AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #1 Skrevet 28. januar 2024 Tilbake i 2020 kjøpte jeg noen fondsandeler med valutasikring. Nå lurer jeg på når det er fornuftig å selge disse - er det når kronen er svak (slik som nå), eller bør jeg vente til kronen evnt styrker seg? Anonymkode: d5668...157
Schmuhu Skrevet 28. januar 2024 #2 Skrevet 28. januar 2024 (endret) Valutasikring omtaler jeg gjerne som et taktisk veddemål på kort sikt. Langsiktig er det et nullsumspill hvis du ser bort fra de ekstra kostnadene banken tar for sikringen. Valutasikring er dermed ikke lønnsomt for en vanlig småsparer gitt at målet er langsiktig sparing uten å bruke for mye tid på det. Du har to effekter. Det ene er aksjeavkastningen og det andre er altså valutapåvirkningen. For å kunne utnytte valuta som en faktor, så er kjøpstidspunktet vesentlig for å kunne si noe om salgstidspunktet. For et velykket veddemål bør et valutasikret fond kjøpes når kronen er på sitt svakeste og selges når kronen er på sitt sterkeste. Samtidig burde aksjeavkastningen være positiv. Om det er tilfelle har du slått valutamarkedet og utnyttet valuta som en faktor. Håper det hjelper deg på veien! Schmuhu Endret 28. januar 2024 av Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #3 Skrevet 28. januar 2024 Takk for utfyllende svar. Så med andre ord: jeg klarte del en (kjøpt på svært svak kronekurs), men må sannsynligvis vente en stund på et godt salgstidspunkt. Anonymkode: d5668...157
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå