Gå til innhold

Hvordan håndterer dere trass og dårlig oppførsel? (Eksempel)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datter har nettopp blitt 3år. Hadde spist opp frokosten sin, men hadde igjen et glad med melk. Hun spurte «kan jeg få sjokolademelk?» Jeg svarte, ikke nå,

nå har du vanlig melk. Da tar hun hele glasset og heller det utover bordet, helt rolig. 
Sånne episoder har vi endel av her. Jeg reagerte med å sakte ta henne fra bordet, og førte henne til trappa. Sa at det er ikke greit å helle ut melka sånn, og at hun får sitte der til hun kan si unnskyld. Og at mamma blir lei seg når hun gjør sånt. Hun løp vekk et par ganger, og da gjentok jeg det jeg sa og førte henne tilbake. Jeg tørket opp melken, og satte meg for å spise ferdig. Da kom hun og sa unnskyld. Jeg spurte hva hun sa unnskyld for, og hun svarte «unnskyld for at jeg helte ut melken».

Er dette OK? Burde jeg gjøre noe annerledes? Såå lei av sånt 🫠

Anonymkode: dec7d...d1f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde brukt fysisk avstraffelse. 

Så det er bra det er du som har barn og ikke jeg 

Anonymkode: f11e6...963

• Liker 1
Skrevet

Bra at du er rolig!
Du kan prøve å gi en tydeligere beskjed om hva hun skal gjøre: »I dag skal vi drikke vanlig melk»

Jeg syns ikke hun skal løftes bort i trapp og jeg syns ikke hun skal gjøres ansvarlig for dine følelser.

I denne situasjonen ville tørket opp og fortsatt å spise selv.  Jeg ville også helt oppi ny melk. Ingen fjerning fra bord. 

Anonymkode: 5efab...d9f

• Liker 8
Skrevet

Barn er ulike, og jeg tenker at det ikke finnes én fasit. Jeg har ett barn som ikke har gjort den type ting så vidt jeg kan huske (men i stedet sutret, "jeg viiiiil ha sjokolaaaaademeeeeelk"), og ett som godt kunne finne på å tømme ut melka når hun ble sur. Hun kastet koppen sin et rimelig høyt antall ganger fordi den var blå og ikke gul, eller gul og ikke lilla etc. i den alderen. 

Jeg har ikke krevd at de skal si unnskyld, men heller vært nøye med å si det selv når jeg gjør noe dumt samt sagt til dem at det kan hjelpe når en har gjort noe dumt og angrer. Begge sier det av seg selv nå. Men har sagt rolig at vi tørker opp sammen (og etter hvert at hun som gjør slikt, tørker det opp selv nå som hun er eldre). Jeg sier at det er lov å bli sint, men hun må bruker ord. Og jeg forsøker å vise forståelse for skuffelsen, "beklager, nå ble det den grønne koppen, og så hadde du så lyst på den blå. Liker du den blå best nå? Jeg skal prøve å huske det neste gang!" Men holdt på grensene, og ikke f.eks. byttet til kopp i ønsket farge. 

Anonymkode: 9a8ce...195

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Hva som er riktig for deg og ditt barn kan ikke jeg svare på. 

Hadde det skjedd her hadde jeg bare sagt at vi heller ikke ut melk på bordet. Tørka opp og tatt henne ned av bordet. Hadde ikke straffet henne med at hun måtte sitte i trappa. Hadde heller ikke krevd hun skulle si unnskyld. Jeg er ingen profesjonell og gjør sikkert mye "feil". 

Anonymkode: 820bc...7c8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Personlig ville jeg ikke fjernet barnet fra situasjonen og absolutt ikke tvunget frem en unnskyldning. Forstår barnet i det hele tatt hva unnskyld er og hvorfor hun skal si det? Neppe. Det verste er likevel at du sier til en 3åring at «mamma blir lei seg». Ikke gjør dette. Det er bare skadelig. Barnet ditt går gjennom en utviklingsfase, helt normalt. Jeg ville funnet to kluter og bedt henne hjelpe meg og tørke opp. Sette ord på at søling er tull, men absolutt ikke si «jeg blir lei meg» eller tilsvarende. 

Anonymkode: 935d5...926

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at den naturlige konsekvensen her er at barnet tørker opp melken, og ikke får mer melk.

Å sette henne i en trapp gir ikke mening for meg. 

Å tvinge små barn til å si unnskyld har ikke noe for seg. Dette lærer de ved å oppleve at andre unnskylder seg. De forstår ikke meningen med ordet før de har erfart selv å bli bedt om unnskyldning til.

Ville også vært obs på å ikke si at "mamma blir lei seg", dine følelser er ikke barnets ansvar. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt ok. Men faste reglee på når det er ok med sjokolademelk osv. Magek på slike regler er grunnen til hendelsen. Du sier hun ikke får,  fordi hun har melk i glasse sitt. Jenta di tenker helt logisk, at hvis det er derfor hun ikke får sjokolademelk, så må jo melken ut av glasset. 

Hadde du hatt en fast regel om ikke sjokolademelk til frokost.  Så kunne du svart , nei for nå spiser vi frokost og da er det vanlig melk. Og da ville ikke situasjonen ha oppstått i utgangspunktet.  

Du kommer til å gå på mange slike blemmer.

Anonymkode: c3d26...0aa

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Datter har nettopp blitt 3år. Hadde spist opp frokosten sin, men hadde igjen et glad med melk. Hun spurte «kan jeg få sjokolademelk?» Jeg svarte, ikke nå,

nå har du vanlig melk. Da tar hun hele glasset og heller det utover bordet, helt rolig. 
Sånne episoder har vi endel av her. Jeg reagerte med å sakte ta henne fra bordet, og førte henne til trappa. Sa at det er ikke greit å helle ut melka sånn, og at hun får sitte der til hun kan si unnskyld. Og at mamma blir lei seg når hun gjør sånt. Hun løp vekk et par ganger, og da gjentok jeg det jeg sa og førte henne tilbake. Jeg tørket opp melken, og satte meg for å spise ferdig. Da kom hun og sa unnskyld. Jeg spurte hva hun sa unnskyld for, og hun svarte «unnskyld for at jeg helte ut melken».

Syns ikke det er greit å ansvarliggjøre en 3-åring for dine følelser. Syns heller ikke det er greit å tvinge frem en unnskyldning fra et barn som ikke fullt ut forstår konsekvenser. 

Et barn på den alderen skal utforske og teste grenser. Det er en normal del av utviklingen. Jeg syns ikke noe om å straffe et barn som oppfører seg helt normalt. Men det er helt ok å si at man ikke skal hele ut melk og ok å fjerne fra bordet. 

Anonymkode: 2e00a...e06

• Liker 2
Skrevet
veronicalake skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at den naturlige konsekvensen her er at barnet tørker opp melken, og ikke får mer melk.

Å sette henne i en trapp gir ikke mening for meg. 

Å tvinge små barn til å si unnskyld har ikke noe for seg. Dette lærer de ved å oppleve at andre unnskylder seg. De forstår ikke meningen med ordet før de har erfart selv å bli bedt om unnskyldning til.

Ville også vært obs på å ikke si at "mamma blir lei seg", dine følelser er ikke barnets ansvar. 

Takk for gode råd❤️ har forsøkt å få henne til å være med å vaske/rydde opp i sånne tilfeller, men det er helt nekt. Skal jeg la henne slippe, og tørke opp selv da? Hvis jeg ikke tørker opp, og lar henne sitte ved bordet fremdeles, resulterer det i at mer blir kastet eller melken smurt utover.. tips? 😕

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei, ikke oppdra med dårlig samvittighet som drivkraft. Du bør ikke si at du blir lei deg for det. Vær følelsesnøytral og rolig og si at det er dumt å søle melk for det lukter, og er mye å rydde opp etterpå. La henne være med å tørke opp så hun får se. 

Men i en helg, er det så ille om hun får sjokolademelk da?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg skal prøve å illustrere hva mine barn tenker:

1. Hun spør: Kan jeg få sjokolademelk? Du svarer: Ikke nå.

’Ikke nå’, betyr ikke nei, det betyr faktisk senere og er en avansert talemåte fra en voksen som krever at hun må tolke hva du mener.

I kombinasjon med at ‘hun har melk’, har du laget en utfordring som er løsbar for henne.

Alt hun trenger å gjøre er å skape en situasjon hvor hun ikke lenger har melk i kombinasjon med at det går litt tid, så kan det faktisk hende at problemet hennes løser seg.

Jeg er ganske sikker på at du kan unngå en del situasjoner som denne ved å være helt tydelig og heller si nei. Avklar forventningene på forhånd for dette er spørsmål du vet kommer.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Bra at du er rolig!
Du kan prøve å gi en tydeligere beskjed om hva hun skal gjøre: »I dag skal vi drikke vanlig melk»

Jeg syns ikke hun skal løftes bort i trapp og jeg syns ikke hun skal gjøres ansvarlig for dine følelser.

I denne situasjonen ville tørket opp og fortsatt å spise selv.  Jeg ville også helt oppi ny melk. Ingen fjerning fra bord. 

Anonymkode: 5efab...d9f

Barnet gjøres da ikke ansvarlig for mors følelser.

Barnet gjøres ansvarlig for egne handlinger.

Det er slik barn lærer konsekvenser.

TS, jeg synes du håndterte det bra.

Men for å havne der hvor hun spør om sjokolademelk kan du si på forhånd at nå er det vanlig melk og bare det.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Det har skjedd noen ganger her også. Jeg sier "nei, nå drikker vi melk". Søles det ut med vilje , gir jeg barnet en klut og sier "når du søler, så må du tørke opp". Jeg hjelper barna selvfølgelig med dette da yngste faktisk ikke har fylt tre år enda 😅 aldri skjedd at de har nektet å tørke opp. Men blir det gris med maten, tar jeg alltid maten vekk istedet for barnet med en gang for det er mer lettvint..

Men løfting og veldig rolig etc har jeg ikke tålmodighet til 

Anonymkode: 32e10...40b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg reagerte med å sakte ta henne fra bordet, og førte henne til trappa. Sa at det er ikke greit å helle ut melka sånn, og at hun får sitte der til hun kan si unnskyld. Og at mamma blir lei seg når hun gjør sånt. Hun løp vekk et par ganger, og da gjentok jeg det jeg sa og førte henne tilbake. Jeg tørket opp melken, og satte meg for å spise ferdig. Da kom hun og sa unnskyld. Jeg spurte hva hun sa unnskyld for, og hun svarte «unnskyld for at jeg helte ut melken».

Jeg hadde ikke gjort det sånn. Hadde for det første svar henne på spørsmålet om sjokolademelk om at det er melk vi drikker nå evt bare tatt oppi litt sjokoladepulver. Det sagt så er mitt barn veldig glad i vann, så det er det første hun tyr til. Sjokolademelk-konsumet har aldri vært en problem her. Nå er hun tenåring og har et glass varm sjokolademelk hver morgen til frokost (vintertid).

Hun er ikke ansvarlig for dine følelser, dvs at du blir lei deg. At hun sier unnskyld betyr ikke at hun mener det, men hun vet hvordan du reagerer på det.

Jeg har ignorert sånn oppførsel. Vasker opp, og gjør ikke noe mer med det. Om ungen har ville ha noe å drikke senere, blir det vann.

Men min oppdragelse har vært å overse uønsket oppførsel, alltid forberedt i den grad det er mulig i hva som forventes og ønskes og positiv forsterkning. Har aldri hatt problemer med utagering eller noe slikt.

Anonymkode: e95b6...33e

• Liker 2
Skrevet

Synes det høres greit ut. Men ville ikke brukt frasen «mamma blir lei seg». «Slikt gjør vi ikke» holder lenge. Hun kan godt sitte det og reflektere litt, det har hun ikke vondt av. 

• Liker 2
Skrevet

Dere som får barna til å tørke opp, hva slags barn har dere? 😆 Når mine var tre år gamle, og var så sinte at de helte ut melk e.l. var det ikke snakk om å klare å nå inn til dem i en slik situasjon.

Anonymkode: dc052...35b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere som får barna til å tørke opp, hva slags barn har dere? 😆 Når mine var tre år gamle, og var så sinte at de helte ut melk e.l. var det ikke snakk om å klare å nå inn til dem i en slik situasjon.

Anonymkode: dc052...35b

Aner ikke hvorfor jeg når inn. De pleier ikke være så sinte når de heller ut med vilje 😅 

Anonymkode: 32e10...40b

• Hjerte 1
Skrevet

" Det må du stoppe med" melk skal være i kopp."

Hell melk i kopp, drikk melk- men ikke tilby barnet, vent å se om det spør.

Vis ønsket adferd.

Anonymkode: 7bd4f...3b4

• Hjerte 1
Skrevet

Timeout og skammekrok er utdatert barneoppdragelse ja. Så ville droppet det. Du kan jo lese litt om det, er mange artikler om hvorfor det ikke er bra. 

Anonymkode: 4a270...cff

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...