AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #1 Skrevet 28. januar 2024 Hei, ja som tittelen sier har han utviklet dette det siste året. Jeg er førsteganshundeeier,så lite å sammenligne med, jeg har heller aldri hørt om dette før, og når jeg spør andre hundeeiere opplever ikke de det, og har heller ingen forklaring. Har googlet det en del og etter en stund funnet bittelitt på evnet, at det er et instinkt og det er på samme måte som markering at hundene snakker sammen. At å sleike / smake på urinen gir dem enda mer informasjon, er dette riktig? Hvorfor er det da veldig få som opplever det? Er det noen her som opplever det? Og hvordan håndterer dere det? Jeg personlig syns det er veldig kvalmt og stygg uvane, og jeg lar han ikke få gjøre det, jeg drar han bort og sier nei. også fordi jeg har fått høre at det er jo fort slik man smitter sykdommer. Men samtidig er han jo en hund og ikke ett menneske og hvis det er hans instinkt og naturlig for ham er det jo feil av meg 🤔 Hva mener dere er riktig ? Anonymkode: e1c7f...e47
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #2 Skrevet 28. januar 2024 Min er også tre år og gjør det samme. Jeg tror han slikker på tiss fra ho-hunder og tisser på tiss fra hanner. Jeg lar ham gjøre det litt. Han får imidlertid ikke sniffe og slikke på bæsj. Anonymkode: d8ca1...025
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #3 Skrevet 28. januar 2024 Uansett hva hunden gjør har det ikke noe for seg å drive å si nei hele tida, det er ubehagelig for hunden, og han skjønner ikke hva han skal gjøre i stedet. Men ja, å sleike på tiss er for å få bedre tak i lukta. Det er helt normalt og sånn de får brukt sansene sine ordentlig. Det at du syns det er ekkelt betyr at du tenker på ham som om hunder har samme oppfatning av ekkelt som oss. Så ja, det er feil av deg å kjefte på ham for å gjøre det som er naturlig for ham. Det er hundens sosiale medium. Må klikke litt her, like litt der. Si ifra at den fine dama er hans ved å tisse oppå andres tiss. Så hvordan jeg håndterer det med mine tre hannhunder er at jeg går videre når de er ferdig. Anonymkode: 6e45f...d35 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #4 Skrevet 28. januar 2024 Mine tisper gjør det om de kommer over spesielt interessante flekker, og hele tiden i tiden før, under og etter løpetid. De smaker, også hakker de med tennene/smatter for å bedre dra lukten opp i de rette kanalene for å analysere smaken og lukten. Jeg ser for meg at de er vindamer på ferietur i et winery i Italia eller noe 😄 "Ah, a young healthy male specimen in the poodle range, with a touch of 'I just saw a cat' induced overexcitement as a spicy aftertaste". Det gjør meg ingenting og er helt normalt. Noen raser gjør det kanskje mer enn andre. Alle hannhundene jeg kjenner av min rase, gjør det. Spesielt når de kommer over en tisseflekk fra en løpsk tispe. La hunden din bruke sansene sine. Anonymkode: 29434...e25 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #5 Skrevet 28. januar 2024 Hmm.. okey, takk for svar. Jeg var jo som sagt veldig usikker på om jeg hadde rett i å ikke la han gjøre det. og ja han driver med denne hakkingen, 😅helt nytt for meg altså , jeg har alltid vært mye rundt hund før jeg fikk min egen. Men aldri sett det. Nå vil jeg også si at jeg kjefter jo ikke på han, jeg sier nei og går videre. Og jo jeg mener min hund forstår ett nei. Jeg trenger ikke lenger å dra han bort, sier nei, og han slutter og går videre. men ja får avlære meg det da og la han få holde på, 🤮 Anonymkode: e1c7f...e47
Troyamin Skrevet 28. januar 2024 #6 Skrevet 28. januar 2024 Fortsett å si nei og ta han bort. Det er ingen grunn for å holde på. Det kan bli enda mer stress, uro og ikke minst blir han utsatt for potensielle sykdommer. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #7 Skrevet 28. januar 2024 2 hours ago, Troyamin said: Fortsett å si nei og ta han bort. Det er ingen grunn for å holde på. Det kan bli enda mer stress, uro og ikke minst blir han utsatt for potensielle sykdommer. Hmm, må si jeg er litt enig i det også, Anonymkode: e1c7f...e47 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #8 Skrevet 29. januar 2024 Jeg tillater heller ikke min å gjøre dette. Det er som regel flekker fra tisper med løpetid, og han mister hodet helt og nærmest ruser seg på den duften. Det blir sjelden en trivelig tur for noen av oss når han begynner på det, og jeg merker at han for eksempel kan reagere sterkere i møte med andre hunder når han er så høy at han ikke har særlig kontakt med meg. Jeg har lært inn kontaktord og belønner konsekvent hver gang jeg ser flekker jeg aner meg han kommer til å gjøre det med. Det samme har jeg for øvrig gjort med hestemøkk. Nå gjør han et stort nummer ut av å se på begge deler, så han er sikker på at jeg får det med meg, før han kommer bort til meg for godbit/kos/leke. Anonymkode: 91378...59c 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 Min hund gjorde også dette. Jeg sa nei og tok et lite rykk i båndet. Han gikk bestandig videre da. Så det er ikke så uvanlig som du trur kanskje. Anonymkode: 4f9b8...7b6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå