AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #1 Skrevet 28. januar 2024 Så et tips til dere som går til psykolog i offentlig helsetjeneste (frikort ordning),ikke privat. Og så lenge du jobber eller er uføretrygdet. ( gjelder ikke aap). Da får du GRATIS tannlege om du går til offentlig ikke privat tannlege. Jeg visste ikke noe om dette før en venninne tipset meg for noen år siden...Ingen informerer om dette!!! Nå går jeg gratis så mye jeg vil til tannlegen. Jeg tar 2 ganger i året. Jeg fikk også dekket en bro når en tann knakk. Helt gratis. Det koster jo 20-30 tusen egentlig med å sette inn broer 😱 Så et tips til dere som går til offentlig psykolog dps osv😊🙏 Søk om det. Anonymkode: 870b2...d7e 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #2 Skrevet 28. januar 2024 Det gjelder vel bare om du enten har en psykisk sykdom eller går på medisiner mot psyken som påvirker tennene i såpass grad at du får dekket tannlege? Er jo noen diagnoser som gir tannlege dekket (ikke alle) Anonymkode: 6c60f...f06 12
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #3 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det gjelder vel bare om du enten har en psykisk sykdom eller går på medisiner mot psyken som påvirker tennene i såpass grad at du får dekket tannlege? Er jo noen diagnoser som gir tannlege dekket (ikke alle) Anonymkode: 6c60f...f06 Psykisk ja. Man går vel ikke til psykolog om man ikke har psykiske lidelser... Nei både jeg og venninna mi har ingen sykdommer som påvirker tennene. Jeg har ptsd,depresjon og ryggsmerter. Ts Anonymkode: 870b2...d7e 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #4 Skrevet 28. januar 2024 Min mor er ikke uføretrygdet og får kun gratis tannlege hvis det direkte skyldes sykdommen eller medisinene hun tar. Mener du hun burde gå til psykolog for å få satt gratis fasetter av tannlegen? Anonymkode: 7cf9e...40e 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #5 Skrevet 28. januar 2024 Gruppe E3 Personer med psykiske lidelser som får poliklinisk behandling i spesialisthelsetjenesten over en periode på minimum tre måneder. Tilbud: Gratis nødvending behandling på offentlig tannklinikk. Det er en forutsetning at pasientene i denne gruppen ikke mottar lønn, inkludert sykepenger eller arbeidsavklaringspenger (tidligere attførings-, rehabiliteringspenger eller tidsbegrenset uførepensjon). Kopi av bekreftelse på uføretrygd må vedlegges attesten. Denne gruppen 🖕 Jeg får gratis utifra at jeg går på DPS. Må søke på nytt hvert år. Gjelder og psykolog andre steder,men offentlige. Slik jeg forsto det. Gjelder ikke privat psykolog. TS Anonymkode: 870b2...d7e 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #6 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min mor er ikke uføretrygdet og får kun gratis tannlege hvis det direkte skyldes sykdommen eller medisinene hun tar. Mener du hun burde gå til psykolog for å få satt gratis fasetter av tannlegen? Anonymkode: 7cf9e...40e Som sagt du får ikke dekket om du er uføretrygdet i seg selv. Du må være psykisk syk og gå i behandling. Jeg vet ikke om din mor har rett på.psykolog på DPS,men om hun har så ja vil jeg tro hun kan få gratis. Dekker kun mens hun går på DPS/psykolog da. Ts Anonymkode: 870b2...d7e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #7 Skrevet 28. januar 2024 Det er ikke hvis man går til psykolog, og så får man automatisk offentlig tannlege gratis. Det handler om hyppigheten av oppfølging. Dvs de som har oppfølging minst 1 gang pr uke, over tid. Usikker på om psykisk helse i kommunen må være påkoblet i tillegg eller ikke. Men nei, det holder ikke ha timer på dps alene, det handler om hyppigheten av oppfølging. Fordi såpass tett oppfølging får man ikke lenger uten at man er så syk at man trenger minst en time i uka, da må tannhelse følges opp i tillegg. Anonymkode: b3e5a...588
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #8 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke hvis man går til psykolog, og så får man automatisk offentlig tannlege gratis. Det handler om hyppigheten av oppfølging. Dvs de som har oppfølging minst 1 gang pr uke, over tid. Usikker på om psykisk helse i kommunen må være påkoblet i tillegg eller ikke. Men nei, det holder ikke ha timer på dps alene, det handler om hyppigheten av oppfølging. Fordi såpass tett oppfølging får man ikke lenger uten at man er så syk at man trenger minst en time i uka, da må tannhelse følges opp i tillegg. Anonymkode: b3e5a...588 Stemmer ikke her. Jeg går 1 gang i uken og får dekket. Fått i 4år. Min venninne går ikke til psykolog i det hele tatt lengre. Hun får bare legen til å skrive ny søknad hvert år. Hun er uføretrygdet. Akkurat det er litt rart. Trodde man måtte gå til psykolog,men hun fortsetter å få dette. Jeg derimot går 1 gang pr uke på DPS. Har ingen annen oppfølging! TS Anonymkode: 870b2...d7e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #9 Skrevet 28. januar 2024 Hvis man er tvangsinnlagt får man gratis tannlege. Anonymkode: a0420...a92
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #10 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis man er tvangsinnlagt får man gratis tannlege. Anonymkode: a0420...a92 Aldri vært innlagt i mitt liv. Kun gått til psykolog. Fått gratis tannlege i mange år😊 Anonymkode: 870b2...d7e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #11 Skrevet 28. januar 2024 Det som er litt moro, er at INGEN psykologer på min dps vet om dette, heller ikke noen tannleger, eller nav, eller på oppfølgningsbedriften jeg var i... De vet kun om at man får behandling dersom man enten går på medisiner som påvirker tenner, eller dersom man har en psykisk lidelse som påvirker tenner, enten i form av at man ikke er i stand til å ta vare på seg selv og personlig hygiene, eller f.eks spiseforstyrrelse som gir syreskader. Det er overhode ikke sant at man får behandling helt uavhengig av sykdom/lidelse, bare fordi man kan vise til ett timekort på dps... det er veldig strengt hvem som får dekket tannlegebehandling. Anonymkode: 516c2...bcd 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #12 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det som er litt moro, er at INGEN psykologer på min dps vet om dette, heller ikke noen tannleger, eller nav, eller på oppfølgningsbedriften jeg var i... De vet kun om at man får behandling dersom man enten går på medisiner som påvirker tenner, eller dersom man har en psykisk lidelse som påvirker tenner, enten i form av at man ikke er i stand til å ta vare på seg selv og personlig hygiene, eller f.eks spiseforstyrrelse som gir syreskader. Det er overhode ikke sant at man får behandling helt uavhengig av sykdom/lidelse, bare fordi man kan vise til ett timekort på dps... det er veldig strengt hvem som får dekket tannlegebehandling. Anonymkode: 516c2...bcd Det var rart ja. Skader ikke spør iallefall. Sikkert andre som er på andre dps er enn deg her og. Hvis du ser linken jeg viser til så er jeg under den gruppen og får tannlege gratis. Og jeg har " timekort" altså mottar psykolog behandling på dps og får dette! Rart at din DPS ikke kjenner til den gruppa E3 Gruppe E3 Personer med psykiske lidelser som får poliklinisk behandling i spesialisthelsetjenesten over en periode på minimum tre måneder. Tilbud: Gratis nødvending behandling på offentlig tannklinikk. Det er en forutsetning at pasientene i denne gruppen ikke mottar lønn, inkludert sykepenger eller arbeidsavklaringspenger (tidligere attførings-, rehabiliteringspenger eller tidsbegrenset uførepensjon). Kopi av bekreftelse på uføretrygd må vedlegges attesten. Anonymkode: 870b2...d7e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #13 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gruppe E3 Personer med psykiske lidelser som får poliklinisk behandling i spesialisthelsetjenesten over en periode på minimum tre måneder. Tilbud: Gratis nødvending behandling på offentlig tannklinikk. Det er en forutsetning at pasientene i denne gruppen ikke mottar lønn, inkludert sykepenger eller arbeidsavklaringspenger (tidligere attførings-, rehabiliteringspenger eller tidsbegrenset uførepensjon). Kopi av bekreftelse på uføretrygd må vedlegges attesten. Denne gruppen 🖕 Jeg får gratis utifra at jeg går på DPS. Må søke på nytt hvert år. Gjelder og psykolog andre steder,men offentlige. Slik jeg forsto det. Gjelder ikke privat psykolog. TS Anonymkode: 870b2...d7e Så de som er uføre og går til behandling hos dps? Det er fint for deg at du får gratis tannlege, men vil tro at det er begrenset hvor mange dette er aktuelt for. Jeg går til behandling 2 ganger i uka, har gjort det i 5 år. Jeg jobber og har lønn, så jeg faller utenom denne ordningen. Anonymkode: c8162...753
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #14 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så de som er uføre og går til behandling hos dps? Det er fint for deg at du får gratis tannlege, men vil tro at det er begrenset hvor mange dette er aktuelt for. Jeg går til behandling 2 ganger i uka, har gjort det i 5 år. Jeg jobber og har lønn, så jeg faller utenom denne ordningen. Anonymkode: c8162...753 Ja du må være uføretrygdet. Jeg skrev feil. Gjelder kun uføre pasienter da og ikke om du jobber,men tenkte at det sikkert er mange av dem også som ikke vet om det,altså uføre her med psykiske lidelser. Jeg har alltid betalt selv før jeg fikk et tips,ingen informerer om dette dessverre. TS Anonymkode: 870b2...d7e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #15 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det som er litt moro, er at INGEN psykologer på min dps vet om dette, heller ikke noen tannleger, eller nav, eller på oppfølgningsbedriften jeg var i... De vet kun om at man får behandling dersom man enten går på medisiner som påvirker tenner, eller dersom man har en psykisk lidelse som påvirker tenner, enten i form av at man ikke er i stand til å ta vare på seg selv og personlig hygiene, eller f.eks spiseforstyrrelse som gir syreskader. Det er overhode ikke sant at man får behandling helt uavhengig av sykdom/lidelse, bare fordi man kan vise til ett timekort på dps... det er veldig strengt hvem som får dekket tannlegebehandling. Anonymkode: 516c2...bcd Jeg hadde time på dps 1 gang i mnd. De hadde ikke hørt om det men en psykiatrisk sykepleier i kommunen jeg bor i hadde skjema jeg fylte ut og ga tannlegen. Fikk på bakgrunn av behandlingen på dps. Jeg har ingen sykdommer og ble aldri medisinert. Anonymkode: b2a7c...3d0
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #16 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stemmer ikke her. Jeg går 1 gang i uken og får dekket. Fått i 4år. Min venninne går ikke til psykolog i det hele tatt lengre. Hun får bare legen til å skrive ny søknad hvert år. Hun er uføretrygdet. Akkurat det er litt rart. Trodde man måtte gå til psykolog,men hun fortsetter å få dette. Jeg derimot går 1 gang pr uke på DPS. Har ingen annen oppfølging! TS Anonymkode: 870b2...d7e Nettopp, behandling ukentlig..... Dvs man faller inn i kategorien såpass alvorlig syk at man får nødvendig tannbehandling dekket. Ikke alt mulig, men det helt nødvendige. Anonymkode: b3e5a...588
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #17 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det var rart ja. Skader ikke spør iallefall. Sikkert andre som er på andre dps er enn deg her og. Hvis du ser linken jeg viser til så er jeg under den gruppen og får tannlege gratis. Og jeg har " timekort" altså mottar psykolog behandling på dps og får dette! Rart at din DPS ikke kjenner til den gruppa E3 Gruppe E3 Personer med psykiske lidelser som får poliklinisk behandling i spesialisthelsetjenesten over en periode på minimum tre måneder. Tilbud: Gratis nødvending behandling på offentlig tannklinikk. Det er en forutsetning at pasientene i denne gruppen ikke mottar lønn, inkludert sykepenger eller arbeidsavklaringspenger (tidligere attførings-, rehabiliteringspenger eller tidsbegrenset uførepensjon). Kopi av bekreftelse på uføretrygd må vedlegges attesten. Anonymkode: 870b2...d7e Det er ikke så rart nei, for det er en lokal gruppering og tjeneste. https://www.tannhelserogaland.no/tannhelse/pasient/dine-rettigheter/prioriterte-grupper hvorfor skal tannleger og dps i andre fylker sette seg inn inlokale bestemmelser som uansett ikke angår deres pasienter? Du glemmer også ta med at det er fylkeskommunen som bestemmer om man får dekket alt eller delvis. Og at det kun gjelder nødvendig behandling, og det er tannhelsepersonell som avgjør hva som er nødvendig. Og hvis man har behov for nødvendig behandling på tenner flere ganger i året, så tyder det på generelt dårlig tannhelse. Sitat Tannhelsehjelpen skal sørge for at pasientene har akseptabel oral helse. Det betyr at man ikke har smerter eller alvorlige lidelser i munnhulen, at man har tilfredsstillende tyggefunksjon, kan kommunisere og ha sosial omgang uten problemer som skyldes tennene. Anonymkode: 516c2...bcd 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #18 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke så rart nei, for det er en lokal gruppering og tjeneste. https://www.tannhelserogaland.no/tannhelse/pasient/dine-rettigheter/prioriterte-grupper hvorfor skal tannleger og dps i andre fylker sette seg inn inlokale bestemmelser som uansett ikke angår deres pasienter? Du glemmer også ta med at det er fylkeskommunen som bestemmer om man får dekket alt eller delvis. Og at det kun gjelder nødvendig behandling, og det er tannhelsepersonell som avgjør hva som er nødvendig. Og hvis man har behov for nødvendig behandling på tenner flere ganger i året, så tyder det på generelt dårlig tannhelse. Anonymkode: 516c2...bcd Det var oppklarende 👏🏻👏🏻👏🏻 Anonymkode: c8162...753
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #19 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min mor er ikke uføretrygdet og får kun gratis tannlege hvis det direkte skyldes sykdommen eller medisinene hun tar. Mener du hun burde gå til psykolog for å få satt gratis fasetter av tannlegen? Anonymkode: 7cf9e...40e Jeg gjør det. Sitter og tar en tekopp og slarver med kommunens psykiatriske sykepleier en gang annenhver mnd. Kun for å få gratis tannlege. Anonymkode: 049ed...8d5 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #20 Skrevet 28. januar 2024 Så dette gjelder bare i Rogaland? Jeg øynet et håp frem til jeg leste det.. Jeg er ufør, går til psykolog, har flere psykiske diagnoser og har hatt bulimi i over 20 år. Tannlegen sier bare at jeg ikke har nok syreskader (enda) til å få noe dekket.. Anonymkode: d5c54...b02 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå