Gå til innhold

Hvilke diagnoser har du som er i full jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Etter å ha lest denne tråden føler jeg det er litt sånn: 

Jeg er død, men jobber fremdeles 100%! 

Anonymkode: ca0f3...2b5

Derfor denne tråden er så viktig. Vise til at vi er mange som har diagnose(r), men som likevel har klart å finne en måte å fungere i arbeidslivet. Det er ikke likhetstegn mellom diagnose(r) og uføretrygd. 

Anonymkode: 30e9c...5e0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2024 den 15.12):

Jeg har graves sykdom og en whiplash-skade som gir mye smerte. Har aldri jobbet redusert. Svært lite sykemeldt, mange år siden sist. Må trene og spise sunt for å holde meg friskest mulig. 

Anonymkode: cfe1c...da5

Lat, min jobb pr nå er å late som jeg er syk så jeg får penger fra nav🫣Nå er satsene latterlig lav så må surke til sosialen også

Anonymkode: 40f8a...862

Skrevet

Gastroparese, IBS, Kraftig atopisk eksem, kraftig allergi mot det meste, astma og kptsd.

Og jeg holdt ut i 27 år, de siste årene redusert. Og jeg skulle ønske jeg heller hadde blitt 50% ufør som ung, så hadde jeg kanskje fortsatt vært i jobb i dag, og ikke minst hatt bedre helse. 

For jeg ble jo bare verre for vært år som gikk, kjørte jo helse mi i stykker. Og i dag er ikke livet gøy.

Anonymkode: 61c9a...109

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Derfor denne tråden er så viktig. Vise til at vi er mange som har diagnose(r), men som likevel har klart å finne en måte å fungere i arbeidslivet. Det er ikke likhetstegn mellom diagnose(r) og uføretrygd. 

Hvorfor gjør det tråden så viktig?

Anonymkode: 4e46f...c2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er det heller ingen som påstår, og tråden forteller ingenting som helst om de uføres situasjon.  Man er ikke «flink» som går på jobb til tross for diagnose. Sykdom oppleves ikke likt fra person til person.

Anonymkode: ca602...27b

Skrevet

EUPF og lavt stoffskifte. Medfører fravær noen ganger når den mentale helsa ikke spiller på lag, men har en jobb jeg liker og som tilpasser. 

Anonymkode: b0da7...89b

Skrevet

Autisme, sosial angst og depresjon.
MEN jeg fikk AAP i flere år, fordi jeg slet veldig med sosial angst. Ble prøvd ut i mange jobber, og fant endelig ut at jeg fungerer greit som grafisk designer. (Selv om utviklingen med AI ser ut til å fjerne jobben min i nærmeste fremtid lol). 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det står jo skrevet, hvorfor hen mener det gjør tråden viktig. Le, så slipper du å spørre om noe som allerede er sagt

Anonymkode: 6621b...fe7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er det heller ingen som påstår, og tråden forteller ingenting som helst om de uføres situasjon.  Man er ikke «flink» som går på jobb til tross for diagnose. Sykdom oppleves ikke likt fra person til person.

Anonymkode: ca602...27b

Tråden handler ikke om om uføre og er heller ikke ment å gjøre det. Trenger du en sånn tråd må du finne en av de mange som er laget om og for uføre. Denne tråden handler om de som har diagnoser som likevel ikke er uføre men som står i jobb. Det er mange i denne kategorien og det er selvsagt interessant og viktig at vi også kan ha en tråd. Diagnose og sykdom er ikke ensbetydende med uføregrad, heldigvis. Jeg har bipolar 1 lidelse, en sykdom mange blir uføre av, men jeg jobber enda fullt og er glad for det. Jeg får mye ut av å skrive med mennesker i samme situasjon. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker bare: Så mye mer interessant denne tråden hadde vært hvis det sto hvilken type jobb man hadde og hvilken tilrettelegging man fikk! Da kunne det kanskje gitt inspirasjon og håp til andre med lignende diagnoser, med tips om hva de selv kunne ha prøvd å jobbe med.

Isteden er det en flinkis-konkurranse. 

Jeg har migrene, lavt stoffskifte, leddgikt, kompleks ptsd, tilbakevendende depressiv lidelse med suicidalitet, psoriasis og psoriasisartritt, diverse allergier, Sjøgren og en tarmsykdom. I tillegg sliter jeg med fire prolapser i ryggen som gjør meg stiv og skjev. Jobber fulltid, men det fungerer dårlig og leter etter en jobb som kunne ha passet meg bedre. 

Anonymkode: a2196...a80

• Nyttig 1
Skrevet

Astma, alvorlig tilfelle av lavt stoffskifte som ikke lar seg regulere med stoffskiftemedisiner tilgjengelige i Norge, som gir meg utmattelse, konsentrasjonsvansker, hodepine og leddsmerter, skade i korsrygg. Jobber fullt i et forholdsvis krevende intellektuelt yrke, aldri sykmeldt for diagnosene. Har i tillegg flere barn, frivillig verv og ekstrajobb. Anser meg derimot ikke som FLINK (!) Grunnen til at jeg gjør det jeg gjør, er at jeg ønsker å gjøre det og ser at det går. Forstår at andre ikke klarer det samme.

Anonymkode: a018c...950

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Anser meg derimot ikke som FLINK (!)

Selvsagt gjør du det. Hele innlegget ditt er «against all odds».

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvsagt gjør du det. Hele innlegget ditt er «against all odds».

Har sånn passe tro på den stoffskiftesykdommen som trenger magiske medisiner fra utlandet og gir korsryggskade..Får ikke korsryggskade av lavt.stoffskifte. Man får i verste fall myxødem og dauer. Men ryggen holder.

Anonymkode: a26f0...3d6

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Enig. Alle vet vel at det er fullt mulig å være i jobb med mange diagnoser. Men det er tydeligvis bare de med et visst omløp som forstår at èn diagnose kan gi forskjellige alvorlighetsgrader, og at mange faktisk har jobbet i mange år med diagnoser før det ikke gikk lenger. Tråden er derfor meningsløs, og stigmatiserer/håner de som er uføre. Men dette skjer igjen og igjen, og moderatorene i dette forumet syns visst det er helt greit. 

Anonymkode: ec3b6...e6a

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har sånn passe tro på den stoffskiftesykdommen som trenger magiske medisiner fra utlandet og gir korsryggskade..Får ikke korsryggskade av lavt.stoffskifte. Man får i verste fall myxødem og dauer. Men ryggen holder.

Anonymkode: a26f0...3d6

Jeg har korsryggskade av andre grunner. Når det gjelder medisin, så funker ikke Levaxin.

Anonymkode: a018c...950

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig. Alle vet vel at det er fullt mulig å være i jobb med mange diagnoser. Men det er tydeligvis bare de med et visst omløp som forstår at èn diagnose kan gi forskjellige alvorlighetsgrader, og at mange faktisk har jobbet i mange år med diagnoser før det ikke gikk lenger. Tråden er derfor meningsløs, og stigmatiserer/håner de som er uføre. Men dette skjer igjen og igjen, og moderatorene i dette forumet syns visst det er helt greit. 

Anonymkode: ec3b6...e6a

Så krenkbar burde det være forbudt å være. Tråden handler om de med diagnoser som kobber fulltid. Det må folk klare å lese om under å overtolke og fordreie og anklage for stigmatisering 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2024 den 13.48):

Men det er ikke diagnosen i seg selv som gjør noen uføre, det er funksjonsnivået man har på grunn av / på tross av diagnosen.

Som er nettopp grunnen til at mange er i jobb med akkurat de samme diagnosene som mange er uføre med. De har ulikt funksjonsnivå, til tross for samme diagnose.

Anonymkode: 71fee...923

Og det igjen kan ha mange ulike årsaker. Feks er kosthold og trening veldig viktig for funksjonsnivå ved svært mange sykdommer. Det samme har innstilling og motivasjon.

Anonymkode: cfe1c...da5

Skrevet

Graves, fibromyalgi, adhd og gad. Jobber 100%. Men det er knalltøft i perioder. Heldigvis mulighet for rolige dager på jobb. Når jeg jobbet på sykehjem der det var hektiske dager hele tiden hadde jeg høyt sykefravær. 

Anonymkode: 0870e...b43

Skrevet

Ahdh og muskelsmerter. Vært sykemeldt i en lang periode men jobber fullt nå 💪💪

Anonymkode: c4c54...79a

Skrevet

Jeg har ME, og jobber 100 %. Krysser fingrene for at det fortsetter slik.

Anonymkode: 8dccc...e99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...