Gå til innhold

Hvilke diagnoser har du som er i full jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min mann har epilepsi. Men ingen vil ansete ham på grunn av epilepsien og han har en mild type. Kan jeg spør hva du jobber med?

Anonymkode: 9c7fa...7b2

Jeg er kontaktlærer på en barneskole. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diagnosene jeg har er:

Hemorider (kommer og går)

Sitrus-allergi.

Latent strabisme. (Skjult sjeling)

Jobber 100%. Føler meg ikke akkurat syk, nei.

Anonymkode: dd215...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Diagnosene jeg har er:

Sitrus-allergi.

Det er du jo heller ikke. 

Anonymkode: ec3b6...e6a

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bipolar type 2 og generalisert angstlidelse som har gitt meg kroniske søvnproblemer.  Utløst av å ha vokst opp med voldelig og psykisk syk far, mye rusproblematikk. 

Går stort sett fint da jeg bruker medisiner (bipolar) og kan bruke noe for å få sove. Men i perioder er det verre og jeg kjenner tidvis på mye utmattelse/fatigue og føler jeg må kjempe veldig for å holde meg 100% i jobb de periodene. Får mye igjen for å jobbe, liker mestringen det gir og har heldigvis en jobb jeg stort sett trives i! 

Har også en fastlege heldigvis som kan sykemelde meg for et par dager av gangen hvis jeg virkelig trenger det for å hente meg inn. Av og til må jeg det for å unngå å havne helt i kjelleren og gå på en smell. Har fungert fint hittil:) 

Så det går an å stå i 100% jobb selv om man sliter med diverse! Jeg syns det er inspirerende å lese om andres historier også. Funderte veldig på dette i tidlig 20-årene og det ville vært oppløftende å lese om andre i lignende situasjoner den gang.

Anonymkode: 7c5c6...61a

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke meg som er ts, men hensikten er selvfølgelig å folkeopplyse om at mange som er i jobb også har sykdom og handikap. Litt godt for mange å bli litt bevisstgjort på det, da det foreligger en generell oppfatning av at arbeidsføre er 100% friske og uføre er 100% syke. Jeg har skoliose med gjentagende ryggprolapser. I full jobb, men trener styrke hver dag. 

Anonymkode: 34559...1df

Så flink liten arbeidsmaur du er! Sånne arbeidsmaur vil kapitalismen ha :bolledeig:

Anonymkode: 633b8...657

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke noe jeg beundrer når noen gjør seg til en helgen og er "flinke" og jobber tross sykdom. Du skader bare deg selv og jeg fatter ikke at du gidder. Når hver dag er bare vond, hvilken livskvalitet har du da? 

Anonymkode: c8d55...980

Nettopp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bl.a en sjelden leversykdom, astma, crohns. Jobber 100 % som sykehuslege

Anonymkode: ef6c0...5ba

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke noe jeg beundrer når noen gjør seg til en helgen og er "flinke" og jobber tross sykdom. Du skader bare deg selv og jeg fatter ikke at du gidder. Når hver dag er bare vond, hvilken livskvalitet har du da? 

Fatter du ikke at man gidder? Kan man velge, altså? Er det her forskjellen mellom oss ligger?

Har selv astma, generalisert angstlidelse, ocd, ibs, migrene, og sliter tidvis med depresjoner. Jobber 100%. Har i dag en jobb som jeg klarer å balansere med diagnosene. Tidligere jobbet jeg deltid i mange år.

Anonymkode: 30e9c...5e0

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Fatter du ikke at man gidder? Kan man velge, altså? Er det her forskjellen mellom oss ligger?

Har selv astma, generalisert angstlidelse, ocd, ibs, migrene, og sliter tidvis med depresjoner. Jobber 100%. Har i dag en jobb som jeg klarer å balansere med diagnosene. Tidligere jobbet jeg deltid i mange år.

Anonymkode: 30e9c...5e0

Jeg var som deg før. Jobbet til tross for at jeg burde roet ned. Hva sitter jeg igjen med idag? En ødelagt kropp fordi jeg ikke tok hensyn til kroppen. Endte trygda uansett.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlidelse, tvangstanker og ocd, men fullt fungerende med mestringsstrategier etter terapi 😊

Anonymkode: 6cef0...88c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leddgikt, fibromyalgi, migrene. 

Jeg sliter meg gjennom ukene og begynner å innse at drømmen om full jobb snart er utopi, men er foreløpig ikke klar til å innse det. 

Anonymkode: b8072...edc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lavt stoffskifte og migrene. Dette går mest utover fritiden min, får typisk migrene i helgene.

Det lave stoffskiftet har redusert energien min betraktelig. Burde nok ideelt jobbet 80 %, men det er nok veldig vanskelig å få innvilget. Jeg vil jo helst være i full stilling, men syns det er synd at jeg må tilpasset fritiden min så mye. Klarer heller ikke jobbe overtid lenger, etter 8 timer er jeg helt ferdig.

Anonymkode: 3cc7d...630

Dette kunne jeg skrevet selv! 

Anonymkode: 93d24...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Diagnosene jeg har er:

Sitrus-allergi.

Du er ikke syk en plass! 😅

Anonymkode: 93d24...1e1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke annet valg enn å jobbe. Er ikke millionær. Uføretrygd frister ikke, får heller dø å jobb. 

Anonymkode: ae634...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange sykdommer merker man ikke hvis man tar medisiner, holder seg i bevegelse eller har et kosthold som holder sykdommen i sjakk.

Andre lidelser er det ikke medisiner eller behandlinger for, og da ender man utenfor arbeidslivet og ofte det sosiale livet i tillegg.

Det verste man gjør er å sammenligne!

Anonymkode: 442cf...65e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leddgikt og chrons er vel det som plager meg mest. Kombinert med reflux, alvorlig allergi, kronisk låste muskler og adhd, men de diagnosene burde ikke stå i veien for å jobbe for noen mener nå jeg. Det meste kan tilrettelegges :)

Jobber forøvrig i butikk uten tilrettelegging, og har 2 små barn. Ja jeg er utslitt mange dager og det krever mye av meg, men blir ikke friskere av å sitte hjemme. Jobben min gir meg fysisk aktivitet, som hjelper på begge de diagnosene. I tillegg til at jeg får utløp for adhden siden det alltid skjer noe rundt meg :)

Anonymkode: d8278...f50

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fint med en tråd som viser at folk med varierende grad av sykdom kan være i jobb.

Jeg har epilepsi, er sånn moderat hardt rammet, vil jeg tro. Har et par anfall i uka i snitt. Bruker medisiner som gjør at jeg er mye trøtt. Noen av anfallene er ganske små, slik at det tar kort tid å restituere seg etterpå, mens de større kan slå meg ut i flere timer. Har likevel svært lite fravær på jobben, og har ingen form for tilrettelegging. 

Jeg har en type kontorjobb - jeg kan selvsagt ikke ha jobber der jeg betjener maskiner eller har ansvar for folk som ikke kan ta vare på seg selv. Men i den typen jobb jeg har, er jeg ikke noe dårligere enn de andre.

Anonymkode: 84154...ba6

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bipolar. Jobber sakte og litt (kanskje ganske) dårlig i de depressive periodene. Får masse gjort i de hypomane periodene. Så gjennomsnittlig på et år, så presterer jeg som mange andre (tror jeg). Det blir i alle fall greit nok 😊

Anonymkode: 4e3e5...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...