Gå til innhold

Søke jobb i staten, men mangler en attest - problem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt på en stilling i staten. Jeg tror jeg er godt kvalifisert og tenker at det i alle fall ikke er usannsynlig at jeg blir invitert til intervju. Etter hva jeg har lest meg til og hørt fra andre, kan intervjuproesser i staten være ganske omfattende, Jeg kom derfor til å tenke på at jeg har ett arbeidsforhold på CV, som ikke er så mange år tilbabe i tid som jeg ikke har attest fra. Jeg valgte å si opp i prøvetiden, og forsvant derfor ganske raskt, og dette var ikke så populært, for å si det mildt. Jeg ba om attest, viste til lovverk osv., men jeg fikk altså aldri noen attest. Jeg så ikke helt hva mer jeg kunne gjøre, så valgte å la det ligge for at ikke stemningen skulle surne yterligere.

Det er altså snakk om en attest fra en kort arbeidsforhold, ikke veldig relevant for stillingen jeg har søkt på nå. Tror dere dette vil kunne bli et problem? Hører gjerne andres erfaringer og forslag til eventuelle løsninger.

Anonymkode: b6f45...2f5

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har søkt på en stilling i staten. Jeg tror jeg er godt kvalifisert og tenker at det i alle fall ikke er usannsynlig at jeg blir invitert til intervju. Etter hva jeg har lest meg til og hørt fra andre, kan intervjuproesser i staten være ganske omfattende, Jeg kom derfor til å tenke på at jeg har ett arbeidsforhold på CV, som ikke er så mange år tilbabe i tid som jeg ikke har attest fra. Jeg valgte å si opp i prøvetiden, og forsvant derfor ganske raskt, og dette var ikke så populært, for å si det mildt. Jeg ba om attest, viste til lovverk osv., men jeg fikk altså aldri noen attest. Jeg så ikke helt hva mer jeg kunne gjøre, så valgte å la det ligge for at ikke stemningen skulle surne yterligere.

Det er altså snakk om en attest fra en kort arbeidsforhold, ikke veldig relevant for stillingen jeg har søkt på nå. Tror dere dette vil kunne bli et problem? Hører gjerne andres erfaringer og forslag til eventuelle løsninger.

Du har faktisk krav på attest etter arbeidsmiljølovens §15-15. Dessuten har du også helt lov til å si opp i prøvetiden. 

Jeg truet en tidligere arbeidsgiver med å gå til arbeidstilsynet dersom jeg ikke fikk attesten, og da hadde jeg allerede mast i et år. Da lå den i postkassen innen en uke. 

Jeg tror ikke det har veldig mye å si, med mindre det er den eneste jobben du har som er relevant for stillingen. På et tidspunkt vil kanskje ikke denne stillingen være relevant å liste opp på CV-en mer, og da ville jeg bare utelatt den. 

EDIT: Ser nå at du skriver at den ikke er veldig relevant. Da er det ikke så viktig :) 

Endret av powerpuffen
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan aldri tenke meg det har noe å si. En prøvetid er jo også nettopp for å prøve ut. Jeg hadde ikke hengt meg opp i det

Anonymkode: ee267...f81

Skrevet
powerpuffen skrev (2 minutter siden):

Du har faktisk krav på attest etter arbeidsmiljølovens §15-15.
Jeg truet en tidligere arbeidsgiver med å gå til arbeidstilsynet dersom jeg ikke fikk attesten, og da hadde jeg allerede mast i et år. Da lå den i postkassen innen en uke. 

Jeg tror ikke det har veldig mye å si, med mindre det er den eneste jobben du har som er relevant for stillingen. 

EDIT: Ser nå at du skriver at den ikke er veldig relevant. Da er det ikke så viktig :) 

Jeg er klar over at jeg har krav på dette, men dette var altså en arbeidsgiver som var veldig uprofesjonell på at jeg sluttet etter fem måneder. Det var en ordentlig ubehagelig opplevelse, og jeg var rett og slett neste litt for min tidligere leder og hvilke konsekvenser dette kunne få for meg senere, så jeg turte ikke presse hardt på.

Skrevet

Vi hadde ikke hengt oss opp i det på min statlige arbeidsplass.

Anonymkode: 04e11...86d

• Liker 2
Skrevet

Har dere forslag til hvordan jeg på en god måte kan svare på/forklare hvorfor jeg ikke har attest på dette ene arbeidsforholdet? Jeg vil selvsagt si minst mulig om det, man likevel si nok til at en potensiell arbeidsgiver ikke blir skeptisk.

Skrevet

Det er opp til deg hvordan du vil presentere bakgrunnen din. Ta bort attester, arbeidsforhold etc. 

Skrevet

Det er neppe et problem, i hvertfall hvis du kan si at du sa opp i prøvetiden, og grunnen, f.eks ikke riktig jobb for deg, bedre tilbud, du trivdes ikke etc, og at du ikke har fått attest som etterspurt, og siden arbeidsforholdet var så kort har du ikke orket å etterlyse det videre. 

Ikke legg så mye i det. Om du er riktig kandidat for jobben så vil det ikke bety noe. 

Anonymkode: 918f8...922

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere forslag til hvordan jeg på en god måte kan svare på/forklare hvorfor jeg ikke har attest på dette ene arbeidsforholdet? Jeg vil selvsagt si minst mulig om det, man likevel si nok til at en potensiell arbeidsgiver ikke blir skeptisk.

Si det som det er. Det er mitt råd.

Er så mange useriøse ledere at de tviler ikke på at du forteller sanheten. 

Skrevet

Mest sannsynlig trenger du ikke attest. Jeg søkte nylig jobb i staten, og de var ikke veldig opptatt av gamle arbeidsgivere (bortsett fra den aller siste). De kjørte bakgrunnssjekk og ville se vitnemål i vitnemålsportalen, men jeg har ikke levert en eneste attest. 

Anonymkode: 57af6...d75

Skrevet

Jeg har super attest fra begge lederne mine, men de nekter å være referanser😅 rart system vi har

Skrevet
Sazzy Zue skrev (1 time siden):

Si det som det er. Det er mitt råd.

Er så mange useriøse ledere at de tviler ikke på at du forteller sanheten. 

Jeg tror jeg vil følge rådet fra dere som sier "si det som det er". Takk!

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for tulleinnlegg, avsporing og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Skrevet

Ta kontakt (send mail) med lønnsavdelingen (ikke leder), og be om tjenestebevis. Forklar hvilket tidsrom du jobbet der og hvilken stilling. Si at du vil ha det tilsendt, og oppgi så navn og adresse. 

Anonymkode: 5df03...fa3

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ta kontakt (send mail) med lønnsavdelingen (ikke leder), og be om tjenestebevis. Forklar hvilket tidsrom du jobbet der og hvilken stilling. Si at du vil ha det tilsendt, og oppgi så navn og adresse. 

Anonymkode: 5df03...fa3

Det er ikke det jeg spør om.

Annonse
Skrevet
Majer skrev (På 28.1.2024 den 17.05):

Jeg har super attest fra begge lederne mine, men de nekter å være referanser😅 rart system vi har

Hva gjør du da?🤔

Skrevet
Danseskjørt skrev (3 timer siden):

Hva gjør du da?🤔

Får bruke sjarmen da, vel! 

Skrevet
Hoia skrev (Akkurat nå):

Får bruke sjarmen da, vel! 

Hvis du ikke skjønner hvorfor, klarer å sette fingern på hva det er, så får du bare si at du fikk en motvind i fleisen!

Skrevet
Danseskjørt skrev (3 timer siden):

Hva gjør du da?🤔

Når det er så ekstremt, skjønner rekrutterere eller andre at noe skurrer. Noe fjernt! Folk flest har sunn fornuft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...