AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #1 Skrevet 28. januar 2024 Poster denne her, selv om den også kan passe inn under karriere og utdanning. Jeg jobber som lærer på barneskole (ikke kontaktlærer), og som mange andre har jeg også elever som utagerer. Jeg har lest mye om dette for at jeg som lærer skal bli bedre til å håndtere det når ting oppstår på skolen. Når elever blir sinte og utagerer osv. Jeg har også lest mye om barneoppdragelse og om barn som "trasser", er sinte, ikke vil osv. Det jeg har kommet frem til at kan forebygge og hjelpe slike vansker hos barn, er tålmodighet, tid, relasjoner, og å prate om ting i fredstid. Øve, være der for barnet. Om barnet utagerer skal man f.eks forholde seg rolig, snakke rolig til barnet, være der, støtte og deretter snakke om det som skjedde når barnet har roet seg. Når et barn har en dårlig dag, kan man forebygge med å vise at man har sett barnet, og åpne for muligheten til at barnet kan ta en prat, roe seg ned, ikke tvinge et barn til å gjøre noe det ikke vil. Dere som er opptatt av god oppdragelse vet nok hva jeg snakker om. Problemet er at jeg ikke har tid. Og lurer derfor på om noen har tips til hva jeg kan gjøre. Når en elev utagerer så vil jeg bare sette meg ned med eleven, snakke rolig til hen, kanskje stryke på ryggen, roe ned, lytte til hva det er barnet er frustrert over, også hjelpe hen til å komme seg og finne en løsning. Men det går jo ikke når man samtidig skal undervise en klasse, og det kanskje er flere som utagerer, gråter fordi det har skjedd noe eller av angre grunner trenger oppmerksomhet. Flere ganger må jeg (dessverre) bli streng og bestemt for å stoppe en situasjon. Fordi jeg om fem minutter skal ut til tilsyn eller videre til en annen klasse. Eller fordi det skjer flere ting i klassen som jeg må ta tak i. Noen ganger blir jeg streng fordi det blir overveldende for meg også. Jeg har lest masse tips at om man som voksen kjenner at nå begynner man å bli sint, så er det lov å gå vekk fra situasjonen i 2 minutter og puste og tenke litt. Men det kan man ikke når man står midt i klasserommet og det skjer ting.. Jeg føler ikke jeg får tenkt meg om før jeg tar en avgjørelse, og da kan jeg bli streng. Jeg vet heller ikke hva jeg skal gjøre. Å bare stoppe ting som skjer og "feie det under teppet" er ikke noe jeg egentlig er for. Og det gjør at jeg får dårlig samvittighet. Eller så må jeg bare la elever være alene i gangen der de gråter eller er sinte. Noen ganger velger jeg å gå ut til eleven som utagerer, men da sitter jo klassen igjen alene. Og det er heller ikke greit. Det er ikke alltid jeg kan ringe etter en ekstra voksen, og ledelsen sier at vi ikke har ressurser til ekstra voksne i klassene det brenner i. Så det hjelper ikke med tips om å ringe ledelsen eller spørre etter fler voksne. Jeg må klare å håndtere dette alene i klasser jeg har noen ganger i uka. Noen tips, fra dere gode oppdragere eller andre lærere? Anonymkode: cfefa...11d 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #2 Skrevet 28. januar 2024 Jeg har ikke så mange tips til hvordan du skal håndtere dette, men det er virkelig helt idiotisk at miljøterapeuter i skolen ikke er normen, men opp til kommunen-om de har råd. Vi miljøterapeuter er utdannet i dette, så kunne dere lærere konsentrert dere om undervisningen. Ikke rart det skrikes etter flere lærere i skolen. Skjønner godt at dere rømmer yrket. Anonymkode: 7b104...1dd 8 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #3 Skrevet 28. januar 2024 Det er ingenting du får gjort, så lenge du ikke har autoritet, og lærere er for lengst fratatt autoritet. Anonymkode: 160a5...75f 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #4 Skrevet 28. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke så mange tips til hvordan du skal håndtere dette, men det er virkelig helt idiotisk at miljøterapeuter i skolen ikke er normen, men opp til kommunen-om de har råd. Vi miljøterapeuter er utdannet i dette, så kunne dere lærere konsentrert dere om undervisningen. Ikke rart det skrikes etter flere lærere i skolen. Skjønner godt at dere rømmer yrket. Anonymkode: 7b104...1dd Helt enig! TS Anonymkode: cfefa...11d
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #5 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Poster denne her, selv om den også kan passe inn under karriere og utdanning. Jeg jobber som lærer på barneskole (ikke kontaktlærer), og som mange andre har jeg også elever som utagerer. Jeg har lest mye om dette for at jeg som lærer skal bli bedre til å håndtere det når ting oppstår på skolen. Når elever blir sinte og utagerer osv. Jeg har også lest mye om barneoppdragelse og om barn som "trasser", er sinte, ikke vil osv. Det jeg har kommet frem til at kan forebygge og hjelpe slike vansker hos barn, er tålmodighet, tid, relasjoner, og å prate om ting i fredstid. Øve, være der for barnet. Om barnet utagerer skal man f.eks forholde seg rolig, snakke rolig til barnet, være der, støtte og deretter snakke om det som skjedde når barnet har roet seg. Når et barn har en dårlig dag, kan man forebygge med å vise at man har sett barnet, og åpne for muligheten til at barnet kan ta en prat, roe seg ned, ikke tvinge et barn til å gjøre noe det ikke vil. Dere som er opptatt av god oppdragelse vet nok hva jeg snakker om. Problemet er at jeg ikke har tid. Og lurer derfor på om noen har tips til hva jeg kan gjøre. Når en elev utagerer så vil jeg bare sette meg ned med eleven, snakke rolig til hen, kanskje stryke på ryggen, roe ned, lytte til hva det er barnet er frustrert over, også hjelpe hen til å komme seg og finne en løsning. Men det går jo ikke når man samtidig skal undervise en klasse, og det kanskje er flere som utagerer, gråter fordi det har skjedd noe eller av angre grunner trenger oppmerksomhet. Flere ganger må jeg (dessverre) bli streng og bestemt for å stoppe en situasjon. Fordi jeg om fem minutter skal ut til tilsyn eller videre til en annen klasse. Eller fordi det skjer flere ting i klassen som jeg må ta tak i. Noen ganger blir jeg streng fordi det blir overveldende for meg også. Jeg har lest masse tips at om man som voksen kjenner at nå begynner man å bli sint, så er det lov å gå vekk fra situasjonen i 2 minutter og puste og tenke litt. Men det kan man ikke når man står midt i klasserommet og det skjer ting.. Jeg føler ikke jeg får tenkt meg om før jeg tar en avgjørelse, og da kan jeg bli streng. Jeg vet heller ikke hva jeg skal gjøre. Å bare stoppe ting som skjer og "feie det under teppet" er ikke noe jeg egentlig er for. Og det gjør at jeg får dårlig samvittighet. Eller så må jeg bare la elever være alene i gangen der de gråter eller er sinte. Noen ganger velger jeg å gå ut til eleven som utagerer, men da sitter jo klassen igjen alene. Og det er heller ikke greit. Det er ikke alltid jeg kan ringe etter en ekstra voksen, og ledelsen sier at vi ikke har ressurser til ekstra voksne i klassene det brenner i. Så det hjelper ikke med tips om å ringe ledelsen eller spørre etter fler voksne. Jeg må klare å håndtere dette alene i klasser jeg har noen ganger i uka. Noen tips, fra dere gode oppdragere eller andre lærere? Anonymkode: cfefa...11d Du henviser PPT, ungen for oppfølging der og får 1 til 1 på seg (egen assistent). Anonymkode: 7d556...44b 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #6 Skrevet 28. januar 2024 Fortsett å ring til ledelsen hver gang du ikke har tid. Fortsett å mas. Selv om de ikke kommer, så legger du press på de. Vi fikk endelig en miljøterapeut på trinnet vårt i år etter flere års masing om at vi trenger noe mer/annen komeptanse enn det vi har fordi vi har så store utfordringer som etterhvert gikk utover de "vanlige" elevene. Kjempedigg å ha en sånn person. Anonymkode: 58486...eb2 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #7 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du henviser PPT, ungen for oppfølging der og får 1 til 1 på seg (egen assistent). Anonymkode: 7d556...44b Man kan ikke henvise til PPt uten foresattes samtykke, men er foresatte med så er jo det en vei å gå. Men man skal gjennom mange tiltak, pedagogiske rapporter og møter før man evt får en assistent. Anonymkode: 58486...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #8 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du henviser PPT, ungen for oppfølging der og får 1 til 1 på seg (egen assistent). Anonymkode: 7d556...44b Sier en som ikke har peiling på hvordan skolen fungerer. Det å henvise til PPT er en sabla stor jobb. Som ledelsen til syvende og sist vurderer. Anonymkode: fc363...8e4 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #9 Skrevet 28. januar 2024 Jeg tar opp situasjonen med en elev så fort jeg har mulighet. Dessverre blir det som regel ikke samme dag, men så fort jeg har mulighet en av de neste dagene. Ikke optimalt, men i det minste vet barnet at jeg bryr meg. Anonymkode: fc363...8e4 1
Fighter83 Skrevet 28. januar 2024 #10 Skrevet 28. januar 2024 (endret) Du må få verneombud til å ta opp denne problemstillingen i medbestemmelsesmøte. Viktig at slike situasjoner får en fasit da man ikke kan få det godt som arbeidstaker i en slik setting over tid. Stemmer for å ihvertfall sende inn avvik hver eneste gang slikt skjer pga mangel på bemanning. Endret 28. januar 2024 av Fighter83 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #11 Skrevet 28. januar 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg forstår frustrasjonen din, som er din. Samtidig tenker at du må få mer faglig kompetanse til å håndtere hvordan du kan prestere faglig på så god måte som mulig når du jobber med barn. Ikke skyld utadgeringen på barna, ha fokus innover på deg selv som voksen. Du er i maktposisjon mot det evt barnet. Det er ditt ansvar at alle foreldre som leverer fra seg sine kjære får et så bra faglig Tilbud, og det er din jobb at de har det bra på skolen. Du er heldig som får jobbe med andre sine unike kjære barn, så ta jobben din på alvor. Dere lærere klager så mye at andre yrkesgrupper mister respekten omtrent for dere. Og dere snakker om UTADGERING med barn? Barn er forskjellig og er nettop bare barn. Voksne utagerer- det er btw et uttrykk kommet i psykiatrien blant voksen. Nei se hva du kan gjøre- og styrk kompetansen din eller bytt jobb. Anonymkode: e5248...8f3 Jeg tror du misforstår. Jeg klager ikke, og jeg skylder ikke på barna. Jeg skriver jo at JEG ønsker tips og råd til hvordan JEG kan gjøre jobben min bedre, og jeg presenterer de utfordringene og dilemmaene jeg har. Jeg sier ingenting om at utgeringen er elevenes skyld. Jeg skriver jo at jeg ønsker å forebygge når jeg ser at et barn kommer på skolen og har en dårlig dag. Da ønsker jeg å sette meg ned med barnet og høre hvordan det går og hvordan vi fremover kan få en fin time og hva barnet trenger. Men jeg kan ikke alltid gi barnet det hen trenger, og jeg har sjeldent tid til å ta en sånn prat. Spesielt når jeg bare har klasser noen ganger i uken. At et barn ikke føler seg sett og hørt og at det blir tilrettelagt, kan videre førere til utagering. Da ønsker jeg å gi barnet tid, og jeg vil være der for barnet og roe ned, trøste og prate og finne ut hvordan vi sammen kan jobbe så barnet orker å være med videre i undervisningen. Men hvordan kan jeg gjøre dette uten å gå fra resten av klassen? Jeg har gjort dette tidligere, men det er for det første ikke greit å gjøre fordi de andre elevene mister undervisning, og for det andre kan andre elever utagere, krangle, tulle e.l om jeg er lenge borte fra klasserommet. TS Anonymkode: cfefa...11d 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #12 Skrevet 28. januar 2024 5 minutter siden, Fighter83 said: Du må få verneombud til å ta opp denne problemstillingen i medbestemmelsesmøte. Viktig at slike situasjoner får en fasit da man ikke kan få det godt arbeidstaker i en slik setting over tid. Stemmer for å ihvertfall sende inn avvik hver eneste gang slikt skjer pga mangel på bemanning. Vi gjør dette, men får som sagt kun beskjed om at det ikke er nok ressurser og at vi må løse ting selv. Vi får bare beskjed om å hjelpe hverandre, men de andre lærerne har nok med sine elever. Derfor ønsker jeg tips om hva jeg selv kan gjøre. TS Anonymkode: cfefa...11d 1
Fighter83 Skrevet 28. januar 2024 #13 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi gjør dette, men får som sagt kun beskjed om at det ikke er nok ressurser og at vi må løse ting selv. Vi får bare beskjed om å hjelpe hverandre, men de andre lærerne har nok med sine elever. Derfor ønsker jeg tips om hva jeg selv kan gjøre. TS Anonymkode: cfefa...11d Hva med å sende barna til rektors kontor hver gang dette skjer? Send en melding til ledelsen om hva og hvorfor. Kan de sitte der til noen snakker med barnet? 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #14 Skrevet 28. januar 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tar opp situasjonen med en elev så fort jeg har mulighet. Dessverre blir det som regel ikke samme dag, men så fort jeg har mulighet en av de neste dagene. Ikke optimalt, men i det minste vet barnet at jeg bryr meg. Anonymkode: fc363...8e4 Ja, dette gjør jeg også. Jeg prater med elever når jeg møter de i friminutt osv. Men et eksempel kan være at elevene kommer inn etter friminutt og noen har kranglet. En elev (som ofte blir sint) blir kjempesint av en kommentar og begynner å sparke og slå rundt seg og rive ned ting og bruker laaaaang tid på å roe ned. Da er dilemmaet mitt om jeg skal forlate klassen og sitte med den eleven, eller la eleven være alene. Går jeg fra klassen, kan noen andre begynne å krangle og videre utagere, sloss, rive ned ting osv. Kanskje sitter det en elev stille og rolig på plassen sin og gråter. Da må jeg også eventuelt velge å ikke snakke med denne eleven. TS Anonymkode: cfefa...11d 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #15 Skrevet 28. januar 2024 1 minutt siden, Fighter83 said: Hva med å sende barna til rektors kontor hver gang dette skjer? Send en melding til ledelsen om hva og hvorfor. Kan de sitte der til noen snakker med barnet? En utagerende elev som blir bedt om å gå til rektors kontor... jeg tror ikke det fungerer, dessverre. Når de elevene jeg kjenner blir sinte, da er alle gardinene nede og de tar ikke imot noen som helst beskjeder. De trenger en rolig voksen som er der og hjelper dem å roe ned, ikke beskjeder om å gå til rektor. Ofte går de ut i gangen eller løper ut i skolegården. TS Anonymkode: cfefa...11d 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #16 Skrevet 28. januar 2024 Hvordan er kontakten med foreldrene? Hvis de sier at skolen må håndtere adferd som skjer på skolen så er det jo ingen håp.... Anonymkode: 5776f...31a 2 1
Fighter83 Skrevet 28. januar 2024 #17 Skrevet 28. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (33 minutter siden): En utagerende elev som blir bedt om å gå til rektors kontor... jeg tror ikke det fungerer, dessverre. Når de elevene jeg kjenner blir sinte, da er alle gardinene nede og de tar ikke imot noen som helst beskjeder. De trenger en rolig voksen som er der og hjelper dem å roe ned, ikke beskjeder om å gå til rektor. Ofte går de ut i gangen eller løper ut i skolegården. TS Anonymkode: cfefa...11d Må avtale med disse barna at de får løpe til rektors kontor i stedenfor kanskje? Ellers var det helt greit å ringe foreldrene. Endret 28. januar 2024 av Fighter83 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #18 Skrevet 28. januar 2024 Men det er vel lov å utvise elever inntil tre dager? Det står i loven. Samarbeid med foreldre. Synd at budsjettene hindrer 1-1 pedagoger Anonymkode: 6af8b...3ea 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #19 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan ikke henvise til PPt uten foresattes samtykke, men er foresatte med så er jo det en vei å gå. Men man skal gjennom mange tiltak, pedagogiske rapporter og møter før man evt får en assistent. Anonymkode: 58486...eb2 Det vet jeg veldig godt, det er generelt vanskelig å få det man trenger samme hvor mange diagnoser og rapporter fra spesialisthelsetjenesten om barnets fungering og behov. Anonymkode: 7d556...44b
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #20 Skrevet 28. januar 2024 6 minutter siden, Fighter83 said: Må avtale med disse barna at de får løpe til rektors kontor i stedenfor kanskje? Ellers var det helt greit å ringe foreldrene. Jeg er som sagt ikke kontaktlærer og har mange forskjellige klasser. Så føler ikke jeg kan lage sånne avtaler. Men har som sagt gitt beskjed om dette til ledelsen. Og vi får bare beskjed om at vi må håndtere det selv og hjelpe hverandre. At noen andre kommer eller at vi kan sende elever til noen andre voksne er ikke noe vi har ressurser til. Rektor kommer til å si nei hvis jeg foreslår å sende disse elevene til han hver gang det er noe. Da hadde han vel foreslått der selv. Jeg trenger å håndtere dette selv. TS Anonymkode: cfefa...11d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå