AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #1 Skrevet 28. januar 2024 Eller deler av det? Svar helt ærlig. snakker da om slik ting var frem til 1960. Gjerne slik ting var rundt 1850-1910 (før 1ste verdenskrig.) Deler av dette skulle jeg gjerne hatt, hvis jeg er helt helt ærlig. Jeg hadde trivdes som hjemmeværende hustru; å brodere hele dagen, vaske, skravle med nabodamer over kaffen og lage mat høres digg ut. Selv om jeg elsker jobben min. Men jeg jobber i et typisk kvinneyrke. Savner at menn er galante, beskyttende og gentlemenn, men skjønner jo hvorfor det ikke er slik lenger. Er ikke på tinder og andre datingapper, aldri vært der, syntes det er altfor uromantisk. Tinder er jo virkelig noe av det mest uromantiske som finnes. Tenk at tilfeldige møter, hvor man ofte tenkte at det var skjebne, ble erstattet av en app. Anonymkode: ff025...22c 9 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 28. januar 2024 Så absolutt ikke noe savn! Å være totalt avhengig av en annen person, ønsker jeg ikke å være. Menn på den tiden var ikke nødvendigvis AnonymBruker skrev (1 minutt siden): galante, beskyttende og gentlemenn hjemme. Vold i nære relasjoner var ikke uvanlig. Sex var noe som ble krev av kvinnen uavhengig av hva hun selv ønsket, for det var ‘en kvinnes plikt’. Jeg tror min mormor ville forlatt morfar om hun hadde hatt muligheten til det. Men hun var stuck, økonomisk avhengig av han. De fikk seks barn… AnonymBruker skrev (6 minutter siden): hjemmeværende hustru; å brodere hele dagen, vaske, skravle med nabodamer over kaffen og lage mat høres digg ut. Det var en fulltidsjobb og mere til før i tiden. Lage egne klær, vaske hvert plagg hver for seg fordi vaskemaskin ikke eksisterte. Stoppe sokkene fordi man ikke hadde råd til å kjøpe nye, bake alt tar sin tid. Rive opp gamle klær for å lage gulvtepper, for så å sette seg og veve dette. Du virker til å ha et veldig romantisert syn på hvordan det var for menn og kvinner for 50-100 år siden. Anonymkode: bb6df...fbb 57 30
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #3 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så absolutt ikke noe savn! Å være totalt avhengig av en annen person, ønsker jeg ikke å være. Menn på den tiden var ikke nødvendigvis hjemme. Vold i nære relasjoner var ikke uvanlig. Sex var noe som ble krev av kvinnen uavhengig av hva hun selv ønsket, for det var ‘en kvinnes plikt’. Jeg tror min mormor ville forlatt morfar om hun hadde hatt muligheten til det. Men hun var stuck, økonomisk avhengig av han. De fikk seks barn… Det var en fulltidsjobb og mere til før i tiden. Lage egne klær, vaske hvert plagg hver for seg fordi vaskemaskin ikke eksisterte. Stoppe sokkene fordi man ikke hadde råd til å kjøpe nye, bake alt tar sin tid. Rive opp gamle klær for å lage gulvtepper, for så å sette seg og veve dette. Du virker til å ha et veldig romantisert syn på hvordan det var for menn og kvinner for 50-100 år siden. Anonymkode: bb6df...fbb Tja, romantisert og romantisert. Jeg vokste opp hos mormor (født 1912) og fikk ganske godt innsyn vil jeg si. Jo alt det der skjedde, og hun klagde over å måtte bære poser mange etasjer opp og manglende utdanning. Men summa summarum syntes hun mer synd på kvinner i moderne tid enn sin egen tid på 2000 tallet (hun ble 100 år). Anonymkode: ff025...22c 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #4 Skrevet 28. januar 2024 Tør ikke si det høyt, men jeg skulle gjerne levd på 50-60 tallet og vært hjemmeværende. Anonymkode: d75ba...7f7 4 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #5 Skrevet 28. januar 2024 Nei, på ingen måte! Jeg liker at hagestell, kleslaging og matlaging er noe jeg kan velge, og hvis jeg ikke får tid, er syk, eller bare ikke orker, kan jeg bestille det. Liker prevensjon, liker å ha valgmuligheter i livet mitt. Liker ferier og fridager hvor jeg bare kan slappe av og nyte, uten å måtte bære vann, ved, og stelle gård. Liker lav barnedødelighet og trygghet rundt fødsler, jeg slipper å være nesten sikker på at jeg kommer til å miste et barn nært meg til sykdom eller ulykker. Liker at moderne medisin gjør at folk slipper å dø av det som er banalt idag. Anonymkode: f69ba...b2d 22 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #6 Skrevet 28. januar 2024 Slapp av alle dere som sabler ned ts, hun sa savner deler av det ikke alt. Og alle hadde ikke dårlig råd og ektemenn som slo jamfør mine egne besteforeldre. Og jeg må være ærlig, jeg kunne godt gått ned i inntekt og levd med å passe barn og hus fram til barna ble ca 10 år. Etter det ville jeg nok jobbet igjen Anonymkode: 335d4...f39 8 1 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #7 Skrevet 28. januar 2024 Er ikke dette et overklasseliv du skisserer? Jeg hadde inntrykk av at hele familien måtte i arbeid den gangen hos den gjengse familie🤔 Jeg har hørt historiene fra mine besteforeldres barndom, og kan LOVE deg at det var ingen kjære mor, verken for barn eller voksne. Det var hardt, og ingen hadde tid til noe broderi og slarving. Anonymkode: 406d7...2d9 26 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #8 Skrevet 28. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Tja, romantisert og romantisert. Jeg vokste opp hos mormor (født 1912) og fikk ganske godt innsyn vil jeg si. Jo alt det der skjedde, og hun klagde over å måtte bære poser mange etasjer opp og manglende utdanning. Men summa summarum syntes hun mer synd på kvinner i moderne tid enn sin egen tid på 2000 tallet (hun ble 100 år). Anonymkode: ff025...22c Hver sin smak. Min morfar var en voldelig jævel som mormor brukte hele alderdommen sin på å pleie da da han var 12 år eldre, og ble 100 år. Når han døde så var det som luften gikk ut av henne og hun bare falt sammen, og hun hadde ingen andre enn oss for hun hadde jo brukt all tid å ta vare på han. Anonymkode: 9049a...a6b 1 10
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #9 Skrevet 28. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke dette et overklasseliv du skisserer? Jeg hadde inntrykk av at hele familien måtte i arbeid den gangen hos den gjengse familie🤔 Jeg har hørt historiene fra mine besteforeldres barndom, og kan LOVE deg at det var ingen kjære mor, verken for barn eller voksne. Det var hardt, og ingen hadde tid til noe broderi og slarving. Anonymkode: 406d7...2d9 Min mormor vokste opp på gård og har fortalt at de jobbet døgnet rundt i perioder. De fikk noen få skoleklasser så de kunne lese, men de gikk ikke på skole som vi har gått. Anonymkode: 9049a...a6b 5 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #10 Skrevet 28. januar 2024 Jeg er født på 80-tallet og min mor var hjemmeværende. Faren min fant en ny og forlot oss. Han betalte ikke barnebidrag og traff oss heller ikke. Så vi vokste opp på sosialen på 90-tallet. Jippi for tradisjonelle verdier. Anonymkode: 05626...d26 7 2 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #11 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hver sin smak. Min morfar var en voldelig jævel som mormor brukte hele alderdommen sin på å pleie da da han var 12 år eldre, og ble 100 år. Når han døde så var det som luften gikk ut av henne og hun bare falt sammen, og hun hadde ingen andre enn oss for hun hadde jo brukt all tid å ta vare på han. Anonymkode: 9049a...a6b Tro meg, disse jævlene finne fremdeles selvom man har aldri så fin jobb og økonomi, men damer som kryper rundt hjemme. Det har ikke noe med årstall å gjøre, Anonymkode: 335d4...f39 6 1 4
Bacteria Skrevet 28. januar 2024 #12 Skrevet 28. januar 2024 Dere må huske at «hjemmeværende frue» perioden var en ekstremt kort periode historisk sett. Mine bestemødre jobbet ikke, mens deres mødre igjen jobbet, selv om de hadde barn. Enten på gården eller med «by-yrker» (syerske, hadde pike hjemme). Mormor hadde nok skilt seg hvis hun levde i dag. Det samme hadde farfar gjort. Menn var ofte like fanget i ekteskapet, hvis de ville ut og ta med seg barna pga … problemer. 8
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #13 Skrevet 28. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Tro meg, disse jævlene finne fremdeles selvom man har aldri så fin jobb og økonomi, men damer som kryper rundt hjemme. Det har ikke noe med årstall å gjøre, Anonymkode: 335d4...f39 Men nå har man valget å kunne gå, det finnes støtte og omsorg, hjelp. Man kan gå, få seg jobb og ta vare på seg selv. På den tiden var det ingenting. Anonymkode: 9049a...a6b 9
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #14 Skrevet 28. januar 2024 Jeg er glad vi har hatt utvikling på de fleste områder, som kvinner rettigheter, likestilling og modernisering som sparer oss for mye slit. Samtidig tror jeg vi lever på en måte som ikke er bra for oss nå. Vi er praktisk talt helt frakoblet naturen, alt skjer i et rasende tempo, det er hele tiden krav til vekst, hele verden er tilgjengelig igjennom en skjerm - noe som egentlig er alt for mye for oss, barna sendes i bhg fra de er ett år (noen ganger yngre) for at foreldrene er avhengig av to fulle inntekter, alle barn skal passe inn i ett ganske så firkanta skolesystem… Jeg kunne tenkt meg å bo mer naturnært, dyrke mer mat selv, jobbe mindre og koble meg av stress og jag. Det er ikke umulig, men jeg ser ikke helt for meg at jeg klarer å gjennomføre det - det krever både krefter, kreativitet og utholdenhet å skulle gå mot strømmen. Anonymkode: 9bc97...263 6 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #15 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men nå har man valget å kunne gå, det finnes støtte og omsorg, hjelp. Man kan gå, få seg jobb og ta vare på seg selv. På den tiden var det ingenting. Anonymkode: 9049a...a6b Et valg som egentlig ikke er reelt selv i dag. Mange blir i voldelige forhold selv i dag. Man er så psykisk nedbrutt at man resignerer Anonymkode: 335d4...f39 3 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #16 Skrevet 28. januar 2024 Jeg ønsker meg galante gentlemen, samtidig som at begge kjønn har like muligheter. Jeg ønsker at det var mulig at man ikke var nødt til å jobbe 100% mens barna er små (pga alt er blitt dyrt og lønnen oftest «står stille»)- men ikke at det er en selvfølge at vi kvinner skal være hjemme, men at et par kan bytte litt på feks noen år jobber mannen mindre og noen år jobber kvinnen mindre. Og når barna blir større kan begge jobbe fullt igjen foreksempel. Anonymkode: d52da...488 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #17 Skrevet 28. januar 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Et valg som egentlig ikke er reelt selv i dag. Mange blir i voldelige forhold selv i dag. Man er så psykisk nedbrutt at man resignerer Anonymkode: 335d4...f39 Du har fortsatt et valg. Det hadde man ikke før i tiden. At det finnes folk som skal romantisere fortiden på den måten, når man har bygd opp kvinners rettigheter og har gitt oss så mye frihet de siste årene, er for meg helt uforståelig. Ja, at Tinder har medført seg mye dritt er ikke uten tvil. Menn var mer anstendig, galante og høflige om man bare ser 20 år tilbake. Anonymkode: 9049a...a6b 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #18 Skrevet 28. januar 2024 To ord: Penicilin, bedøvelse. Anonymkode: 188d5...fe2 7 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #19 Skrevet 28. januar 2024 Personlig får jeg dette spørsmålet SÅ ofte fordi jeg kler meg retro. Nei, tuller du! Har så mye mer valgmulgiheter i dag. Elsker å stelle hjemme og ha en mann som varter meg opp på sin måte men ville aldri ønsket å hatt dette valget tatt ifra meg. Er lett å finne en mann som ønsker hjemmeværende kone i dag. Forskjellen er at i dag kan jeg skilles Anonymkode: 53c91...b24 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #20 Skrevet 28. januar 2024 Fint lite av det du skriver stemmer med hvordan mine bestemødre har forklart det. Bestemor på gård jobbet seg halvt ihjel, melket kuer og stelte fjøs mens mannen var i skogen, tungvint husarbeid og mange barn sammen med omsorg for eldre familiemedlemmer som bodde på kvisten. Alle, mann, kvinne og barn over 3 måtte være med på jordene, plukke stein, kjøre plog/harv/så/slåmaskin med hest, kjøre og bære høy, kålrot og potet. Håndarbeid foregikk på sen kveld, og var mest nødvendige reparasjoner. Babyer og de minste småbarn ble satt i lekegrind under fjøsstellet for ikke å skade seg, og måtte klare seg alene den tiden. Bestemor i lia jobbet i butikk, og hun fortalte at hun stelte babyer om morgen, la den i en kurv på gulvet så den ikke falt ut og slo seg, gikk hjem i lunsjen for å stelle og mate baby, så på jobb igjen. Sånn gjorde hun med alle barna mens de var baby, og når de ble større fulgte de med og holdt seg i bakgrunnen. Jeg tror ingen av mine besteforeldre var voldsomt romantiske, de vokste opp i samme nabolag, de med gård bodde to gårder fra hverandre som små. Man fant seg partner på en praktisk måte, stort sett. Du vil ikke egentlig ha ting fra gamle dager, du vil være rik. Anonymkode: 89356...af1 18 2 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå