Gå til innhold

Ikke rart flere er single i dag - Kjønnsforskjeller innen utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke rart så mange er single i dag. 

For hver mann som tar høyere utdanning er det omtrent 1,5 kvinne. Når de er ferdig med utdanningen blir de fleste av kvinnene igjen i byene, slik at det blir en ujevnhet i hvor kjønnene bor geografisk. De arbeider også på forskjellige steder. Mao er det vanskeligere for kvinner og menn å møtes.

Politikerne vil ikke gjøre noe med ujevnhetene innen utdanning. De liker det og det er tydeligvis ønskelig for dem.

Hva tenker du om dette?

Anonymkode: 3ebdb...f91

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Politikerne vil ikke gjøre noe med ujevnhetene innen utdanning. De liker det og det er tydeligvis ønskelig for dem.

Hva tenker du om dette?

Jeg tenker: hvorfor mener du dette er politikerenes ansvar? Det er et personlig valg. Om man ønsker å gjøre seg mer attraktiv for en partner står ikke det på politikerne men på den individuelle

Anonymkode: e1ee3...4a8

• Liker 18
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor dette med å være singel er så stort tema. Skulle tro man er fanden sjøl om man er singel. Mange ønsker ikke å ta en del av de tradisjonelle forholdene. Mye stammer fra hvordan forhold så ut for mange år tilbake. Forventningene til hverandre har forandret seg, men når noen henger igjen på 50 tallet, så er det vel greit å være singel for mange kvinner! 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Flere menn får ta høyere utdannelse da om de ønsker det. 

Anonymkode: 63e9b...5d5

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at det i utgangspunktet ikke er noe problem fordi alle trenger ikke å ha høyere utdanning. Vi har et behov i samfunnet for fagutdannede mennesker også. Ofte i større grad enn vi har behov for en del av de høyere utdanningene folk tar.

Det som dog er bieffekten er at en del menn blir valgt fra hvis lønnsforskjellene blir for store. Vi vet at kvinner i svært liten grad gifter seg ned i lønn og økonomisk statys. Dermed er det ikke så rart at vi har en del single kvinner ned høy utdanning og en del single menn uten høyere utdanning. Disse er ikke aktuelle for hverandre.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker: hvorfor mener du dette er politikerenes ansvar? Det er et personlig valg. Om man ønsker å gjøre seg mer attraktiv for en partner står ikke det på politikerne men på den individuelle

Jeg svare deg slik at vi kan legge denne død. Det er ingen tvil om at jenter blir biologisk utviklet tidligere enn gutter. Dvs har de en stor fordel i konkurransen om utdanningsplasser. Dette gjelder også de som er født tidlig på året og er "heldig" (i alle fall med dagens system) relatert til utviklingshastighet (jeg tror det er en ulempe for organismen å utvikle seg raskt). 

Vi burde legge til rette slik at utdanningsektoren ikke tjener ett kjønn mer enn det andre.

Så fører jo måten ting er organisert på i dag til problemer i forhold til fruktbarhet og at flere forblir enslige.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg svare deg slik at vi kan legge denne død.

Du starter en diskusjon og så ønsker du å legge poenget noen kommer med «dødt» fordi det ikke passer ditt synspunkt? 

Dette med at kvinner blir fortere utviklet enn menn har ikke så mye for seg. Menn tar høyere utdanning, de tar det bare senere enn kvinner. Imens kvinnen starter i19-20 års-alderen starter menn i 22-23 årsalderen. Og de tar gode utdanninger. Dette vil du se tydelig på utdanningsinstitusjonene i Trondheim og Oslo. På samme måte så dater kvinner opp i alder. Jeg synes det er helt forferdelig at du infantiliserer menn som om de ikke er i stand eller ikke har et ønske om å skaffe seg en partner fordi de velger å bo på bygda. Mange menn er ambisiøse, har sterk viljestyrke og jobber med seg selv. Noen trenger bare et par ekstra år på seg på å finne ut av ting og hvor i verden deres plass er. 

Jo eldre jeg blir jo mer blir det tydelig at de som er single er single av en grunn. Enten det er 100% selvvalgt eller fordi de har noe ved seg som veldig få vil akseptere. Det er ikke samfunnets ansvar at noen er singel. Kvinner har høy standard, menn har høy standard. og det er deres rett!

Er så utrolig lei av at folk pålegger andre ansvaret over sitt eget liv. Det er ikke en menneskerett å ha en partner! En får en partner ved å finne en som liker det en selv kan tilby, har noe en selv kan ønske seg og gjøre seg fortjent til det! 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor skal dette være et problem?

Det er ikke slik at all høyere utdanning garanterer en godt betalt jobb og høy sosial status. F.eks. nødvendige yrker som sykepleiere og andre former for helserelarterte yrker og sosialt arbeid krever i dag høyere utdanning og har en veldig høy andel kvinner. Om man gjorde elektro og bygg- og anlegg om til en høyere utdannelse istedenfor fagbrev (sier ikke at vi bør gjøre det altså), så ville vi nok også fått en større andel menn inn på høyere utdanning.

At folk blir værende i byene etter å ha studert er et separat problem som kan løses politisk med fordeler ved å bo på bygda og f.eks. at sykehus i distriktene ikke legges ned. Problemet er ikke at kvinner ønsker seg yrker som krever høyere utdanning. 

Man kan ikke sammenligne epler og pærer. 

Anonymkode: 1cf70...79f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi burde legge til rette slik at utdanningsektoren ikke tjener ett kjønn mer enn det andre.

Det gjør det ikke. Mange menn tar høyere utdanning menn senere i livet enn kvinner. Utvilking er også individuellt. En mann, på samme måte som en kvinne, vil ta de valgene som er rett for en selv når de selv finner motivasjonen til det. 

På samme måte kan du argumentere for at det er urettferdig menn har flere år på seg til å få barn enn kvinner? Mange kvinner racer igjennom utdanning for å bli tidligst mulig ferdig for å ha tid til å finne en partner og få barn. 

alt her handler om perspektiv. Kvinner er ikke bare bare biologisk disponert til å ta utdanning tidligere, det er også mange som føler seg NØDT til det pga biologien. Det ilegges også store forventinger til at en kvinne skal klare å stå på egne ben og ikke være avhengig av en mann slik generasjoner før har vært. 

• Liker 3
Skrevet
Example skrev (4 timer siden):

Jeg tenker at det i utgangspunktet ikke er noe problem fordi alle trenger ikke å ha høyere utdanning. Vi har et behov i samfunnet for fagutdannede mennesker også. Ofte i større grad enn vi har behov for en del av de høyere utdanningene folk tar.

Det som dog er bieffekten er at en del menn blir valgt fra hvis lønnsforskjellene blir for store. Vi vet at kvinner i svært liten grad gifter seg ned i lønn og økonomisk statys. Dermed er det ikke så rart at vi har en del single kvinner ned høy utdanning og en del single menn uten høyere utdanning. Disse er ikke aktuelle for hverandre.

Men de er aktuelle for andre. Og det finnes par hvor kvinnen er høyere utdannet ig tjener mer, så jeg tror ikke på at det er livsnødvendig forbi at noen har valgt å vente til det blir som de ønsker det. Om de ser for seg en høyt utdannet mann er det på eget initiativ. På samme måte som det er på alles sitt initiativ om det du søker gjør noe vanskelig, det gjør jo jeg også, men kan ikke klandre andre for å være anderledes enn det jeg ser for meg å falle for. De lever sitt liv. Foruten ekstreme ring som kriminalitet, det er bedømmelses verdig.

Anonymkode: f5c4f...052

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skal dette være et problem?

Det er ikke slik at all høyere utdanning garanterer en godt betalt jobb og høy sosial status. F.eks. nødvendige yrker som sykepleiere og andre former for helserelarterte yrker og sosialt arbeid krever i dag høyere utdanning og har en veldig høy andel kvinner. Om man gjorde elektro og bygg- og anlegg om til en høyere utdannelse istedenfor fagbrev (sier ikke at vi bør gjøre det altså), så ville vi nok også fått en større andel menn inn på høyere utdanning.

At folk blir værende i byene etter å ha studert er et separat problem som kan løses politisk med fordeler ved å bo på bygda og f.eks. at sykehus i distriktene ikke legges ned. Problemet er ikke at kvinner ønsker seg yrker som krever høyere utdanning. 

Man kan ikke sammenligne epler og pærer. 

Anonymkode: 1cf70...79f

Helt enig.

Hilsen kvinne med høyere utdanning, bosatt på bygda.

Anonymkode: 98ea3...193

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men de er aktuelle for andre. Og det finnes par hvor kvinnen er høyere utdannet ig tjener mer, så jeg tror ikke på at det er livsnødvendig forbi at noen har valgt å vente til det blir som de ønsker det. Om de ser for seg en høyt utdannet mann er det på eget initiativ. På samme måte som det er på alles sitt initiativ om det du søker gjør noe vanskelig, det gjør jo jeg også, men kan ikke klandre andre for å være anderledes enn det jeg ser for meg å falle for. De lever sitt liv. Foruten ekstreme ring som kriminalitet, det er bedømmelses verdig.

Enkelte menn er ikke aktuelle for noen, ikke i Norge i alle fall. En del av disse mennene drar til utlandet for å finne seg dame.

Grunnene til at det er en del single høyt utdannede kvinner er flere. For det første er det flere kvinner enn menn i dag som tar høy utdanning. For det andre er utdanningsnivå og inntekt hos partner viktigere for kvinner enn for menn. En kvinnelig lege ønsker seg i større grad å finne en mannlig lege eller en mann med tilsvarende utdanning, økonomi og status, men veldig sjelden en sykepleier. For en mannlig lege spiller det ofte litt mindre rolle. Ikke for alle, men for flere. Dermed får man det scenariet med flere høyt utdannede kvinner som kjemper om et mindre utvalg menn, som da i i tillegg er villig til å "gå ned" i status.

Så det er ikke tilfeldig at det blir sånn, og det vil antagelig bare bli mer tydelig i årene som kommer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Example skrev (2 minutter siden):

Enkelte menn er ikke aktuelle for noen, ikke i Norge i alle fall. En del av disse mennene drar til utlandet for å finne seg dame.

Grunnene til at det er en del single høyt utdannede kvinner er flere. For det første er det flere kvinner enn menn i dag som tar høy utdanning. For det andre er utdanningsnivå og inntekt hos partner viktigere for kvinner enn for menn. En kvinnelig lege ønsker seg i større grad å finne en mannlig lege eller en mann med tilsvarende utdanning, økonomi og status, men veldig sjelden en sykepleier. For en mannlig lege spiller det ofte litt mindre rolle. Ikke for alle, men for flere. Dermed får man det scenariet med flere høyt utdannede kvinner som kjemper om et mindre utvalg menn, som da i i tillegg er villig til å "gå ned" i status.

Så det er ikke tilfeldig at det blir sånn, og det vil antagelig bare bli mer tydelig i årene som kommer. 

Signerer denne. Svært mange kvinner med bachelor/master velger å resirkulere noe eldre, fraskilte menn med høy status (f eks leger, advokater eller innen finanssektor) og å sjenke dem barnekull nr 2, fremfor å gå for en jevnaldrende, barnefri mann med fagbrev. Dette ser jeg f eks godt innenfor min egen sektor (helse), hvor en god del kirurger/anestesileger er på runde nr 2 med 10 år yngre koner.

Dette er dessverre også med på å gjøre at stadig færre menn får oppleve å få skape sin egen familie, da mange kvinner velger å gjenbruke en liten gruppe med menn.

Anonymkode: c2761...a3b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Status ser rett og slett ut til å være ekstremt viktig for kvinner med høyere utdanning. De vil heller ha en eldre mann som er overlege, enn å ha en jevnaldrende mann som er elektriker. Det virkelig ironiske er jo at f eks elektrikere og snekkere tjener godt fra de er 19 år, de har ingen studielån og jobber 7.5 timers dager, gjerne kortere på fredager med fri alle helger. Likevel så velger altså mange kvinner med høyere utdanning å gå for en kirurg eller advokat som jobber 60 timers uker, og som allerede har flere særkullsbarn som skal ivaretas. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Example skrev (11 minutter siden):

Men du må huske at noen folk er ekstremt dårlige partner evner. Så ja, noen vil slite med å møte noen så lenge de ikke jobber med segselv. 

Vi kan ikke få alt vi vil bare fordi vi vil ha det. Men vi kan prøve å få det, å det er nødt til å være fritt valg til at vi kan det. Men problemet er at folk klager så mye, og at den klagingen gjør folk ekstreme til å begynne å ønske oss bort fra likestilling. Det er problemet, at de er singel fordi de ikke finner noen fordi de satte lista høyere enn det var enkelt, deres problem. Det er ingen regelen som sier at en kvinnelig lege ikke kan bli forelsket eller få et fint hverdagsliv om ikke mannen er en lege han også, det er et selvskapt problem de kvinnene det gjelder har gitt seg selv. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Status ser rett og slett ut til å være ekstremt viktig for kvinner med høyere utdanning. De vil heller ha en eldre mann som er overlege, enn å ha en jevnaldrende mann som er elektriker. Det virkelig ironiske er jo at f eks elektrikere og snekkere tjener godt fra de er 19 år, de har ingen studielån og jobber 7.5 timers dager, gjerne kortere på fredager med fri alle helger. Likevel så velger altså mange kvinner med høyere utdanning å gå for en kirurg eller advokat som jobber 60 timers uker, og som allerede har flere særkullsbarn som skal ivaretas. 

Kan være forelskelse også da. Det er ikke bare høy status menn som har flere kull. Det å skilles å få ny partner er veldig vanlig. Også aldersforskjell forhold. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

På hvilken måte? Ja jeg vet at det innen enkelte studieretninger er kjønnskvotering på ellers like vilkår, men ellers er det da karakterer og/eller erfaring som gjelder ved inntak. Altså er det fritt frem for både kvinner og menn å søke høyere utdanning om det er det de ønsker. 

På hvilken måte mener du utdanningssektoren skal legge til rette.

Det er ikke mange tiår siden flertallet som søkte høyere utdanning var menn.

Anonymkode: 9de47...d2e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du må huske at noen folk er ekstremt dårlige partner evner. Så ja, noen vil slite med å møte noen så lenge de ikke jobber med segselv. 

Vi kan ikke få alt vi vil bare fordi vi vil ha det. Men vi kan prøve å få det, å det er nødt til å være fritt valg til at vi kan det. Men problemet er at folk klager så mye, og at den klagingen gjør folk ekstreme til å begynne å ønske oss bort fra likestilling. Det er problemet, at de er singel fordi de ikke finner noen fordi de satte lista høyere enn det var enkelt, deres problem. Det er ingen regelen som sier at en kvinnelig lege ikke kan bli forelsket eller få et fint hverdagsliv om ikke mannen er en lege han også, det er et selvskapt problem de kvinnene det gjelder har gitt seg selv. 

Ja, det er et selskapt problem for mange. Dog er det viktig å huske at den kvinnelige legen har alternativer, det har sjelden den mindre attraktive uføretrygdede mannen. Klagingen vi hører er jo der av en grunn. Det er en dyp fortvilelse over å ikke finne noen å leve sammen med, være intim med og få barn med. Dette er viktig for de fleste av oss, men likevel latterliggjør man dem som ikke får det til. Da får denne fortvilelsen en mer sint uttrykk, som selvfølgelig ikke gjør det noe bedre. Samtidig må man på et menneskelig plan forstå dem, fordi det å leve uten alt dette er det få av oss som ønsker. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke rart så mange er single i dag. 

For hver mann som tar høyere utdanning er det omtrent 1,5 kvinne. Når de er ferdig med utdanningen blir de fleste av kvinnene igjen i byene, slik at det blir en ujevnhet i hvor kjønnene bor geografisk. De arbeider også på forskjellige steder. Mao er det vanskeligere for kvinner og menn å møtes.

Hva tenker du om dette?

Mine tanker er at i Norge kan de som vil ta utdanning. Her er det så gode muligheter at folk faktisk flytter til Norge for å få disse mulighetene, som utdanning. Jeg tok selv utdanning i voksen alder, til tross for adhd. Man må bare ha motivasjonen. 

Anonymkode: 244e0...610

• Liker 1
Skrevet

Dette er et ikke-problem. Hver og en av oss, mann eller kvinne, har ansvaret for egne livsvalg. Om menn generelt er mindre interesserte i høyere utdanning så må det være helt i orden, ikke alle behøver en master. De som vil bo i byen må få bo der, de som vil bo på bygda må få bo der. 

Må innrømme jeg begynner å bli lei av disse trådene med en dårlig skjult agenda. At man vil frata kvinner valg og muligheter slik at vi kan gå tilbake til en verden hvor kvinner var avhengige av menn og menn kunne være så rævva de ville men kvinnene var tvunget til å være sammen med dem.

Heldigvis er vi ikke der, og det er ingen menneskerett å ha partner og barn. Å sitte og sutre og klandre verden gjør en bare enda mindre attraktiv og uinteressant.

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...