Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest diverse artikler av type «folk med barn er ikke lykkeligere», «menn med små barn trives dårligere i livet» samt lest i forum der folk skriver inn som anonyme at det de angrer mest på i livet har vært å få barn. 
Vet selv at nær familie til barndomsvenn har sagt rett ut at barn var noe hun bare fikk fordi det var forventet etter giftemål, bare sånn man gjør der liksom.

Har selv aldri ønsket barn og vært tydelig på det. Har heller aldri angret og er nå for godt voksen til at jeg ville vurdert å begynne.

Synes livet folk lever nå, med et evig jag der alle må jobbe fulltid, trene, alt er usunt (gud forby Toro til middag), barn må gå på aktiviteter i tillegg til lange dager i barnehage/skole/sfo også lekser etter det, ser forferdelig ut. Skjønner selvfølgelig at de er glade i barna sine, men hvor er det tid til å bare leve? 

Er det mange der ute som oss, voksne nok til at det kan være for sent, men fornøyde med valget og ikke har angret? 

Føler der nesten er tabu å si at man ikke ønsker barn og møter derfor ikke særlig mange som sier det samme 😅

Vi har god økonomi, trygge jobber, hus og kunne fint klart å ha barn på alle praktiske måter. Vi velger å heller kutte i stress der vi kan, vi nyter rolige morgener i helgen uten bleier, krangling og barne-TV på høyt i bakgrunnen. Vi nyter at vi ikke må kjøre i sikk sakk for å kjøre/hente barn og har fri etter jobb. Vi nyter å velge ferier der vi vil, og vi har mange bekymringer mindre når vi ikke har barn som blir mobbet, er syke, holdes utenfor, har skolevegring osv osv..

Er det flere der ute som vil fortelle om sine valg og hvorfor? ☺️

Anonymkode: 7731a...661

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde jeg var som deg i 32 år og mange år i stabilt forhold. Har nå en datter på en måned som smelter hver en celle i kroppen min, og er sååå glad jeg endret mening! Ser nå på en stressfull fremtid med glede for jeg får bli med henne å vokse opp, og basert på kjærligheten jeg kjenner vet jeg det blir verdt alt stresset og tidsklemma!  ❤️

(Vi kan sikkert snakkes om x antall år, men lykkerusen i meg nå er veldig sikker på at valget mitt er rett😂)

• Liker 5
  • Hjerte 11
Skrevet

Jeg endret mening og synes familieliv virker givende, og prøver nå å få barn i slutten av tyveårene. Det er noe jeg virkelig ønsker og føles rett.

Men synes at det er bare tull at frivillige barnløse er mindre lykkeligere, tror man klarer å ha fint liv uansett barn eller ikke. Dessuten tror jeg at mange lever bedre som barnløse, og litt tabu men virker som det er flere, særlig kvinner, angrer noe på barn på grunn av alt man gir opp for familieliv/småbarn. 

Anonymkode: 0f1fa...1c9

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg fikk barn tidlig, som nå er i tenårene. Er ikke sammen med barnets pappa og har absolutt mye glede med situasjonen som er og har vært. Har hatt ny samboer i nesten et tiår, men vi gleder oss over å ha kommet oss over tiden med små barn i hus. 😊 Man tilpasser seg, men tror begge deler er like verdifullt.

Anonymkode: d49b9...549

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi er også ett par i slutten av 30 årene som har valgt å ikke ha barn.vi har vært sammen i 10 år og vi har god økonomi, og ja det er ingen annen grunn enn at vi ikke ønsker barn .

for min egen del har jeg aldri vært noe opptatt av barn, jeg var en periode usikker, altså jeg tenkte kanskje at jeg ikke hadde lyst på barn, men ikke helt 100% sikker, har ikke bestemt meg liksom. Men ønsket om barn kom aldri.

jeg tror jeg var mest usikker fordi jeg følte meg annerledes og det var forventet at jeg skulle ville ha barn.blir jo alltid fortalt, bare vent til ditt og datt.

nå skal det sies at jeg er ganske utradisjonell på andre områder og, jeg har heller ikke lyst å kjøpe meg hus, jeg føler da jeg kjøper meg gjeld og mer ansvar og betaler med frihet.

Jeg er heller ikke noe glad i en fast jobb over lengere tid, jeg ønsker å kunne ha forandringer i livet når jeg trenger det.

Men alt dette medfører likevel litt asosialisering fra gamle venner og familie, litt fordi vi er ekstremt forskjellige og noe fordi jeg føler ikke andre takler det og må liksom stusse så på mine valg og blande seg oppi ting, sikter da til familie.

skal du ikke snart ditt skal du ikke snart datt, jeg har utallige ganger hatt de samme diskusjonene fordi jeg tar valg som ikke er forventet.  Fler ganger sier de at de forstår og respekterer men så gjør de egentlig ikke det allikevel. Jeg syns dette er ganske ille gjort fordi selv om jeg står sterkt i mine egne valg har det og kan fremdeles til tider være tøft fordi det kan gjøre meg usikker i meg selv når det blir så mye motgang. det har skjedd ett par ganger at jeg har tatt noen mer a4 valg fordi jeg føler forvirret og da har jeg endt opp med å mistrivdes.

dette ble en lang greie, hadde tydlighvis mye på hjertet der. Men ja vi har kanskje tilgode å møte noen venner som er i samme alder som velger samme livsstil. Vi er glad i naturen og bor litt øde , og har flyttet mye rundt og da er mulighetene mindre for det, så det er jo en bakside.

men ja, 😊 håper fler velger dette om det er slik de egentlig er, og ikke følger strømmen fordi det er det de må

Anonymkode: f0d7e...08b

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

De ulempene du nevner med bleier og henting og kjøring til barnehage varer en kort periode av livet. Dessuten kan man få bhgplass på vei til jobb slik at det ikke blir en omvei. Sunn mat bør vel også barnløse tenke på. Tv kan ha vanlig volum. Her i huset har vi lite/ingen krangling. Barnet trenger ikke å gå på mange aktiviteter. F.eks vi vil ikke at barnet skal gå på aktiviteter etter barnehagen, vi vil ha mest mulig tid med ham. Gleder oss til han begynner på skolen neste år, med lekser og alt det innebærer. Vi elsker å se hvordan barnet vårt utvikler seg og vi vil gjøre alt vi kan for å gi ham en god oppvekst. Tenkte i 34 år at jeg var lykkelig barnløs. Heldigvis ombestemte vi oss. 

Du spør om vi har tid til å leve. Svaret på det er ja. Vi møter venner, reiser vekk alene, gjør ting vi interesserer oss for både med og uten barnet. Vi reiser til steder som ikke nødvendigvis blir reklamert som barnevennlige, men det er supert å reise dit med barn (ikke charter eller resorts). 

Vi trener og tar vare på oss. Ikke nødvendigvis pga barnet, selvom vi også vil holde oss friske og raske også for hans skyld.

Håper selvsagt at barnet aldri blir mobbet eller får en alvorlig sykdom, men går ikke rundt og grubler over det. 

Anonymkode: da90c...9e3

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde ikke lyst på barn. Jeg har ikke lyst på barn. Typen hadde ikke lyst på barn. Typen har ikke lyst på barn.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal måtte argumentere mer rundt det. Vi vil ikke ha barn, derfor har vi ikke barn. Og nei, vi har ikke angret på at vi ikke lot oss presses til noe vi ikke ønsket.

Anonymkode: 2c744...890

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Jeg pleide å bli spurt om hele tida om jeg skulle få barn, men jeg var i vanskelig livssituasjon med helse og økonomi samt samlivsbrudd så det var ikke så aktuelt. Så var det en periode der nye jeg møtte antok at jeg var frivillig barnløs og skulle "respektere" det, noe som var veldig vondt da jeg ønsket barn og var bitter på eksen. Så begynte nye jeg møtte å anta at jeg allerede hadde barn og ble forvirret da det ikke stemte (fordi jeg er veldig familieorientert). Nå er jeg over eksen og har ny kjæreste, ok helse og god økonomi og kan tenke meg 1-2 barn men vet ikke om jeg rekker å få. Jeg tror det blir et godt liv enten det blir med eller uten barn. Jeg har både barnløse, barnefrie og barnefulle venner, og venner som ikke skulle ha barn men fikk det og elsket det, og venner som lengtet etter barn og fikk det og synes livet med barn er jævlig slitsomt. Selv har jeg et godt liv og bruker mye tid på videreutdanning og hobby som jeg vet jeg ikke kan dyrke fullt en lang periode om jeg får barn. Det er fordeler og ulemper med alt. Og hva folk tror om meg, er det lite jeg får gjort med!

Anonymkode: 98bc9...e59

• Hjerte 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

De ulempene du nevner med bleier og henting og kjøring til barnehage varer en kort periode av livet. Dessuten kan man få bhgplass på vei til jobb slik at det ikke blir en omvei. Sunn mat bør vel også barnløse tenke på. Tv kan ha vanlig volum. Her i huset har vi lite/ingen krangling. Barnet trenger ikke å gå på mange aktiviteter. F.eks vi vil ikke at barnet skal gå på aktiviteter etter barnehagen, vi vil ha mest mulig tid med ham. Gleder oss til han begynner på skolen neste år, med lekser og alt det innebærer. Vi elsker å se hvordan barnet vårt utvikler seg og vi vil gjøre alt vi kan for å gi ham en god oppvekst. Tenkte i 34 år at jeg var lykkelig barnløs. Heldigvis ombestemte vi oss. 

Du spør om vi har tid til å leve. Svaret på det er ja. Vi møter venner, reiser vekk alene, gjør ting vi interesserer oss for både med og uten barnet. Vi reiser til steder som ikke nødvendigvis blir reklamert som barnevennlige, men det er supert å reise dit med barn (ikke charter eller resorts). 

Vi trener og tar vare på oss. Ikke nødvendigvis pga barnet, selvom vi også vil holde oss friske og raske også for hans skyld.

Håper selvsagt at barnet aldri blir mobbet eller får en alvorlig sykdom, men går ikke rundt og grubler over det. 

Jeg forstod det som om dette var en tråd mer for de som var frivillige barnløse, og ett innspil på å høre fra andre i samme situasjon ( beklager hvis det er feil) Og da skjønner jeg ikke hvorfor de med barn må komme inn å argumentere hvor fint familielivet er og hvor mye positivt det er med barn og det er verdt det osv. beklager men det ER irriterende. Det har skjedd i andre tråder også, og det skjer i andre sammenhenger. Jeg tror ikke det hadde vært like mye godtatt om vi barnløse hadde gjort det samme. Og ok en mener sikkert ikke noe med det, men vær så snill a 😅

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg og samboer har vært sammen i 20 år 🙂 Har godt økonomi å valgte ganske tidlig at barn ikke var noe for oss 🙂 Vi er 37 og 44 😊

Anonymkode: 10da7...2e5

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg og samboer har vært sammen i 20 år 🙂 Har godt økonomi å valgte ganske tidlig at barn ikke var noe for oss 🙂 Vi er 37 og 44 😊

Vi har aldri vært begeistret for barn, så da ble valget enkelt 😊

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ja og jeg elsker livet som barnfri😍

Jeg er så glad for at jeg har tatt valget som er rett for meg. Så glad jeg ikke har presset meg selv inn i en mindre boks bare for å behage samfunnet, steriotyper, press, forventninger eller av stigma. At jeg traff mr right som heller ikke ønsket barn og hadde tatt en endelig beslutning med å sterilisert seg gjorde han bare enda mer mr right for meg. Og med han har ting bare klaffet på en utrolig fin måte hele veien. Det er han jeg har elsket i 17 år og for resten av livet og er så glad vi har de samme tankene om barn.

Jeg lever heldigvis i omgivelser med mennesker som ikke har slike strenge dogmer at barn er det eneste rette og det gjør selvsagt livet bedre og friere. Jeg tror en ser det en vil se ut ifra egne ønsker. For min del fatter jeg ikke hvordan og hvorfor noen ønsker barn da jeg selv ikke ønsker det og jeg ser bare uendelige grunner til at jeg er så takknemlig for at jeg ikke lever det livet, mens de som ønsker barn sikkert føler det samme om oss barnfrie, det handler bare om perspektiv ut ifra egne ønsker og erfaringer. Jeg respekterer og tror selvfølgelig på foreldre når de sier de lever et liv som er rett for de men vet også at jeg har tatt et rett valg som er rett for meg. Vi ønsker bare ikke det samme i livet, ikke alle ønsker å bli sykepleiere heller og det er selvfølgelig helt greit når det er så mye annet en kan gjøre.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstod det som om dette var en tråd mer for de som var frivillige barnløse, og ett innspil på å høre fra andre i samme situasjon ( beklager hvis det er feil) Og da skjønner jeg ikke hvorfor de med barn må komme inn å argumentere hvor fint familielivet er og hvor mye positivt det er med barn og det er verdt det osv. beklager men det ER irriterende. Det har skjedd i andre tråder også, og det skjer i andre sammenhenger. Jeg tror ikke det hadde vært like mye godtatt om vi barnløse hadde gjort det samme. Og ok en mener sikkert ikke noe med det, men vær så snill a 😅

Det handlet vel ikke om hvor fint familielivet eller barnefrilivet er, men at man tar ei rekke valg om livsstil, ikke bare valg om barn eller ikke. Jeg ser ofte her inne at barnløse skriver om alt de kan gjøre og gjør fordi de ikke har barn, som jeg ikke kjenner meg igjen i i mitt liv uten barn. Dette er nok fordi en del av de livsstilsendringene folk ofte gjør rett før eller etter de har fått barn, handler om graden av å etablere seg med jobb, bolig, økonomi og rutiner. Men det finnes jo folk med unger som stadig reiser jorda rundt eller ofte tar seg en fest og folk uten unger som ikke drikker, legger seg tidlig og har hjemmebakte brød klar i fryseren. Selv bruker jeg som barnløs/barnefri MYYYE tid på bl.a.hobby, men mange jeg gjør hobby med har barn men de tar tar harde prioriteringer og velger bort mye "tull". 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det handlet vel ikke om hvor fint familielivet eller barnefrilivet er, men at man tar ei rekke valg om livsstil, ikke bare valg om barn eller ikke. Jeg ser ofte her inne at barnløse skriver om alt de kan gjøre og gjør fordi de ikke har barn, som jeg ikke kjenner meg igjen i i mitt liv uten barn. Dette er nok fordi en del av de livsstilsendringene folk ofte gjør rett før eller etter de har fått barn, handler om graden av å etablere seg med jobb, bolig, økonomi og rutiner. Men det finnes jo folk med unger som stadig reiser jorda rundt eller ofte tar seg en fest og folk uten unger som ikke drikker, legger seg tidlig og har hjemmebakte brød klar i fryseren. Selv bruker jeg som barnløs/barnefri MYYYE tid på bl.a.hobby, men mange jeg gjør hobby med har barn men de tar tar harde prioriteringer og velger bort mye "tull". 

Jeg tenker mer sånn man har rett og slett ikke lyst på barn, ikke fordi da må man hi opp ting men fordi det er null interesse i å ha barn😏 må man alltid da få høre hvor fint det er med barn likevel?

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Har ikke lyst på barn, og har derfor ikke fått barn. Fant en partner med samme manglende lyst. Lever ellers et veldig vanlig A4 liv med hus, bil og hund, bare at det er barnefritt.

Anonymkode: f30a1...bd2

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stilles spørsmålstegn ved flere ting som barnløse ikke har forutsetning til å kunne svare, derav svaret mitt som forhåpentligvis kan nyansere noen fordommer. Dette er et diskusjonsforum for kvinner, ikke en forening for barnløse. Dermed kan alle som vil svare 😀

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tanken bak tråden var å se om det er mange som oss, som har valgt dette, men som ikke møter så mange med samme syn. Skulle noen ha samme syn, våger de ofte ikke å si det- nettopp pga det som skjer her. Folk som har barn ser ut til å ta det litt personlig og vil inn og overbevise om hvor fantastisk det er.

Min erfaring er at de ikke er så glade når vi frivillig barnløse skriver på deres innlegg og lagde derfor et eget «for likesinnede». Ingen konkurranse om hvem som lever best, men innspill fra folk som velger det samme, og hvorfor. 

Kommer fra stor familie selv og har alltid vært omringet av smått og stort i alle aldre. Aldri tenkt at det ser ut som noe for meg, samme hvor snille, sjarmerende og livlige de måtte være rundt meg. Rett og slett «medfødt» sikker i min sak og det spiller liten rolle hvor mange som da forteller meg at jeg angrer når jeg blir gammel eller hvor idyllisk det er når 3 åringen hopper lykkelig på deg i sengen kl 5 en lørdag morgen 😅

Anonymkode: 7731a...661

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det stilles spørsmålstegn ved flere ting som barnløse ikke har forutsetning til å kunne svare, derav svaret mitt som forhåpentligvis kan nyansere noen fordommer. Dette er et diskusjonsforum for kvinner, ikke en forening for barnløse. Dermed kan alle som vil svare 😀

Det virker mer som å forsvare seg i et tema en heller ikke har så mye forutsetning om å vite så mye om. Ja du har vært uten barn men det betyr jo ikke at du vet noe om hvordan det er å aldri ønske seg barn og å leve i et stabilt forhold uten barn når en er såpass gammel at en står i det valget livet ut. Det vet du jo like lite om som jeg vet hvordan det er å ha barn. 

Anonymkode: 3da9d...012

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet

Det virker mer som å forsvare seg i et tema en heller ikke har så mye forutsetning om å vite så mye om. Ja du har vært uten barn men det betyr jo ikke at du vet noe om hvordan det er å aldri ønske seg barn og å leve i et stabilt forhold uten barn når en er såpass gammel at en står i det valget livet ut. Det vet du jo like lite om som jeg vet hvordan det er å ha barn. 

Jepp, man har ulik erfaringsgrunnlag. Jeg var lykkelig barnløs fram til jeg var 34 år. Det sto ingenting om at dette er en tråd KUN for eldre og barnløse. 

• Liker 3
Skrevet

Jepp, man har ulik erfaringsgrunnlag. Jeg var lykkelig barnløs fram til jeg var 34 år. Det sto ingenting om at dette er en tråd KUN for eldre og barnløse. 

Nei en pleier jo å gå inn på graviditetsforumet om en tråd som handler om hvordan det er å være gravid og svangerskap og  skrive innlegg på innlegg om at en ikke er gravid også. Det er jo klart at det er relevant informasjon til temaet :roll:

• Liker 3
  • Nyttig 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...