a468...679 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #105 Del Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Man har bare et liv og det er mer i livet enn jobb. Det er vondt å hver eneste ettermiddag bare orke å sitte i en stol og ikke orke noe husarbeid. Dvs at man sitter med et hus som forfaller og ikke orker å ta vare på hverken det eller seg selv. Er DET livskvalitet? Nope! Alle har rett til å lage sin egen lykke. Anonymkode: c8d55...980 Sånn har jeg det, men hadde ikke hatt noe særlig mer livskvalitet av å gå hjemme hele tiden heller. De fleste kan jobbe noe, om ikke fulltid. Anonymkode: 8a468...679 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #106 Del Skrevet 29. januar 2024 MS, migrene og anoreksi Anonymkode: c46fd...08a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #107 Del Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): MS, migrene og anoreksi Anonymkode: c46fd...08a Har foressten også angst Anonymkode: c46fd...08a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #108 Del Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Lavt stoffskifte og migrene. Dette går mest utover fritiden min, får typisk migrene i helgene. Det lave stoffskiftet har redusert energien min betraktelig. Burde nok ideelt jobbet 80 %, men det er nok veldig vanskelig å få innvilget. Jeg vil jo helst være i full stilling, men syns det er synd at jeg må tilpasset fritiden min så mye. Klarer heller ikke jobbe overtid lenger, etter 8 timer er jeg helt ferdig. Anonymkode: 3cc7d...630 Samme her! I perioder er søvnbehovet så stort pga lavt stoffskifte, at jeg nesten bare sover når jeg ikke er på jobb. Og får mitt sosiale batteri overfylt på jobb, så kan ikke være sosial med venner på fritiden. Er i 100% jobb, fysisk yrke. Skulle optimalt jobbet rundt 80 for å ha et godt liv ved siden av:) Anonymkode: cc92b...ce1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #109 Del Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Blir så oppgitt når jeg vet folk er uføre pga diagnoser dere har nevnt, og dere er i 85-100% jobb. Da lurer jeg på hvordan de fikk innvilget det. All honør til dere. Anonymkode: 80b2b...a34 Det er ikke selve diagnosene som gjør at man blir uføretrygdet, men funksjonsnivå og inntektsevne. Det er heller ikke personen selv som «bestemmer» seg for å søke uføretrygd. Anbefalingen kommer fra lege/helsevesen, og det er Nav som til slutt innvilger, basert på erklæringer fra disse. Jeg var i full jobb i mange, mange år med nøyaktig de samme diagnosene som jeg har nå som uføretrygdet. Anonymkode: 71fee...923 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #110 Del Skrevet 29. januar 2024 Det går på FUNKSJONSNIVÅ, ikke diagnoser. Vanskelig for mange detta. Anonymkode: 38553...8bf 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #111 Del Skrevet 29. januar 2024 Søgni skrev (18 timer siden): Nå skal jeg ikke snakke for trådstarteren, men det å være kronisk syk og/eller funksjonshemmet, betyr ikke det samme som å være utenfor arbeidslivet. Arbeidsevne handler om flere ting enn diagnoser. Et annet poeng er at folk preges ulikt, til dels svært ulikt. Da jeg ble syk/funksjonshemmet/hva man nå enn skal kalle det tidlig i 20-årene, så manglet det forbilder og konkrete eksempler på at det faktisk var mulig. Kun det jeg oppfattet som vage lovord om inkludering, og en paternalistisk holdning rundt dette med sykdom. En ting er å trø på de som er utenfor arbeidslivet eller stille spørsmål ved hvorfor noen er ufør når andre ikke er det. Det skal man unngå, naturligvis. Men helt ærlig, så er det ingen steder man kan snakke om dette med sykdom/funksjonshemming og arbeid, og de utfordringene og mulighetene det gir, uten at det skal komme noen med uføretrygd og stille spørsmål ved om man "virkelig er syk siden man jobber og hva klager man over". Fora for syke og funksjonshemmede er den absolutt verste arenaen, og andre syke og funksjonshemmede er den absolutt dårligste heiagjengen for syke i arbeid. Samme hvor diplomatisk, nyansert og konkret man uttaler seg, så er det alltid noen som skal få det til å handle om uføre syke, når det handler om arbeidsføre syke. Enig med denne. Spesielt det med manglende rollemodeller eller referanser til andre folk i samme situasjon og løsninger som kan være aktuelle å kikke på, veier å gå for å komme seg inn i arbeidslivet. Hvilke muligheter, ev. rettigheter man her mtp tilrettelegging etc. Selv er jeg rullestolbruker med høy ryggmargsskade og kraftig redusert lungekapasitet. Er allikevel heldig og har klart å ordne meg en fulltidsjobb jeg har stått i over veldig mange år. Har mange ganger fått spørsmålet om hvorfor jeg ikke bare uføretrygder meg... Anonymkode: 96db5...ded 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #112 Del Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Blir så oppgitt når jeg vet folk er uføre pga diagnoser dere har nevnt, og dere er i 85-100% jobb. Da lurer jeg på hvordan de fikk innvilget det. All honør til dere. Anonymkode: 80b2b...a34 Du forstår helt ærlig ikke at det finnes variasjoner innenfor hver diagnose? Tror du også at alle med autisme bor i bofelleskap og er non-verbale? Tror du alle med samme krefttype er like syke? Jeg kjenner folk med autisme som er i jobb og bor for seg selv. Jeg vet også om folk med autisme som ikke kan bo for seg selv og er uføretrygdet. De sistnevnte er late? La oss ta de med kreft, de som blir friske av feks blodkreft og de som dør. De sistnevnte var… late? La oss se på overlevende av brystkreft, jeg vet om de som omtrent ikke orker å dusje i løpet av dagen og er uføretrygdet og jeg vet om de som løper maraton og jobber 100%. Igjen, den førstnevnte er lat? Så mange mennesker, med SÅ lite kunnskap. Jeg forstå ikke at man i dagens samfunn med all verdens kunnskap i lomma, ikke har tilegnet seg litt mer perspektiv. Anonymkode: 57531...5d4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #113 Del Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ikke meg som er ts, men hensikten er selvfølgelig å folkeopplyse om at mange som er i jobb også har sykdom og handikap. Litt godt for mange å bli litt bevisstgjort på det, da det foreligger en generell oppfatning av at arbeidsføre er 100% friske og uføre er 100% syke. Jeg har skoliose med gjentagende ryggprolapser. I full jobb, men trener styrke hver dag. Anonymkode: 34559...1df For noe tull. Alle skjønner at folk i jobb også har sykdommer, men de har mildere versjoner enn de som er ufør av samme diagnose. Ufør har ikke noe med hvilken diagnose å gjøre, eller at man har fått en diagnose. Det handler kun om man har evne til å arbeide eller ikke med den sykdommen man har. Jeg har to sykdommer og jobber fullt, mens andre med særlig den ene sykdommen er helt uføre. Det er fordi jeg har et mildere tilfelle, mens de som er uføre er hardt rammet. Det er da helt logisk og noe alle skjønner, ingen går vel rundt og tror at folk med milde sykdommer blir uføre. Og hvem i alle dager tror alle som jobber er hundre prosent friske? De eneste jeg har hørt påstå dette er folk her på kg som er syke og jobber, og påstår uføre ikke tror folk i jobb også kan være syke. Selvfølgelig vet uføre at folk i jobb også kan være syke, de har gjerne jobbet mens de har vært syke i mange år selv. Anonymkode: f041e...74d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #114 Del Skrevet 29. januar 2024 Bare for å si noe om spekteret; det er enkelte som er varig umyndiggjort, tvangsmedisinert og institusjonalisert av det jeg lider av. Andre bor på gata og er i en helt annen virkelighet. Jeg bor i egen leilighet, har barn og bruker opp det lille jeg har av energi på å fremstå som normal. Men jeg kan ikke jobbe i tillegg. Men jeg fokuserer på å gjøre gode gjerninger for andre enn mine aller nærmeste. Det betyr gir kanskje ingen penger i statskassa, men tror f.eks. naboen på 91 år er glad for at jeg handler for henne og ofte er innom, tror nabo-dama med et utall psykiske diagnoser er glad for at jeg er en slags støttekontakt for henne. Det er mange måter å bidro her i verden. Og ikke minst oppdrar jeg glade barn som kommer til å bidra i fremtiden. Anonymkode: 633b8...657 1 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #115 Del Skrevet 29. januar 2024 Fibromyalgi, ptsd, ibs. Er beintøft. Vet ikke hvor lenge jeg klarer.. Anonymkode: f39af...a2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #116 Del Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det går på FUNKSJONSNIVÅ, ikke diagnoser. Vanskelig for mange detta. Anonymkode: 38553...8bf Man har ikke et lavt funksjonsnivå, så man ikke fungerer i jobb uten å ha en diagnose. Anonymkode: 02cb3...f90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #117 Del Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man har ikke et lavt funksjonsnivå, så man ikke fungerer i jobb uten å ha en diagnose. Anonymkode: 02cb3...f90 Men det er ikke diagnosen i seg selv som gjør noen uføre, det er funksjonsnivået man har på grunn av / på tross av diagnosen. Som er nettopp grunnen til at mange er i jobb med akkurat de samme diagnosene som mange er uføre med. De har ulikt funksjonsnivå, til tross for samme diagnose. Anonymkode: 71fee...923 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #118 Del Skrevet 29. januar 2024 Jeg lider av kronisk utsettelsessyndrom. Anonymkode: 6c3b3...e40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #119 Del Skrevet 29. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg lider av kronisk utsettelsessyndrom. Anonymkode: 6c3b3...e40 Det er i grunn ingen diagnose eller sykdom. Anonymkode: ec3b6...e6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #120 Del Skrevet 29. januar 2024 CPTSD, migrene, adhd. Lavt stoffskifte og hypertensjon som er medisinert, men også er veldig periodevis, går av medisiner i lange tider. Har jo selvsagt blitt bra av CPTSD med behandling. Har anfallsmedisin for migrene som fungerer veldig bra. Tar ikke medisiner for adhd, men trener 3-4 ganger i uken og er generelt aktiv. Har 4 barn (en ung voksen som har flyttet ut). Har akkurat nå 3 arbeidsforhold, en 75% fast turnus, og to som jeg gjennomsnittlig har 4 vakter i mnd på hver (kun fordi jeg ønsker å være der). Anonymkode: b75db...748 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå