AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #1 Skrevet 28. januar 2024 Jeg har graves sykdom og en whiplash-skade som gir mye smerte. Har aldri jobbet redusert. Svært lite sykemeldt, mange år siden sist. Må trene og spise sunt for å holde meg friskest mulig. Anonymkode: cfe1c...da5 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 28. januar 2024 Hva er hensikten med slike tråder, håne de som har diagnoser som ikke klarer å være i jobb? Mange har vært i i jobb i mange år før det ikke gikk mer, og det vil alltid være forskjellig grader av sykdom, uavhengig av diagnoser. Anonymkode: ec3b6...e6a 29 2 26
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #3 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er hensikten med slike tråder, håne de som har diagnoser som ikke klarer å være i jobb? Mange har vært i i jobb i mange år før det ikke gikk mer, og det vil alltid være forskjellig grader av sykdom, uavhengig av diagnoser. Anonymkode: ec3b6...e6a Enig. Er det en tråd for å fremme hvor flinke de er til å jobbe selvom de er syke? Anonymkode: d9b2e...1fc 10 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 Populært innlegg #4 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er hensikten med slike tråder, håne de som har diagnoser som ikke klarer å være i jobb? Mange har vært i i jobb i mange år før det ikke gikk mer, og det vil alltid være forskjellig grader av sykdom, uavhengig av diagnoser. Anonymkode: ec3b6...e6a Ikke meg som er ts, men hensikten er selvfølgelig å folkeopplyse om at mange som er i jobb også har sykdom og handikap. Litt godt for mange å bli litt bevisstgjort på det, da det foreligger en generell oppfatning av at arbeidsføre er 100% friske og uføre er 100% syke. Jeg har skoliose med gjentagende ryggprolapser. I full jobb, men trener styrke hver dag. Anonymkode: 34559...1df 45 13
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #5 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke meg som er ts, men hensikten er selvfølgelig å folkeopplyse om at mange som er i jobb også har sykdom og handikap. Litt godt for mange å bli litt bevisstgjort på det, da det foreligger en generell oppfatning av at arbeidsføre er 100% friske og uføre er 100% syke. Jeg har skoliose med gjentagende ryggprolapser. I full jobb, men trener styrke hver dag. Anonymkode: 34559...1df Er det er vanlig oppfatning? Jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Det er mange med utfordringer som klarer å være i full jobb. Anonymkode: d9b2e...1fc 6 6
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #6 Skrevet 28. januar 2024 Kronisk spenningshodepine. Er i 80% stilling men jobber oppimot 100%. Jobber med utviklingshemmede Anonymkode: eb1b0...bdc 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #7 Skrevet 28. januar 2024 Skrumplever og BMI på 40+. Er i 100% (fysisk krevende) jobb. Anonymkode: 432b5...fca 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #8 Skrevet 28. januar 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke meg som er ts, men hensikten er selvfølgelig å folkeopplyse om at mange som er i jobb også har sykdom og handikap. Litt godt for mange å bli litt bevisstgjort på det, da det foreligger en generell oppfatning av at arbeidsføre er 100% friske og uføre er 100% syke. Jeg har skoliose med gjentagende ryggprolapser. I full jobb, men trener styrke hver dag. Anonymkode: 34559...1df Dette er da ikke noe som trengs å opplyses om til befolkningen, tror du virkelig ikke folk vet fra før at mange som er i jobb har diagnoser? Det er nok heller det at mange oppfatter at uføre egentlig burde vært i arbeid, og at det er dette tråden egentlig handler om. Anonymkode: ec3b6...e6a 10 2 6
Søgni Skrevet 28. januar 2024 #9 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Enig. Er det en tråd for å fremme hvor flinke de er til å jobbe selvom de er syke? Anonymkode: d9b2e...1fc AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva er hensikten med slike tråder, håne de som har diagnoser som ikke klarer å være i jobb? Mange har vært i i jobb i mange år før det ikke gikk mer, og det vil alltid være forskjellig grader av sykdom, uavhengig av diagnoser. Anonymkode: ec3b6...e6a Nå skal jeg ikke snakke for trådstarteren, men det å være kronisk syk og/eller funksjonshemmet, betyr ikke det samme som å være utenfor arbeidslivet. Arbeidsevne handler om flere ting enn diagnoser. Et annet poeng er at folk preges ulikt, til dels svært ulikt. Da jeg ble syk/funksjonshemmet/hva man nå enn skal kalle det tidlig i 20-årene, så manglet det forbilder og konkrete eksempler på at det faktisk var mulig. Kun det jeg oppfattet som vage lovord om inkludering, og en paternalistisk holdning rundt dette med sykdom. En ting er å trø på de som er utenfor arbeidslivet eller stille spørsmål ved hvorfor noen er ufør når andre ikke er det. Det skal man unngå, naturligvis. Men helt ærlig, så er det ingen steder man kan snakke om dette med sykdom/funksjonshemming og arbeid, og de utfordringene og mulighetene det gir, uten at det skal komme noen med uføretrygd og stille spørsmål ved om man "virkelig er syk siden man jobber og hva klager man over". Fora for syke og funksjonshemmede er den absolutt verste arenaen, og andre syke og funksjonshemmede er den absolutt dårligste heiagjengen for syke i arbeid. Samme hvor diplomatisk, nyansert og konkret man uttaler seg, så er det alltid noen som skal få det til å handle om uføre syke, når det handler om arbeidsføre syke. 24 8
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #10 Skrevet 28. januar 2024 Nakkeprolaps og alvorlig IBS. Anonymkode: d24e1...7e3 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #12 Skrevet 28. januar 2024 Inkomplett ryggmargsskade og utmattelse. Var ufør men jobber fulltid etter eget ønske. Har ikke overskudd til annet enn jobb, men elsker jobben min! Anonymkode: c3697...574 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #13 Skrevet 28. januar 2024 Just now, Søgni said: Nå skal jeg ikke snakke for trådstarteren, men det å være kronisk syk og/eller funksjonshemmet, betyr ikke det samme som å være utenfor arbeidslivet. Arbeidsevne handler om flere ting enn diagnoser. Et annet poeng er at folk preges ulikt, til dels svært ulikt. Da jeg ble syk/funksjonshemmet/hva man nå enn skal kalle det tidlig i 20-årene, så manglet det forbilder og konkrete eksempler på at det faktisk var mulig. Kun det jeg oppfattet som vage lovord om inkludering, og en paternalistisk holdning rundt dette med sykdom. En ting er å trø på de som er utenfor arbeidslivet eller stille spørsmål ved hvorfor noen er ufør når andre ikke er det. Det skal man unngå, naturligvis. Men helt ærlig, så er det ingen steder man kan snakke om dette med sykdom/funksjonshemming og arbeid, og de utfordringene og mulighetene det gir, uten at det skal komme noen med uføretrygd og stille spørsmål ved om man "virkelig er syk siden man jobber og hva klager man over". Fora for syke og funksjonshemmede er den absolutt verste arenaen, og andre syke og funksjonshemmede er den absolutt dårligste heiagjengen for syke i arbeid. Samme hvor diplomatisk, nyansert og konkret man uttaler seg, så er det alltid noen som skal få det til å handle om uføre syke, når det handler om arbeidsføre syke. Selvfølgelig betyr ikke det å være kronisk syk det samme som å ikke kunne jobbe. Akkurat som at det å være kronisk syk også betyr at man ikke kan jobbe. Og det er den siste gruppen her som blir hånet og latterliggjort, og det opprettes nye tråder som dette hele tiden nettopp for å gjøre dèt. Anonymkode: ec3b6...e6a 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #14 Skrevet 28. januar 2024 Tenkt pa at vi som er uføre også har andre plager, som folk flest, som vi pent måtte ha jobbet med? Jeg er ufør pga psykisk sykdom. Det betyr ikke at jeg er frisk fysisk. Anonymkode: a26f0...3d6 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #15 Skrevet 28. januar 2024 Søgni skrev (2 minutter siden): Nå skal jeg ikke snakke for trådstarteren, men det å være kronisk syk og/eller funksjonshemmet, betyr ikke det samme som å være utenfor arbeidslivet. Arbeidsevne handler om flere ting enn diagnoser. Et annet poeng er at folk preges ulikt, til dels svært ulikt. Da jeg ble syk/funksjonshemmet/hva man nå enn skal kalle det tidlig i 20-årene, så manglet det forbilder og konkrete eksempler på at det faktisk var mulig. Kun det jeg oppfattet som vage lovord om inkludering, og en paternalistisk holdning rundt dette med sykdom. En ting er å trø på de som er utenfor arbeidslivet eller stille spørsmål ved hvorfor noen er ufør når andre ikke er det. Det skal man unngå, naturligvis. Men helt ærlig, så er det ingen steder man kan snakke om dette med sykdom/funksjonshemming og arbeid, og de utfordringene og mulighetene det gir, uten at det skal komme noen med uføretrygd og stille spørsmål ved om man "virkelig er syk siden man jobber og hva klager man over". Fora for syke og funksjonshemmede er den absolutt verste arenaen, og andre syke og funksjonshemmede er den absolutt dårligste heiagjengen for syke i arbeid. Samme hvor diplomatisk, nyansert og konkret man uttaler seg, så er det alltid noen som skal få det til å handle om uføre syke, når det handler om arbeidsføre syke. Jeg leser nok tråden annerledes enn deg. Jeg er selv kronisk syk og jobber 100%. Ingen på min jobb vet at jeg er syk. Jeg har ikke behov for å gjøre et poeng ut av det, eller sammenligne meg med andre med min diagnose som ikke klarer å jobbe. Selvom mine kolleger ikke vet om det, påvirker sykdommen meg. Min strategi er å fokusere på det jeg får til og se forbi det jeg ikke klarer. Derfor tenker jeg at denne tråden ikke burde vært opprettet, ikke fronte diagnoser. Respekterer at andre mener noe annet. Anonymkode: d9b2e...1fc 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #16 Skrevet 28. januar 2024 Fibromyalgi, kronisk migrene, spenningshodepine, kptsd, depresjon og angst. Jobber 100%, men har ofret mye for å klare det. Anonymkode: 6402f...0d3 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #17 Skrevet 28. januar 2024 Lavt stoffskifte og migrene. Dette går mest utover fritiden min, får typisk migrene i helgene. Det lave stoffskiftet har redusert energien min betraktelig. Burde nok ideelt jobbet 80 %, men det er nok veldig vanskelig å få innvilget. Jeg vil jo helst være i full stilling, men syns det er synd at jeg må tilpasset fritiden min så mye. Klarer heller ikke jobbe overtid lenger, etter 8 timer er jeg helt ferdig. Anonymkode: 3cc7d...630 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #18 Skrevet 28. januar 2024 I forhold til nødvendigheten av en slik tråd. Må jo være fint å vite at det er mulig å delta i arbeidslivet selv om man har fått en diagnose, fint å vite om eksempler på de som har klart dette? Betyr ikke at de som ikke klarer det har gjort noe feil. Hvorfor blir alt sett på som ett angrep? Og alle diskusjoner er negativt? Anonymkode: 184d2...188 21 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #19 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I forhold til nødvendigheten av en slik tråd. Må jo være fint å vite at det er mulig å delta i arbeidslivet selv om man har fått en diagnose, fint å vite om eksempler på de som har klart dette? Betyr ikke at de som ikke klarer det har gjort noe feil. Hvorfor blir alt sett på som ett angrep? Og alle diskusjoner er negativt? Anonymkode: 184d2...188 For min del har det vært mange tråder som henger ut uføre i det siste, og jeg ser denne tråden i sammenheng med de. Anonymkode: d9b2e...1fc 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #20 Skrevet 28. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: For min del har det vært mange tråder som henger ut uføre i det siste, og jeg ser denne tråden i sammenheng med de. Anonymkode: d9b2e...1fc Helt klart. Men KG er fulle av bevisstløse og lite reflekterte holdninger... Anonymkode: ec3b6...e6a 2 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå