Gå til innhold

Organisk vs Økologoisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg bare lurte på om noen vet om det er noe forskjelle påøkologisk og organisk?

Eller er bare økologisk det norske ordet for organic?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Økologisk" er den norske betegnelsen, ja. Man må ha Debio-godkjennelse (Ø-merke) for å kunne kalle mat/landbruksprodukter for økologiske. Tilsvarende har man betegnelsen "Organic" i engelsktalende land. Den internasjonale organisasjonen for økologisk landbruk heter IFOAM (International Federation of Organic Agricultural Movements - mulig jeg ikke har stavet det helt rett...)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Det er den samme betegnelsen, men kvalitetskravene for å gi den vaierer fra land til land. Her i Skandinavia har vi feks mye strengere krav til at det også skal tas hensyn til dyrenes naturlig behov, i forhold til flokk, plass pr dyr, at griser skal få grave i jorda osv. Mens i andre land vil organic ofte bare si at det ikke er blitt brukt sprøytemidler og kraftfor, mens dyrenes livskvalitet ikke er ett tema.

Skrevet

Økologisk og organisk går ut på det samme. På engelsk sier man organic, på norsk bruker vi som regel økologisk. Men bio-dynamiske produkter er ikke det samme som disse. Det er mye strengere krav til å bli godkjent som biodynamisk: hele prosessen skal være i pakt med naturen, man ser hele jordbruket som en del av den store prosessen med krav om gjenbruk og ikke rovdrift på jorda. Les mer på debio.no

Gjest -eline-
Skrevet (endret)

Jeg skulle likt å se den maten som ikke er organisk ;)

Endret av -eline-
Skrevet
Jeg skulle likt å se den maten som ikke er organisk ;)

Det må i så fall være fra eventyrverden det:

"Da han hadde seilt et stykke, kom han til en lang, mager fant som lå bortmed et berg og åt gråstein. "Hva er du for en kar, som ligger her og eter gråstein?" sa Askeladden." i eventyret om Askeladden og de gode hjelperne.

Jeg tenkte kanskje på anorektikere som spiser papir, men papir er jo egentlig bare cellulose ...

Skrevet

Men hundre prosent organisk er den bare hvis man har unngått å tilsette den giftstoffer ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...