AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #1 Skrevet 28. januar 2024 Er nye boliger så godt isolerte at det ikke skal bli masse bråk ved å bo “i midten”(naturligvis avhengig av type naboer). Jeg har funnet 3 ulike leiligheter jeg vurderer, og lurer på om det er verdt å gå opp 2-300 000 i pris for toppleilighet😬 Og:hva er enklest å selge senere av 1)sentrumsnær leilighet uten garasje 2)leilighet ca 50 min med kollektiv utenfor sentrum, med garasje. Prisforskjell ca en mill. Ikke Oslo, men Bergen, Trondheim og Ålesund. Jeg er førstegangskjøper og livredd for å bomme totalt😕Og leser tråder om naboer fra helvete på KG og lurer på om hytte er eneste alternativ for ro om natta😅 Anonymkode: c3539...8e1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #2 Skrevet 28. januar 2024 Jeg hører ingen ting fra naboene over, for de er et rolig par i 50-årene. De under oss hører oss, for her er det unger i hus…. Nytt bygg. Så kommer veldig an på naboene. Har hørt at hund i etasjen over er veldig slitsomt også. Du må kjøpe boligen som ligger der du vil bo. For meg var det uaktuelt å bo utenfor sentrum da jeg var ung og singel. Vil fortsatt bo i sentrum med barna, men nå trenger vi garasje. Orker ikke tanken på å pendle! Anonymkode: 9f916...f05 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #3 Skrevet 28. januar 2024 Det kommer an på om etasjeskillere er i tre eller i betong eller mur. Jeg har bodd i nybygg hvor jeg har hørt naboene VELDIG godt. Hørt snorking, trinnlyd, dører som lukkes. Slik jeg ser det er du alltid prisgitt naboene uansett nytt eller gammelt, så jeg ville gått for toppetasje alltid. Anonymkode: c269c...523 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #4 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg hører ingen ting fra naboene over, for de er et rolig par i 50-årene. De under oss hører oss, for her er det unger i hus…. Nytt bygg. Så kommer veldig an på naboene. Har hørt at hund i etasjen over er veldig slitsomt også. Du må kjøpe boligen som ligger der du vil bo. For meg var det uaktuelt å bo utenfor sentrum da jeg var ung og singel. Vil fortsatt bo i sentrum med barna, men nå trenger vi garasje. Orker ikke tanken på å pendle! Anonymkode: 9f916...f05 Jeg sliter med lange reiseveier, og min lille bil er kjempedårlig på vinterføre. Så heller mest mot øverste etg.i sentrum, og kvitte meg med bilen som koster ca 5000 kr/mnd. Anonymkode: c3539...8e1 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #5 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kommer an på om etasjeskillere er i tre eller i betong eller mur. Jeg har bodd i nybygg hvor jeg har hørt naboene VELDIG godt. Hørt snorking, trinnlyd, dører som lukkes. Slik jeg ser det er du alltid prisgitt naboene uansett nytt eller gammelt, så jeg ville gått for toppetasje alltid. Anonymkode: c269c...523 Jeg føler mest for det, da jeg lett våkner av lyder. Kjempeslitsomt med lyder døgnet rundt. Anonymkode: c3539...8e1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #6 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg føler mest for det, da jeg lett våkner av lyder. Kjempeslitsomt med lyder døgnet rundt. Anonymkode: c3539...8e1 Det kan være en tilpasning også. Jeg sov veldig lett da jeg flyttet fra hus, våknet alltid mange ganger ila natten på hotell etc. Det eneste som vekker meg nå etter flere år i byen, er det første fuglekvitteret på våren. Like uvant lyd hvert år. 😊 Anonymkode: 205fd...b5e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #7 Skrevet 28. januar 2024 Sentrumsnært så lenge det er kollektivt der. Og øverste etg. Anonymkode: e19e5...b09 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #8 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er nye boliger så godt isolerte at det ikke skal bli masse bråk ved å bo “i midten”(naturligvis avhengig av type naboer). Jeg har funnet 3 ulike leiligheter jeg vurderer, og lurer på om det er verdt å gå opp 2-300 000 i pris for toppleilighet😬 Og:hva er enklest å selge senere av 1)sentrumsnær leilighet uten garasje 2)leilighet ca 50 min med kollektiv utenfor sentrum, med garasje. Prisforskjell ca en mill. Ikke Oslo, men Bergen, Trondheim og Ålesund. Jeg er førstegangskjøper og livredd for å bomme totalt😕Og leser tråder om naboer fra helvete på KG og lurer på om hytte er eneste alternativ for ro om natta😅 Anonymkode: c3539...8e1 Bergen og Trondheim er mye dyrere enn Ålesund. Og 50 min med kollektivt i Ålesund er gokk, så tviler på at det er her du vil kjøpe ☺️ + man må ha bil i denne byen dessverre men toppetasje er lettere å selge, og har ofte bedre utsikt. Det er også fint å slippe risikoen med å få noen som bråker over seg. Selvom de fleste er hensynsfulle har man ingen garanti. Med ordentlig uflaks får du en småbarnsfamilie over deg og en ungdom som har på høy bass hele natten under deg… Anonymkode: d4700...0fe 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #10 Skrevet 28. januar 2024 Jeg betalte gladelig 300k for å gå to etasjer opp pga lysforhold. Er det nytt bør i utgangspunktet støy ikke være noe å tenke på Anonymkode: 8fd5a...a3c
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #11 Skrevet 28. januar 2024 Krist1an skrev (13 minutter siden): Snakk med naboene. Det er nybygg Anonymkode: c3539...8e1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #12 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bergen og Trondheim er mye dyrere enn Ålesund. Og 50 min med kollektivt i Ålesund er gokk, så tviler på at det er her du vil kjøpe ☺️ + man må ha bil i denne byen dessverre men toppetasje er lettere å selge, og har ofte bedre utsikt. Det er også fint å slippe risikoen med å få noen som bråker over seg. Selvom de fleste er hensynsfulle har man ingen garanti. Med ordentlig uflaks får du en småbarnsfamilie over deg og en ungdom som har på høy bass hele natten under deg… Anonymkode: d4700...0fe Gokk? Jeg bor ca 45 min unna sentrum. Bruker kollektivt hver dag. Ingen problem. Jeg har bil også, og hadde nok hatt denne om kollektivt var vanskelig og det hadde mange ulemper. Anonymkode: 5a59e...50b
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #13 Skrevet 28. januar 2024 Ts her. Jeg tror noen tenker at alt over 30 min reisetid er i gokk😄Jeg studerte i Oslo i 3 år, og brukte 45 min til skolen, selv om jeg bodde ganske så sentralt egentlig. Det var helt vanlig. Men jeg tror jeg er mest komfortabel med sentrum, kollektiv og ikke alt for lange reisetider i dag. Anonymkode: c3539...8e1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #14 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Gokk? Jeg bor ca 45 min unna sentrum. Bruker kollektivt hver dag. Ingen problem. Jeg har bil også, og hadde nok hatt denne om kollektivt var vanskelig og det hadde mange ulemper. Anonymkode: 5a59e...50b AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her. Jeg tror noen tenker at alt over 30 min reisetid er i gokk😄Jeg studerte i Oslo i 3 år, og brukte 45 min til skolen, selv om jeg bodde ganske så sentralt egentlig. Det var helt vanlig. Men jeg tror jeg er mest komfortabel med sentrum, kollektiv og ikke alt for lange reisetider i dag. Anonymkode: c3539...8e1 I Oslo er avstandene større. I Ålesund vil 45 minutt til sentrum ha ført deg til Sykkylven, Brattvåg eller ørskogfjellet. Alnes er 46 min med kollektivt. Og bare den ene kan kalles Ålesund kommune, men da har man mange sentrum på veien som ikke er Ålesund by ☺️ Småbyer har andre avstander. Så om det er i Ålesund du vil kjøpe så er 45 min langt, da er du ikke i Ålesund og det er et helt annet boligmarked å både kjøpe og selge i Anonymkode: d4700...0fe 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #15 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I Oslo er avstandene større. I Ålesund vil 45 minutt til sentrum ha ført deg til Sykkylven, Brattvåg eller ørskogfjellet. Alnes er 46 min med kollektivt. Og bare den ene kan kalles Ålesund kommune, men da har man mange sentrum på veien som ikke er Ålesund by ☺️ Småbyer har andre avstander. Så om det er i Ålesund du vil kjøpe så er 45 min langt, da er du ikke i Ålesund og det er et helt annet boligmarked å både kjøpe og selge i Anonymkode: d4700...0fe Skjønner; jeg bor i småby i dag og synes 20 min kjøretid er mye😄Mens 45 min reise i Oslo ble “normalt”🥱 Det er ikke i Ålesund; tok den med fordi noen skrev i en tråd at det er like dyrt der som i Bergen(uten at jeg vet-ble veldig overrasket da jeg leste det). Anonymkode: c3539...8e1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #16 Skrevet 28. januar 2024 Mine to første leiligheter var loftsleiligheter. Hvis det ikke er godt isolert blir det kjempevarmt om sommeren. Sola skinner på taksteinen som forblir varm selv om solen går ned. Kjempevarmt. Vi måtte kjøpe aircondition til mitt barns rom. Det er det negative med loftsleiligheter Anonymkode: b10b1...b5f 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #17 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I Oslo er avstandene større. I Ålesund vil 45 minutt til sentrum ha ført deg til Sykkylven, Brattvåg eller ørskogfjellet. Alnes er 46 min med kollektivt. Og bare den ene kan kalles Ålesund kommune, men da har man mange sentrum på veien som ikke er Ålesund by ☺️ Småbyer har andre avstander. Så om det er i Ålesund du vil kjøpe så er 45 min langt, da er du ikke i Ålesund og det er et helt annet boligmarked å både kjøpe og selge i Anonymkode: d4700...0fe Eksempel på busstur som tar 45 min i Ålesund: Ålesund rutebilstasjon - Myrland snuplass. Dette er fortsatt nesten en mil unna kommunegrensen til gamle Ålesund kommune. I Ålesund er boligene billigere i sentrum enn utenfor. En typisk ny bolig på rundt 100-120kvm ligger på rundt 6++mill her jeg bor (20 km fra sentrum). Anonymkode: 5a59e...50b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå