Gå til innhold

Religiøs kjæreste (mann) og ateist (kvinne)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min er religiøs, og vil ikke snakke om sex, slike følelser eller lignende temaer i det hele tatt. Er enig med han at man kan vente litt før man ligger sammen, men jeg vet ikke om jeg akkurat kan vente år før han frir. Jeg vil gjerne ligge sammen før og føler meg ofte kåt, men har unngått å si det til ham. Jeg er kvinne 19 og han er 22. Vi begge er våre første på alle romantiske og seksuelle stadier (ikke at vi har kommet så langt da). 

Anonymkode: 20125...cce

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ingen forpliktelse til han. Dine verdier må også få komme til uttrykk, så du finner sikkert andre du kommer lettere innpå. 

Anonymkode: 60fa2...f75

• Liker 1
Skrevet

Hvilke positive sider har han?

Anonymkode: 68fe5...d76

Skrevet

Høres ut som skikkelih kulturkræsj. 

Anonymkode: 44ab9...e13

Skrevet

Kva religion er dette? 

Anonymkode: 3f69c...ff0

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvilke positive sider har han?

Anonymkode: 68fe5...d76

alle sidene ved han er positive utenom denne

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kva religion er dette? 

Anonymkode: 3f69c...ff0

islam, men han er fra Bosnia så han har ingen strenge kvinnefiendlige verdier

Skrevet

Solelkar dealbreaker for min del. 

Men er jo ikke jeg som er sammen med han.

Anonymkode: 26f89...a9f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Solelkar dealbreaker for min del. 

Men er jo ikke jeg som er sammen med han.

Anonymkode: 26f89...a9f

det er sant. når jeg tenker på det selv, tenker jeg at ingen er perfekte, og dessverre er det denne delen av han. Vi deler nesten alle verdiene så er sikker på at han er den rette, men denne delen av han er litt irriterende

Skrevet

En mann som ikke vil snakke om følelser og slikt, er ikke noe man kan basere en framtid med. Det helt uavhengig av religiøs overbevisning. 

Anonymkode: a4b36...799

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Problemet er ikke at han er religiøs, men at han ikke vil snakke om ting. Det kan bli veldig vanskelig å være gode kjærester om man ikke kan snakke sammen, men den ene parten forventer likevel at du bare intuitivt skal vite hva han tenker og føler. Det er skumle greier.

Endret av Trek
  • Nyttig 3
Skrevet
Trek skrev (1 minutt siden):

Problemet er ikke at han er religiøs, men at han ikke vil snakke om ting. Det kan bli veldig vanskelig å være gode kjærester om man ikke kan snakke sammen, men den ene parten forventer likevel at du bare skal intuitivt vite hva han tenker og føler. Det er skumle greier.

Dette. Vi er mange som har prøvd dette og vet at det ikke går i lengden. 

Anonymkode: 2e3e2...3b1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kjæresten min er religiøs, og vil ikke snakke om sex, slike følelser eller lignende temaer i det hele tatt. Er enig med han at man kan vente litt før man ligger sammen, men jeg vet ikke om jeg akkurat kan vente år før han frir. Jeg vil gjerne ligge sammen før og føler meg ofte kåt, men har unngått å si det til ham. Jeg er kvinne 19 og han er 22. Vi begge er våre første på alle romantiske og seksuelle stadier (ikke at vi har kommet så langt da). 

Å vente litt går jo fint. Da blir man jo først og fremst kjent. 

Er sexual livet hans styrt av religion, blir jo forholdet generelt et problem.  

Har vært med en troende, og jeg er ikke. Men våre valg var våres og  ikke styrt av religion. Eneste han krevde, var å få gifte seg i kirken, hvis vi skulle det en dag. Og kunne ha strekt meg helt fint på det. Fordi det betydde mer for han enn det betydde å ikke gå i kirken for min del. Ble slutt, men ikke pga religion.

Anonymkode: b2ea7...4f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

islam, men han er fra Bosnia så han har ingen strenge kvinnefiendlige verdier

Bosnjaker (bosniske muslimer) pleier ikke å ha det verdisynet. De drikker, spiser svin og ligger før ekteskapet. At han er 22 gjør vel og at jeg tror han er født og oppvokst i norge. Dette har nok noe med miljøet han har vokst opp i. 

Anonymkode: 49bd4...05e

Skrevet

Jeg tenker også at det ikke er ventingen som er det største problemet. Hvis han ikke kan lære seg å snakke om intime ting, både følelsesmessige og kroppslige, kommer det garantert til å bli store problemer. Men jeg ville ikke gitt opp at han ikke kan lære seg det enda hvis resten er så bra og dere er så unge.

Anonymkode: ff1ea...de5

• Hjerte 1
Skrevet
Trek skrev (11 minutter siden):

Problemet er ikke at han er religiøs, men at han ikke vil snakke om ting. Det kan bli veldig vanskelig å være gode kjærester om man ikke kan snakke sammen, men den ene parten forventer likevel at du bare intuitivt skal vite hva han tenker og føler. Det er skumle greier.

Ja, dette er vel egentlig kjernen i det. Men han er ung, har kanskje vokst opp i et veldig maskulint miljø hvor menn «respekteres» og deres ord er siste i tillegg til at han ikke er vant til å snakke om følelser. Han har tydleig mye følelser rundt temaet. Kan være dype grunner til at han ikke er komfortabel med sex. 

Dette er også en tydelig forskjell i deres verdier. Vi er mange som har vært i din situasjon i den alderen. Der vi tror vi har samme verdier som en partner, men år senere oppdager at dette ikke var tilfellet. 

• Hjerte 1
Skrevet
Trek skrev (39 minutter siden):

Nei, jeg mener seksuelle følelser, vet ikke hvor åpen han er for å vite at jeg er kåt osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Å vente litt går jo fint. Da blir man jo først og fremst kjent. 

Er sexual livet hans styrt av religion, blir jo forholdet generelt et problem.  

Har vært med en troende, og jeg er ikke. Men våre valg var våres og  ikke styrt av religion. Eneste han krevde, var å få gifte seg i kirken, hvis vi skulle det en dag. Og kunne ha strekt meg helt fint på det. Fordi det betydde mer for han enn det betydde å ikke gå i kirken for min del. Ble slutt, men ikke pga religion.

Anonymkode: b2ea7...4f7

Er ikke helt sikker, vi snakker ikke så ofte om det akkurat, men han er typ sånn religiøs skal vente med litt ting osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Bosnjaker (bosniske muslimer) pleier ikke å ha det verdisynet. De drikker, spiser svin og ligger før ekteskapet. At han er 22 gjør vel og at jeg tror han er født og oppvokst i norge. Dette har nok noe med miljøet han har vokst opp i. 

Kanskje han er litt mer religiøs enn de andre da, kjenner ikke ordentlig til den typen muslimer

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg tenker også at det ikke er ventingen som er det største problemet. Hvis han ikke kan lære seg å snakke om intime ting, både følelsesmessige og kroppslige, kommer det garantert til å bli store problemer. Men jeg ville ikke gitt opp at han ikke kan lære seg det enda hvis resten er så bra og dere er så unge.

Anonymkode: ff1ea...de5

❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...