Gå til innhold

Bør vi kjøpe trappegrind?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal flytte inn i et hus med tre etasjer og normal U-trapp uten repos. Vi har et barn på 5 år og et annet på 2,5. Til nå har vi bodd i et hus helt uten trapper, så barna har helt begrenset erfaring med trapp fra besøk hos andre. Burde vi sette opp trappegrind? Setter man det både ved start og slutt av trappen? Hva ville du gjort?

Anonymkode: dc837...ee1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi skal flytte inn i et hus med tre etasjer og normal U-trapp uten repos. Vi har et barn på 5 år og et annet på 2,5. Til nå har vi bodd i et hus helt uten trapper, så barna har helt begrenset erfaring med trapp fra besøk hos andre. Burde vi sette opp trappegrind? Setter man det både ved start og slutt av trappen? Hva ville du gjort?

Anonymkode: dc837...ee1

Ja. Både oppe og nede, og den trappegrinden som skal festes oppe må skrues fast (finnes forskjellige typer). 

Ungen min på 3 år får ikke gå alene i trapper enda, vi har ikke trapp hjemme så har ikke fått øvd så mye på det. Derfor har besteforeldre satt opp trappegrinder hjemme hos seg. 

Anonymkode: d9ee8...725

Skrevet

Jeg hadde ikke giddi det med en på 2,5. Lær de heller å gå i trapp. 

Anonymkode: 0855d...24e

• Liker 4
  • Nyttig 3
Gjest jegerrinne
Skrevet

Vi har aldri hatt.  Vi lærte de hvordan krabbe opp og ned. Og med en på 2.5 hadde jeg nok heler lært barne trappa

Skrevet

Jeg flytta til hus med trapper da ungen var akkurat fylt 3 år. Kjøpte ikke trappegrind. Det gikk i grunn veldig bra. Nå er barnet mitt av den forsiktige arten da. Hun falt en gang i trappa, men var så smart at hun fikk snudd seg i trappa og stoppe så å si med en gang.

Anonymkode: 14ca2...319

Skrevet

Vi flyttet fra leilighet til hus med trapp da eldste var 2,5år, han hadde lite erfaring med trapper. Vi satt opp grind i toppen av begge trappene, men droppet nede fra 1. til 2.etasje. Det tok ikke lang tid før han var god på trappa, men vi beholdt de en stund siden kjelleetrappen er veldig bratt. Trappen fra 2.etasje er rett utenfor soverommet hans, og noen netter kommer han gående ut i halvsøvne, så har igjen grinden på natta.

Anonymkode: 8e3cd...236

Skrevet

Jeg hadde lært de å gå trapp.

Skrevet

Hvis yngste er 2,5 hadde jeg ikke giddet kjøpe trappegrind.  

Skrevet

Vi har trappegrind enda da hun kan våkne om natten for å gå inn til oss i halvsøvne. Akkurat blitt 4 år. Ikke behov for trappegrind utenom natt :)

Anonymkode: f4936...6de

Skrevet

En på 2,5år kan vel gå i trappen? 
ser ingen grunn til å ha trappegrind ved den alderen.

Anonymkode: f458d...223

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En på 2,5år kan vel gå i trappen? 
ser ingen grunn til å ha trappegrind ved den alderen.

Selvfølgelig kan de det. Men de kan også falle i trappen, spesielt om natten. Jeg ville ikke tatt risikoen for å spare noen hundrelapper. 

Anonymkode: 59892...ad1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Barnet på 2.5 lærer raskt p gå i trappet, så jeg hadde ikke brukt penger på grinder. Vi flyttet selv til ett hus med trappet da yngste var 2.5 år og har ikke hatt hverken trappegrinder eller peisgrind etter dette. De er gamle nok til å lære å forstå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig kan de det. Men de kan også falle i trappen, spesielt om natten. Jeg ville ikke tatt risikoen for å spare noen hundrelapper. 

Enig i dette. Gutten til ei venninne datt ned trappa da han var ca 3. Det var et øyeblikk hun ikke fulgte med, og han kunne jo egentlig gå i trapp. Selv om de kan gå i trapp er impulskontrollen såpass dårlig enda, at jeg ville montert grind mtp den yngste og mulige vandringer.

Skrevet

Du merker fort om behovet er der, tenker jeg. I første omgang vil jeg si at det er unødvendig, og kanskje et direkte bomkjøp.

Anonymkode: 4e2ed...784

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine har ikke hatt for vane å gå rundt i huset på natten, så vi har aldri hatt behov for det.

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2024 den 22.02):

Mine har ikke hatt for vane å gå rundt i huset på natten, så vi har aldri hatt behov for det.

Mine har heller ikke hatt det for vane, men den dagen han tusler ut i gangen i halvsøvne midt på natta så er det veldig trygt å ha trappegrinden lukket.

Vi har hatt brannvarslere i alle hus vi har bodd, men vi har ikke for vane å ha husbrann.

Vi bruker bilbelter hver eneste gang vi kjører vil, men vi har ikke for vane å krasje.

Trappegrinden er jo ikke der fordi barna pleier å kaste seg ned trappene flere ganger om dagen, men for å sikre.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har alltid trappegrind i toppen av trappa til barna er minst 5 år. Både for å være trygge ved nattevandring, og for å unngå at de ramler ned trappa når de løper rundt. 

Anonymkode: e7f67...faa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...