Gå til innhold

Pustefrekvens?noe galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i det siste sjekket søvnen på klokka mi, der viser det pustefrekvens, den skal ligge på mellom 12-20. Hos meg ligger den på 20-30 på natt. Samboeren min har også den samme og hans ligger på 12-18. 

den er veldig høy hos meg da? Hva betyr egentlig det, noen som vet?😆kan vell ikke stole helt på en klokke, men uansett, det virket litt høyt 

Anonymkode: 252c8...c3d

Skrevet

Hva er pustefrekvens? Antal ganger i minutt?

Anonymkode: e4ba7...faa

Skrevet

12-18 pust i minuttet er mye?? 

Skrevet

Ville ikke brydd meg om klokka hvis du føler deg frisk og fin ellers. Og hvis du har god søvn hvor du føler deg uthvilt.

Anonymkode: 3a917...800

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ville ikke brydd meg om klokka hvis du føler deg frisk og fin ellers. Og hvis du har god søvn hvor du føler deg uthvilt.

Anonymkode: 3a917...800

Har ikke god søvn, og føler meg aldri uthvilt nei. Men tenker det kanskje er pga mye stress osv, og små barn.  Så testet bare med klokka noen netter for å sjekke hvordan søvnen var 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er pustefrekvens? Antal ganger i minutt?

Ja

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har ikke god søvn, og føler meg aldri uthvilt nei. Men tenker det kanskje er pga mye stress osv, og små barn.  Så testet bare med klokka noen netter for å sjekke hvordan søvnen var 😅

Hvorfor mener du at du logisk skulle være mer stressa og utslitt enn din samboer, gitt at barna ikke er dine særkullsbarn..? :klo: 

Anonymkode: e304b...06d

• Liker 1
Skrevet

https://www.google.com/search?client=ms-android-samsung-ss&sca_esv=602175580&sxsrf=ACQVn08595jWgFza6yEMmyqNVGk5SvWUNA:1706463792983&q=Høy+respirasjonsfrekvens+årsak&sa=X&ved=2ahUKEwi6o8-B0YCEAxVLPxAIHRaCDWQQ1QJ6BAgREAI&biw=384&bih=749&dpr=2.81

Står at økt pustefrekvens under hvile kan være flere sykdommer.  Hadde kanskje tatt en prat med legen faktisk. 

Hunden min fikk høy pustefrekvens, og tungpustet. Han hadde lungekreft og hjertesvikt. 

Tenker at pust og puls er noe man kanskje bør ta på alvor😊

Skrevet

Finn heller pulsvariasjon og bruk den til å vurdere :) 

Anonymkode: 0aa1c...cfe

Gjest SoleilNeige
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor mener du at du logisk skulle være mer stressa og utslitt enn din samboer, gitt at barna ikke er dine særkullsbarn..? :klo: 

Anonymkode: e304b...06d

Selv om man er i et forhold er man to forskjellige individer. Man kan ha tusen grunner til å føle på mer stress og indre uro enn sin partner, alt fra stress på jobb, sykdom, traumer, overgangsalder osv osv. 

Mulig pusefrekvens ble målt da TS ikke var i dyp søvn, men i lett drømmende søvn (REM) da kan pulsen og pustefrekvens stige.

Skrevet

Tenker det kan være lurt av deg å gå til legen. Var søvnregistreringen/O2-opptaket på smartklokken min som satte meg på sporet av at jeg kunne ha søvnapné. Fastlegen tok målingene mine på alvor, seks uker senere hadde jeg gjennomført søvnregistrering via sykehuset, og fikk helt riktig diagnosen søvnapné. 

Anonymkode: e6588...815

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tenker det kan være lurt av deg å gå til legen. Var søvnregistreringen/O2-opptaket på smartklokken min som satte meg på sporet av at jeg kunne ha søvnapné. Fastlegen tok målingene mine på alvor, seks uker senere hadde jeg gjennomført søvnregistrering via sykehuset, og fikk helt riktig diagnosen søvnapné. 

Hva viste målingene på smartklokken som gjorde at du kontaktet legen?

Anonymkode: e96ec...697

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva viste målingene på smartklokken som gjorde at du kontaktet legen?

Anonymkode: e96ec...697

O2-nivået om natten lå mellom 90-92 hele tiden.
Jeg har strevet med søvn i mange år, og har hatt hyppige oppvåkninger/turer for å gå og tisse. Har prøvd ulike sovemedisiner, og til og med vært til to ulike urologer for å finne ut hvorfor jeg tisset så mye om natten. 

Det viste seg at det var pustestoppene som gjorde at jeg våknet så ofte hver natt, og da sa kroppen samtidig fra om at jeg måtte tisse. Jeg våknet altså ikke opp til ti ganger hver natt fordi jeg måtte tisse, men jeg måtte tisse fordi jeg var våken (fordi jeg hadde sluttet å puste). Nå sover jeg med CPAP, og har mye bedre O2-tall. Hilsen kvinne. 

Skrevet

Hva er pulsen på?

Anonymkode: bef5f...65f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2024 den 20.31):

Hva er pulsen på?

Anonymkode: bef5f...65f

Den ligger på rundt 60-67, noen ganger 57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...